Asus N750JV-T4055H Review

slb 22 december 2013, laatste update op 22 december 2013, 4.368 views

Asus N750JV-T4055H

Pluspunten

• Accuduur
  • Prestaties CPU
  • GPU meer dan voldoende
  • Helder Beeldscherm met anti-reflectielaag (geen IPS)
  • Verlicht toetsenbord (wel Asus ATK software installeren)
  • Inbouwmogelijkheid 2e schijf
  • Alle aansluitingen aan de zijkanten

Minpunten

• Belabberde geluidskwaliteit
  • Toetsenbordindeling
  • Eindafwerking
  • Summiere/ontbrekende documentatie
  • Ontbreken drivers
  • Slechte ondersteuning Asus
  • Ontbreken/gedeelde Insert toets
  • LAN-aansluiting
  • Meegeleverd subwoofertje
  • Vaste batterij
  • Indicatielampjes slecht zichtbaar
  • Geen Num-lock indicatie
  • Beperkte bios instelmogelijkheden

Dit wordt een beschrijving van mijn korte ervaring/eerste indruk van het product, geen benchmarks e.d. die kun je genoeg op allerlei andere plekken vinden. Het gaat mij niet om de waardering van deze 'review', ik wil alleen wat plussen en minnen uiteenzetten voor mensen die de aanschaf overwegen.

Eerste Indruk
De eindafwerking is niet perfect; de dvd-lade zit scheef, de reclamestickertjes (Intel, Geforce Energy Star, HDMI) waren scheef opgeplakt (al verwijderd, ik hou niet van die troep). Verder is de vormgeving wel mooi strak.

De behuizing is rondom van aluminium, de bodemplaat bestaat uit één stuk. Geen klepjes voor RAM-, batterij- of harddiskwissel, voor dat soort zaken moet je de gehele bodemplaat losschroeven. Beeldschermscharnier voelt solide..

Toetsenbord
Het toetsenbord heeft een trefzekere aanslag, maar de toetsenbordindeling is imo niet praktisch; de pijltjes-toetsen zitten opgenomen tegen het alfanumeriek en het numeriek gedeelte aan, echter zonder ruimte ertussen. Je zit dus al gauw op de 0-toets te rammen ipv de >-toets en de 1-toets ipv de ^-toets. Ipv de rechter shift sla je ook nog wel eens het ^-pijltje aan. Er is (nog) niet blind mee te werken. Er ontbreekt een aparte Insert-toets (is gecombineerd met de delete-toets). Positief is de lange linker shift-toets.

Er is geen Num-lockindicatie en wanneer je de Laptop op schoot hebt of dichtbij je op tafel, zijn de indicatielampjes (power, batterij, hdd, wifi en capslock) niet zichtbaar.

LAN
De LAN-poort is met een verend klepje uitgerust, ik ben benieuwd hoe lang dat heel zal blijven. Zodra dit afgebroken is, zal de kabel niet meer vastgeklikt kunnen worden. Echt lekker vastklikken doet een netwerkkabel op dit moment al niet. Minpuntje.

Geluidsperikelen
De geluidskwaliteit van de 'Audio by Bang & Olufsen ICEpower' is belabberd, en het onpraktische plastic subwoofertje vormt niet echt een verbetering en lijkt uit fase. Het geluid is slecht gedefinieerd, vervormt snel en het laag -voor zover aanwezig- erg rommelig. Kanaalscheiding is ook slecht doordat de vier speakertjes naast elkaar in het midden zitten. Aan de "subwoofer" -een omgekeerd plastic bekertje met 2" speakertje erin- zit een kabeltje van ca 40 cm. Het geheel is zeer onpraktisch en in mijn optiek had Asus beter wat grotere speakers in de laptop Links en rechts onder het scherm kunnen plaatsen ipv de slechte pseudo-audio oplossing. Samenvattend: geluid is bedroevend slecht, en de term 'multimedia notebook' waarmee geadverteerd wordt is hier dus zeker niet van toepassing.

BIOS
In de bios is er géén mogelijkheid de Num Lock standaard aan te zetten. Ook zijn er geen overclockmogelijkheden. Ook geen bootvolgordeinstelling. Erg summier dus qua instellingsmogelijkheden.

Touchpad
Het multi-gesture touchpad werkte voor mij in eerste instantie prettig, maar als je er wat langer mee werkt, is de werking slecht en krijgt wat willekeur. (door transpirerende vingertoppen?)

