Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Accelero S1 Rev. 2 Review

F for Fragging 18 juli 2009, laatste update op 18 juli 2009, 5.225 views

Arctic Accelero S1 Rev. 2

Pluspunten

• Geluidsloos
  • Zeer goede koelprestaties

Minpunten

• Installatiegemak
  • Kleine incompatibiliteit ATI Radeon HD4850
  • Waardeloze ondersteuning Arctic Cooling

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Waarom kiezen voor een aftermarket passieve koeler?

Toen ik een paar maanden geleden een nieuwe PC ging bouwen en de benodigde onderdelen ging kopen, wilde ik er voor zorgen dat het een stille PC zou worden. Ik wilde een ATI Radeon HD4850 videokaart kopen, want ik ben een serieuze gamer die niet veel wil betalen. Deze videokaart kwam echter op de markt met een kleine fan die veel toeren maakt (en dus herrie, dacht ik) en matige koelprestaties levert. Op het moment van de introductie van de HD4850 waren er nog geen passief gekoelde versies beschikbaar, dus ik kocht een van de goedkoopste versies die ik kon vinden, een PowerColor voor ¤ 144. Mijn idee was om dan de Accelero S1 Rev. 2 er op te monteren. Dan hoefde ik niet te wachten op passief gekoelde versies en zou ik waarschijnlijk ook goedkoper uit zijn.

Verschillende versies van de Accelero S1 Rev. 2 en afwezige ondersteuning van Arctic Cooling

Op de website van Arctic Cooling staat dat bij de Accelero S1 Rev. 2 acht RAM heatsinks en twee heatsinks voor de voltageregulator modules worden meegeleverd. Ik bleek echter maar één lange heatsink te hebben voor de voltageregulator modules die niet past op de HD4850. Blijkbaar werden de nieuwe heatsinks enkel meegeleverd met versies van de S1 Rev. 2 die geproduceerd zijn na mei 2008. Omdat de productnaam hetzelfde is kon ik niet weten welke versie ik zou krijgen, een soort van loterij dus.

Ik probeerde met Arctic Cooling contact op te nemen en hen te vragen mij de juiste twee heatsinks op te sturen. Het "Technical Support form" is erg irritant omdat je de extra productinformatie en de informatie over compatibiliteit moet lezen, ook al heb je die al op de productpagina zelf gelezen. Ook mag je maar 700 karakters gebruiken om een vraag te stellen. Maar het ergste is dat ze helemaal niet reageren, ook na meerdere pogingen niet. Ik weet zeker dat het niet aan mij ligt, het spamfilter van XS4ALL had in ieder geval niets tegengehouden. Vanzelfsprekend vind ik dit niveau van ondersteuning niet kunnen.

Ik legde mijn zaak voor aan Azerty Hardware, waar ik mijn onderdelen voor mijn PC had gekocht. Zij konden hier niets aan doen omdat zij enkel als doorgeefluik functioneren, wat ik kan begrijpen. Ik besloot om toen om voor ¤ 5 Zalman ZM-RHS1 heatsinks te kopen ter vervanging van de lange heatsink voor de voltageregulator modules. Azerty kwam mij tegemoet en schrapte de verzendkosten, wat ik erg waardeerde.

Installatie en compatibiliteit

Toen kwam het uiteindelijk aan op het monteren van de Accelero op mijn HD4850. Ik had al veel ervaringen over de Accelero gelezen, en daar kwam uit naar voren dat de heatsinks loslaten. Ik wilde mij daar op voorbereiden, ik was als de dood dat de heatsinks los zouden laten terwijl de videokaart in de behuizing is gemonteerd en ik er niks van zou merken als mijn videokaart oververhit raakt! Daarom besloot ik dus Arctic Silver ArctiClean te gebruiken op de RAM chips en de voltageregulator modules. Dit bleek perfect te werken, want mijn heatsinks bleven goed plakken en lieten niet los. Dit testte ik door de heatsinks vast te pakken en de videokaart iets op te tillen.

