Asus Eee PC 1015B Review

ugattie1611 27 december 2013, laatste update op 17 november 2015, 174 views

Asus Eee PC 1015B

Laptop is niet super, maar voor dingen zoals word, internet en soms wat minder zware games is de laptop goed zat. Soms heb je wat geduld nodig, maar ik had ook niet heel veel verwacht voor deze prijs!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en looks.
  • Prestaties met linux.
  • Prijs.
  • Afmetingen en Gewicht.
  • Toetsenbord.
  • Prestaties gamen.
  • Erg stil.

Minpunten

• Prestaties met Windows zijn soms dramatisch (vooral internet).
  • Toetsenbord kan voor sommigen te klein zijn.
  • Plotselinge crashes als laptop overbelast word (windows)
  • Lage resolutie scherm (werkt niet met Windows 8 Interface)

Hierbij mijn ervaring met deze netbook, de Asus EEE PC 1015B

~~~[img=620]d664CCVi[/img]
1. Inleiding
2. Looks en Specs
3. Prestaties
4. In de praktijk / voor wie is dit bedoelt?
5. Mijn mening / conclusie

1. Inleiding

Ik zal beginnen met de prijs waarvoor ik deze netbook heb aangeschaft. Ik heb er 200 euro voor betaald bij een zaak in assen (weet even niet meer welke) en omdat ik een netbook voor school nodig had, vond ik dit wel een goede deal.
Verder zag de laptop er ook goed uit en voor deze prijs kan het bijna niet mis gaan, want wat ik wilde is eigenlijk niet meer dan office applicaties gebruiken en heel soms een game doen uit 2005 of games vanuit een emulator.
De reden dat ik deze verder ook kocht in plaats van een grotere laptop is omdat ik hem altijd mee neem in mijn rugzak, en omdat daar ook wel boeken in zitten vond ik een grote laptop toche en tikkeltje te zwaar. Deze laptop was dan 2.5 kilo en deze netbook weegt net iets meer dan een kilo. Dus voor mij perfecte formaat en gewicht.

2. Looks en Specs

Ondanks je het ook zelf heel gemakkelijk op kunt zoeken zet ik toch even alle specs van deze laptop op een rijtje:
CPU = AMDŽ APU C30 1.2GHz (single core)
GPU = AMD Radeon HD6250
Ram = Standaard 1GB DDR3, ik heb hem geupgrade naar 2GB DDR3
Display = 10,1 inch 1024x600
HDD = 320GB Harddisk

Verder de looks van de laptop zijn gewoon goed, de laptop ziet er niet goedkoop uit, maar ook niet echt als een high end laptop. Je merkt wel duidelijk dat het toetsenbord kleiner is dan het toetsenbord op je laptop / desktop, maar hier wen je snel aan, ik wende er aan na ongeveer 2 dagen. Waar ik ook erg positief over ben is de bouwkwaliteit. Als je achter het scherm drukt zie je pixels niet vervagen en dit bewijst dat het niet van goedkoop simpel plastic is gemaakt. Verder heb ik hem altijd in mijn tas zitten, en dat gaat er soms ruig aan toe, maar toch weet deze laptop alles te overleven. Ikzelf heb verder de laptop in het zwart, en ik zou hem eerder in het wit nemen want dit ziet er wel een stuk mooier en luxer uit.

3. De prestaties

Ja de prestaties, en ja dit is eigenlijk het minpunt van bijna elke netbook, hij is langzaam, en ook in dit geval is hij niet echt snel. Ik ga dit punt uitgebreid bespreken in 3 verschillende OS'en en hoop dat het dan zonder uitgebreide benchmarks een beetje duidelijk word.

Windows 7 starter
Hierin werkt het niet heel slecht, maar ook niet perfect. Standaard had ik als asus fabrikant er geen windows 7 op gegooit, maar windows 8 met een iets hogere schermresolutie. Maar toen deze netbook uit kwam (2010 ongeveer) was er nog geen eens windows 8, dus dit mag je opzich niet als nadeel zien. Verder is internetten op windows 7 vrijwel onmogelijk omdat het opstarten een eeuw duurt, en je tijden het browsen lagt als een gek, het werkt gewoon niet, beide browsers werkten gewoon nooit mee. Je kan er met een beetje geluk nog op wikipedia komen, maar video's laggen op youtube, en ja eigenlijk kun je voor internet deze netbook wel vergeten. Verder werken lichte games zoals Need For Speed Most Wanted vrijwel goed, dus dit is een positief punt. Office apps en dingen als paint werken gewoon goed genoeg.

Startup time OS = 2-4 minuten (inclusief alle programma's zodra OS is opgestart)
Startup time Office 2007/2010 = 5 seconden
Startup time Chrome = 10-180 seconden (voordat je pas iets kunt doen)
