Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N550JV-CN270H Review

martward02 28 december 2013, laatste update op 17 februari 2014, 5.924 views

Asus N550JV-CN270H

Pluspunten

• Prestaties
  • Scherm
  • Toetsenbord
  • Uiterlijk
  • Dikte
  • Warmte & Geluid

Minpunten

• Onderkant gaat wat lastig open
  • Windows 8.1
  • UEFI (lukt niet Ubuntu te installeren)

UPDATE

n van de speakers functioneerde niet goed, en dus heb ik de laptop aangemeld voor reparatie. Al snel kwam DHL mijn laptop ophalen, en kon Asus eraan knutselen. Ik had verwacht dat dit 5-10 werkdagen zou gaan duren, maar bleek mij daar gigantisch in te hebben vergist.

De laptop is inmiddels al ruim 3 weken bij de reparatie dienst, en ik krijg vandaag een mailtje dat het niet gaat lukken om hem binnen een maand te repareren omdat de speakers maar niet geleverd worden, en dan besluit Asus maar om de reparatie te stoppen en een andere oplossing te zoeken. Ik heb nu de keuze uit een 'vergelijkbaar' product (wordt niet echt gemeld welke, dus weet niet of het dezelfde is...) of creditatie. Optie 1 laat mij nog twee weken door het leven gaan zonder laptop, en optie 2 een maand!!
Ik ga maar proberen een nieuwe van ze te krijgen, maar ik ben ERG teleurgesteld in de pick-up en return service van Asus. Je zou verwachten dat dit beter geregeld moet kunnen worden door zo'n groot bedrijf.

17-02
Ik heb inmiddels een paar dagen de "nieuwe laptop" in huis. Ik heb het idee dat hij niet nieuw is, aangezien hij niet verpakt zat in een normale doos. De laptop zelf is verder helemaal krasvrij, dus vind ik het verder niet heel spannend als iemand anders er al eens aan heeft gezeten.

Wel is er weer een probleem. De toetsenbord verlichting doet het namelijk niet....
Erg teleurstellend dat ik na 5 WEKEN!!! wachten een laptop krijg waar iets mis mee is. Ik heb de laptop nu echter zo hard nodig dat ik hem niet weer terug kan sturen, dus ik ga proberen om hulp op afstand te krijgen en anders zal ik hem later alsnog terug moeten sturen.

Verder werkt hij helemaal goed. In vergelijking met het model wat ik opgestuurd heb zit er een grotere HDD in, al was dat voor mij niet spannend aangezien ik die er meteen uit heb gehaald en vervangen heb voor een SSD.

Over de laptop zelf ben ik overigens zeer te spreken. Het is me inmiddels gelukt om ubuntu dual boot in EFI mode te installeren, wat aanzienlijk makkelijker was dan het leek.

tl;dr
Hele prettige laptop. Krachtig, relatief licht en een mooi scherm.
Asus service is klote, als er iets mis is GA NAAR DE WINKEL!!!

Na ruim 2 jaar gewerkt te hebben op een hp g62 (1e generatie Core i3 processor) vond ik het hoog tijd worden om een nieuwe laptop aan te schaffen. Ik werk veel met mijn laptop voor mijn universiteit en werk, en gebruik hem ook heel intensief.

Ik heb geen benchmarks gedraaid, en zal het niet al te technisch maken. Geef puur mijn gebruikservaringen over deze laptop.

Van buiten

Deze laptop ziet er bijzonder strak uit. De gaatjes om de aan/uit knop en de Asus-knop geven iets unieks aan de laptop. Het is jammer dat Asus gekozen heeft voor zilveren toetsen in plaats van de zwarte die ze bij eerdere series gebruiken, maar persoonlijk vind ik dat nou ook weer niet zo boeiend. De laptop is zeker niet dik te noemen, met 2,7cm is hij ruim dunner dat de Lenovo's en MSI's die vrijwel dezelfde inhoud bieden (beide ruim 3.5cm).
Uiteraard is dit geen Ultrabook, en dat merk je ook aan het gewicht. Het gewicht is echter niet groter dan de concurrerende laptops, en bedenk wel dat de laptop voor een heel groot deel uit aluminium bestaat. De onderkant is wel gemaakt van plastic. Ik las in reviews van mensen dat zij vonden dat de laptop van onderen niet heel goed afgewerkt was door de randjes die je voelt.
Ik was het hier eerst wel mee eens maar heb een redelijk goede oplossing gevonden. Nadat ik de klap had open gemaakt om de SSD te installeren, heb ik de schroefjes gewoon wat minder strak aangedraaid waardoor de klep iets meer naar buiten staat dan eerst, dit zorgt ervoor dat je de randjes amper meer voelt.