Ik had al gelezen dat de een van de heatpipes geen ruimte zou laten voor de onderste RAM heatsink. Ik beschouw dat als een serieus mankement wat betreft de compatibiliteit, maar in mijn geval maakte het niet uit omdat ik toch al de ZM-RHS1 heatsinks had gekocht die veel minder hoog zijn dan de meegeleverde heatsinks. Op het internet zag ik ook veel foto's die op hun HD4850 ook heatsinks hadden bevestigd op de twee groepen van vier kleine chips die naast de voltageregulator modules liggen. Arctic Cooling levert geen heatsinks mee voor die chips dus je zou kunnen aannemen dat die niet nodig zijn, ook al wordt dat niet expliciet ontkend op de website van Arctic Cooling. Omdat ik het veel andere mensen zag doen en omdat ik toch heatsinks over had, heb ik het ook gedaan.

Het bevestigen van de heatsinks en de Accelero was eenvoudig. Daarna moesten volgens de handleiding ook nog twee plastic steunen aan de bovenste rand van de videokaart worden bevestigd om de Accelero te ondersteunen. Ik betwijfelde of het nodig was, want de Accelero zat muurvast. Desondanks voerde ik deze stap toch maar uit, maar het was wel erg moeilijk. De handleiding zegt dat de steunen bevestigd moeten worden terwijl de Accelero niet helemaal strak is vastgeschroefd om zo wat ruimte te scheppen, maar dat leek onmogelijk. Uiteindelijk heb ik ze weten te bevestigen terwijl de Accelero volledig was vastgeschroefd.

Het moment van de waarheid was daar. Zou de videokaart nu nog werken? Het laatste moederbord dat door mijn handen was gegaan had op een eigenaardige manier verbogen pinnen van de socket opgelopen, dus ik was ook hier niet gerust op. Gelukkig werkt alles prima, de laatste weken heb ik geen artifacts of hoge temperaturen meegemaakt.

Prestaties

Nu mijn HD4850 passief gekoeld is met de Accelero blijkt dat de winst in stilte erg meevalt. Ik dacht dat de HD4850 een van de belangrijkste bronnen van geluid was in mijn stille systeem, maar dat blijkt niet zo te zijn, ik merk weinig of geen verandering in geluidssterkte. In mijn behuizing zijn twee Scythe Slip Stream SY1225SL12L 120 mm ventilatoren gemonteerd, een als outtake en een op de CPU heatsink, beide draaien 800 toeren per minuut. Volgens het BIOS draait de 120 mm fan in mijn Enermax PRO+ 425 ongeveer 500 toeren per minuut. Zowel de voeding als de ventilatoren werden door de website silentpcreview.com zeer goed beoordeeld, maar mijn systeem is nog steeds hoorbaar met een zacht geruis en misschien wat motorisch geluid van de ventilators. Ik kan er weliswaar goed mee slapen (de PC staat in mijn slaapkamer) maar ik had nog minder geluid verwacht.

De Accelero koelt zeer goed, beter dan de stock koeler. Ik haal een temperatuur van 41 ℃ idle, stressed heb ik het niet getest. Als ik het goed herinner gaf de stock koeling een temperatuur van meer dan 60 ℃.

De ondersteuning van Arctic Cooling is non-existent en de compatibiliteit met de HD4850 laat te wensen over vanwege de heatpipe die in de weg zit van een RAM heatsink. Dat zijn serieuze nadelen, maar de lage prijs van de Accelero S1 Rev. 2, goede koelprestaties en de absentie van geluid doen het eindoordeel positief uitvallen. In mijn eindoordeel ga ik er van uit dat een aantal van de problemen die ik had ervaren niet van toepassing zijn indien ik een "goede" Accelero had gekregen die met de nieuwe twee voltageregulator heatsinks kwam.

