Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw Review

Hetiswat 26 december 2013, 2.494 views

Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw

Pluspunten

• Beeld
  • Formaat
  • Gewicht

Minpunten

• Positionering van de aan- en uitknop en de volumeknoppen
  • Bouwkwaliteit (valt reuze mee, maar voelt gewoon net iets goedkoper dan bijv. Nexus 7)

# Hallo :)

Eerst moest ik er niet zoveel van hebben, een tablet. Dingen moeten praktisch zijn en niet per se het nieuwste van het nieuwste, mee met de trend. Maar aangezien mijn mobiele telefoon (een HTC Desire Z) steeds trager begon te worden, ik graag een boek lees maar boeken vaak te zwaar zijn, een laptop op bed niet heel praktisch is en een nieuwe smartphone te duur en onnodig is, kwam ik uit op een tablet. Allereerst overwoog ik een eReader, dat schijnt wel fijn te zijn voor de ogen. Ik ging op onderzoek uit en kwam erachter dat het nog een beetje in de kinderschoenen staat. Onoverzichtelijk en beperkt bestandsbeheer, niet allemaal met backlight en nog steeds vrij prijzig. Een tablet-pc is veelzijdiger maar minder fijn voor je ogen. Er is maar één manier om te ontdekken of het bevalt: in gebruik nemen. Niet voor één dag, maar aanschaffen. Ik kwam uit op de Asus MemoPad HD7.

De tablet moest voldoen aan de volgende eisen:
  • licht;
  • handzaam;
  • fatsoenlijke resolutie (zoiets als 1280*800px dus);
  • snelheid van minimaal 1GHz,
  • camera (liefst voor en achter);
  • en... niet te duur, toch onder de ¤200,-.
## Uiterlijk/behuizing

De prijs-kwaliteitverhouding vind ik prima. Het voelt een beetje als speelgoed aan vanwege de gladde achterkant. Ook kraakt de behuizing soms iets bij het vasthouden. Maar, het tablet moest nu eenmaal niet te zwaar zijn dus kunststof is dan een logische keuze.

Ter vergelijking ken ik alleen de Nexus 7 (2012); die voelt wat degelijker aan. Heb er verder alleen wat op rondgeklikt, niet langdurig mee gewerkt.

Er was keuze uit kleurtjes en ik vond de groene er wel gelikt uitzien (groen is voor mij ook iets symbolisch; mijn lievelingskleur is echter turquoise. Doet er alleen vrij weinig toe want dat zie je toch niet als je ermee werkt - gelukkig maar :P). De groene was iets minder gemakkelijk te vinden, maar ik ben geslaagd bij CoolBlue voor ¤149,- inclusief verzendkosten.

### Formaat
Het formaat is prima. Ik moest echt geen 10" hebben, of groter dan 7". De breedte is precies goed, wel is 'ie wat langwerpig. Maar dat heb je zo met 16:9. Volgens mij de enige die een andere verhouding heeft is de iPad (mini). Maar die zijn me toch echt te prijzig (en zwaarder).

### Gewicht
Ik kan er niet lang mee op mijn rug liggen, dan wordt 'ie te zwaar. Op mijn borst steunen werkt op zich, maar dan is alleen de bovenkant van het scherm (portretstand) te lezen. Hier is de lengte dus wel weer een voordeel. Voor de rest leg ik 'm op de zijkant, dus dan doet het gewicht er niet zoveel meer toe. Achteraf lijkt het gewicht me mede hierom niet het meest belangrijk.

## Hard- en software

Qua snelheid ben ik een trage smartphone gewend, dus eigenlijk is alles een vooruitgang. Mijn HTC Desire Z loopt wel eens vast (ook na flashen of met een custom ROM), en het hardware toetsenbord (waar ik overigens erg aan gehecht ben) of is simpelweg wat traag. Over dit al ben ik bij de tablet goed te spreken, alles loopt soepel. Spelletjes heb ik niet geprobeerd. Ik gebruik het tablet als eReader, voor IRC, Skype (verloopt ook soepel!), e-mail en browsen.

Het opslaggeheugen is uit te breiden met een microSDkaart. Dat zouden meer tablets moeten hebben! De accu gaat met bovenstaande bezigheden ongeveer anderhalve dag mee.

### Scherm
Helder en scherp. Ondanks de naam niet full-HD. Wel is met 1280*800px de hoogte 80px meer dan HD-ready. Ik kan geen pixels tellen, iets wat me vrij snel stoort. Wel geeft 'ie een soort vignette, ziet er een beetje vreemd uit. Na verloop van tijd trekt dat weer weg. Correctie: dit komt niet door het tablet, maar de app. Excuses. Zie onderaan deze review. Naar mijn garing is het scherm ook te fel, ik ben vrij lichtgevoelig. Ik compenseer dit met de app Twilight, die te vergelijken is met f.lux maar met meer instellingen. Die kleurt het scherm warmer en dimt het licht. Al heb ik het idee dat de verlichting zelf even fel blijft branden maar er een grijze waas overheen valt. Asus heeft zelf ook een app bijgeleverd waarmee je het scherm kan regelen, maar ondanks de veelzijdigheid voor mij niet afdoende.

