Asus EA-N66 Review

Flying 24 december 2013, laatste update op 25 juni 2014, 882 views

Asus EA-N66

Dit is een waardeloos product met enorm slechte support. Sommige mensen hebben veel geluk gehad en hebben na aankoop geen problemen, anderen hebben vanaf dag één niets anders dan problemen. Ook mijn tweede unit werkt niet naar behoren, maar dit lijkt eerder gewoon het product te zijn dan de hardware.

Pluspunten

• Geen

Minpunten

• Duur
  • Niet stabiel op 5 Ghz
  • Vertraagd enorm, alsof het RAM-geheugen volledig vol zit, waarna enkel reboot helpt

Beheerbaarheid Score: 1
Deze "space-station" was voor mij de miskoop van het jaar 2013. Ik heb dit toestel aangeschaft omdat het goed zou moeten werken in combinatie met de Asus RT-N66U, echter niets is minder waar.

User interface
De user interface is ontiegelijk traag. Het duurt vaak even voordat de login-box verschijnt en dan kan het toch wel snel een halve minuut duren voordat je de interface te zien krijgt na het inloggen. Navigeren tussen de verschillende menu's gaat ook enorm traag.

Bovenaan de user interface staat een knop om het toestel te rebooten. Deze knop zul je doorheen het gebruik van het toestel zeer veel nodig hebben.

Draadloze stabiliteit
5 Ghz
Dit toestel biedt ondersteuning voor 5 Ghz.. Met de geïnstalleerde firmware kun je mooi alle 5 Ghz netwerken binnen bereik zien. Mijn eigen router, ongeveer 3 meter verder geplaatst, is zichtbaar. De signaalsterkte op deze afstand is tussen de 65 en 75 %, niet super dus.

Een verbinding tot stand brengen gaat goed, de verbinding behouden is echter een ander pak mouwen. Het lukt niet, ongeacht welke firmware wordt geïnstalleerd, om de 5 Ghz band stabiel te krijgen. Tijdens het surfen, streamen en gamen vliegt de connectie er om de haverklap uit. Het logbestand toont dan de melding "Exceptionally disconnected". Het duurt toch een goede 5 minuten voordat de verbinding weer tot stand komt.

2.4 Ghz
Dit werkt wel goed. De verbinding op 2.4 Ghz is, in tegenstelling tot op de 2.5 Ghz band, stabiel te noemen. Ik heb dit toestel echter niet aangeschaft voor zijn 2.4 Ghz capaciteiten. Indien een stabiele verbinding wil behouden worden, dan is dit de enige band waarop het lukt.

Algemene stabiliteit
Hoewel op 2.4 Ghz de verbinding stabiel is, wordt de boel na verloop van tijd enorm traag. Hierbij wordt verbinding maken met websites en het laden van afbeelding zeer traag. Om een voorbeeld te geven kan het dan al snel 10 a 15 seconden duren voor één plaatje op Facebook geladen is.

In games krijg je dan acute last van lag, zo erg dat je in bijvoorbeeld Dota 2 al snel uit de match wordt gegooid wegens packet loss. Het rebooten van het toestel, via de UI of door de stroom eraf te halen, zorgt ervoor dat dit probleem volledig is opgelost voor een bepaalde duur. Soms moet ik deze één keer per dag rebooten, soms wel 3 of 4 keer.

Firmware
Om de zoveel tijd komt er nieuwe firmware uit van Asus zelf. Ik heb nog geen alternatieve firmware voor dit toestel gevonden. De uitgebrachte firmware is steeds opnieuw een grote gok. Tot nu toe heb ik nog geen enkele firmware gekregen zonder problemen. Vaak is één probleem opgelost en duikt er onmiddellijk een ander probleem op. De 5 Ghz band is daarbij nog steeds niet stabieler geworden.

Het flashen van de firmware kun je doen via de user interface van het toestel. Dit gaat echter vaak mis. Soms neemt de firmware niet en ben je verplicht om de stroom eraf te halen. Het toestel doet dan helemaal niets en de leds blijven aan en uit gaan. Zo was de mijne volledig gebricked en moest ik hem terugsturen. Het tweede exemplaar heeft exact hetzelfde probleem, maar is (nog) niet gebricked.

Snelheid
Ik heb de snelheid niet gemeten, hoewel ik aanvankelijk het toestel hier wel voor kocht. Aangezien er echter geen enkele vorm van stabiliteit te verkrijgen is, doet de snelheid er niet toe. Wat heb je aan een hoge snelheid als het ding er op elk moment gewoon kan uitvliegen.

Moest het mogelijk zijn, dan stuurde ik het toestel gewoon terug naar de winkel in ruil voor mijn geld. Dit is een volledig waardeloos prul. Niet stabiel te krijgen en met slechte ondersteuning van Asus uit. Een grote teleurstelling. Deze review lijkt daarom gewoon een slaak van frustratie, maar één gouden tip: koop dit misbaksel niet.

Update 25/06/2014
Ik heb het toestel nog steeds in gebruik. Op onverklaarbare wijze werkt het de afgelopen tijd iets stabieler en dat zonder wijziging van de firmware, reset naar fabrieksinstellingen of wat dan ook. Dat maakt het niet minder onbetrouwbaar natuurlijk. Binnenkort komt er een vaste kabel ter vervanging van dit toestel.

Heb jij ook een Asus EA-N66?