Het scherm

Tja wat kan ik zeggen... Het is geweldig! Een full HD, mat IPS scherm. Je ziet van alle kanten wat er op het scherm gebeurd wat heel prettig is wanneer je met z'n tween gezellig een filmpje op de laptop zit te kijken. Het beeldscherm kan ook heel helder en heel niet helder, waardoor je heel mooi beeld heb wanneer je dat wilt, maar ook veel batterij kan besparen wanneer je het niet nodig hebt.
Het enige waar ik echt heel erg aan moet wennen is dat alles kleiner is dan normaal. Ik had hiervoor nooit een full HD scherm gehad behalve op mijn 24” monitor thuis, en het verschil is toch wel erg groot. Ik maak dan ook heel vaak gebruik van het zoomen om dingen goed te kunnen lezen (moet bij gezegd worden dat ik hele goedkope lenzen heb ^^).

Toetsenbord en Touchpad

Hiervoor heb ik heel kort een Lenovo Y500 gehad, die ik twee keer heb moeten terugbrengen omdat het touchpad het niet deed (2e keer heb ik m'n geld maar terug gevraagd). Het touchpad van deze Asus is daarentegen prima. Ik ben persoonlijk geen fan knopjes die in het touchpad zitten, maar het is tegenwoordig lastig om daar aan te ontkomen. Toch ben ik na een tijdje helemaal gewend geraakt aan het touchpad, en ik gebruik het nu met plezier. Zoomen en scrollen gaat heel makkelijk, ik had deze functies op mijn vorige laptop nog niet en wist niet of mij dit zou bevallen, maar ik gebruik het voortdurend.
Het toetsenbord vind ik heel fijn. Hij heeft geen al te zware of lichte aanslag, en er zit een numpad in, iets wat ik (vooral tijdens het programmeren) heel prettig vind.
Verder zitten er de standaard snelkoppelingen met de functie toets en de f-knopjes.

De Asus knop linksboven is zelf in te stellen, maar ik heb hem gewoon op het standaard programma laten staan. Wanneer je hierop klikt komt de Asus console in beeld, en hier kun je allerlei standen instellen. Zo kun je energiebesparing/hoge prestaties kiezen, een geluid stand (film, muziek, game, spraak en opname) een scherm stand (levendig, game, theater, handmatig) en nog een antal dingen.

Inhoud

Gelijk toen ik de laptop kreeg heb ik de harde schijf vervangen voor een SSD (OCZ Vertex 3 240GB). Ik kan dus niet echt vertellen hoe deze presteert. Met een SSD is hij in ieder geval heel erg snel. De laptop kan binnen 9 seconden (mits je snel je wachtwoord typt) opgestart zijn. Verder zit er een 4e generatie i7 processor in en 8 Gig aan werkgeheugen. Zoals ik al zij heb ik geen benchmarks gedraaid, maar in het gebruik is de computer in ieder geval meer dan snel genoeg.

De intel videochip wordt bijgestaan door een GeForce GT750M, wat op papier een hele redelijke videokaart is voor een laptop. Ik ben persoonlijk niet zo'n spelletjes speler, en heb er tot nu toe nog maar drie getest. De eerste is Bioshock Infinity, waar hij toch wel veel last mee had. Op 1080p kwam de framerate (Fraps) niet hoger dan 12 fps. Op 1366X768 kreeg ik hem op 20 fps.
Verder heb ik FIFA 14 en Portal 2 gespeeld, en deze functioneerde beiden vlekkeloos op de hoogste settings.