Prestaties
CPU loopt soepel, alleen in batterijmodus lijkt hij iets te throttlen en aanvankelijk minder snappy te reageren. Het voelt een beetje als een motorvoertuig dat net iets inhoudt bij het accelereren. Alsof hij even wakker geschopt moet worden. Het is miniem, maar wel merkbaar. Ongetwijfeld valt dat met instellingen in energiebeheer te verbeteren. Maar als de netspanning aangesloten is, zijn de prestaties uitstekend.

Accu
De accuduur is geweldig, niets te klagen. Enige nadeel is dat je de accu niet makkelijk kunt loskoppelen, daarvoor moet eerst de bodemplaat losgeschroeft worden.

Beeldscherm
Het scherm is gewoon goed, ondanks dat het geen IPS scherm is lijkt het mij helder genoeg (ben er nog niet mee buiten geweest), heeft een redelijk grote openingshoek en voorzien van een antireflectielaag (mat). HD resolutie is natuurlijk ook erg prettig werken, maar de lettertjes worden wel erg klein.

Een groot pluspunt is de positie van de aansluitingen/poorten, alles zit aan de zijkanten.

Ventilator
De ventilator is hoorbaar als een lichte ruis, bij zwaardere belasting duidelijk hoorbaar, maar niet hinderlijk luidruchtig.

Verherherbouw
Na ontvangst heb ik de laptop eerst een paar uur laten acclimatiseren (on opladen, daarna opgestart, de Windows 8 installatie doorlopen en wat getest. Alles functioneerde wel, dus het was tijd hem even onder handen te nemen. De laptop opengeschroefd, maar voordat je bij de componenten kunt komen moeten er 14(!) T4 torx-schroefjes losgeschroefd worden. Na het verwijderen van de bodemplaat zag ik dat er ook een ruimte aanwezig was voor een microSATA SSD, maar dat zal dan wel een héél kort exemplaar moeten zijn gezien de beperkte ruimte.

De oorspronkelijke schijf (Samsung 1TB) heb ik er eerst uitgehaald om er een image (ivm evt garantie) van te maken. Om die schijf lost te maken, moest wel de batterij verwijderd worden (5 kruiskopschroefjes). Vervolgens een Intel 530 240 GB SSD ingebouwd. Omdat ik sowieso niet van fabrikantenmeuk hou en Windows 8 ook niet echt kan waarderen, heb ik een verse Win 8.1 Pro (OEM) geïnstalleerd. Ondertussen was de image gereed en heb ik de Samsung schijf weer teruggeplaatst.

Support Asus
Bij het installeren ben ik meteen tegen een nadeel aangelopen; de -imo- slechte support mbt drivers van Asus. Er is geen driverpack voor het geval je een clean install doet. Je zult dus alle drivers met de hand moeten zoeken, als je ze überhaupt kunt vinden. Ook 'leuk' dat er op de Asus-website voor drivers voor dit model ook drivers staan die niet op dit model van toepassing zijn. Deze serie wordt dus kennelijk met verschillende soorten hardware uitgerust.

Jammer genoeg zit deze laptop ook vol met Realtek meuk, waar ik persoonlijk ook niet zo'n fan van ben. In apparaatbeheer (NL versie, laptop is voor mijn vrouw bestemd) staat er nog 1 uitroeptekentje, maar daar kan ik me nog niet echt druk over maken.

Ook de technische documentatie van het product is ronduit slecht, nergens staat beschreven hoe je bijvoorbeeld het geheugen kan upgraden, harde schijf vervangen/toevoegen etc. M.a.w. er is geen technische manual, alleen een generieke. Wat vroeger bij Asus een sterk punt was (uitgebreide manuals/info/drivers) is nu een zware tekortkoming. Nu zitten er bij de laptop ook géén dvd's en de dunne boekjes die erbij zitten, zijn van die CE onzinboekjes (A6-formaat), de bijgeleverde gebruikershandleiding is erg summier.

Al met al is het een matige machine om mee te werken. Met een extern toetsenbord en losse muis werkt het perfect, maar daarvoor heb ik geen LAPTOP aangeschaft. ASUS geeft ook nog eens aan dat deze LAPTOP niet op schoot gebruikt dient te worden (?!)
Ik hoop er nog een tijdje met deze veel te dure desktopvervanger vooruit te kunnen. In de nabije toekomst wordt het uiteraard wel een dual-boot systeempje (evt met een hypervisor).

Edit 15-01-2014:
Nu ik de laptop een aantal weken heb, kan ik het volgende melden:
Als ik toen wist wat ik nu weet, zou ik deze machine zeker niet gekocht hebben.
Edit 16-2-2014:
Wat zaken aangepast, na 2 maanden in bezit (niet in gebruik) ben ik qua ergonomie en multimediaprestatie diep teleurgesteld in deze machine, zeker nadat ik weer eens op een geleende Toshiba heb gewerkt. De Asus is een machine die er mooi uitziet, maar door de slechte ergonomie onpraktisch in gebruik.

