Specificaties Voordeelbundel met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart Review

mymac 24 december 2013, laatste update op 24 december 2013, 1.477 views

Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart

Pluspunten

• Meer functionaliteit dan ooit
  • Kinect is bruikbaarder dan je verwachtte
  • Controller is een grote stap voorwaarts
  • Werkt prima in Nederland
  • Meteen een blu ray speler voor de fans
  • Skype

Minpunten

• Bouwkwaliteit moet nog maar blijken
  • Menu's zijn soms toch te ingewikkeld

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 4
Intro
Omdat ik al Xbox fan van het eerste uur ben, was er voor mij geen reden om te wachten op een Nederlandse releasedatum voor de Xbox One. Gelukkig kon ik de aanschaf toevallig combineren met een weekendje Berlijn, dus ik had 'm daar een week of zes eerder al gepreorderd bij een Media Markt.
Op 22-11-13 ging ik dus naar Berlijn, maar helaas kon ik niet meer op tijd m'n Xbox One ophalen. De dag erop kon ik m'n bon inleveren en kwam de medewerker inderdaad keurig met mijn Xbox One aanlopen. Ik zag toen dat ik FIFA 14 er gratis bij kreeg, terwijl ik die al besteld had bij Amazon.co.uk. Die kon ik dus gaan terugsturen of doorverkopen. Ik twijfelde of ik Forza Motorsport 5 LCE er gelijk bij moest nemen in de winkel, omdat ik ook dat spel al had besteld, maar dan bij Game.co.uk. Achteraf was dat goedkoper (¤70 vs ¤75) en sneller geweest, want ik kreeg 'm half december pas binnen…

Aansluiten en regio kiezen
Ik kwam zondagavond thuis na een razendsnelle rit door Duitsland :P Uiteraard meteen naar zolder gerend met Xbox One doos en de hele mikmak aangesloten. Kinderspel natuurlijk. Instellingen waren zo gedaan en alles spreekt voor zich. Ik heb zelf gekozen voor een UK account, maar van andere Nederlanders op Xbox Live hoor ik dat een US account ook zou werken mét je eigen credit card. De handicap die ik nu heb is dat ik namelijk UK tegoed moet kopen om iets te kunnen aanschaffen. Samen met de dure pond zijn dat dus twee nadelen. Mijn advies: Probeer een US account! Gunstige dollarkoers en misschien werkt je CC daar wel mee dus.
Update: Toch nog even geprobeerd om mijn CC te koppelen aan m'n account voor de UK store (ik moet de US store ook nog eens proberen, maar daar was ik te lui voor) en het is zowaar gelukt! Dus wat dat betreft werkt de Marketplace eigenlijk zonder beperkingen in Nederland… In mijn geval.