Warmte en Geluid

Amper en Amper. Er zitten twee ventilatoren in die je enigszins hoort wanneer je de laptop redelijk intensief gebruikt, maar niet wanneer je hem amper gebruikt. Verder heb ik de onderkant iets warmer dan kamertemperatuur gevoeld, maar ook niet veel meer dan dat.
In het begin maakte een van de ventilatoren een heel klein vreemd geluidje af en toe, maar dat was jeugdigheid, en heb ik de afgelopen week niet meer gehoord (ik heb hem nu nog geen twee weken).

De accu

Ook iets waar ik heel erg aan moest wennen, deze accu gaat echt niet meer dan 3-4 uur mee wanneer je hem gebruikt. Ik had hiervoor een hele zwakke ( en dus minder energie-vretende ) laptop, met een hele grote accu (waardoor mijn laptop ook niet meer plat op de tafel kon staan) en die ging gerust een 6-8 uur mee. Dat haalt deze dus niet. In vergelijking met andere (normale) laptops houdt deze het echter prima vol, en ik zie dit dus ook niet direct als een minpunt.
Het is wel jammer dat je de accu er niet makkelijk uit kan halen wanneer je op netstroom wil werken, hierdoor ben je continue de oplader aan het aansluiten en zorgen dat je hem weer op tijd er uit haalt. Het is wel mogelijk om de accu er uit te halen (hij is niet vast gesoldeerd) maar dan moet de hele klep er af aan de onderkant.

OS

Ja het dient toch gezegd te worden, deze laptop draait op Windows 8 uit de doos, en kan zelf worden gepdatet naar 8.1. Hiertoe moeten wel eerst normale Windows updates uitgevoerd worden, waarna de gratis update naar 8.1 te zien is in de Windows Store.
Het beste wat ik over Windows 8.1 kan zeggen is: Je raakt er aan gewend.
Oh en het opstarten gaat wel wat sneller.
Aan de startknop die “teruggekeerd is” kun je duidelijk zien dat de lieverds bij Microsoft er helemaal geen zin in hadden om de startknop weer te maken, en het alleen maar hebben gedaan omdat wij, het klootjesvolk, dat erg graag wouden. Deze startknop lijkt dan ook nergens op de oude, en is lang niet zo mooi en makkelijk.

Het is mij niet gelukt om Ubuntu naast Windows te installeren, door dat hele gedoe met die UEFI die in plaats is gekomen van de normale BIOS. Ik hoop een beetje dat Ubuntu hier iets op verzint wanneer zij 14.04 LTS uitbrengen, en wee een Wubi maken die werkt. Moet bij gezegd worden dat het wel mogelijk schijnt te zijn om ze naast elkaar te installeren, maar als ik het probeer dan zit ik met twee besturingssystemen die ik niet kan opstarten. Tot 14.04 uitkomt gebruik ik VirtualBox om Ubuntu in te draaien, en dit gaat prima.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad.
Voor verdere vragen, laat ze hieronder achter of stuur me een berichtje.

Heb jij ook een Asus N550JV-CN270H?

Ook ik heb slechte ervaringen met het Asus-reparatie-centrum (Comserve NL), in combinatie met mijn Asus N550JV. Ik had problemen met (waarschijnlijk) mijn videokaart; ik kreeg verticale streepjes zodra ik windows explorer full screen draaide...
De eerste keer had ik hem direct naar Comserve gestuurd en hebben ze het scherm vervangen. Dit hielp niet, dus de tweede keer heb ik hem naar 4Launch gebracht, waar ik hem ook gekocht had. Toen hij voor de tweede maal van reparatie terug kwam was hij helemaal beschadigd! De lnkerachterhoek was helemaal krom en bekrast. Verder zaten er veel putjes in de behuizing van het openmaken (met een schroevendraaier?).
Ik had hem in de winkel opgehaald en zag dus ook daar al wat er beschadigd was. Het enige dat ze aan de servicebalie voor me konden doen is hem weer als RMA innemen. Ondertussen ben ik al meer dan een week aan het wachten tot Asus aan 4Launch laat weten hoe dit afgehandeld gaat worden.
Bij 4Launch kunnen ze niets voor me doen. Leen-laptops hebben ze niet en een huur-laptop willen ze niet betalen (http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/leenproduct). Het is een drama.

