Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

bitrainTestpanel 24 december 2013, laatste update op 17 november 2015, 4.929 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Pluspunten

• Goed geluid
  • Weinig kabels om weg te moeten werken
  • Mooi afgewerkt

Minpunten

• Weinig feedback bij over instellingen
  • Prijzig

Geluidskwaliteit Score: 5

Ik heb deze set mogen testen via de Philips & Tweakers actie, waarvoor bedankt!
De meest in het oog springende feature, of eigenlijk juist niet, is dat de meeste luidsprekers draadloos zijn. Hieronder mijn bevindingen over deze set.

Belangrijkste features

Hieronder een lijst van de features die ik het belangrijkste vind. Een volledige lijst is te vinden in de Tweakers Pricewatch.
  • 2x basis-luidsprekers met 2 HDMI ingangen en een HDMI-ARC aansluiting
  • 2x achter-luidsprekers (volledig draadloos)
  • Subwoofer (geluidsaansluiting is draadloos, alleen stroomkabel)
  • Bluetooth 2.1 + EDR met A2DP en aptX ondersteuning
  • NFC
Unboxing

De E5 kwam in een grote doos met daarin de doos van de E5 zelf. Ik vind de doos zelf aantrekkelijk ogen en nodigt uit tot uitpakken. Dit heb ik dan ook meteen gedaan!

De inhoud zit goed verpakt in karton en alle losse onderdelen zitten nog verpakt in plastic. Het uitpakken was eenvoudig. Mocht je de E5 weer willen inpakken, dan heeft Philips dit ook eenvoudig gemaakt door de inpak instructies op de doos te drukken.

Op de subwoofer, een basis luidspreker en een surround luidspreker zit een info-vel welke de belangrijkste features uitlicht. Voor de subwoofer is dit het feit dat deze over een draadloze muziekoverdracht bevat. Het info-vel op de surround luidspreker demonstreert hoe deze gedockt kan worden en afgenomen kan worden van de basis luidspreker. Het info-vel op de basis luidspreker laat zien waar de beste positie is om de achter luidsprekers te plaatsen als er van surround-sound gebruik gemaakt gaat worden.

Inhoud Doos

De volledige inhoud van de doos min het meeste verpakkingsmateriaal is te zien op onderstaande foto. Naast de 2 basis luidsprekers, de 2 surround luidsprekers en de subwoofer komen er een aantal kabels en handleidingen tevoorschijn. De kabels zijn 2 stroomkabels om de subwoofer en de rechter basis luidspreker aan te sluiten en een kabel om de linker met rechter basis luidspreker te verbinden. Ook is er een snel-start handleiding om alles aan te sluiten en een dikker boek met alles wat je wilt weten over de E5 in 18 talen, inclusief Nederlands.
Ook is er uiteraard een afstandsbediening, met bijgesloten batterijen om de E5 te bedienen.

Vormgeving

De vormgeving is altijd iets persoonlijks en iedereen heeft hier zijn eigen mening. Persoonlijk vind ik de set erg mooi vormgegeven. De bovenkant van de subwoofer is afgewerkt met hout en ook de bovenkant van de surround luidsprekers is deels afgewerkt met hetzelfde hout. De basis luidsprekers zijn volledig zwart gekleurd.

Bij de basis luidsprekers en de subwoofer loopt er een stof bijna volledig rond de luidsprekers om de binnenkant te verbergen. Bij de surround luidsprekers is dit een grijs/zilverkleurig rooster. Het status ledje is bij alle luidsprekers (behalve rechts voor, deze heeft geen led) geplaatst achter deze afwerking waardoor ik het ledje niet meer storend vind in het donker.

Onder iedere luidspreker zit een zacht rubber achter materiaal dat voorkomt dat er krassen gemaakt worden. Aan de bovenkant van de basis luidsprekers zit een inkeping waardoor dit rubber van de achter luidsprekers integreert in de basis luidsprekers en zorgen voor stevigheid als de luidsprekers gedockt zijn.

Installatie

De installatie van de set is eenvoudig. Sluit de kabel tussen de 2 basis luidsprekers aan en de 2 stroomkabels op de rechter basis luidspreker en de subwoofer. Ik heb de E5 via HDMI 1 aangesloten op onze HD-recorder (Cisco 8485DVB) en via de HDMI-ARC aansluiting op de E5 aan de TV. Batterijen in de afstandsbediening en het werkt!

De linker basis luidspreker bevat alle aansluitingen die mogelijk zijn met de E5. Er is 2x HDMI en HDMI-ARC, optical audio, een 3.5 mm aansluiting, coax en de verbinding naar de rechter luidspreker. Op de rechter luidspreker zit dan uiteraard de verbinding naar de linker luidspreker en de stroomaansluiting.

De batterijen zijn in de afstandsbediening te stoppen door op een knopje te drukken, waardoor de achterkant van de afstandsbediening los komt.