Op dit moment is er wel een passief gekoelde versie van de HD4850 op de markt, die van Gigabyte. De prijzen beginnen rond ¤ 180, dus een combinatie van de goedkoopste versies van de HD4850 en de Accelero S1 Rev. 2 zou nog steeds goedkoper zijn. Het getuigt niet echt van een tweaker mentaliteit, maar toch zou ik nu kiezen voor een HD4850 die standaard passief is gekoeld, het prijsverschil is niet zo hoog en het scheelt je een hoop moeite.

Nieuwe bevindingen 18-07-2009

Ongeveer acht maanden later ben ik er achter gekomen dat een aantal heatsinks van de videokaart zijn afgevallen. Dit moet ook de oorzaak zijn geweest van mysterieuze crashes die zich manifesteerden tijdens het gamen. En dat ondanks alle moeite die ik heb gedaan om te voorkomen dat het zou gebeuren! Dit heeft mij behoorlijk kwaad gemaakt, niet alleen is mij een ondegelijk product verkocht, ik heb veel tijd moeten spenderen aan het zoeken naar een oplossing voor crashes tijdens het gamen, en het duurde lang voordat ik er achter kwam dat de aanpassingen aan mijn videokaart de oorzaak waren.

Ik had even helemaal genoeg van aftermarket koelers, en besloot snel een nieuwe videokaart te bestellen en de standaardkoeling intact te laten. De nieuwe videokaart – een XFX GeForce GTS 250 – werkt zonder problemen, maar mijn hoop dat de standaardkoeling een acceptabel geluidsniveau zou hebben is vervlogen. Met de standaardkoeling is het een ware stofzuiger, en ben ik nog steeds niet tevreden.

Hoe dan ook, de Accelero koelt beter dan de standaardkoeling en kan geluidsloos zijn. Ook is de Accelero goedkoper dan de Scythe Musashi en de producten van Thermalright. Standaardkoeling of duurdere aftermarket koelers zijn voor mij geen alternatief. Wellicht is het dus het beste om de heatsinks vast te plakken op de videokaart met thermische lijm die bijvoorbeeld door Arctic Silver wordt verkocht, zoals hier wordt gesuggereerd.

Heb jij ook een Arctic Accelero S1 Rev. 2?

nog een tipje doe je geheugen in 2 slots van dezelfde kleuren nu gebruik je single channel ;) voor de rest maak wat kopjes dat maakt het wat overzichtelijker.
Dat viel mij ook meteen op :D
Bedankt voor de opmerking, ik heb de geheugenmodule verwisseld en koppen toegevoegd. Ik was wel op de hoogte van het principe van dual channel, maar de handleiding van het moederbord was niet echt duidelijk.

[Reactie gewijzigd door F for Fragging op 17 november 2008 20:45]

De kleuren waren niet duidelijk genoeg? ;) Sorry, ik kon het niet laten :)
Heb je al geprobeerd om met RivaTuner je GTS250 aan te passen in fan cycles?
Mijn GTX 260 wil ook een takkeherrie maken als ik aan het gamen ben bijvoorbeeld, en zonder rivatuner ging hij niet terug naar bijvoorbeeld 40% cylces, maar bleef op 80% steken (2500 RPM ongeveer)

Echter, mijn GTX260 blijft op ongeveer 69 graden stressed als ik hem op 45% heb staan, dus dat is een stuk aanvaardbaarder dan een takkeherrie op 100% en dan op 65 graden...
Probeer het eens! (als je dat nog niet hebt gedaan :) )
Helaas heb jij een slechte ervaring hiermee, dat zou ik precies zo hebben.

Zelf heb ik nog nooit een aftermarket cooler op een videokaart gezet, maar toch een nette review! Geeft een goede indruk van waar op gelet moet worden.
Nee, nog niet geprobeerd. Hartelijk bedankt voor je advies, maar RivaTuner werkt alleen onder Windows, en sowieso vind ik het niet fijn om extra software te gebruiken voor iets ‘onbenulligs’ als het stiller krijgen van een ventilator, iets wat eigenlijk out-of-the-box goed zou moeten werken.
Jammer dat jouw ervaring met de Accelero zo slecht is. Ik heb deze ook een keer bij een systeem gebruikt, maar daar werkt deze erg goed. Dat het gebruik van deze koeler in jouw systeem weinig verschil maakt, zegt natuurlijk niets over dit product, dat ligt gewoon aan jouw systeem, aangezien deze koeler geen geluid maakt.