Heb jij ook een Asus N750JV-T4055H?

Mij is deze verkocht als IPS. Paradigit heeft dit in de folder staan. Wil de laptop gebruiken voor fotobewerking. Is het echt geen IPS scherm? Het kleinere broertje 15,6" heeft die dan wel IPS? Volgens sommige sites wel en andere geven dit net aan. Alvast bedankt
Ja inderdaad, dat vraag ik me ook af. Bij Coolblue zeggen ze ook dat het IPS schermen zijn: http://www.laptopshop.nl/...shopid%3A305&query=n750jv
Volgens de specificatie van Asus:
"17.3" 16:9 FHD EWV LED Backlight/ HD+ EWV (1600 x 900) Non-Glare LCD Panel"
Het 17"-scherm heeft een native resolutie van 1920 x 1080, dus bij Asus kom je ook niets te weten. Dit geeft imo de status van Asus van tegenwoordig goed weer; slechte support en zelfs foute informatie over haar eigen produkten. Tuurlijk zijn deze specs gewoon overgenomen van een 15"model en is deze fout er daardoor ingeslopen, maar ik vind het nogal onzorgvuldig voor een produkt in deze prijsklasse.

In deze uitgebreide review staat het scherm beter beschreven;
Asus only went for a regular TFT panel on this machine. It’s sharp, with 1920 x 1080 px resolution and more than bright enough, considering you’ll hardly move this beast from your desk, in strong light. However, the contrast and the colors are not great and that’s why the content looks a bit washed out on this display, even when looking at the screen straight on.

The 17.3 inch screen is a delight for movies and games
I did discover though that leaning the screen a bit more on the back than you would normally do makes everything look a bit better, as it somewhat pumps up the contrast. Weird.

One thing worth mentioning, this screen is similar to the ones used on the Asus G75VW, with the following hardware ID: CMO1720. I remember enjoying it a lot more on the G75 last year, but in the meantime, I probably got too much used to the IPS panels I’ve seen on so many notebooks, that I come to ask more from a laptop’s display than I was asking in the past.

I had to mention that because I don’t want you to get me wrong here. This screen is better than what you’re getting on most mid-range machines. It’s a TN panel with an extended color gamut. But an IPS screen would have improved the overall experience for sure.
Asus do offer one for the smaller N550 model, but they decided against this option on the N750, probably in order to cut back on production costs. Or maybe because nobody makes such panels; correct me if I’m wrong, but I don’t remember seeing a 17 inch laptop with an IPS screen till now.
Zijn (en ook mijn) conclusie: het scherm is goed en zeker beter dan het gemiddelde 17" laptopbeeldscherm.

Wat mij wel enigzins opviel waren de stapsgewijze contrastwisselingen bij bijvoorbeeld lichte scenes in een film. Wanneer er meer wit is, wordt de verlichting van het scherm groter (kunstmatige contrastverhoging). Meeste mensen valt dit niet op, totdat ze erop gewezen worden (what is once seen cannot be unseen).

[Reactie gewijzigd door slb op 29 december 2013 16:24]

Ha okee, bedankt, je hebt gelijk.

Ik denk eigenlijk dat Asus het er toch wel had bijgezet, als het een IPS scherm was geweest. Met de N550 doen ze dat wel. Dan geloof ik hunnie zelf en die reviewers eerder dan de laptopshop.nl.

Hoe dan ook, mooi dat het een goed scherm is!
Sorry ik had mijn reactie ondertussen wat aangepast....
Scherm is inderdaad goed, contrastrijk en de kleuren zijn redelijk natuurlijk (geen kleurverschuiving).
Hoe zit het met de fan? Is het een stofzuiger of is ie redelijk stil? Bij gewoon browsen en office werk bedoel ik, niet bij games.
Daar kan ik kort over zijn; de fan is nauwelijks hoorbaar. Heb hem na wat tests wel gehoord, maar dat was geruis dat niet echt irritant was.
Wat warmte betreft: bij normaal gebruik wordt het gedeelte pal onder het scherm hooguit lauw.
Bij extreme belasting (uurtje gamen) wordt het daar zelfs heet, maar het onderste gedeelte -waar de handpalmen rusten- blijft redelijk koel.

