Specificaties 3,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch HD NL Zwart Review

Blue-eagle 2 december 2008, 13.798 views

HTC Touch HD NL Zwart

Pluspunten

• Snel systeem, weinig tot geen haperingen.
  • Een heerlijk groot scherm met goede beeldkwaliteit.
  • Een goede muziek speler, inclusief equalizer.

Minpunten

• Lelijke camera op de achterkant.

Sinds 4 dagen in mijn bezit, een HTC Touch HD. Al vanaf het moment van aankondiging wilde ik dit apparaat hebben, vooral vanwege de looks, maar ook omdat mijn oude HTC 9100 (een MDA Vario van T-Mobile) ontzettend goed beviel, maar eigenlijk te groot en lomp was om in 2009 nog mee over straat te kunnen.

Bereik

Vooralsnog geen enkel probleem ondervonden. Sterker nog, waar ik eerder slecht bereik had met mijn oude telefoon heb ik nu prima ontvangst. Wellicht dat dit meer te maken heeft met het HSDPA (3G) netwerk, maar het valt wel op.

Ik heb bewust geen perfecte rating gegeven omdat hij aangeeft geen optimale verbinding te hebben, 2 van de 4 streepjes zijn eigenlijk constant beschikbaar.

Accuduur

De bepalende factor toen ik moest kiezen tussen een iPhone of een HTC Touch HD. Waar men graag meldt dat de iPhone iedere dag aan de lader moet, kan deze telefoon het met normaal gebruik (telefoneren, muziekje luisteren, fotootje maken) het makkelijk 3 dagen uithouden, dat gezegd hebbende, ik heb hem pas 4 dagen. Toch, beduidend beter dan de iPhone.

Gebruiksgemak

Vooropgesteld: de touch interface van HTC werkt bij lange na niet zo goed als die van Apple. Je kan maar 1 vinger gebruiken, maar hij is wel enorm precies. Je kan bij de calibratie zelf bepalen hoeveel druk je wilt zetten om een “touch” te registreren, en dit hoeft niet veel te zijn. Door normaal je vingers iets op het scherm te drukken kan je gebruik maken van de interface.

Het enige nadeel aan de interface qua gebruiksgemak vind ik zelf het (softwarematige) toetsenbordje. Je drukt op een letter (“M” bijvoorbeeld) en deze wordt dan wel iets groter, maar de ingedrukte knop verdwijnt nog steeds achter je vinger. Het blijkt vaak lastig te zien welke letter je nou eigenlijk hebt ingedrukt.. “Was het nou M of N?” is de vraag die ik mijzelf regelmatig moet stellen.

Navigatie

Met een groot scherm verwacht je lekker werkende navigatie. En in dit geval is dat ook zo! De interface (TouchFlo) heeft een instelbaar aantal knoppen waar je met de vinger overheen kan scrollen. Het is direct duidelijk waar je naartoe navigeert - het scherm wordt donker en een tekstlabel laat zien waar je momenteel op staat, inclusief bijpassend en groot icoon.

Design

Een strak, groot scherm, geen opstaande randen.. maar een oerlelijke camera op de achterkant: een grijze vlek met een gat. De user interface is goed afgewerkt, er is duidelijk veel aandacht besteed aan goede anti-aliasing van alle icoontjes, uitlijning van interface elementen en laat toch ruimte over om naar de klassieke Windows interface te gaan, waar je alsnog alle opties krijgt die in de “fancy” HTC TouchFlo interface niet zijn opgenomen.

Bouwkwaliteit en afwerking

Hij voelt solide aan, maar ik ondervond een twee-tal nadelen. 1: De achterkant schuift er nogal lastig af. Soms ben je een paar minuten aan het prutsen omdat je liever niet teveel druk uitoefent op het grote scherm aan de voorkant. En 2: Als hij in mijn broekzak zit ben ik bang te gaan zitten. Hij zal het ongetwijfeld kunnen hebben, maar met zo'n dun apparaat neem ik liever niet het risico.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Geen crashes tot zover. Ze hebben een handige feature toegevoegd waarmee je snel alle programma's kan afsluiten die in het geheugen zitten, wat eigenlijk altijd voldoende is om even snel wat RAM vrij te maken. Een soft-reset is eigenlijk alleen nodig als de TouchFlo interface je Muziek collectie niet update met folder-images voor de artiesten en albums.

Muziek en geluidskwaliteit

De bijgeleverde oordopjes gebruik ik niet, omdat mijn voorkeur uitgaat naar mijn Sennheiser in-ear plugjes. Het geluid door beide koptelefoons was echter goed te noemen. Mede dankzij de equalizer kan je makkelijk je muziek net eventjes wat meer bass geven, of treble, et cetera.

Zonder oordopjes kan je geen gebruik maken van de radio, wat wellicht wel zo sociaal is voor je omgeving. Hoewel, als je echt fout wilt zijn heb je ook wel een stereo-setje bij je. Dat gezegd hebbende: het geluid zonder oordopjes is niet bijzonder, wat niet verassend is hoop ik.