Je hebt volkomen gelijk dat de bijgeleverde ramsinks flut zijn. Dit is echter makkelijk op te lossen door voor een paar euro andere (bijvoorbeeld Zalman) ramsinks te kopen. Ik vind het ook jammer dat er geen betere worden meegeleverd, maar de rest van het product (wat het belangrijkste gedeelte is) werkt naar mijn mening prima.

Ik wil je er nog even aan herinneren dat een productreview gaat om de kwaliteit van het product, niet om de kwaliteit van jouw ervaring met het product. Dat jij hier zo'n problemen mee gehad hebt is jammer, maar laten we wel wezen, zo'n verschrikkelijk probleem is het nu ook weer niet, een paar bijgeleverde heatsinks plakken niet zo goed. Dit is een minpunt, en het is dan ook logisch dat je dat laat terugkomen in de beoordeling, maar ik vind persoonlijk dat je dit wel erg zwaar laat meewegen.

[Reactie gewijzigd door XplodingForce op 18 juli 2009 22:01]

Een review is een weerspiegeling van hoe de persoon heeft ervaren dat het apparaat werkt.
In dit geval werkt het onjuist: De heatsinks die zeker nodig zijn (anders crashed de videokaart nou eenmaal niet onder load) blijven niet goed zitten en waren in de eerste plaats zelfs incompatible.
Daarbij komt dat de reviewer heeft opgemerkt dat de service van Arctic Cooling, met name in communicatie, erg laks is in zijn ogen.

Indien je hier geen eigen mening door wilt laten vormen (vooroordelen enzo), waarom lees je dan een review?
Reviews zijn er toch om te lezen voordat je het product koopt en dus zo een goed inzicht kan krijgen van het product?

Persoonlijk vind ik dat het een vrij goede review is, die op enkele punten ietwat kritisch is, maar een review is nou eenmaal persoonlijk en daar speelt gevoel bij.
Zelf zou ik de Arctic Cooling Accelero hebben gebruikt met minimaal 1 fan, aangezien je ze al vanaf 10 euro hebt die stil zijn en tevens een goede airflow geven.
Niet alleen krijg je lagere temperaturen, ook laat je op die manier je hardware langer meegaan.

Nogmaals bedankt voor de review: Nu hopen dat je met je GTS250 verder komt! ;)
Wow...hoe oneens kan je het met iemand zijn!

Ik vind dat een review, zeker een non-professional one, JUIST een goede weerspiegeling van het product geeft, JUIST omdat er een persoonlijke ervaring aan gekoppeld wordt. Bijvoorbeeld het installatie gemak...dat is persoonlijk. Iemand die al 30 jaar in de techniek werkt, zet hem er wellicht in 2 minuten op. Daar heb ik als persoon niet zoveel aan, omdat ik wil weten hoe makkelijk/moeilijk het voor mij is. Een review als deze (zeker zo gedetailleerd) geeft juist een perfect inzicht, hoe het product zich verhoudt tot more common men, like me.

Bovendien heb ik het idee dat juist omdat jij die heatsinks geen probleem vindt, jij vindt dat de reviewer er te zwaar aan tilt. Ik zie toch duidelijk staan, dat hij, na gebrekkige ondersteuning, gewoon andere heatsinks heeft gekocht. Als ik hem zo terug lees, zie ik inderdaad irritatie over die meegeleverde heatsinks, wat immers bij het product hoort dus ik kan me dat voorstellen, maar zie ik _meer_ irritatie over de gang van zaken; Zelfde productnaam/type, maar verschillende heatsinks; Het aanschrijven van de fabrikant en niks terug horen. Ik zelf zie meer irritatie in de review terug over die punten, dan over de heatsinks zelf. Enfin.