### Camera's
Zoals gezegd verloopt Skypen prima, daar bedoel ik ook beeldbellen mee. De camera's zijn niet heel lichtgevoelig maar doen het toch beter dan mijn HTC. Bovendien is er wat te compenseren met de HDR-functie. (Die niet verder aan te passen is, maar je kunt vast een andere camera-app vinden). Niet teveel van verwachten, het zit erop en het werkt bij daglicht prima. Ofschoon ik ook Skype met enkel een brandende bureaulamp.

Als je alleen wil Skypen heb je aan één camera voldoende, zoals op de Nexus 7 (2012). De andere camera vind ik geinig voor erbij omdat die van mijn HTC het aan het begeven is. Persoonlijke kwestie dus. Verder niet erg nuttig, tenzij je buiten met je tablet rondloopt.

### Besturing
Ik was erg huiverig voor een touchscreen aangezien ik gewend ben overal met hardwaretoetsenbord te werken. Op pc, laptop en gsm een volledige qwerty. Het standaard bijgeleverde toetsenbord op de tablet is prima, maar niet als je veel leestekens en cijfers gebruikt en een tab-toets nodig hebt. Dit heb ik opgelost met het Hacker's Keyboard. Omdat die app een volledig qwertytoetsenbord levert en ik de tablet in portretstand gebruik worden de toetsen wel vrij klein. Hier moet ik nog aan wennen. Erg snel typt het niet en blind ook nog niet (wat ik elders wel kan, ook mobiel rap blindtypen). Oefening baart kunst denk ik.

De aan/uit-knop en de volumetoetsen zitten aan de zijkant rechtsboven in het verloop naar de achterzijde. Dat wil zeggen dat als je het tablet op tafel legt je niet direct bij de knoppen kan. Beetje onpraktisch.

## Conclusie

De vignette in het scherm vind ik wat vreemd, weet niet of ik dat op de koop toe moet nemen eigenlijk, maar het stoort met niet zo omdat het vrij snel wegtrekt. Enige reden die ik kan bedenken waarom je een andere tablet van deze grootte zou verkiezen is de bouwkwaliteit. Kortom: Prima tablet die laat zien dat je je niet af moet laten schrikken door de prijs. Integendeel!

Overigens vergeet ik vast nog iets te vertellen in de review, maar dan blijft er nog iets te vragen over :) .

---

EDIT
De foto is een gekantelde screenshot (damn you max file sizes). De kleuren komen door eerdergenoemde app.

Hier eentje fullsize: http://i.imgur.com/llwFsdX.png

Vignette deed zich niet voor, logischerwijze dan ook onzichtbaar :).

EDIT2
De vignette doet zoch alleen voor bij de app (Twilight). Geen probleem dus!
Aanschouw: http://i.imgur.com/0Z8e98M.png (Heel subtiel).

Heb jij ook een Asus Memo Pad HD 7 16GB Blauw?

HD is 1280×720px en de tablet heeft er 1280×800px, wat betreft de hoogte dus gedekt. Echter, zoals je zelf ook al zegt, heeft het tablet ruimte gereserveerd voor de home button, wat resulteert in een afname van pixels aan de lange zijde. Daarom dat ik het niet als HD beschouw, maar hey, high definition kan je ook anders interpreteren en in die zin is de kwaliteit dus volkomen prima.

Ook wat betreft de bouwkwaliteit ben ik het met je eens hoor, het is zeker geen speelgoed, maar een mooie kunststof behuizing. Het is gewoon net iets minder degelijk dan de duurdere klasse, dat is alles.

De vignette zal ik eens nader onder de loep nemen, wellicht dat het door kleurtemperatuurapp komt, in ieder geval bedankt voor het melden dat het niet hoort.
Mijn reactie ging enkel om jouw Full-HD opmerking.
Ik heb dezelfde en van vignetting is bij mij geen sprake, terugbrengen dus?
... ondanks de naam, niet Full HD...
nergens wordt ook maar gesuggereerd dat het Full-HD (1920x1080) is, HD is 1280x768 waarbij dit scherm dat overhoudt omdat er geen fysieke knoppen zijn.
Qua bouwkwaliteit is zeker een kwestie van "eye of the beholder" , ik vind het namelijk een goed in elkaar gezet apparaat. Zeker gezien de prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door pasarica op 26 december 2013 18:44]

Onderstaand bericht had een reactie hierop moeten zijn, maar ik ben erachter (zie ook updates review), de vignette komt door de app.