Plantronics .Audio 920 Review

notsonewbie 17 november 2008, laatste update op 17 november 2008, 1.314 views

Plantronics .Audio 920

Pluspunten

• 1 knopsbediening, goed geluid, zit lekker, licht, bij volle accu kan ik echt een andere kamer in en werkt de boel nog met een siemens huistelefoon met BT

Minpunten

• Nog niet ontdekt.
  • 1 rariteit, de 'muteknop', in de manual spreekt men hier 2 maal over, maar er is geen muteknop, er is 1 knop, en mute is me nog niet gelukt. Kan mij overigens niet schelen, ik gebruik dat nimmer.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Update 2, 17-11-2008 : 12:51 uur multipunt : het betreft alleen opnemen van of pc of (huis-)(mobiele-)telefoon. Getest en dat werkt dus wel.

UPDATE 17-11-2008: 12:45 uur De 'multipoint' functie krijg ik niet voor elkaar.
Als ik de usb bt stick in de pc heb, de software geladen en bijv. gebruik met skype, lukt het met niet ook de huistelefoon te gebruiken. Ook niet als ik de bt software op de pc stop en zelfs niet na ctrl-shift-esc en dan de residente file verwijderen. Pas wanneer de usb stick zelf uit de pc verwijderd is pakken de headset en de huistelefoon elkaar qua functioneren weer op. Misschien dient de hardware in gebruik met de bt set ook wel 'mulitpoint' te zijn, dat weet ik niet, indien dit zo is klopt e.e.a. daar de siemens bt huistelefoon in de handleiding nergens rept over multipoint.

Inleiding keuze product:
[i]Eigenlijk zocht ik deze keer niet een BT headset alleen, maar ook een BT usb adapter voor op de laptop / pc ivm skype of teamspeak e.d. Versie BT 2.0 of hoger, deze is BT 2 en kan ik dus gebruiken onderweg met mijn mobiel, thuis op de huistelefoon, èn op de pc in combi. met bijv. skype.[/i]
Via de pricewatch gekeken wie deze op voorraad had / kostenplaatje.
Ik vond hem bij cantralpoint.
De set heet 920, maar bestaat uit de Plantronics voyager 520 en de usb stick is de USB-Bluetooth-adapter BUA-100.

Verpakkingsinhoud:
In de doos zit een USB lader (Dus geen 220 of 12 v) in de vorm van een kabel met een soort blokje daarop verwerkt. De headset, de cd met PDF handleiding in vele talen waaronder NL en software en de usb BT stick voor de pc.

Uit de online reclame:
# Unieke multipoint-technologie waarmee u met één headset oproepen kunt aannemen via de pc en de (mobiele) telefoon
# Unieke Bluetooth-spraakadapter met vooraf geladen softphone-bedieningssoftware
# Installatie van stuurprogramma's is niet nodig; u hoeft alleen maar te zorgen dat u verbinding hebt en u bent klaar om te telefoneren!
# Stijlvol en lichtgewicht headset voor draagcomfort de hele dag door
# Gesprekstijd: 8 uur, standby-tijd 120 uur
# Superieure geluidskwaliteit met noise-cancelling microfoon
# WindSmart-technologie maakt een helderdere spraakoverdracht mogelijk in winderige omgevingen buitenshuis (nOg niet gedaan)
# Lithiumbatterij
# Bluetooth V1.2 voor een betere WiFi-tolerantie ( <-- maf, manual heeft het over BT V2.0)

Draagbaarheid en werking:
De headset heeft een draaibare 'rubber' oorhaak en kan links of rechts gedragen worden.
Weegt slechts 16 gram en zit lekker, goed geluid.
Bediening werkt met 1 knop en feedback geschied dan via div. geluiden.
Dat is even oefenen/wennen maar werkt best prettig m.i. ! De meeste functies gaan via verticaal indrukken (1 of 2 maal, lang of kort) en het volume bijstellen geschied via naar voor- en achter kantelen. De knop is een soort beperkte mini joystick met indrukken en 2 richtingen kantelen dus.

Laden en standby / spreektijden:
De eerste maal de interne lithium-ion-polymer accu opladen duurt +- 2 uur, daarna pairde ik hem in no time met mijn thuistelefoon siemens sl560, en met de bijgeleverde usb bt stick was ie al gepaird.
Op volle accu stelt plantronics; 8 uur spreektijd, of 180 uur standbye. Elders in de manual staat: Bij gemiddeld 1,5 uur per dag spreken, is de headset maximaal 4 dagen effectief voor opnieuw laden nodig is.
Bij het opladen brand de rode LED, als de headset vol is gaat de LED uit, makkelijk en duidelijk.

PC / Software:
Na installatie van de bijgeleverde PerSonoCall software op de pc de usb BT stick ingeplugd en voila dat werkte ook in 1 keer met skype!
Jammer dat skype geen voicedial heeft, maar als ik bel pakt de headset gelijk over zodra de 'lijn over gaat'. Idem als iemand mij skypt, 1 driuk op de knop en praten maar.
Let er wel op dat de BT headset combi dan de baas is qua geluid!! Als je weer geluid over de speakers wil dien je via de windows geluid instellingen je standaard speakers weer aan te vinken.
Ook raad men aan met de software van de BT stick op te starten zodat skype na starten er ook direct mee aan de slag kan.

Compatibiliteit:
Volgens de PDF manual op cd en de doos is de software geschikt voor Windows EN Macintosh (Apple), maar geoptimaliseerd voor : windows live, yahoo messenger, en skype.
Ik kan er voicedial mee doen in combi met de BT huistelefoon of mijn mobieltje.
Ook aannemen van binnenkomende gesprekken en zelfs in de wacht (2 maal drukken) is mogelijk.

Geluid / microfoon:
Het geluid noem ik ronduit goed.
Mensen die ik belde noemden mijn geluid ook zeer goed.
Het beste bewijs is wel dit: toen ik mijn zus belde, kwam mijn vriendin de kamer binnen van boven, ook al-bellende met haar mobiel. Mijn zus kon haar, als ik stil was, woordelijk horen.

Ik hoop dat de set lang meegaat, ik ben er zeer tevreden over!!

• Siemens huistelefoon sl560 met BT
  • AMD pc met vista x64 nl home premium
  • Siemens s 55 gsm
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Plantronics .Audio 920?