Specificaties 15,6" (1920x1080), 750GB - Bekijk alle specificaties

Asus N550LF-CN061H Review

WhiteKnight 22 november 2013, 4.771 views

Asus N550LF-CN061H

Pluspunten

• Het scherm
  • De videokaart
  • Het toetsenbord
  • De lange accuduur
  • Het B&O audio systeem
  • De compacte en fraai uitgevoerde adapter
  • Het Apple-achtige uiterlijk met verlicht logo achterop het scherm en verlicht toetsenbord

Minpunten

• Geen SSD aanwezig
  • Duidelijk hoorbare ventilator
  • Redelijk besmettelijke behuizing

Prima laptop. Had hiervoor een P50-A-12 van Toshiba, maar daarvan viel het scherm nogal tegen. Het FullHD IPS LED scherm van deze Asus is echt een plaatje. De kleuren, de tekens, het wit, film, games... Alles is waanzinnig op dit scherm. De processor, de 4500U is wel ets minder dan de 4700QM die ik hiervoor had, maar in het dagelijks gebruik van de laptop merk ik hier niets van. Er zijn naar mijn idee nog maar weinig programma's die daadwerkelijk gebruik maken van de quadcore, vandaar het lage verschil denk ik. Het scherm, het uiterlijk, het heerlijke toetsenbord en de prima touchpad maken dit allemaal goed. Erg fijn werken op dit toestel! _/-\o_

Edit: Ik heb inmiddels zelf een Samsung 840 Evo 250 SSD toegevoegd aan de laptop. De originele schijf zit, middels een HDD Caddy, op de plek van de dvd-drive. Deze upgrade is zker aan te raden. Het toestel werkt nu ng sneller en ik heb het gevoel dat de schijf en de processor nu veel beter in balans zijn. Daarnaast hoor je nu de HDD niet meer ratelen, iets voor ik voor een laptop van dit segment eigenlijk gewoon verwacht.

Heb jij ook een Asus N550LF-CN061H?

Hoe lang houdt de accu het ongeveer uit in uur. Ik twijfel tussen de N550LF en de N550JV, maar ik hoorde dat de processor van de JV veel energie gebruikt.
Bij normaal gebruik (Lees: School) redt ik het om 6 7 uur op de laptop te kunnen werken. Hoeveel het exact is weet ik niet, omdat ik meestal al bij de eerste melding van de accu de adapter plaats.
Jammer van de ventilator. Hoor je hem echt de hele tijd of is dat alleen bij games of brakke Flash in websites?

Ik wou deze laptop gaan gebruiken als werkpc voor web development en beetje licht photoshop werk. De mini displayport aansluiting is perfect, dan kan er een groter dan 1920x1200 scherm op worden aangesloten. Maar ik vind het wel belangrijk dat ie stil is, anders ga ik me daaraan ergeren. :)
De ventilator is bij normaal gebruik rg licht dan wel nauwelijks hoorbaar. Zodra je de laptop iets meer gaat belasten zal de ventilator harder gaan draaien en dus iets meer geluid produceren.

[Reactie gewijzigd door WhiteKnight op 2 januari 2014 18:58]

De accu? :)
Ik vroeg het me af omdat je bij de minpunten "Duidelijk hoorbare ventilator" erbij hebt gezet. Maar dat klopt dan niet echt als je nu zegt "nauwelijks hoorbaar bij normaal gebruik", toch?
Haha, heb even twee reacties door elkaar gehaald denk ik! :+ Aangepast! Dat de ventilator bij zwaardere belasting behoorlijk hoorbaar wordt stoort me, vandaar het puntje. Bij foto en video bewerking even een muziekje opzetten dus.
Oh aha, okee, dat is dan duidelijk. Bedankt voor de info!
Nou, ik heb deze laptop ook inmiddels en ik vind de fan bij idle en normaal gebruik al een hele erge herrie maken. Het is continu een laag gezaag/gedraai.De fan is ook altijd aan. Dus absoluut niet nauwelijks hoorbaar. Absoluut een minpunt in mijn ogen.