[Reactie gewijzigd door slb op 29 december 2013 16:28]

Dat is perfect dan. Ik las een review op Tweakers van de N550 productreview: Asus N550LF-CN061H review door WhiteKnight dat de ventilator daar wel aardig te horen is. Staat als een minpunt omschreven.

Ik twijfel nog een beetje tussen de N750 en de N550. Maar ik denk dat ik toch voor de 17" ga! Full HD op 17" lijkt me toch ook fijner dan op 15".
Tsja, de beleving van geluid is een subjectief iets. Wat voor de een meevalt, vindt de de ander lawaai. Ik heb deze laptop eigenlijk geselecteerd op CPU, GPU en geheugen en mogelijkheid SSD in te bouwen. De CPU/GPU/Hoeveelheid RAM bepalen grotendeels of een laptop/notebook wat langer mee kan gaan (qua prestaties). Hoewel dit tegenwoordig niet meer zo op zal gaan, aangezien er nu ook veel ARM-systemen (tablets/smartphone etc) op de markt zijn die ook normaal moeten kunnen werken, De Windows OS-en zijn bovendien sinds Vista eigenlijk minder veeleisend geworden.

Oorspronkelijk wilde ik de 18.4" Asus K95VB-YZ025H aanschaffen, maar voor schootgebruik was deze te groot. 17" is nog net handzaam genoeg. 1920x1080 resolutie is fijn. Maar wanneer je een laptop voornamelijk als desktop (op een tafel) gebruikt, zou ik toch voor een zo groot mogelijk beeldscherm gaan. Gewoon net iets makkelijker leesbaar De K95B ligt qua prestaties heel dicht bij de N750VJ, heeft een groter beeldscherm en is ook nog eens een stuk goedkoper.
@ slb 21:04: Het scherm is alleen nodig voor als ik mobiel ben. Als ik thuis/op werk ben gaat hij sowieso aan de 1920x1200 externe monitor, en in de nabije toekomst wordt dat een 2560x1440 of eerder 4k (Dell) monitor. Dus vandaar de keuze voor Asus met de DisplayPort, dat is een must.

Mijn huidige laptop heeft slechts 1368x768 en dat blijkt veel te klein voor mijn Photoshop en programmeerwerk. Moet echt minstens Full HD zijn, en absoluut niet glanzend. Of dat dan op 17,3" is of 18" maakt me niet echt uit, liever 17,3" want daar zijn meer modellen van en het beeld en fonts zijn dan gewoon goed, dat heb ik al op een Full HD Vaio gezien van 17". Dus waarom 18" meezeulen als het op 17" ook al goed 'past'. De 18" K serie is ook een oude serie en mist DisplayPort, daar hoef ik dus niet meer over na te denken, want die valt voor mij dus af. :)

Blijft dan alleen de ventilator over. Is best lastig luisteren in winkels maar ik ga het voor de zekerheid toch maar proberen. Want 2 van de 3 dingen moet ik toch vaak terugsturen omdat ze toch net niet aan mijn (harde) eisen voldoen. :) Misschien kan ik de vraag anders stellen: is de fan altijd aan? Bij mijn huidige Asus hoor ik hem slechts zelden aanslaan. In de tussentijd zal ie ook wel draaien maar dan is ie nagenoeg onhoorbaar. Dus ik schat in dat ik er alleen last van heb als ie een tandje hoger blaast. En bij mijn huidige is dat niet zo bij browsen en officewerk. Anders moet ik hem maar Wehkamp bestellen, die zijn totaal niet moeilijk met terugsturen. Ik wil er namelijk wel eentje waar ik helemaal achter sta als ik 1000 euri's uitgeef. :)

Bedankt weer voor de antwoorden!
Ik had eerst een Toshiba laptop (ook 17" maar geen HD resolutie) en daarvan vond ik de fan bij het aanspringen storender. Van de Asus hoor ik de fan niet. Nu loop ik wel bijna tegen de 50, dus heel hoge frequenties hoor ik minder goed. Boven de 16 KHz hoor ik zelfs niets meer.

De laptop voelt voor een 17"model wel lekker degelijk aan. Alleen af en toe ik krijg het idee dat ik bij een pinautomaat sta (door de toetsen)
Maar met de leeftijd komt ook wijsheid (zeggen ze) en leer je leven metgebreken en tekortkomingen in jezelf, maar ook in produkten. Vroegâh was ik ook een stuk kritischer, maar tegenwoordig wordt er steeds meer troep geleverd en wordt een levensduur van minder dan 3 jaar vanzelfsprekend gevonden.

