Specificaties 11,6" (1366x768), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook C720 Review

stefan70 18 december 2013, 2.102 views

Acer Chromebook C720

Pluspunten

• prijs
  • performance (snelheid, vloeiendheid, etc)
  • gemak

Minpunten

• geen HD beeldscherm
  • 4Gb niet meer/nauwelijks verkrijgbaar

Ik heb de C720-2800 (is met 4Gb intern / 16Gb opslag) een maandje geleden bij Amazon gekocht.

Leuk om te weten dat ik voor iemand parallel een W8.1 laptop aan het inrichten was.

Up&Running met laatste updates, account, etc:
- Windows 8: 2+ dagen
- Chromebook <7 minuten (mijn zoontje van 9 kon zijn eigen account aanmaken in minder dan 1 minuut).

Starten vanuit hibernation met kiezen van niet ingelogde gebruiker:
- Windows 8: lang ...en dan moet je nog steeds wachten totdat alles geladen is/bruikbaar is
- Chromebook: paar seconden (het wachtwoord intypen duurt het langste)

De C720-2800 is razendsnel (lijkt wel Apple performance) en ik denk dat ik blij ben dat ik 4Gb heb. Vaak staan er heel wat tabbladen open.

Het beeld had van my full HD mogen zijn. Met name omdat het desktop dupliceren dan gewoon beter werkt. Overigens HDMI kabel erin en het doet het.

Dat is denk ik wat heel kenmerkend is van Chromebooks ...ze doen het gewoon.

Skype helaas niet, dit is min-puntje ...maar ook een mooie gelegenheid om zoveel mogelijk mensen naar Hangouts te bewegen ....vooral multi-video meetings zijn gewoon een stuk leuker als de verbinding goed is (vaak het geval). En Hangouts is ook prima te gebruiken op een iPad (mijn schoonmoeder die voor het eerst in haar leven zo iets heeft, kan er prima mee uit de voeten ....ik had liever een Android tablet gegeven, maar mijn vrouw wilde perse een iPad).

Ik werk ook van tijd tot tijd in de trein. Een Chromebook is een verademing: open, wachtwoord invullen en go. Dat is als je internet verbinding hebt.

Overigens, behalve spreadsheets, de meeste andere dingen die ik gebruik (documenten, presentaties, email, agenda) zijn gewoon off-line te gebruiken. Voor de gein ook films en muziek geprobeerd, werken ook prima off-line.

Het merendeel van wat ik doe, doe ik via Google Docs. Dit omdat ik merk dat snelheid, 100% real-time collaboration, GEEN ping-pongen van documenten met versie issues velen malen belangrijker zijn voor mij dan allerlei features.

Ik moet zeggen, ik ben wel blij met de back-to-basic features van Google Drive. Thuis heb ik een stevige Windows 7 desktop, maar ook daar laat ik steeds vaker de windows applicaties links liggen.

Eenmaal online, Flash dingen werken gewoon. Jammer dat Teamviewer het niet doet (ik heb een paar familieleden die ik af en toe uit de brand help).

Het keyboard typt lekker weg. De trackpad werkt prima (even wennen voor rechtermuisknop). Ik mis soms CAPS-lock. De DEL is ALT+Backspace. Een muis er aanhangen of USB-drive werkt allemaal prima.

Belangrijke pluspunten
+ prijs
+ performance (snelheid, vloeiendheid, etc)
+ gemak

Belangrijkste minpunten
- Beeldscherm, met name geen HD
- 4Gb versie is niet echt meer verkrijgbaar (dit als jet met veel tabs open werkt)
- geen Skype (begint al een stuk minder te worden)
- geen Teamviewer

Wat ik graag anders zou willen hebben en ook best wat voor nu wil betalen:
- oplaadsnoer via USB / micro-usb aansluiting
- HD scherm
- meer dan 4Gb intern geheugen

Wat voor mij niet zo hoeft
- touchscreen
Ik mag graag gebruik maken van mijn telefoon en/of tablet. Maar ik mis niet echt het niet hebben van een touchscreen.

Jammer dat dit ding in Nederland zoveel duurder moet zijn (ik heb uiteindelijk 200 voor die van mij betaald). Maar bottom-line een van de beste aankopen die ik gedaan heb.

Heb jij ook een Acer Chromebook C720?

En hoe voldoet een apparaat als deze als je niet de beschikking hebt over internet? Kun je lokaal nog wat zinnigs doen met zo'n ding, of valt dat tegen?
Recent is Google Sheets ook offline beschikbaar geworden. Docs en slides waren dat al. Dus office kun je offline gebruiken. Daarna wordt het al een stuk minder. Moet je je wel afvragen hoeveel je met een Windows Desktop doet zonder internet.
Als je wilt photoshoppen oid, dan is dit niet je desktop. Ik ben erg benieuwd naar de prijs. Vind het nog steeds jammer dat de Chromebox in Nederland niet of slecht verkrijgbaar is. Nou moet ik wel zeggen dat ik het nieuwe design van Samsung niet geweldig vindt. Misschien dat LG binnenkort nog met een komt.
Maar al wil je photoshoppen, moet je heen laptop van 200 euro kopen. Dat gat sowieso niet werken. Wrs kan deze chromebook meer als win8 laptops van 200 euro. Op een oude atom werkt exel ook voor geen meter, net als veel andere progs
Leuke dingetjes inderdaad. Ik doe ook steeds veel meer online en merk dat de desktop alleen nog aan gaat voor een spelletje hier en daar.

Het kleine scherm/lage resolutie houdt me nog tegen alleen....

Tipje: Hangouts heeft ook een remote-desktop/assisantce feature (werkt zelfs op je gsm :)), alleen is die een beetje verstopt. En ik denk dat http://join.me ook wel werkt (de client in ieder geval).
Als er geen internet is, dan doe ik zonder meer weinig ...zelfs met Office applicaties, b.v. voor het zoeken naar plaatjes of zo.

Ik heb mobiel internet, snel genoeg voor werken met alle Google Docs dingen.

Photoshoppen ....dat gebruik ik ook wel eens, maar dan gebruik ik liever mijn i7 met 2 HD monitoren :-)

De C720 vind ik gewoon een goed mobiel werkpaard of wanneer ik net wat meer moet typen dan op een tablet handig is.

Wat wel bijzonder is Google Spreadsheet. Soms bij veel data duurt het laden wat langer of het doorrekenen, maar dat is niet anders dan op een i7 met 12 GB dan met een i5. De meeste processing power levert Google. Bepaalde zaken zijn stukken trager in Google Spreadsheet dan Excel, andere zaken zijn weer veel sneller en makkelijker.

Het kleine scherm vind ik niet problematisch (precies goed voor in de trein). Ja, de resolutie mag inderdaad hoger. Ook fijner en minder vermoeiend voor de ogen. Een min, maar geen dealbreaker voor mij.
er zit ten volgens mij ook desktop deling methoden in chrome, wellicht dat jeje familie daarmee kan helpen.
Klopt ...maar soms is het handig om met admin rechten te zijn ingelogd en met auto load in het geval dat een reboot nodig is ...niet ongebruikelijk met Windows.
Mag ik vragen hoe en waar je hem vandaan hebt?
Amazon.com en levering op een Amerikaans adres.
Amazon.com en levering op een Amerikaans adres.
En dan door laten zenden ofzo? Wil dit ook graag proberen ivm veel lagere prijzen :)