Specificaties 10,6" (1920x1080), Win RT, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface 2 32GB Zwart Review

LDVC 27 december 2013, 1.275 views

Microsoft Surface 2 32GB Zwart

Pluspunten

• Snapview
  • Productief zijn op een tablet
  • Kickstand
  • Breed scherm geschikt voor video kijken en apps naast elkaar plaatsen
  • Flash in de browser

Minpunten

• Gedwongen desktop gebruik
  • Office nog niet als apps

Sinds een week ben ik in het bezit van een Surface 2. Deze review beschrijft mijn ervaringen tot dusver en betreft dus zowel het apparaat zelf als Windows 8.1 RT.

Waarom een Surface 2?
Ik overwoog al een tijdje om een nieuwe tablet aan te schaffen, voor zowel zakelijk als privé gebruik. De vraag was alleen nog, welk OS en welk model? Met de komst van Android een aantal jaar geleden, was ik redelijk google minded geworden en heb sindsdien een aantal Android telefoons en een Android tablet gehad. Daarnaast kreeg ik via mijn werk een Windows Phone (eerst 7, nu 8 ). De afgelopen jaren is mijn enthousiasme voor Android redelijk afgenomen. Na een jaar in gebruik te zijn, werden mijn android apparaten steeds trager, terwijl mijn windows phone snel bleef. Ook vond ik de innovatie bij android een beetje ophouden, terwijl Microsoft voor het eerst in jaren weer eens lef toonde en met wat nieuws kwam. Apple is overigens nooit ter sprake gekomen, om de één of andere reden heb ik gewoon helemaal niets met hun producten. De keus was dus gemaakt: ik zou een windows tablet aanschaffen. De touch/type covers haalden me over om een Surface tablet aan te schaffen, want zo’n toetsenbordje leek me ideaal voor zakelijk gebruik (uiteraard samen met MS Office). Ik zocht echter wel echt naar een tablet en niet naar een laptop vervanger, daarom heb ik ook bewust voor Windows RT gekozen; me volledig bewust van alle beperkingen die dit platform heeft.

Voor zover het er überhaupt toe doet, de surface is stijlvol verpakt in een simpele en stevige doos. In de doos zelf vind je de stroom adapter, de vouchers voor 1 jaar onbeperkt Skype en 2 jaar 200gb in Skydrive en uiteraard zit de surface 2 zelf ook in de verpakking. De Skype voucher bracht overigens een lichte teleurstelling: ‘free world calls’ betreft maar een kleine wereld. Mijn vriendin dacht gratis d’r vader in Suriname te kunnen bellen, maar dat valt dus niet binnen de wereld van Microsoft.

Het uiterlijk van de Surface moet je zelf maar beoordelen, er staan genoeg afbeeldingen op internet. Ik vind m er mooi uitzien en hij voelt stevig aan. Hoe stevig de tablet echt is durf ik echter niet te testen, daarvoor ben ik iets te zuinig op mn nieuwe aanwinst.

Windows RT
De eerste ervaringen zijn positief. Uitblinkend in handigheid is de ‘snapview’ mode, waarbij je 2 applicaties naast elkaar kan draaien. Hoewel ik dit op mijn laptop nooit gebruik (wellicht ook niet nodig bij 2 monitors), blijkt dit op de tablet ontzettend handig. Microsoft brengt dit als een productivity feature, maar dit wil niet zeggen dat je hier enkel iets aan hebt in een zakelijke context. Zo bleek het bijvoorbeeld heel handig om een boodschappenlijstje in OneNote te maken, terwijl je in de ‘Eten & Drinken’ app de recepten uitzoekt voor het kerstdiner. Maar ook het typen van deze review, met de Xbox smartglass app klein daarnaast (om muziekvideo’s op de Xbox te kunnen sturen) werkte perfect.

De beschikbare apps werken over het algemeen prettig, al mag het aanbod wat groter zijn. Veel bekende apps zijn aanwezig zoals Facebook, Netflix en uiteraard MS Office. Ontbrekende namen zijn onder andere Instagram en Youtube. Van de eerste kun je je afvragen of deze wel thuishoort op een tablet. De reden dat er geen Youtube app is, mag ondertussen bekend heten en gelukkig biedt IE hier een waardige vervanging. Daarnaast levert Microsoft ook set aan handige apps. Zo biedt de mail app voor mij voldoende functionaliteit om mijn Gmail inbox te beheren. Het feit dat IE naast HTML5 ook Flash ondersteunt voor de meeste sites, helpt een gemis aan apps te verminderen. Dat gemis gaat echter nooit helemaal weg en dat is eigenlijk een beetje de schuld van Microsoft zelf. De manier waarop je kan switchen tussen apps en deze naast elkaar kan zetten, werkt namelijk zo handig en prettig dat je dit voor al je vensters wil gebruiken. Browser vensters kunnen overigens wel naast elkaar geplaatst worden, maar het gaat wat omslachtiger dan apps naast elkaar plaatsen. Datzelfde geldt in sterkere mate voor de desktop modus, daarover hieronder meer.