Kinect of geen Kinect
De Kinect sensor zit bij de Xbox One 'gratis' in het pakket. Dit maakt het prijsverschil tussen Xbox One en PS4 dan ook wel wat acceptabeler naar mijn idee, daar de PS4 deze functionaliteit out-of-the-box simpelweg mist. Het went erg snel namelijk. Ik loop naar boven, zeg 'Xbox on', pak m'n controller alvast en ik ben direct ingelogd op mijn eigen account. Als een vriend van me hier is, hoeft hij maar een controller te pakken en is ook hij automatisch ingelogd. Dit is niet cruciaal, maar wel erg prettig! Ook het invoeren van 25-karakters tellende codes voor de store zijn altijd een drama geweest. Nu er een QR code voor in de plaats is gekomen is ook dat een grote verbetering voor een minimale 'ergernis'.
Een groot minpunt in mijn geval is dat de Kinect sensor alweer stuk is. Ik heb geen idee waarom, maar hij is stuk. Ik heb contact gehad met de online chat service en we kwamen tot de conclusie dat hij vervangen moet worden. Dit leverde wat gedoe op. Ik woon in Nederland, waar de One niet te koop is en ik heb 'm in Duitsland aangeschaft. In eerste instantie vertellen ze vrolijk dat je contact moet opnemen met de reseller. Met andere woorden, ik kon even een kleine 300 euro gaan verstoken om m'n Kinect sensor om te ruilen in Berlijn. Natuurlijk zou ik dan contact opnemen met een Media Markt net over de grens, maar ik probeerde eerst nog wat andere ingangen bij Microsoft. Ik belde naar de Duitse Xbox support. Daar werd ik gewezen op myservice.xbox.com. Ik heb daar mijn Xbox One + Kinect sensor geregistreerd en een vervangende Kinect sensor kunnen aanvragen. Het label om mijn kapotte sensor op te sturen heb ik ook al liggen. Oftewel, de ondersteuning lijkt vooralsnog vlekkeloos te verlopen, ongeacht waar je woonachtig bent. Ik heb daarna nogmaals contact opgenomen middels een chat om te vragen of alles goed is doorgekomen en inderdaad, het staat er in. Over 3 tot 5 werkdagen kan ik mijn Kinect weer verwachten, dus ergens in de eerste week van januari hoop ik weer een volledig functionerende Xbox One te hebben.
Update: In ons land is er nog geen ondersteuning voor 'Advanced exchange service requests' voor de Xbox One. Dit houdt in dat ik tóch eerst mijn eigen Kinect moet opsturen om een nieuwe te kunnen ontvangen. Ik ga vandaag nog een pick-up request bij UPS maken om mijn pakket te laten oppikken.
Inmiddels is mijn Kinect ontvangen en men heeft direct een nieuwe toegestuurd. Maandag wordt 'ie afgeleverd.

Evolutie of revolutie
De eeuwige vraag bij veel 'nieuwe versies van'. Zo ook de nieuwe controller. Op het oog zijn de verschillen minimaal: de triggers zijn wat anders, de analoge sticks hebben een andere afwerking en de D-pad is aangepast. Dat klopt. Maar wat ligt deze controller toch zoveel beter in de hand dan de tot nu toe perfecte Xbox 360 controller! De buttons/triggers/sticks voelen echt een stuk beter aan. Ik speelde laatst bij vrienden weer op een 360 en wat een teleurstelling is dat dan als je deze nieuwe controller gewend bent. Voor veel mensen was de plaatsing van de accupack/batterijen ook een ergernis. Deze is nou zo gepositioneerd dat je van die bobbel af bent aan de onderkant, zodat je daar je vingers kwijt kunt. Ik denk dat het net als met de Porsche 911 van twee kanten te bezien valt: Ja, het is nog steeds hetzelfde model, maar de veranderingen kunnen keer op keer desalniettemin nog steeds als groots worden ervaren.

Communicatie en navigatie
Dit vlak vind ik twee kanten hebben. En dit is waarom: 'Vroeger', toen ik nog op m'n Xbox 360 speelde, drukte ik op de homebutton, kon ik via het pop-up scherm even gauw iemand inviten voor de party en weer snel verder met wat ik ook aan het doen was. Dit is nu een compleet ander 'paneel' geworden. Dus als ik bijvoorbeeld een spel speel, kan ik niet even op de homebutton klikken om een party invite te sturen naar iemand. Hier gaan naar mijn idee veel meer handelingen aan vooraf op de One. Daarbij komt dat de snelheid mij nog niet helemaal overdonderd heeft. Er is weliswaar veel minder lag tussen wat ik wil doen en wat er gebeurt, maar het kan nog iets 'snappier'. Ik moet me overigens nog wel verder verdiepen in hoe ik onder andere Snap mode beter kan gebruiken, dus het kan ook zijn dat een deel van de functionaliteit nog niet optimaal door mij benut wordt.
Wat wel heerlijk is, is Skype! Ik kan met iedereen babbelen als ik aan het Xboxen ben en m'n headset op heb, of ik kies ervoor Kinect te gebruiken. De beeldkwaliteit is subliem en het volgen van jouw gezicht is ook fantastisch. Het werkt écht! Daarnaast krijg ik tegelijkertijd alles van de mensen in-game door, dus tijdens een race krijg ik nog steeds de informatie 'I'm on your right!' mee.

