Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 2, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Logitech Driving Force GT Review

peterjbruins 23 december 2013, 691 views

Logitech Driving Force GT

Pluspunten

• Zeer goede kwaliteit
  • Goede Force Feedback
  • Veel knoppen
  • Uitstekende compatibiliteit met games

Minpunten

• Pedalen vallen wat tegen
  • Simpel versnellingspookje

Ik heb dit stuur nu meer dan een jaar, dus heb er al flink wat ervaring mee.
Over het algemeen is mijn ervaring met dit stuur zeer goed.
Hieronder zal ik mijn ervaringen met dit stuur beschrijven.

Installatie
Het installeren was aardig simpel, er is een CD met software bijgeleverd, en na deze geïnstalleerd te hebben en het stuur aan te sluiten, werkte alles prima.
Ik heb
Er zitten twee aansluitingen aan het stuur, één voor de stroom (er zit een adapter bij) en één voor de pedalen.
Met twee draaibare 'knoppen' kan het stuur aan een tafelblad worden vastgemaakt. Dit gaat behoorlijk makkelijk los en vast, en als het eenmaal vast zit, zit het goed vast. Er zijn een soort blokjes bijgeleverd, die tussen de klem kunnen worden gezet voor dunnere tafelbladen.

De meeste racegames hebben ondersteuning voor dit stuur ingebouwd, dus veel configuratie heb ik niet hoeven te doen.
In de software van Logitech is het aan te passen of de pedalen gecombineerd moeten werken (voor de wat oudere games), of apart. Ook oudere games zijn dus ondersteund.

Verder kan elk knopje via de software aan een toetsaanslag, of zelfs een macro worden toegewezen.

Het stuur zelf
Knoppen zijn er in ieder geval meer dan genoeg, alle knoppen die op een PS3-controller aanwezig zijn zitten ook op dit stuur. Hieraan is ook weer te zien, dat het eigenlijk een stuur is dat bedoeld is voor de PlayStation.
Voor PC-gebruikers is dit alles behalve onhandig, de knoppen zijn ideaal om door de menu's van het spel te navigeren. Ook kunnen deze knoppen toegewezen worden aan een functie in het spel naar keuze uiteraard.
De meeste knoppen zijn ook tijdens het sturen makkelijk met de duim te bereiken.

Qua ergonomie scoort dit stuur ook goed bij mij, want de materialen die gebruikt zijn (rubber?) voelen goed aan. Het stuur is ook van de goede grootte, niet te klein dus.
Wat is wel teleurstellend vind, is de sequentiële versnellingspook. Deze is namelijk gemaakt van een hard plastic, dus niet van het rubberachtig aanvoelende materiaal van het stuur zelf.

De pedalen voelen, in tegenstelling tot het stuur zelf, nogal goedkoop aan. Ze zijn van hard plastic.
Het rempedaal is naar mijn mening iets te makkelijk in te drukken, maar door er een soort schuimrubber onder te steken is dit verholpen.
Er zit aan de onderkant een soort blok met stekels, die naar binnen en buiten geklapt kan worden. Wanneer deze naar buiten geklapt is, schuiven de pedalen minder.

Force Feedback
Wat is een zeer goede eigenschap vind aan dit stuur, is de goed Force Feedback. De FFB van dit stuur is namelijk heel sterk, en wanneer het uit staat is het stuur zonder enkele moeite rond te draaien (in tegenstelling tot veel andere FFB-sturen.)
Wanneer de FFB bezig is, kan dit wel eens wat herrie maken, maar dit is niet storend.

De DFGT is een goed stuur voor een prima prijs, van een goede kwaliteit en met ontzettend veel mogelijkheden.

Als je echter graag een H-versnellinsbak wil, en/of een koppelingspedaal dan voldoet dit stuur niet.

Heb jij ook een Logitech Driving Force GT?