Bediening

De bediening gaat vooral via de afstandsbediening maar een beperkt aantal zaken kan ook geregeld worden via knopjes op de linker basis luidspreker. Dit zijn 2 knopjes om het volume aan te passen, de set aan/uit te zetten, bluetooth activeren en om door de andere invoermogelijkheden te lopen. Deze knopjes zijn allemaal weggewerkt in een onopvallende strip. Boven deze strip zit een NFC tag weggewerkt die gebruikt kan worden om eenvoudig een bluetooth verbinding op te zetten..

Op de afstandsbediening is meer mogelijk. Hier is het onder andere mogelijk om de bass/treble harder/zachter te zetten of om deze instellingen te resetten. Ook kan de audio vertraging aangepast worden. Dit heb ik meteen gedaan, want het geluid liep niet gelijk met het beeld met de standaard instellingen.

Een nadeel van de bediening vind ik dat er weinig feedback is, het ledje op de basis luidspreker geeft aan of de E5 het commando ontvangen heeft en of het maximum/minimum bereikt is. Verder is er geen feedback, dus het lijkt niet mogelijk om te zien hoe hard de bass/treble staan of wat de audio vertraging is.
Het meest vervelende gemis is nog wel dat je niet kan zien welke verbinding geselecteerd is. Als bijvoorbeeld iemand per ongeluk op het verkeerde knopje drukt, is niet te zien waarom er geen geluid is.

Geluid

Het geluid is bij een home-cinema set toch verreweg het belangrijkste. Hier kan ik echter redelijk kort over zijn; het geluid is uitstekend! Vooral bij klassieke muziek merk ik het verschil. De verschillende instrumenten zijn van elkaar te onderscheiden, iets wat nogal moeilijk was bij de luidsprekers van de tv zelf.

Het enige minpuntje dat ik merk is dat het bas volume bij harde scenes in een film wat over-the-top is waardoor ik vrees dat de buren dit misschien wat minder leuk vinden. Bij zachter scenes is het geluid en de balans echter prima. Ik weet niet in hoeverre dit aan het geluid in de film zelf ligt.

Bluetooth

Ik heb de bluetooth verbinding getest door met mijn telefoon en tablet muziek af te spelen. Het opzetten van de verbinding is redelijk eenvoudig, je klikt op de afstandsbediening op de bluetooth knop, zoekt met je telefoon naar het type nummer van de E5 en verbindt. Als de verbinding succesvol gemaakt is klinkt er een piepje uit de luidsprekers. Klein puntje van kritiek is dat de E5 zich kenbaar maakt door zijn typenummer "CSS7235Y" en niet door bijvoorbeeld "Fidelio E5", wat mij voor de meeste mensen herkenbaarder lijkt.

Met mijn telefoon (Desire X) heb ik een paar hickups gehad tijdens het afspelen, maar deze heb ik niet opgemerkt toen ik muziek afspeelde met mijn tablet (Asus EEE Tranformer) dus ik vermoed dat de Desire X de oorzaak is of dat er een toevallige storing is geweest in de lucht.

NFC

De werking van NFC heb ik getest met een Sony Xperia L telefoon. Een verbinding maken is eenvoudig via NFC, houd de telefoon tegen de tag in de linker basis luidspreker, bevestig dat je een verbinding wilt maken en de verbinding wordt automatisch opgezet. Klein nadeel voor de luiere mensen onder ons, je moet wel met je telefoon naar de basis luidspreker lopen om verbinding te maken. Jammer dat de tag niet bijvoorbeeld in de afstandsbediening zit.

Draadloze Achter Luidsprekers

Een groot pluspunt is dat de surround luidsprekers je draadloos zijn. Je hoeft geen enkele kabel te trekken en weg te werken. Ook kan je de luidsprekers verplaatsen als je ze op dat moment ergens anders wilt hebben staan. Wat ik ook handig vind is om het systeem te "misbruiken" en de surround luidsprekers in de keuken te zetten tijdens het koken/eten. Dit werkt natuurlijk alleen goed als het geluid normaal stereo is een geen surround sound.

Een klein nadeel van de draadloze luidsprekers is dat deze niet vanzelf aan gaan als ze niet gedockt zijn. Je moet de luidsprekers handmatig inschakelen met een knopje op de achterkant van de luidspreker of ze even docken. De subwoofer gaat wel vanzelf aan en ik vind het jammer dat dit niet ook geïmplementeerd is op de achter luidsprekers.

Docking

Om de luidsprekers op te laden moeten ze op de basis luidsprekers geplaatst worden. Dit is eenvoudig te doen en de achter luidsprekers vallen redelijk vanzelf op de basis luidsprekers. Ze worden echter alleen op hun plaats gehouden door een inkeping in het dock en een rubberen voetje onder de achter luidspreker. Het voelt een klein beetje wiebelig aan, maar volgens mij staan ze wel redelijk stevig.

Accuduur

Ik heb de accuduur proberen te testen, maar deze bleek langer te zijn dan ik 's avonds voor de tv zit waardoor ik het luisteren over een aantal dagen heb moeten spreiden. In totaal denk ik dat het ongeveer 10 uur luisteren is geweest voordat ze zichzelf uit schakelden.
Volgens de handleiding duurt het opladen ongeveer 3 uur en dit klopt ook ongeveer.