Ik weet niet hoe lang ik het uit ga houden met de fan. Misschien went het maar ik ben er nogal gevoelig voor. Dat wordt dus altijd muziek aanzetten voor mij. Dus we zullen zien... :)

Het beeld is wel super. Staat standaard af-fabriek op 125% scaling. Is ook wel okee anders wordt alles me echt veel te klein. FullHD op 100% zou ik pas willen/aankunnen vanaf 17" schermen (en mijn ogen doen het nog goed).

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 31 januari 2014 13:42]

Bij energiebeheer heb je keuze tussen actieve en passieve koeling. Hierin zitten verschillen per schema.

Misschien dat je hier een beetje mee kunt spelen?

Zelf vond ik het geluid van de HDD meer storend, maar dat is sinds de SSD verholpen...
Aha, dat zit niet in het standaard Windows energiebeheer toch? Ik zie het in elk geval niet erbij staan. En al die Asus meuk heb ik eraf gegooid... :)

//edit: Nou, het is me (nog) niet gelukt. Wel tegen meer problemen opgelopen:
  • Na de Windows 8.1 update werkt het touchpad niet meer goed. Als ik mijn vinger erop hou dan blijft de cursor een klein beetje dansen. Dat is altijd het geval. Heel lastig want precies naar dingen sturen en die vervolgens aanklikken is een crime. Al van alles geprobeerd met alle drivers (ook oudere, adhv tips op het net, maar niets helpt tot dusver. Alleen Fn+F9 om het helemaal uit te zetten en maar gewoon met de muis te werken.
  • De laptop blijft elke keer na het uitzetten nog ruim 3 minuten bezig. Het scherm is dan al zwart (Windows scherm is ook al uit, je zou verwachten dat de laptop dan binnen enkele seconden uit gaat), maar je kan echt elke keer 3 minuten wachten. Ook als alle updates al zijn verwerkt en er niets meer te doen is. Ook tussen restarten zit die tijd na het afsluiten van Windows en het Asus bootscherm. Af en toe in die 3 minuten zie je wel het HD lampje 1 of een paar seconden branden, dus hij is wel wat aan het doen, ook al lijkt ie dan voor de rest dood.
  • De duidelijk hoorbare fan blijft een groot minpunt voor me. Mijn oude Asus U31SD laptopje hoor je bijna nooit, alleen met een heftige 1080p scene dat ie even aan gaat, maar dat is ongeveer een derde van het geluid dat deze idle maakt. Maar ik schij vrij goede oren te hebben.
  • Dan FullHD op 15". Hij staat standaard op 125% scaling in Windows. Vind ik ook wel nodig omdat het me anders te klein wordt. Maar IE en Chrome reageren daar beiden anders op. IE stond daarna ook nog op 125% view ingesteld, nou, dan blijft er lekker veel over zeg, 1920/1.25/1.25=1280, dan kan je beter een 15" 1368 pixel scherm hebben (ook al is dat minder scherp). Die view kan je natuurlijk wel aanpassen maar dan moet je elk programma individueel aanpassen en bijvoobeeld Chrome kan je niet instellen dat ie alle websites op 125% laat zien, dat gaat vreemd genoeg per website. Hoe dan ook, ik zou toch liever een 17" FullHD gehad hebben zodat die wel nog net gewoon op 100% scaling zou kunnen staan.
  • In het nVidia control panel (rechtermuis op open plek desktop) zag ik alleen 3 opties staan voor het 3D gebeuren. De rest (zoals monitorkeuze) was leeg. Na updaten en schone installatie van de laatste nVidia drivers helaas nog steeds. Maar misschien overrulet de Intel driver dit gedeelte wel en is dit normaal?
Misschien heb ik een maandagmorgenexemplaar. Maar dat vroeg iemand anders zich met een N750 ook al af. En bij hem ook dezelfde problemen met de drivers. Dus ik denk wel zeker dat deze laptop maandag terug gaat richting MediaMarkt...

Draai jij probleemloos Windows 8.1? En is die helemaal okee met het touchpad (Asus Gesture) en andere drivers en gaat ie snel uit na afsluiten Windows?

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 31 januari 2014 21:22]

Zit in de geavanceerde instellingen van het energiebeheer. Heb dit zelf op standaard instellingen laten staan, omdat ik de laptop stil genoeg vind.

