Specificaties (HT)PC barebone met AMD A4-5000 - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX nano AQ01 Review

Unneoetech 27 december 2013, laatste update op 26 april 2014, 4.635 views

Zotac ZBOX nano AQ01

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden. Alles is voorzien.
  • Klein en stijlvol (persoonlijk)

Minpunten

• SPDIF aan voorzijde

Edit 26-04-2014: Net Ubuntu 14-04 LTS geinstalleerd en het werkt out of the box. Daarom dit negatieve punt weggehaald.

Ik was op zoek naar een alleskunner voor bij de TV. Na dit nieuwsbericht op Tweakers was ik er van overtuigd dat dit het apparaatje was wat ik wilde om het volgende te doen:
  • Spotify draaien en optisch doorgeven aan mijn receiver. Bediening moet mogelijk zijn via mijn S4
  • Steam games draaien
  • In de toekomst domotica software draaien
  • Mediacenter pc
  • Webbrowsing op tv
Dankzij de uitgebreide aansluitmogelijkheden van dit apparaat is ben ik er van overtuigd dat ik hier een aantal jaren plezier van ga hebben. Ik zal later de review uitbreiden met gameplay ervaringen en dergelijke!

Specificaties
ZOTAC elevates ZBOX nano with quad-core processor
New ZBOX nano AQ01 series
AMD A4-5000 APU
1.5 GHz, Quad-core
AMD Radeon HD 8330 graphics
PLUS models available with preinstalled memory and hard drive
4GB DDR3
500GB HDD
HDMI & DisplayPort outputs
802.11ac Wi-Fi & Bluetooth 4.0 w/ external WiFi antenna
Gigabit Ethernet
High-amperage USB charging capable (yellow ports)
Bundled VESA75/100 mount

Bestelling en levertijd
Ik heb een aantal Nederlandse Webshops gemaild maar deze konden hem nog niet leveren. Enig google werk bracht me bij een Duitse webshop die het apparaatje (19-12-2013) op voorraad had en wou verzenden naar Nederland. Donderdag bestelt en maandag had ik hem in huis voor E216,40. Een nette prijs dacht ik maar hou er rekening mee dat er geen geheugen en harde schijf wordt meegeleverd. Ik heb derhalve 4 gb geheugen mee bestelt en een 32gb ssd.

Bouwkwaliteit en inbouwmogelijkheden
De bouwkwaliteit van het kastje viel me meteen zeer positief op. Er is een metalen buitenkant en een mooi afgewerkte bovenkant. De groene ring aan de bovenzijde is niet te zien als hij uitstaat en gaat (default settings) aan als deze aangaat. Dit is echter ook uit te zetten in de bios.

Het kastje openmaken gaat redelijk eenvoudig door middel de zachte duimschroefjes die tevens de "pootjes" zijn van het kastje. Vervolgens het geheugen (1 bankje) en de ssd installeren is zeer gemakkelijk. Een groot voordeel is dat er een normale 2.5" ssd in past zodat je niet hoeft uit te wijken naar msata. Met het geheugen en de ssd is het kastje dan ook propvol.

Linux Ondersteuning

Ik ben op dit moment nog aan het klooien om een os werkend er op te krijgen. Ubuntu LTS 12.04 werkt out of the box zonder werkend wifi. Ubuntu 13.10 heeft wel werkend wifi (live-usb) maar hierbij geeft ie na installatie het probleem dat de xserver crasht... Ook de laatste Linux Mint heeft dit probleem. Ik ben nu dus nog aan het uitzoeken hoe ik verder een volledig werkende installatie krijg. Idealiter wou ik graag de laatste Ubuntu met Spotify, Spotcommander, degelijke browser (met grotere tekst voor TV browsing), steam, VLC, Openremote etc. Tips zijn welkom!
Ik heb hem nu een tijdje aan de gang (2 weken) door vanuit de commandline fglrx ge´nstalleerd. Vervolgens nieuwe xorg.conf aangemaakt en vervolgens moest ik ook de gebruikers opnieuw toevoegen omdat die stuk waren gegaan.. Hij doet het echter nu volledig! Steam heb ik ge´nstalleerd naast de andere bovengenoemde programma's.

Gameplay met Steam
Ik heb twee spellen geprobeerd en de Steam Big Picture mode zelf.
Gameplay met Steam -> FEZ
FEZ is een SNES achtige game die het perfect doet op de Zbox. Alles draait vloeiend en het loopt niet vast. Het is dan ook geen highend game maar desalniettemin geinig om te spelen!
Gameplay met Steam -> Counterstrike-Source
Deze game heb ik alleen ge´nstalleerd om te testen maar zo ver ik kan zien draait deze redelijk goed. Daar ik de Zbox gebruik met een Logitech K400 met touchpad speelt het niet echt lekker.
Gameplay met Steam -> Big Picture Mode
De Big - Picture mode werkt nog niet geheel naar behoren. De opstart visualisatie laat even op zich wachten en hapert dan. In de mode zelf gaat het redelijk vloeiend maar vaak is toch een hapering te zien. Ook is de mode niet stabiel te noemen gezien deze vaak crasht en terugvalt naar de desktop mode. Hier is dus nog wel enig werk voor nodig.