Korte samengevat: eind oktober een Asus laptop gekocht. Schade door Comserve bij de tweede RMA. Ik geen laptop n geen service...
Ja het is allemaal niet best geregeld daar.

Ik krijg nu een nieuwe opgestuurd, maar ze konden mij niet vertellen of het dezelfde was(?), alleen dat er een betere videokaart en een grote HDD in zit.

Ook kan ik nu niet meer de status of iets zien, dus ik heb geen flauw idee wanneer de nieuwe laptop binnenkomt.

Wel heel vreemd dat 4Launch hem niet om wil ruilen voor een nieuwe, ik zou verwachte dat ze wel redelijk flexibel zouden zijn met de DOA periode wanneer de laptop als heel snel naar het reparatie-centrum was geweest...
Heeft deze een touch screen?
Nee, dan moet je de N550JV-CM068H hebben.
Die heeft alleen een glanzend scherm ipv een mat scherm, vandaar dat ik voor deze heb gekozen.
Klopt het dat de grotere 17,3 inch broer (de 750) met 1 Tb HDD geen IPS heeft en deze wel? Is voor mij belangrijk ivm fotobewerking.

Alvast bedankt
Volgens mij niet nee. Op de site van Asus zelf staat bij de N550JV namelijk dat hij een IPS scherm heeft, maar bij de N750JV staat dat niet. Deze specificaties zijn voor alle N550JV's en alle N750JV's, dus ik denk dat er geen N750JV is met een IPS scherm.

N550JV

N750JV
Bedankt. Heb de bestelde 750 nu omgezet naar een 550 en voor het retourbedrag 250 gb ssd van Samsung evo gehaald. Dvd speler heb ik niet nodig en is extern voor paar tientjes te halen.
Hier zit een dvd dpeler in. Je kan m vervangen voor een tweede HDD met een HDD caddy. Ik zou de SSD als primaire schijf. Ik heb EasUS gebruikt om de HDD te klonen.
Ik weet niet of jij je ergert maar er zijn zat alternatieve startmenu's te vinden waar ik bij mijn nieuwe laptop ook gebruik van ga maken: pokki, start8 enz. google maar
Ja klopt, ik heb een tijdje die van IObit gebruikt, maar werkt toch niet zo soepel als voorheen.
Ik heb nu besloten gewoon maar gewend te raken aan de nieuwe startknop, en ik moet zeggen dat het opzich te doen is.
Je kunt een (x64) ubuntu image met behulp van Rufus in UEFI - mode op een usbstick zetten, en deze vervolgens installeren onder een UEFI Windows. Je moet wel zelf je partition table maken want die herkent Ubuntu in het geval van UEFI niet..
Zo dat is ingewikkeld geworden. Draai het voorlopig wel in Virtualbox, werkt ook vloeiend.
Hij gaat maandag alleen terug omdat een van de boxjes kapot is, zal een updateje maken wanneer ik hem terug heb over de pickup & return van Asus.
Thanks voor de uitleg :)
Dank je voor de snelle reactie, bij sommige webwinkels is deze verkeerd als touchscreen aangeduid.
Ik hoorde de meest rechter speaker onderin niet goed...

Meerdere mensen met dit probleem?
Bij mij was het de linker-middelste, en hij kraakte alleen, deed het verder wel.
Als je hem nog in de winkel om kan ruilen zou ik dat doen, en niet naar Asus opsturen.
He, goede review maar nog een aantal vragen ten opzichte van de ssd.

Ik ben van plan om de laptop te kopen. Wel degene met touch maar dat maakt verder niet echt uit. Nu wil ik graag weten of het beter is om je hdd te vervangen met een ssd en de hdd in je dvd drive te stoppen. Of is het ook prima om je ssd inplaats van je dvd drive te instaleren?

En moet daarbij windows van je ssd op je hdd zetten. (En is dit lastig??) Of kan je deze gewoon op je hdd laten staan?