Bovendien vind ik, ondanks dat jij er dus goede ervaringen mee hebt, het op zijn zachts gezegd merkwaardig dat de heatsinks er af gevallen zijn, ondanks het feit dat hij hier van te voren extra maatregelen voor heeft genomen. Als ik zijn verhaal zo terug lees, meldt hij ook dat het een bekend fenomeen is. Dat lijkt mij dus niet echt een persoonlijke ervaring only.

Iedereen heeft recht op een mening, maar ik vind het een rare statement om te zeggen dat een review niet om de ervaring met het product gaat. Zeker bij zelfbouw producten, is dat juist een belangrijk aspect, vind ik.

Anyways, puike review, 5 stars mate!
Wel nette revieuw, al heb ik helemaal niet de ervaring dat de plakkers te slap zijn, meerdere keren gebruikt en nog nooit is er 1 afgevallen. Wel goed dat je het niet als negatief punt hebt neergezet aangezien je het zelf niet getest hebt.

Die voeding kan zijn lucht niet echt lekker aantrekken zo te zien, daar zit een knelpunt in lawaai. Als je dit netjes maakt kan de outtake fan ook wel weg.
ik ben ook van plan deze cooler te kopen alleen wat mij nog niet helemaal duidelijk is wat zijn precies de benodigdheden. mijn ervaring met dingen instellen en installeren is in Principe 0, maar je moet toch ergens beginnen, ik ben dus van plan het zelf te gaan installeren.
je linkt naar een powercolor 4830 terwijl je praat over een 4850:
pricewatch: Powercolor AX4830 512MD3-H

Klein detail ;)

[Reactie gewijzigd door F1k op 16 november 2008 22:35]

Bedankt voor de opmerking, ik heb het aangepast.
Wat mss ook nog helpt tegen geluidsproductie, is de fan van de cpu-koeler monteren met van die rubberen dingen.
Bedankt voor de tip, de Thermalright HR-01 die op de foto te zien is werd meegeleverd met twee dunne, smalle isolatiestrips. Die bleven helaas niet goed plakken, en sowieso is de rand van de Scythe Slip Stream te dun om er mee in contact te komen. De ventilator is dus in direct contact met de heatsink, en de enige manier om de ventilator te bevestigen is met dat ijzerdraad zoals op de foto te zien is. Hoe kan ik het volgens jou dan met rubber bevestigen?
Ik denk dat de meeste herrie nu van je HDD komt.
Als de HDD actief is komt deze inderdaad boven de ventilatoren uit, maar dat is niet vaak. Wat mij echt in negatieve zin verraste was de ODD, een LG GH20NS10. Dat is net een stofzuiger als je er een DVD in legt, zelfs al er niets in zit ratelt hij wat net nadat mijn PC is aangezet. Het grootste gedeelte van de tijd hoor ik echter het geluid van de ventilatoren, wat toch net wat luider is voor een stille PC dan ik had gehoopt.
Strakke review, zo lust ik ze wel vaker ;) .
5 sterren voor u!
Ik heb een Sapphire 4850 met daarop een Accelero TWIN TURBO op geïnstalleerd.
Deze hoor je nauwelijks tot helemaal niet.

De temperaturen heb ik nog niet echt kunnen meten.
Schat zo'n 40 idle en 50 graden loaded.
Ik heb zo'n idee dat die temperaturen van jou niet echt kunnen kloppen tenzij je daar een Turbo Module op plaatst.

Ik heb de Accelero S1 Rev. 2 wel vaker geïnstalleerd op andere video kaarten en ik heb totaal geen last van de installatie ongemakken.

Maar het zou kunnen komen door een 'Kleine incompatibiliteit ATI Radeon HD4850' volgens jou.
De incompatibiliteit wordt hier in deze review ook beschreven, vergezeld met een foto. In mijn survey linkte ik al naar deze review. Wat de temperaturen betreft, op de volgende pagina in dezelfde review wordt een resultaat gemeld van 38 ℃ idle. Dus de 41℃ idle die ik haal is heel normaal.