MSI Wind Box DC111-026EU Review

TERW_DAN 18 december 2013, 9.532 views

MSI Wind Box DC111-026EU

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Prestaties

Minpunten

• plaatsing USBpoorten
  • mechanische HDD

Features Score: 5

Specificaties
Aanslutingen
De DC111 in gebruik
De DC111 van binnen
Benchmarks
Stroomverbruik
Tot Slot

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik een MSI Wind Box DC100 om te testen, een miniPC met een AMD Brazos E450 erin. Nu is er een nieuwe versie uit, de DC111 met een Intel Celeron 1037U erin. Het kastje is (vrijwel) hetzelfde gebleven, maar binnenin is er toch een en ander veranderd. Dus heb ik dit apparaat eens onderworpen aan wat benchmarks en uitgebreide tests.

Specificaties
USB3.02x
Netwerk1x Realtek 1Gbps
1x Realtek 8188CE 802.11 b/g/n WiFi

Aansluitingen
Aan de voorkant van de Wind Box zitten 4 USB2.0 poorten en 2 audiojacks voor speakers/koptelefoon en een microfoon. Op de achterkant zitten een VGA- en HDMIaansluiting voor monitoren, een 3.5mm jackplug en een optische S/PDIF voor de audio en 2 USB3.0 poorten. Verder zit er nog een netwerkaansluiting voor Gigabit ethernet en natuurlijk de aansluiting voor de stroomadapter. Bovenop de Wind Box zit een SDcardreader.

Wat ik zelf onhandig vindt van de aansluitingen is dat de USB3.0 poorten aan de achterkant van het apparaat zitten, en niet op de voorkant. Je kunt er vanuit gaan dat je 1 of 2 USBpoorten al in gebruik hebt voor muis en toetsenbord, en omdat je deze eigenlijk altijd hebt aangesloten zou ik die zelf aan de achterkant aansluiten, omdat daar toch al de kabels zitten voor stroom, video en evt netwerk en audio. Maar dat betekent wel dat je daarmee de USB3.0poorten bezet. De USB3.0 apparaten die ik heb zijn harde schijven en USBsticks. En met name die laatste gebruik je niet continu op je systeem, dus die plug je vaker in en uit, en dat zou ik dan juist aan de voorkant willen doen. Maar dan heb je enkel USB2.0poorten.
Ik had het een stuk handiger gevonden als er achterop 2 USB2.0 poorten haden gezeten, en voorop 2 2.0 en 2 3.0poorten.

De Wind DC111 in gebruik
Deze Wind Box wordt geleverd met Windows 8, niet mijn persoonlijke favoriet, maar ik zal 't systeem voornamelijk beoordelen op de hardware, niet op de software. Zelf Windows 7 of een Linuxvariant erop zetten kan natuurlijk altijd. Het systeem voelt in het begin wat traag aan onder Windows 8, maar dat was meer omdat die eerst nog tig updates wilde gaan installeren. Daarna was er een stuk beter te werken met het systeem. Hoewel het gaat om een vrij trage Celeron is het ding prima voor standaard officewerk, of het gebruik als mediaspeler. Als je gebruik maakt van hardwareacceleratie dan is het afspelen van 1080P materiaal geen enkel probleem. Dat in combinatie met de HDMIconnector een optische S/PDIF maken dit apparaatje prima bruikbaar als mediacentertje.

Wat vervelend was bij de DC100 was het enorme geluid dat het ding produceerde onder load, tijdens het benchmarken viel dat echt heel erg op, en ging het ding er echt flink op. En dat is iets dat met deze DC111 helemaal niet meer zo erg is. Je hoort de fan nog steeds wel zoemen onder load, maar het is een rustig gezoem, die je eigenlijk alleen hoort als het verder vrij stil is, en dan nog is het geen irritant geluid. Dat is echt een van de punten die MSI goed heeft aangepakt bij deze versie. En met name in kantooromgevingen of als mediaspelers (waar deze kastjes erg leuk voor zijn) zit je niet te wachten op 1 of meer flink blazende ventilatoren.

De Wind Box van binnen
Net als de DC100 heb ik de DC111 opengemaakt om eens te zien hoe deze er van binnen uitzag.

Het grootste gedeelte wordt ingenomen door de harde schijf, dat is een standaard 2.5” exemplaar. Daarnaast zit een heatsinkje met een fannetje, die ondanks z'n geringe grootte wat minder herrie maakt dan je zou verwachten en daarnaast het geheugen.

Benchmarks

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn SuperPi, wPrime, CineBench 11.5, Blender, PCMark, 3DMark en PassMark. Gezien deze systemen niet echt geschikt zijn om te gamen heb ik enkel CineBench, 3DMark en PassMark gebruikt waar ook grafische onderdelen inzitten. Het leek me niet heel zinnig hier zware gamebenches op te gaan draaien, omdat die toch allemaal onspeelbare scores zouden laten zien.
Ik heb de Wind Box DC111 vergeleken met een Wind Top AE200 All-in-one, en een Gigabyte BRIX met i3 CPU, en eentje met eenzelfde Celeron als in de Wind Box.