Games!
Heel leuk al die dingen, maar het blijft een game console. Ik heb FIFA 14 (en alle andere delen…) kapot gespeeld op de Xbox 360, dus ik was benieuwd hoe veel of weinig het op de Xbox One zou verschillen. De Ignite engine is een wereld van verschil. Het totale spelverloop voelt veel natuurlijker aan, alle bewegingen zijn logischer en ook grafisch is het een stuk mooier geworden. Het is in mijn beleving écht een ander spel. Daarnaast zijn ook de menu's anders, maar dat is meer bijzaak. Wat erg prettig is, is dat de Xbox One markt van FIFA Ultimate Team gekoppeld is aan de Xbox 360 markt, waardoor er geen gekke prijsverschillen ontstaan tussen waardes van spelers op een van de twee consoles.
Forza Motorsport 5 keek ik al helemaal naar uit. Eindelijk weer een nieuwe Forza en wat speelt het toch lekker weg. Ik kreeg miljoenen cadeau via het Forza Rewards programma vanwege mijn resultaten in eerdere Forza spellen uit de reeks. Toch leuk dat trouwe fans op zo'n manier beloond worden! Aan de ene kant zijn er een hoop dingen vertrouwd hetzelfde gebleven, maar aan de andere kant zijn er ook wat dingen veranderd. Grafisch is het allemaal top en het rijden voelt nog steeds erg goed aan zoals we dat van voorgaande Forza's kennen. Wel krijg je veel meer feedback van de nieuwe controller omdat je bijvoorbeeld tijdens het remmen zonder ABS aanvoelt wanneer je brakes locken. Erg prettig en hierdoor kun je nog beter op de limiet rijden. Het is nou alleen nog wachten op Forza Horizon 2, met schitterende next-gen graphics en een gigantische map!

Bottom line
Al met al ben ik ontzettend blij met deze next-gen console. De functionaliteit in Nederland is zeker prima, al heb ik zelf niet getest of TV het via de Xbox One zou doen. Dit komt omdat ik geen TV kastje aan mijn TV heb hangen maar enkel een CI+ module gebruik. Kinect in het Nederlands zie ik zelf niet zitten omdat ik al sinds de eerste Xbox gewend ben aan Engels als taal voor de Xbox, dus een minpunt ga ik dat niet noemen.

Heb jij ook een Microsoft Xbox One 500GB + Kinect Zwart?

Mja... hoe is het afgelopen met de Kinect retourzending?
Nog geen nieuwe Kinect, ik ga weer contact opnemen om te kijken of ik toch niet eerst mijn Kinect moet opsturen… Mij werd verteld dat er eerst een nieuwe geleverd ging worden, daarna moest ik mijn huidige Kinect pas opsturen. Zodra ik info heb zal ik het in de review erbij zetten.
Okay. Mijn Kinect is ook gesneuveld. Die moest ik meteen opsturen voordat er een replacement komt, dus gelijk op laten halen door UPS.

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 10 januari 2014 16:44]

Daar komt het bij mij ook op neer inderdaad, zie update in mijn post.
Vandaag alleen niet gelukt… Te druk met werk en de auto :)
De minpunt ''bouwkwaliteit moet nog maar blijken'' hoe is dat een minpunt?
Ik snap wat je bedoelt. Wat ik ermee wil zeggen is: Mijn Kinect is nu dus al stuk gegaan. What's next?
Ik heb een extra controller die na een week al uit elkaar begon te vallen. Tenminste, de rechterkant lijkt niet goed in elkaar geklikt/gedrukt waardoor je bij oppakken voelt dat je het plastic inveert. Microsoft Nederland lijkt hier nog geen RMA voor te hebben maar zolang de controller werkt, zal ik het een kleine ergernis noemen.
Via myservice.xbox.com kun je je Xbox One registreren en een replacement aanvragen voor je accessoires, dus ook je controller!