Verder heb ik met geen enkele driver problemen. Alles werkt zoals het hoort.

Dat het scherm na het opstarten lang zwart blijft zou met de nvidia driver te maken kunnen hebben. Is een bekend probleem, driver verwijderen en handmatig opnieuw installeren. Waneer deze door Windows update wordt genstalleerd gaat het soms mis.

Voor de schalings problemen met overige apps kan het helpen om bij resolutie het vinkje aan te zetten 'n schalingsniveau gebruiken'.

Als er verder te veel haken en ogen aan het toestel zitten zou ik hem inderdaad ook terug brengen.

Succes!
Hoi allen,
Ik heb vorige week bij de Mediamarkt ook deze laptop aangeschaft, draai met Windows 8.1, ik zal kijken naar de afsluittijden zoals je aangeeft.

Ik heb in ieder geval ook de fanproblemen waar jullie over schrijven, maar wat mij betreft is het geluid echt ver boven de grens van wat je mag verwachten, bij mij is het echt hard en ook continu, op een veel te hoog geluidsniveau, dat hoort echt niet bij een laptop uit deze prijsklasse.

Daarnaast, Windows en Office zijn scherp, maar alle andere applicaties in desktopmodes hebben een vaag lettertype, alsof cleartype niet goed werkt, of komt dat door de resolutie? Ik vind het eerlijk gezegd niet om aan te zien, of moet ik dan de scaling aanpassen? Ik vind het echt geen gezicht, als je iTunes opent, dan zijn alle tekens enigszins vaag, een soort vet lettertype met vage randen, ziet er amateuristisch uit,

Jullie hulp en input is welkom, ik zal ook ff kijken naar de punten die jullie noemen, en of mijn exemplaar daar ook last van heeft,
Rechtermuisklik op bureaublad> Schermresolutie> Tekst en andere items groter of kleiner maken> Vinkje bij "Ik wil n schalingsniveau voor al mijn beeldschermen kiezen".

Dan nog last met iTunes e.d.?
Hi WhiteKnight,

Super, dank! Dit werkt inderdaad perfect, nu is alles goed,
alleen het geluidsniveau lijkt me wat te hoog, maar goed, daar valt wel mee te leven,
verder geen problemen met opstart- of afsluitsnelheden, is maar een beetje langzamer dan mijn werklaptop met SSD,
nogmaals dank, je advies is zeer helpful,
Bedankt voor je antwoorden.

2 vraagjes:

1. Gebruik jij Windows 8 of Windows 8.1?

2. Wat zie jij in het nVidia control panel? Ik zie alleen dit:
3D Settings
- Last images settings with preview
- Manage 3D settings
- Set Physx configuration

Voor de rest zie ik dus helemaal niets in het nVida schem. Ook niet na een complete Windows recovery en na het deinstalleren en herinstalleren van de laatste WQL driver van Asus.
Ik gebruik Windows 8.1.

In het nVidia paneel zie ik inderdaad wat jij opnoemt. Bij mij overigens in het Nederlands. Zou er nog meer moeten staan dan?
Aha, okee, Windows 8.1, dat is mooi.

Ja, op mijn andere computers staat het helemaal vol met menu opties. Maar het kan misschien zijn dat het Intel Graphics ervoor zorgt dat er hier wat minder opties staan dan normaal (denk ik). Ik had het nog nooit gezien. Zojuist weer bezig met alle updates na een factory recovery (ik heb maar recovery gedaan want ik kon even geen ISO vinden van een normale WIndows 8 op het net -tips welkom :) ik heb natuurlijk gewoon de key bij mijn laptop gehad). Als ik de HDMI kabel in mijn laptop laat zitten naar mijn externe scherm start de computer niet eens meer op. Ik krijg dan automatic Repair en System Diagnostics en gaat ie restoren naar eerdere settings, maar dan hangt ie. Zonder HDMI kabel wel verder gekomen. Nu is ie met de laatste updates bezig van Windows 8. Daarna nog maar eens 1 keer Windows 8.1 proberen...