SuperPi - 1M

Wind Box DC111 955.1
Brix Celeron 1037U 1132.7
Brix Core i3 1450.0
Wind Top AE200 762.9

Het vergelijk tussen de 1037U van de BRIX en de Wind Box is best interessant om te zien. De Gigabyte BRIX presteert veel beter in SuperPi, maar in de andere benchmarks liggen de prestaties op lijn met die van de Wind Box, met als uitzondering de benchmarks waarbij storage van belang is. Dan merk je dat de mechanische disk in dit systeem toch onder doet voor de Plextor M5M die in de BRIX gebruikt is.

Stroomverbruik
De DC111 zit in een kleine behuizing en daarmee is het niet handig als deze veel stroom gebruikt, dayt veroorzaakt weer behoorlijk wat warmte die afgevoerd moet worden en dat zorgt op zijn beurt weer voor veel lawaai.
Ik heb het stroomverbruik van het systeem gemeten in 3 verschillende omstandigheden. De eerste was het systeem idle op de Windowsdesktop, de tweede tijdens het afspelen van een 1080P film en als laatste met het draaien van de PSUtest in OCCT.
Het verbruik van de Wind Top heb ik hierin (nog) niet meegenomen, omdat de standaardmetingen daarvan incl monitor is, die het beeld nogal vertekenen.

Stroomverbruik - idle

Stroomverbruik - OCCT
Wind Box DC111 33 W
Brix Celeron 1037U 35 W
Brix Core i3 34 W

Maximaal trekt het ding 33W uit het stopcontact (34W als er een USBstick inzit). Wat energieverbruik is die dus lekker zuinig te noemen, en daarmee zoals gezegd ook lekker stil. Het idle verbruik ligt van de Wind Box iets hoger als die van de BRIXjes, waarschijnlijk is ook dat te wijten aan de mechanische disk, die iets meer stroom lust dan de SSD. Het verschil is in absolute zin dan ook maar heel beperkt.

De Wind Box DC111 heeft een adviesprijs van 299 euro zonder OS en 379 euro met OS, maar op het moment van schrijven heb je deze versie (met OS) al voor 340 euro.

Zeker vergeleken met de Wind Box DC100 die ik eerder heb gehad is de DC111 een zeer leuk apparaat, dat lekker vlot werkt. Wat een apparaat als deze Wind Box een upgrade zou kunnen geven is een SSD in plaats van de HDD die er nu inzit, zoals ook te zien is in de benchmarks vergeleken met de Gigabyte BRIX. Maar een SSD is natuurlijk weer een stukje duurder dan een HDD.
De plaatsing van de USB3.0poorten vind ik een beetje onhandig, maar afgezien daarvan is er weinig aan te merken op dit apparaat.

Heb jij ook een MSI Wind Box DC111-026EU?

offtopic:
Stroomverbruik - movie , dit moet iets anders zijn bij de 3e benchmark van het verbruik?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de prestaties om met deze PC een flash film in fullscreen af te spelen :) Dit klinkt misschien vrij dom, maar ik erger mij al tijden aan netbooks en andere 'mini' dingen die vervolgens het middeleeuwse en uitermate brakke flash niet goed aan kunnen. Denk hierbij al aan een standaard youtube filmpje van ~15 minuten en bijvoorbeeld een aflevering van RTL op RTL XL.

Mocht je nog tijd hebben, ben ik wel benieuwd of hij dit zonder enige stutter/haperingen aan kan.

Overigens, waarom is de prijs redelijk? Ik heb dus een kleine netbook met vrijwel de zelfde specs; cpu @ 1.6 (ipv 1.8) en de helft geheugen voor 320,- . Dan heb je dus wel een scherm erbij e.d..

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 18 december 2013 21:43]

De derde bench was inderdaad OCCT, verkeerd labeltje :X

Flash fullscreen (1600*1200) gaat in elk geval prima op youtube. Net een aflevering van TableTop zitten kijken van 30 minuten en hij heeft niet 1 keer gehaperd.
Andere players zal ik nog wel proberen als ik tijd heb.

De prijs is in verhouding met andere SFF PCtjes netjes in lijn denk ik voor wat je krijgt. Netbookjes liggen inderdaad rond dezelfde prijs, maar vaak zijn die net wat langzamer, of hebben een kleinere HDD. Dat soort dingetjes tellen ook wel weer bij elkaar op. Daarnaast hangt het natuurlijk ook een beetje af hoeveel er van dit soort apparaten verkocht worden wat de prijs uiteindelijk is.
Als ik 'm vergelijk met de Gigabyte BRIX, dan is die als geheel systeem wat duurder (ook ivm de SSD) dan deze Wind Box.
Mooi, die kapotte sticker met "Warranty void if etc" :P

Kijk ik er nu overheen, of staat je vorige MSI Wind Box DC100 niet bij de testen?
Had ik bij jouw uitgebreide reviews wel een beetje verwacht.
DC100 benches zal ik nog wel toevoegen, moet even kijken in hoeverre die overeenkomen met de benches die ik nu heb, maar bij de meeste kunnen die er wel bij denk ik :)
Weet iemand wat het verschil is met de 027XEU? Dit is mij niet helemaal duidelijk.
Ondersteund deze ook hardwarematige versnelling van HD materiaal in XBMC ? En wat is hierbij de cpu belasting ? Ik had graag iets meer real life testen gezien dan de opsomming van standaard benchmarks die mij weinig zeggen, verder een nette review _/-\o_
XBMC heb ik niet getest, ik heb enkel gebruik gemaakt van MPC-HC, en daar support het ding prima hardwareacceleratie (met iets van 25% cpu-usage ofzo).