De Touch HD heeft in bepaalde situaties mijn kleine iPod (voorlopig) vervangen. Maar nog niet bij alle gelegenheden, want...

De HTC Touch HD als MP3-speler

Hoewel het geluid dus prima is, vind ik hem (persoonlijk!) geen directe vervanging voor mijn (dedicated) MP3-speler. De reden is, voor mij althans, simpel en kort door de bocht: ik kan hem niet blind bedienen. Ik heb mijn iPod in de borstzak van mijn jas, en kan zonder te kijken een nummer skippen door op gevoel de knoppen in te drukken. Met deze telefoon bedien je alles via het touch-screen, en dus niet met knoppen die je op gevoel kan herkennen.

Maar mocht dat geen argument zijn waar je koud van wordt, dan is het gewoon een prima MP3-speler. Het is makkelijk om je favoriete artiesten te vinden, het juiste album of zelfs je eigen playlists aan te maken. Met enige moeite kan je album-art toevoegen, wat je hele scherm weer wat opleukt.

De HTC Touch HD als GPS navigator

Men neme TomTom (versie 7.450) en installeert dit op het toestel. Je start de software op en doorloopt de installatie stappen, binnen enkele seconden heb je de software juist geconfigureerd en hoop je maar dat hij het GPS apparaat automatisch herkent. En ja, dat doet hij direct!

Aangezien ik hem direct nodig had heb ik hem direct ingesteld en ben ik in de auto gestapt. Helaas had ik nog geen standaard voor mijn HTC, dus moest ik hem in een bakje achter mijn schakelpook kwijt. Na een tiental meters had TomTom de positie en route berekend en accepteerde ik de gekozen route.

Tijdens het rijden viel op dat de gekozen stem enorm duidelijk uit de speakers van de telefoon kwam, er was dus geen enkele noodzaak om naar het scherm te kijken. Het viel ook mijn mede-passagier op dat het geluid van de HTC prima in orde is.

Ik heb momenteel nog niet met een daarvoor bedoeld standaard (PDA holder) gereden, maar mijn surrogaat oplossing (iemand die het apparaat vast houd) bleek goed genoeg om te kunnen constateren dat het beeld ook prima in orde is. TomTom vult het gehele beeld en alles is goed te lezen.

Al met al was dit een verademing vergeleken met eerdere toestellen waarbij ik enorm veel moeite had met een extern Bluetooth GPS apparaatje, en het geluid (of gebrek daaraan) wat er uit kwam.

In de doos

Er zitten genoeg accesoires in de doos, maar de doos zelf is ook bijna de moeite van het reviewen waard. Het zit erg strak in elkaar allemaal, een vierkant zwart blok met een magnetische klep waarin al deze spulletjes zitten:
  • Accu
  • Screenprotector
  • 8 GB geheugenkaart
    (Deze moet je bij het installeren van je SIM-kaart en batterij apart in de telefoon doen.)
  • Headset
    (Welke bij mij ervoor zorgde dat de ontvangende partij mij niet kon horen, maar ik hem wel, wellicht een defect, of hij werkt standaard niet, of ik doe iets verkeerd.)
  • Netlader
    (2-delig, een stekker met daarop een USB-poortje, en een USB/Mini-USB kabel.)
  • USB-kabel
    (Zie hierboven, deze gaat dus in de stekker om op het netstroom op te laden, maar kan ook direct in je PC worden geplugged.)
  • Handleiding
  • CD-rom met software
  • Softcase
    (Een soort handschoen voor je telefoon, zodat je scherm krasvrij blijft, ook wanneer je telefoon zijn direct omgeving met delen met scherpe en/of harde objecten.)
Al met al een mooi totaalpakket, vooral de toegevoegde 8 GB kaart is aardig van HTC. Je hoeft dus niet direct door naar de winkel om een kaartje erbij te kopen.

Prijzig is hij in ieder geval, ja. Is het zijn kostenplaatje waard? Dat moet iedereen maar voor zichzelf beslissen. De features en de snelheid van het apparaat maken het voor mij een waardige opvolger voor mijn HTC 9100. Mensen die nog aan het rondkijken zijn zou ik ook kunnen verwijzen naar de iPhone (of wacht op de nieuwe versie die er ongetwijfeld aankomt in 2009), of kijk zelfs eens naar een Blackberry.

Verbeterpuntjes

Wat zou ik HTC aanraden te verbeteren aan de volgende iteratie HTC smartphones?
  • Simpele tastbare controls aan de zijkant van het apparaat om zo muziek blind aan te kunnen sturen.
  • Soft-reset knopje toch aan de buitenkant, en als hij toch weg moet worden gewerkt...
  • ... zorg er dan voor dat de klep makkelijk open kan, en je geen kracht op het beeldscherm hoeft te zetten om het kapje eraf te krijgen.
  • Geen (zichtbare) camera graag. En laat vooral het aantal megapixels weg aan de buitenkant: de mensen die weten wat dat zijn weten ook dat het nutteloze informatie is. En als het toch zonodig moet, doe er dan op z'n minst een flitser bij.
  • Iconen zouden altijd begeleid moeten worden door tekst, dat maakt het makkelijke om er informatie over te vinden online. (Voorbeeld: HSDPA.)
Laatste wijziging: 2 december 2008: GPS gedeelte toegevoegd.

