Chieftec Dragon DX-01 Zwart Review

unglaublich 14 november 2008, laatste update op 1 december 2008, 697 views

Chieftec Dragon DX-01 Zwart

Pluspunten

• Lekker stevig
  • Groot genoeg om veel in te bouwen
  • Makkelijk te onderhouden (openen, vervangen, sluiten)
  • Goede koelingsmogelijkheden

Minpunten

• Fragiele pootjes
  • Zwak bescherm kapje aan de voorzijde
  • Erg zwaar

Enkele maanden geleden heb ik een Chieftec Dragon DX-01 overgekocht van een mede-tweaker. Dit voor een zeer zacht prijsje van ¤15,-. Hierdoor durfde ik de gok er op te wagen en heb de kast overgekocht om als nieuwe behuizing voor m'n server te gebruiken.

Reden van aanschaf

Mijn vorige kast had namelijk problemen met de koeling, 't was een small form factor chassis met slechts koeling door het aanzuigen van de PSU. Dit was normaal gesproken voldoende, daarnaast was de kast zo klein en licht dat ik hem aan de muur had bevestigd met een schuif systeem. Echter het koelingsprobleem werd te groot doordat in de meterkast - waar de oude server stond -. Ook de CV ketel was geinstalleerd wat resulteerde in 3 uur per dag (06:00 - 09:00) een omgevingstempratuur van meer dan veertig graden. Hierdoor ging de CPU-temp rond die tijd omhoog van 35C' idle naar 55' idle. De lucht die uit de PSU kwam was ook meer dan 60C'. Dit vond ik uiteindelijk toch iets te veel. Daarom heb ik deze kast aangeschaft omdat er meer koelingsmogelijkheden waren en de kast veel meer inbouw mogelijkheden had. Toen ik de kast voorbij zag komen in de V&A voor ¤15,- heb ik deze gelijk aangeschaft.

De voorkant van de zwarte kast

Specificaties

Formaten: mATX, ATX
Afmetingen (DxBxH): 470mm x 205mm x 524mm incl. voeten (anders -18mm)
Gewicht: 14 kg excl. PSU
External Drive Bays: 4x 5 1/4" 2x 3,5"
Internal Drive Bays: 4x 3,5"
Optionele fan's: 2x 80mm front, 2x 80mm back

Bouwkwaliteit en Afwerking

Eenmaal uitgepakt: een grote stevige zwarte kast. Maar die stevigheid drukte zich ook uit in het gewicht van de kast. Toen de kast eenmaal gevuld was en de vijf hd's, voeding, moederbord e.d. erin zaten was het gewicht rond de 20 kilogram. Het zijpaneel is te openen met een "hendel" welke gesloten kan worden met een sleutel. Ook het kapje dat de toegang tot de 5,25" en de 3,5" bays ontzegt beschikt over een dergelijk slot. Als de kast eenmaal geopend wordt tref je een redelijk standaard indeling aan. De twee metalen behuizingen waar per stuk drie hdd's in geplaatst kunnen worden, kunnen verwijderd worden zodat het inbouwen van de hdd's wat gemakkelijker gaat. Ten slotte heb ik een opmerking over het bescherm klepje aan de voorkant van de kast: Deze is namelijk niet zo stevig als verwacht zou mogen worden van een bescherm klepje. Bij de behuizing zijn ook een soort voetjes bijgeleverd. Deze hebben echter niet veel nut en breken ook gemakkelijk af als de behuizing gekanteld wordt en zijn daardoor toch wel een beetje waardeloos.

Installatie & Uitbreiding

De kast is geschikt voor de mATX en de full ATX moederborden. Ook de ruimte voor de voeding is gemaakt voor voedingen met ATX formaten, het plaatsen en bevestigen was dus een standaard, vlekkeloze, operatie. Ik gebruikte in de nieuwe server een dual P3 full ATX bord. De installatie hiervan ging ook zonder problemen. Voor de DVD Drive heb ik de bijgeleverde "strips" bevestigd aan de drive, waardoor deze in de daarvoor bestemde plek geschoven kan worden, zonder behulp van een schroevendraaier of ander gereedschap. Voor de bevestiging van de hdd's zijn wel schroeven benodigd.

De hdd behuizing, er bevinden zich er twee in de kast

Koeling

Voor de koeling heb ik gebruik gemaakt van drie 80mm fan's, één vooraan welke lucht naar binnen zuigt en 2 achteraan welke lucht naar buiten blazen. Hierdoor loopt er een goede airflow door de kast en blijven de processoren redelijk koel en loopt er ook redelijk frisse lucht uit de pc. De temperatuur van de processor is ongeveer 40C' onder load, 50C' als de CV ketel aan staat. Hierdoor kan de server lekker door blijven sudderen op een wat relaxter temperatuurtje.

De plaatsen voor de ventilatoren aan de achterkant

Prijs & Conclusie

De Chieftec Dragon DX-01 is een goede kast wat betreft stevigheid en koelings mogelijkheden. Maar het is wel erg zwaar en lomp, ik had liever een handvat gezien om het beest te verslepen. Voor de prijs die ik er voor heb betaald (¤15,-) heb ik niets te klagen. ¤65,- is veel geld maar de kast is het nog wel waard afhankelijk van je eisen. Mijn ervaring is in ieder geval positief.

Heb jij ook een Chieftec Dragon DX-01 Zwart?

Even een korte vraag, 60 graden is bij lange na niet brandgevaarlijk en ook niet echt heel schadelijk voor je cpu. Verder gebruik je het geheel voornamelijk idle als server en is het gewicht ook niet echt een minpunt lijkt mij.
Nee ik weet dat het niet direct brandgevaarlijk is, maar m'n voeding was sowieso al eens doorgebrand door de temperatuur daar, dus vandaar.

M'n server loopt daarbij een groot gedeelte van de dag 100%, omdat ik hem ook als render cluster gebruik. :)

En het gewicht is wel degelijk een minpunt als dat ding om de twee dagen van de begane grond naar de eerste verdieping gezeuld moet worden. ;)
Ik heb deze kast ook gebruikt als basis voor mijn eerste eigen game PC en ik was er erg blij mee. Solide constructie, mooi strak frontje door het plastic deurtje en een mooi groot helder venster in het zijpaneel.

Bevestiging was ook stevig en eenvoudig. Voor de koelers heb je een plastic bracket ipv schroeven en dat is wel erg relax. Nadeel vond ik de schijfrekjes, want deze kon je er niet makkelijk uithalen met een lange videokaart. En met lang bedoel ik de FX5950 Ultra die ik toen had. Dus met hedendaagse kaarten is het zowieso lastig.

Prima review.