Bereik

Ik heb het bereik getest door met één van de achter luidsprekers in een rechte lijn weg te lopen, toen dit binnen niet verder ging ben ik buiten verder gegaan. Hier zat alleen een raam tussen, geen muur. Het bereik is ongeveer 11 meter in mijn situatie, maar dit kan natuurlijk verschillen als er objecten tussen de luidsprekers zitten. Een puntje van lof: nadat de verbinding is verloren en de luidspreker weer binnen bereik komt is er binnen een paar seconde weer geluid te horen.

Subwoofer

Ook de subwoofer maakt draadloos een verbinding met de basis luidsprekers. Net zoals de surround luidsprekers is de verbinding in een mum van tijd opgezet. De subwoofer maakt automatisch verbinding met de basis luidsprekers als de E5 wordt ingeschakeld en je merkt verder niet dat deze draadloos is, behalve natuurlijk aan het ontbreken van een kabel.
Het geluid van de subwoofer is goed en over het algemeen integreert het geluid mooi met de andere luidsprekers. Een uitzondering is, zoals ik hierboven al heb gezegd, als het geluid harder wordt dan overheerst de bas.

Ik heb wel een klein bugje ontdekt, als de subwoofer automatisch aan gaat bij het aan zetten van de E5, dan gaat niet altijd de LED branden. De subwoofer werkt verder wel, alleen het LEDje werkt soms niet, dus dit is niet heel storend.

Persoonlijk vind ik de E5 een erg mooie set en is wat mij betreft zeker aan te raden als je niet van kabels houdt. Het geluid is zeer goed en helder en het geluid van de bas integreert mooi met de basis luidsprekers. De set is mooi afgewerkt en ook de draadloze verbindingen werken erg goed. De enige twee nadelen vind ik zelf dat er weinig feedback is bij het wijzigen van instellingen en de prijs is redelijk fors.
Je krijgt op zich zeker waar voor je geld, maar zelf zou ik niet zo veel geld hebben uitgegeven aan een home-cinema set. Maar als je niet van kabels houdt en wel van goed geluid dan is deze set zeker het overwegen waard.

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?

Hallo Bitrain,

Leuke review!
Ik heb deze set thuis ook en moet zeggen dat ik het vrijwel overal met je eens ben.
Het aansluit gemak en de bouw- en geluidskwaliteit zijn zeker van hoog niveau.

Waar ik zelf afwijk van jou mening zijn de volgende punten:
Bij mij gaan zeker weten automatisch de surround speakers aan, als ik ze los haal uit hun docking. Jij geeft aan dat je op een knopje achterop moet drukken. Ik heb me juist verbaast waarom dit knopje op de speakers zat, omdat hij wanneer ze los worden gehaald, gelijk aan gaan.

Zelf heb ik nog nooit het probleem met het subwoofer LEDje gehad, maar dit kan natuurlijk een klein productie foutje zijn.

Het klopt dat er weinig feedback weergegeven wordt bij het indrukken van de knoppen op de afstandbediening. Een toevoeging hierop is wel, dat wanneer de TV ARC ondersteund, er op de TV wordt weergegeven wat het volume niveau is.

Zelf gebruik ik de set ook dagelijks via Bluetooth in combinatie met zowel een iPod Touch, HTC One en Samsung Galaxy S4. Lekker even snel een muziekje opzetten vanaf je telefoon. De speaker set hoeft alleen aangezet te worden en het apparaat waar de bluetooth verbinding al eens mee gemaakt is, maakt automatisch verbinding bij het aanzetten van bluetooth. Daarnaast was het bij de Galaxy S4 en HTC One in combinatie met NFC erg makkelijk om die eerste verbinding te maken.

Nog een ander handig puntje: Ik heb me TV aangesloten met ARC (ik weet niet of dit uitmaakt) en als ik de TV uit zet, gaat direct automatisch de speakerset uit.
Bedankt voor je reactie!
De surround speakers gaan inderdaad automatisch aan als je ze uit de docking. Echter als ze niet op hun dock staan en ik zet de E5 aan, dan gaan ze niet automatisch aan en heb je het knopje nodig.

Ik heb de E5 nu via ARC aangesloten op onze TV en onze HD recorder op een andere HDMI aansluiting. Nu krijg ik inderdaad geluid via de speakers (na ARC aan te hebben moeten zetten op de TV) en gaat de set ook automatisch aan/uit. Het duurt wel enkele seconden voordat de E5 aan gaat nadat de TV aan is en er komen wat versterker meldingen voorbij. Maar deze vertraging kan ook aan de TV liggen?
Het volume wat op het TV scherm verschijnt lijkt van de TV zelf af te komen en niet van de E5, maar dat maakt verder niet uit voor het functioneren.

Ik had wel nog even problemen als ik radio afspeelde, dan bleef de E5 knipperen en kwam er geen geluid. Na een aantal keer wisselen tussen TV/radio en wat radio-zenders werkt het plots wel.