Startup time Standaardbrowser (IE) = 10-Crash (Crash = laptop loopt vast en doet niks meer)
Startup time skype = 30 seconden
NFS Most Wanted FPS (medium 1024x600) = 32-60+
Batterijduur = 3 uur zwaar gebruik, 6 uur mild gebruik en 10+ uur op laagste brightness en licht gebruik

Windows 8
Stuk beter dan windows 7, hij start een stuk sneller op, want hij hoeft niet allemaal onnodige programma's te laden, en ook zonder deze onnodige programma's start hij nog steeds een stuk sneller op. Verder is het browsen ook op deze OS een beetje een ramp, het werkt beter, en het is mogelijk om youtube zonder lag te kijken, en om te browsen is ook geen groot probleem, maar het gaat allemaal zo langzaam en werkt gewoon zo slecht. Pagina's laden duurt lang en het opstarten duurt ook nog steeds ontzettend lang, dus ook dit op opzich wel zonde. Verder starten dingen zoals office apps en andere dingen wel wat sneller op, en werken games ongeveer 10-30% sneller op.

Startup time OS = 1-2 minuten (inclusief alle programma's zodra OS is opgestart)
Startup time Office 2007/2010 = 4 seconden
Startup time Chrome = 10-60 seconden (voordat je pas iets kunt doen)
Startup time Standaardbrowser (IE) = 5-40 seconden
Startup time Skype = 20-30 seconden
NFS Most Wanted FPS (medium 1024x600) = 50+ fps

Linux (bodhi)
Op deze netbook werkt linux gewoon top, dingen starten veel sneller op, maar veel belangrijker is internetten mogelijk en niet zo'n beetje ook. De browser start redelijk snel op en pagina's laden gaat als een sneltrein, top! Helaas werkt chrome niet perfect maar dit mis ik absoluut niet want midori werkt helemaal top! Verder heb ik weinig te klagen over deze combinatie en daarom heb ik ook nog steeds dit OS op mn laptop staan.

Startup time OS = 1 minuut (inclusief alle programma's zodra OS is opgestart)
Startup time Office 2007/2010 = 4-10 seconden
Startup time Chrome = 10-20 seconden
Startup time Standaardbrowser (Midori) = 4 seconden!!
Startup time Skype = 5 seconden
NFS Most Wanted FPS (medium 1024x600) = Niet werkend gekregen
Batterijduur = 4-6 uur in alle situaties, 12+ uur bij lage brightness en licht gebruik

Dus kort samengevat zien jullie dat Linux eigenlijk gewoon het beste werkt op deze netbook, het start niet alleen veel sneller op maar alles gaat ook gewoon vloeiend. Internetten is eindelijk mogelijk zonder haperingen en lange laadtijden en ook werken andere programma's gewoon goed en vloeiend. En dit kan ik absoluut niet zeggen over windows 7+8

4. In de praktijk / voor wie is dit bedoelt:
Ja voor mensen die willen photoshoppen en videoediten snappen natuurlijk dat je dit niet moet kopen, ook mensen die heel graag willen internetten en dit niet willen doen op linux vallen ook af, dus eigenlijk als je niet naar linux wilt gaan dan is dit bedoelt voor mensen die graag office applicaties willen gebruiken, en voor mensen die dan zo af en toe een spel willen doen die ook echt niet zwaar zijn zou dit nog wel een optie kunnen zijn.
Voor mensen die linux willen gaan gebruiken kunnen er voor kiezen om deze te nemen vanwege internetbrowsen, office apps, linux games (playonlinux) en mensen die bepaalde lichte apps gebruiken zoals paint en GIMP, deze apps werken gewoon allemaal perfect en haperen nauwelijks.
Ook video's afspelen op deze laptop naar een TV toe (in 720P en 1080P) werkt gewoon goed, en dit gaat zonder haperingen.

5. Mijn mening / conclusie:
Mijn verwachtingen zijn uitgekomen, want wat ik wilde doen met deze laptop was onder andere:
1. Office kunnen gebruiken
2. Een cloud opslag gebruiken (dropbox of google drive)
3. Internetten
4. Soms een game die niet al te zwaar is. (NFS Most Wanted, Rollercoaster tycoon 1/2 etc.)
En dit is allemaal uitgekomen, het 3e punt heeft wel uit moeten komen op linux, maar mij maakt dit opzich niet veel uit
Ikzelf heb de laptop 4 sterren gegeven, maar zonder linux had hij toch maar 3 of 2 sterren, omdat hij dan echt langzaam is en dan internetten onmogelijk is.

Ik hoop dat deze review nuttig was, ik zou het zeer op prijs stellen als u wat feedback terug zou geven en voor eventuele vragen kun je ze altijd in de reacties stellen.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1015B?