Performance
De enige test die ik tot nu toe heb kunnen doen is de benchmarktest in Counterstrike Source. Hier kwam ik uit op een 38 FPS maar er waren wel duidelijke haperingen zichtbaar. Ook hier valt te zien dat de drivers nog gefinetuned kunnen worden.
HD video afspelen gaat perfect, zowel 720p als 1080p (ook 28gb MKV's). Doe dit wel met Totem onder Ubuntu omdat VLC hakkelende beelden toont en minder vloeiend draait.

Andere punten die ik nog bedenk
Volgt...

Heb jij ook een Zotac ZBOX nano AQ01?

Ubuntu 12.04 installeren en daarna kernel 3.12.6 erop zetten om wifi werkend te krijgen...?
Ubuntu 13.10 installeren en daarna kernel 3.12.6 erop zetten om video werkend te krijgen...?
XBMCuntu 12.3 Frodo installeren...?

[Reactie gewijzigd door pasarica op 27 december 2013 18:01]

Heb hem nu aan de praat. Heb toch weer 13.10 er op gezet en toen vanuit de commandline fglrx ge´nstalleerd. Vervolgens nieuwe xorg.conf aangemaakt en vervolgens moest ik ook de gebruikers opnieuw toevoegen omdat die stuk waren gegaan.. Hij doet het echter nu volledig! Steam geinstalleerd. Ik zal in de loop van volgende week de verdere ervaringen posten.
Out of the box Linux ondersteuning (ligt niet aan de box zelf maar is wel vervelend...)
Naast het feit of het wel of niet waar is vind ik dat deze opmerking niet thuis hoort bij "minipunten".
Verder hoop ik dat je deze review "up to date" opdat anderen op een later moment er hun voordeel mee kunnen doen. :)

[Reactie gewijzigd door pasarica op 9 januari 2014 23:15]

Ik heb hem inmiddels ook binnen, ben er zeer tevreden over. Geluidsproductie is inderdaad zeer laag(ook handig dat je dit zelf nog kunt aanpassen in de bios.) Heb verder een Crucial 120GB M500 SSD en Crucial 4GB DDR 1600 erin, ik ben ook zeer te spreken over de prestaties i.c.m met deze hardware. Windows 8.1 draait erg soepel en je kunt ook makkelijk multitasken zonder dat je rekenkracht te kort komt.
Heb je kunnen meten wat het apparaat in idle gebruikt?
Wil hem als servertje in gaan zetten en was benieuwd of hij de intel nuc i5-4250 of i3-4010 qua verbruik benaderd.
Ik zal nog even kijken of ik ergens een energiemeter vandaan kan halen maar die heb ik zelf niet.
Ben zeer benieuwd naar Game ervaring, als ik de reviews van de APU opzoek is het nog niet best. Hoop van jou beter beeld te krijgen.
Ik heb wat ervaringen toegevoegd. Ik denk dat dit voor nu vooral een leuk extratje is maar het is zeker geen volwaardige console in mijn ogen.
Toch heel aardig dat je er counter strike source redelijk op kan spelen. En daarnaast de natuurlijk wat meer indie-achtige spelletjes die wat minder gebruiken. Heb je voor 279 euro toch een mooi ding!

Ik ben normaal ook liefhebben van compacte pc's. vandaar dat ik nu (voor een korte tijd nog maar, nieuwe pc is in aantocht, dit keer wel een miditower kast) een shuttle XPC bezit. De shuttle houd ik gewoon om eventueel ook te gaan gebruiken als een mediahub voor de televisie.

Leuke review!
Jammer, ik wil gaan LoL-en en heb nog een 24 inch over. Zag deze er al mooi achter zitten met de bracket. En dan op naar de LAN parties van mijn vrienden.
Heb je ook al XBMC geprobeerd? Worden de 1080p MKV's zonder haperingen afgespeeld?
Heb de AQ01 ook sinds kort (nou ja tijdelijk, gaat met Openelec/xbmc install naar mijn ouders), maar loopt als een zonnetje, tot de zwaarste 1080p bestanden toe. Geen haperingen, vertragingen, noppes :)

Heb er ook 4GB DDR3-1600 en ssd'tje ingehangen.

Ook CPU/GPU blijft laag (met normale 4-8GB videos rond de 15-30%.
Welke versie van Openelec heb je ge´nstalleerd? Ik kan er maar niet uitkomen namelijk. ;(
Kan je op dit toestel een versterker aansluiten? Mss op headphones naar aux ofzo? Of lukt dit niet.
Zeker. Met HDMI, SPDIF (optisch, wel front ingang) en via audiojack.
Is het ventilator geluid een beetje acceptabel?
Alleen met opstarten blaast ie even als een malle (lees:hoorbaar op 1m) maar daarna (5 sec ofzo) is ie niet meer te horen. Ik heb het ding ook nog niet zo hard aan het werken gekregen dat in normaal gebruik net zo blaast als vlak na het aanzetten.
Ok dat is mooi om te horen. Bedankt voor je reactie.
Heb je eventueel de mogelijkheid om DTS-HD Master Audio / Dolby Digital TrueHD te testen?

Zo ja, zou je dit dan via XBMC (Windows) en/of XBMC Live en/of Open Elec kunnen doen?

[Reactie gewijzigd door Maximus Sceptus op 10 mei 2014 10:50]

Helaas heb ik geen receiver met dts-hd dus kan ik er weinig over zeggen denk ik.