//edit:
Het probleem met de lange afsluittijd van meer dan 3 minuten lag aan een Logitech draadloze muis. Zonder unifier erin gaat het wel goed. En wel een foutmelding bij opstarten als de unifier er niet in zit... Gaat lekker, zoiets simpels als die Logitech unifier met draadloze muis wordt door alles direct herkent, zelfs als Windows nog niet opgestart is en/of je Windows gaat installeren. Vreemd dat ie dan nu zo'n problemen ermee heeft.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 4 februari 2014 15:26]

De kleuren, de tekens, het wit, film, games...
Dit is toch het orangegate scherm, waarbij rood op het scherm wordt getoverd als zijnde oranje waardoor je naar oranje kijkt ipv rood?

Hoe kan je dan ooit het scherm een pluspunt noemen?
Geen idee hoe je daarbij komt, maar op dit scherm is rood cht rood! :Y)
Hoi,

Ben je na enkele maanden nog steeds tevreden over de laptop, want ik wil hem namelijk zelf gaan halen.

gr. Bryan

[Reactie gewijzigd door Bryanpeeters op 30 januari 2014 14:01]

Yep, nog altijd zr tevreden. Raad je wel aan ook voor een SSD te gaan.

Wanneer je echter gewend bent aan SSD en full-hd is het afzien wanneer je achter een pc of laptop kruipt welke dit nit heeft.

Succes!
Hey,

Ik heb de asus n56vv-s4069h gekocht het is echt een super laptop. Ik wil ook inderdaad een SSD inbouwen. Hoe heb jij dat gedaan. Heb jij en Image gemaakt van de bestaande hdd of een clean instal?

Groetjes
Ik heb een clean install van Windows 8 gedaan. De serial zit in de bios gebakken en wordt dus automatisch ingevuld. In eerste instantie had ik een kopie gemaakt via de Samsung software, maar omdat ik beide schijven ingebouwd had, gaf dit wat problemen.

Groeten!
thanks dan ga ik eens kijken voor een leuke ssd.

groetjes
Hi, waar heb je de Windows 8 iso bemachtigd om deze clean install te doen?

Want als ik op deze officiele Microsoftpagina http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only de iso probeer te verkrijgen, vult hij helaas niet automatisch de serial uit de bios in. En de serial weet ik niet, maar wellicht kan ik hem uit de bios uitlezen ergens mee...

Update: mijn key is nog niet geactiveerd dus ik kan hem ook niet uitlezen. En dat doe ik maar niet want ik wil de laptop nog wel retour kunnen doen. Pfff, wat een ongelofelijk gedoe zeg, voor een clean install. Ik ben al langer dan 40 uur ermee bezig nu in 3 hele lange dagen... (Mijn oude laptoppie in de tussentijd een clean install gegeven en was binnen 1 uur klaar.)

Update 4-2-2014: De laptop is inmiddels teruggebracht en heb mijn poen retour gekregen. Volgende keer koop ik er alleen nog eentje waarbij het krijgen van de installatie-DVD mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 4 februari 2014 15:28]

hey,

even een vraagje ik heb een ssd ingebouw windows kaal geinstalleerd. maar nu heb ik het probleem dat hij niet netjes afslutuit/reboot. heb jij daar ook last van?
Nee, heb geen enkel probleem.

Wat bedoel je precies met 'niet netjes'?
na het afsluit scherm krijg ik zwart beeld en blijven de lampjes aan. Dan moet ik hem hardmatig uitschakelen.
Dit heb ik ook gehad. Duurde elke keer minstens drie minuten maar uit ging ie uiteindelijk wel vanzelf. Bij mij kwam het -volgens mij- door mijn Logitech unifier die blijkbaar raar doet in een Asus onder Windows 8.1.

Maar ik heb de laptop retour gedaan. Ik vond de fan teveel lawaai maken en scaling -die nodig is- werkt niet goed genoeg voor mij op Windows 8.1. Volgende wordt gewoon 17" en dan hoef ik niet te scalen maar kan ik gewoon alles op 100% doen.
Heb het ook gehad. Hij gaat wel uit. Maar duurt echt lang. Ook al eens gezien bij een ACER Aspire V5-573G.
heb je al geprobeerd de bios te updaten met de tools die Asus zelf aanbied op de productpagina? Ik had hetzelfde probleem, bij een beetje belasting ging de fan vol draaien. Na de update geen last meer van gehad!