Laat ik voorop stellen dat het fijn is dat Microsoft de desktop niet in zijn geheel verwijderd heeft uit Windows RT. Het is echter wel vervelend dat je er als gebruiker terechtkomt. Dat verdient wat opheldering: wanneer je je op de desktop bevindt in RT, dan zit je eigenlijk onder de motorkap van je Windows auto. De hele auto is er af te stellen en in te regelen en alles zit op de vertrouwde plek. Dat de onderdelen wat klein zijn en alles onder de smeer en olie zit, dat neem je dan voor lief. Wanneer je echter vanuit het start menu een Office applicatie opent, kom je ook op de desktop terecht. Dat voelt een beetje alsof je de motorkap moet opengooien om je airco aan te kunnen zetten. Alle mooie en handige features waar je snel aan went binnen de metro interface, zijn ineens verdwenen. Dat werkt verwarrend: het sluiten van een apps met een swipe naar beneden wordt snel een tweede natuur, maar ineens moet je weer op zo’n mini kruisje in de bovenhoek klikken. Hetzelfde geldt voor snapview; Word en Excel naast elkaar zetten moet op de ‘ouderwetse’ manier (venster slepen naar de zijkant, totdat deze vergroot tot half scherm). Daarnaast wordt de desktop ook maar als één app opgenomen in het multitask panel, ongeacht het aantal applicaties dat je hier hebt open staan. Microsoft moet dus zorgen dat er snel een app variant van Office en Explorer komt, zodat de desktop alleen nog maar voor onderhoud en configuratie nodig is.

Dagelijks gebruik
De tablet voelt snel aan in het dagelijks gebruik; de interface loopt soepel en het openen van apps gaat ook snel. Video afspelen is tot op heden beperkt tot Youtube (via IE) en Netflix (via de app) en dat verloopt beiden vloeiend. Met een beeldverhouding van 16:9 heeft de Surface natuurlijk ook een ideale video verhouding.

Een USB aansluiting is niet standaard voor de meeste tablet, maar in de praktijk toch wel erg handig. Of je nu even wat wil overzetten vanaf een USB stick, of de muziek op je telefoon wil bijwerken.

De kickstand is vooral handig als je een filmpje wil kijken, of met een touch/type cover aan de slag wil. Wat mij betreft had er overigens nog best een 3e positie voor de kickstand mogen zijn, waarin de tablet nog wat meer horizontaal staat. Ik merk echter dat ik de tablet net zo vaak als echte tablet gebruik; dat wil zeggen met de kickstand ingeklapt en de Surface in de hand of plat op schoot.

Samengevat ben ik erg tevreden met de Surface en Windows RT. Hopelijk zien meer mensen de potentie van zowel deze tablet als het besturingssysteem. Tegelijkertijd moet Microsoft vaart zetten achter de Office app ontwikkeling.

Heb jij ook een Microsoft Surface 2 32GB Zwart?

Je kan de skydrive app gebruiken als een metro versie van de explorer ;) alhoewel het veel beperkter is.
Mooie review en goed dat je er bij zet dat je de Surface 2 nog maar een week hebt. Ik heb de Surface 2 al wat langer en merk dat jij nog wat aangename zaken van de Surface 2 zult gaan ontdekken. Vooral met die USB3 poort.

Even een voorbeeld:

Ik kijk trouwens naar YouTube met MetroTube (prachtige app). Standaard zit er Xbox Video op waar je eigen films (video) mee kunt bekijken.

Veel plezier met de Surface 2. Ik zie dat je de Wedge Touch hebt, zelf ga ik voor de Arc Touch Mouse Surface Edition (binnenkort leverbaar).

[Reactie gewijzigd door GerCor op 28 december 2013 11:36]

Hallo ik heb een vraag aan jullie als gebruiker van de Surface2, ik heb er in de Mediamarkt een uitgetest,
maar kon de video op tweeakters niet in een hogere resolutie krijgen dan 780 terwijl ik het op de Asus er naast maar met intell z3750 op 1080hd kon zien hoe is dat bij jullie,
de ene verkoper wist het niet en de andere stond te vertellen dat ik dan eerst app moest downloaden,
Maar dit is voor mij geen steekhoudend argument slaat nergens op kan het me wel voorstellen bij de Surface1 met een lagere resolutie trouwens de pro versie kwam ook niet hoger dan 780 m.v.g. Ynse