Ik heb nog geen ervaring met ssd dus ben erg benieuwd wat nou wel en niet verstandig is. Alvast bedankt voor je reactie!
Hoi Thijs,
Ik zou de hdd vervangen voor de SSD, omdat je Windows en je software op je SSD wilt hebben. Hier zijn veel programmaatjes voor, ik gebruik het liefst EaseUS todo backup. Deze heeft een gratis versie waarmee je een harde schijf kan klonen. Moet je wel je SSD met een USB aansluiten op je laptop, maar als je dat kan is het heel makkelijk.

Als je de dvd speler vervangt voor een SSD zal dit de snelheid van je laptop niet verhogen, aangezien je software en Windows dan nog op je (trage) hdd staan.

Ik heb verder geen ervaring met de dvd speler vervangen voor een hdd, omdat ik dat zelf nog niet heb gedaan.

Als je nog meer wilt weten kan je het hier weer vragen :).
Heb je al een nieuwe binnen martward02?
Ja ik heb hem net een paar dagen, maar heb het te druk gehad een update te plaatsen. Dat zal ik vanavond even doen.
Ik zie dat je bij het geluid hebt gezet dat je de fan amper hoort, alleen als hij het druk heeft een beetje. Mijn ervaring was anders, de fan draaide echt continu en maakte echt herrie. Voor mij storend genoeg om hem binnen een week terug te brengen naar de MM. Misschien had ik een maandagochtendexemplaar. Mijn Asus 2e generatie i3 hoor ik nauwelijks, werkt toch lekkerder vind ik. De fan is bij die laptop ook nauwelijks aan. Ik had gedacht dat dat bij Haswell beter zou zijn, maar helaas bleek het tegendeel waar.

Ik had ook problemen met afsluiten na de WP8.1 update. Duurde elke keer meer dan 3 minuten. Ik dacht dat het mijn Logitech unifier was. Touchpad deed ook heel raar, een dansende cursor had ik, niet mee te werken. Toen dacht ik 'dan ga ik een verse install doen', maar ik kon nergens mijn key vinden. Programmaatje gedownload maar ik kreeg toen de verkeerde key door, omdat ik mijn Windows nog niet geactiveerd had. Erg lastig allemaal. Na 40+ uur plus klooien met deze laptop dus maar teruggebracht.

Het scalen was ook niet mijn ding. Om alles nog een beetje te kunnen lezen, stond ie op 125%. Maar dat werkt niet lekker voor alle programma's. IE en Word waren wel mooi. Mijn volgende wordt een 17" fullhd, dan kan ik hem gewoon op 100% laten staan.

Voor degenen die wel een clean install hebben gedaan, ben ik benieuwd wat de manier is om je Windows key te vinden. Erg irritant dat Microsoft die er niet meer met een sticker opzet sinds Windows 8.
Afgelopen zaterdag deze laptop ook aangeschaft.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier ook last hebben van wifi problemen?
Daarmee bedoel ik dat het verbindingen niet altijd lukt terwijl ik amper 2/3 meter van de modem zit.

Daarnaast als deze verbinding heeft gemaakt dan is de snelheid zo laag. Het lijkt wel een inbelverbinding. Speedtest.nl gaf bij download 50.0 KByte/sec of zelfs lager11.0 KByte/sec aan. Terwijl via mijn smartphone deze 3600.0 KByte/sec of hogere aangeeft.

Heb al meerdere zaken gecontroleerd en uitgevoerd.

- Stuurprogramma bijgewerkt
- McAfee verwijderd
- netsh commando's uitgevoerd.
- terug naar fabrieksinstellingen gebracht\
- Instellingen gecontroleerd in modem

Maar het probleem blijft zich voordoen. Wifi verbinding is een 802.11n. Deze zou ondersteund moeten worden door het systeem. (b/g/n)

Mijn andere laptop met Win 7 Ultimate heeft nergens last van en de mobiele telefoons die verbinding hebben hebben ook nergens last van.

Weet iemand nog een oplossing hiervoor of moet ik gewoon terug met mijn laptop?