Ik ben erg teleurgesteld in het merk Asus en de marketingsprookjes die zij verkondigt op https://www.asus.com/nl/N...trabooks/N750JV/#overview. Het geluid is een van de slechtste die ik bij een laptop gehoord heb en de "SonicMaster subwoofer die dreunende lage tonen produceert" gaat binnenkort zijn weg vinden bij het We-cycle-station.
Bedankt voor de review,
Ben van plan deze laptop aan te schaffen danwel de Asus N750JV-T4090H.
Ook ik wil 1 ssd plaatsen met windows en 1 hdd voor de rest van de meuk.
Nu wordt de laptop geleverd met een windows 8 licentie inclusief update naar 8.1.
Alleen hoe krijg ik deze op de ssd? De licentie schijnt gekoppeld te zijn aan de hdd.
Moet je dus echt een aparte licentie kopen Win 8.1 Pro (OEM) om deze op de ssd aan de praat te krijgen? Of heb je gewoon een een windows geinstalleerd en pakt hij dan de licentie die meegeleverd is?
Ik heb eigenlijk geen idee, ik heb er gewoon een losse Win8.1 pro OEM bij gekocht om gedoe te voorkomen. Achteraf had ik liever toch Win 7 geïnstalleerd, want 8.1 loopt niet helemaal lekker. Miscchien dat ik alsnog Win 7 installeer en de 8.1 licentie voor een andere machine gebruik.

Wat je kunt proberen is de systeempartities klonen op een SSD. Je kunt in de bios secure boot aan- of uit zetten. Ik heb hem uitgezet, want ik bepaal zelf wel wat ik wel of niet ga draaien. De licentie is gekoppeld aan de machine (CPU, MOBO en HDD). Twee onderdelen mag je vervangen (omdat er altijd iets kapot kan gaan). Mocht Windows gaan zeuren om activatie, dan kun je gewoon contact opnemen met Microsoft en alsnog activeren.

Eigenlijk ben ik niet zo'n voorstander van pre-geinstalleerde OS-en. Maar als er wel een OS op zit, zou er iig optische media bij moeten zitten. En ook fatsoenlijke drivers.
Ik heb in december een N750JV-T4090 gekocht. In de 2e slot een SSD (128Gig Samsung) ingebouwd en met de software van Samsung de W8 van de HDD naar de SSD gekopieerd. Dat was een grote mislukking. Het draaide wel maar hij leek constant een soort dipje of reboot te doen. je hoorde dan de DVD-drive even zoeken en alles leek even te stoppen.

Oplossing: SSD er weer uit, USB-stick van 16 Gig geplaatst, met het programma van Asus, Backtracker een recovery gemaakt van de originele installatie gemaakt.

HDD uitgebouwd, SSD geplaatst, booten met F9 en vervolgens recovery gedaan. Duurt ff maar daarna heb je een werkend de installatie op SSD. Vervolgens updates gedraait inclusief upgrade naar W8.1 en weer een recovery naar USB-stick gemaakt.

Uiteindelijk de HDD weer terug gezet et voila: werkend systeem met SSD 'c'-schijf en een data-schijf van 1Tb.

De licentie zit overigens vast aan de Bios, ja kan dus met de recovery image een nieuwe schijf installeren zonder ook maar een code te hoeven invoeren.

Christiaan
Bedankt voor de reacties ook @slb
Als ik het goed begrijp zat er dus 1 schijf in van 1TB en niet twee van 500gig zoals in de specificaties. Dat zou zowiezo al beter zijn.
Begrijp nog niet helemaal hoe je de win8 op de SSD gekregen hebt maar dat moet wel lukken, ken het programma backtracker ook niet.
Windows installeren met gewoon de hdd erin. Daarna backup maken van de hdd naar de usb met backtracker. Dan de hdd vervangen door een ssd. En een recovery draaien van de usb naar de SSD. Daarna heb je dus een ssd met win8. Updaten naar win 8.1 en voila dus.
Waarom daarna weer een recovery naar de usb? Om gewoon als backup te hebben?
In ieder geval super bedankt voor de reacties
vziw heeft de T4090H twee 500GB schijven in RAID-0, de T4055H heeft een enkele 1TB schijf.

Hier ligt de Asus stof te vangen, mijn vrouw pakt nog steeds haar oude Toshiba die ik ooit heb geupgrade met een SSD. Ze vindt het toetsenbord en het geluid Kwalitatief Uiterst Teleurstellend...
ondanks alle slechte dingen die ik hoor over deze serie laptops heb ik hem toch maar gekocht wel meteen geupgrade met een ssd en 5ghz wifi kaart en misschien nog een 24GB ssd case geheugen upgrade