Heb jij ook een HTC Touch HD NL Zwart?

Reviews door de redactie

Fijne review, kort en bondig. Hier heb ik echt wat aan gehad. Alleen misschien nog wat foto's toevoegen. (weet dat ze ook wel op inet te vinden zijn, maar het maakt je review wel compleet.)
heb je ook al iets met navigatie kunnen testen op dit toestel? lijkt mij echt ideaal met zo'n groot scherm
Is de kwaliteit van de muziek wel ok? Mijn TyTN is over de bedrade uitgang in ieder geval niet als MP3-speler te gebruiken.
En een 'soft-reboot' bestaat niet. :P Reboot ˇf soft-reset.
@Bovenstaande reacties:

Navigatie en muziek stukjes toegevoegd, en ook wat standaard plaatjes ;)
Mooi. :)
Hoe zou je het vergelijken met een MP3-speler?
Toegevoegd. Persoonlijke bezwaren mag je negeren, want besides that.. is het gewoon een erg goede MP3 speler :)
Ok dan. :) Wat dat betreft is de kwaliteit die het ding produceert bij muziek luisteren dus niet slecht vergeleken met een MP3-speler en een hele vooruitgang op de TyTN als ik het goed begrijp.
Dat is het zeker, maar ook als agenda ;) . Je kunt er echt bijna alles mee, ook al heb ik nog niet alles uit kunnen proberen 8)7 . (heb m ook sinds vandaag :p)
Heb je ook TomTom of Igo navigator al geprobeerd? Ben benieuwd hoe de GPS chip functioneerd, daarbij bedoel ik dan afwijking van de daadwerkelijke positie tegenover de positie op je scherm.
TomTom heb ik ge´nstalleerd, en ook Google Maps.

TomTom vond direct na installatie (zonder verdere setup) automatisch al satellieten en wist mijn positie te bepalen. Ik heb er nog niet mee rondgereden. Zodra ik hier meer ervaring mee heb pas ik de review aan.

Met Google Maps kan je ook vragen om GPS te gebruiken voor positiebepaling. Dit werkte bij mij op kantoor niet (geen satellieten gevonden), maar de positie die hij vond middels triangulatie (neem ik aan) was behoorlijk nauwkeurig. Ik denk dat hij er een kleine 30 tot 50 meter naast zat.
Op welke tomtom draait jou hd? op mobile 7? Heb je tomtom legaal gekocht? of gewoon gedownload.

Alvast bedankt
TomTom Navigator 7.450 (9028), gaat perfect op het apparaat. Over het legaal of illegaal zijn doe ik geen uitspraak hier, trek zelf je conclusie ;)
Volgens TomTom is Navigator 6 (die ik net gekocht heb) niet compatibel met de HTC Touch-HD. Als TomTom Navigator 7.450 dat wel is, waar kan ik die dan kopen?????????
Op de TomTom site staat alleen, dat hij op geselekteerde apparaten voorgeinstalleerd verkrijgbaar is.
Wie kan mij helpen?
Nou dat is dus exact het probleem, je kunt Navigator 7.450 niet kopen.
Als je hem legaal hebt zou je verwachten dat je gewoon kan upgraden, of werkt dat anders bij TomTom? Informeer eens bij de dealer zou ik zeggen :)
Nog even ter reactie op het stuk dat je bang bent om te gaan zitten.
Ik heb op dit moment al bijna 2 jaar een E-ten X500 PDA met ongeveer dezelfde afmetingen maar met een niet al te strakke broekzak zul je hem niet dubbelvouwen (=breken) in de broekzak. Een telefoon van dit formaat zal niet in je zei steken.
Klopt, ik denk dat het "nieuw speeltje" syndroom mij onnodig voorzichtig maakte ;) Inmiddels ben ik er aan gewend dat hij in mijn jaszak of broekzak dit, en dat heeft tot op heden nog niet tot krassen of andere beschadigingen geleidt, zelfs niet met een bosje sleutels in diezelfde zakken :) En dat zonder de screenprotector!
Negatieve eigenschappen:
Lelijke camera op de achterkant.
Maar zijn de foto's die je hebt gemaakt wel goed? kan ik eigenlijk niet terug vinden in je review.
Ik heb om eerlijk te zijn geen enkele behoefte aan foto's maken met een PDA, daar heb ik een fototoestel voor ;) Maar ik kan weleens wat plaatjes schieten en dat toevoegen aan de review :)
ik ben wel ge´nteresseerd of de SD kaart van buitenaf te bereiken is, of dat je dat ding binnen onder/achter de accu moet wegwerken?
ik heb zelf een Touch pro hier zit de micro sd op het moederboard aan de binnenkant.. Dmv van de achterkap eraf te schuiven (zonder telefoon uitzetten) kan je dan de sd wisselen
Wat Wirehub zegt, het kaartje zit inderdaad onder de klep verwerkt.