Gigabyte BRIX GB-XM12-3227 Review

TERW_DAN 18 december 2013, 7.357 views

Gigabyte BRIX GB-XM12-3227

Pluspunten

• Design
  • Formaat
  • Prestaties
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Glimmende bovenkant
  • audiojack miste ik wel, maar daar zijn gelukkig andere BRIXen voor

Specificaties
Aansluitingen
Binnen in de BRIX
De BRIX in gebruik
Benchmarks
Stroomverbruik

De Gigabyte BRIX is een miniPC in een zeer klein kastje. Het apparaat meet 10,7 centimeter in de breedte met een diepte van 11,4 centimeter dan de hoogte is niet meer dan 3,2 centimeter als de kleine rubberen pootjes worden meegerekend. Met een systeem van deze afmetingen vroeg ik me af of hoe de prestaties zijn, en of er concessies gedaan zijn ten opzichte van een systeem van normale afmetingen.

Specificaties
USB2x 3.0
Monitoraansluiting1x HDMI
1x minidisplayport
Voeding19V 3.42A adapter.

Gigabyte levert de BRIX als een Ultimate Compact PC Kit, wat wil zeggen dat je er zelf nog geheugen en een mSATA SSD in moet zetten. De i3 3227U die erin zit levert behoorlijke prestaties, terwijl het gehele systeem toch vrij zuinig is. De behuizing is van metaal en mat zwart, behalve de bovenkant, welke gemaakt is van glimmend plastic. En dat is gelijk een van de nadelen van dit apparaatje vind ik zelf. Hoewel het er in eerste instantie wel mooi uitziet, zit het ding al snel onder de vinger afdrukken, zeker ook naast de powerbutton. Het liefste had ik gezien dat het ding helemaal mat zwart was, of in elk geval niet heel glanzend was, zodat je de vingerafdrukken er niet zo op zou zien.
Omdat er geen grote voeding in het apparaat zit wordt er gebruik gemaakt van een standaard 19V notebook adapter. Dat draagt ook weer bij aan het compacte design.

De adapter wordt uiteraard meegeleverd, net als een VESAmount en de bijbehorende schroefjes. Verder zit er een korte inbouwmanual bij, en ook een driverDVDtje. Die laatste is misschien wat overbodig, want ik denk dat de meeste mensen geen externe DVDspeler bij dit ding gaan gebruiken, maar gewoon een USBstickje pakken.

De BRIX met een standaard Cdtje ernaast om een idee te geven van de grootte

Aansluitingen
Aan de achterkant van de BRIX zit een HDMIconnector, een displayport, een enkele USB3.0poort, een netwerkaansluiting en natuurlijk de aansluiting voor de stroomadapter, want de voeding van dit systeem is volledig extern. In de bovenhoek zit nog een gat voor een kensingtonlock.
Aan de voorkant zit enkel een USB3.0 poort en boven op zit de powerbutton.

Aan de onderkant van het apparaat zitten 2 gaatjes waaraan de VESAmount bevestigd kan worden.

Schroefjes en een backplate worden meegeleverd met de BRIX.

Het enige verschil in aansluitingen ten opzichte van de versie met de Celeron 1037U erin, is dat de i3 versie over USB3.0poorten beschikt, en de andere over USB2.0poorten.

Binnenin de BRIX

De BRIX is open te maken door de vier schroefjes aan de onderkant los te maken. Aan de binnenkant zitten 2 SO-DIMMsloten, een mSATAslot en daaronder een miniPCIeslot waar al een WiFikaart is ingestoken.

Het moederbord kan eruit geschroef worden. Aan de onderkant zitten de CPU en de chipset, met daarop een koelertje. De powerbutton is direct op de PCB vastgezet, die ingedrukt wordt door het knopje aan de bovenkant van de behuizing.
Met 2 schroefjes is het PCBtje eruit te halen. De PCB is aan beide kantenvoorzien van onderdelen. Aan de onderkant zit de CPU en de chipset

De BRIX in gebruik
Verderop in de review volgen een aantal benchmarks van het systeem, maar uiteraard is dat niet het enige waarbij het er bij dit systeem om draait. Het is niet het snelste systeem denkbaar, maar dat hoeft natuurlijk ook niet als je geen hele hoge eisen stelt.
Omdat het systeempje is uitgerust met een SSD start het ding binnen een paar seconden op, en is het vrij snel gebruiksklaar. Ik heb het ding gebruikt om te internetten en wat simpele spelletjes op te spelen (OpenTTD in mijn geval) en daar merk ik echt geen verschil tussen dit systeem, of de i7 4770 die ik ernaast heb staan. Op zich ook logisch, omdat je hier geen gigantische CPU voor nodig hebt. Als officesysteem is hij dus zeer geschikt. Als gamesysteem natuurlijk wat minder. Zodra je iets grafisch gaat doen, vallen de prestaties tegen (zie de benchmarks van 3DMark en Cinebench hieronder), maar voor internetten en officewerk gaat het prima.

Daarnaast is een apparaatje als dit natuurlijk leuk als HTPCtje. Het neemt geen ruimte in, daarnaast heeft het een VESAmount, waardoor het ding makkelijk tegen de achterkant van TV of monitor geschroefd kan worden. Alleen heeft deze BRIX 1 nadeeltje in mijn geval, en dat is dat er geen audiojack op zit. Het geluid wordt over HDMI gestuurd, maar omdat ik zelf geen speakers heb in mijn monitor had ik daar niet zo heel veel aan.
Maar als je het apparaat aansluit op een LCDTV die wel speakers heeft, dan werkt het ding meer dan prima. Er zijn overigens wel BRIXjes met een audiojack erop. Blijkbaar is dit ontwerp van Gigabyte vrij populair, want er zijn inmiddels BRIXjes in veel verschillende configs.

Het viel mij op dat het ding vrij stil is. Er zit wel een fannetje in, maar die hoor je eigenlijk niet, tenzij je de CPU flink aan het werk zet. In bijvoorbeeld de blenderbenchmark hoor je het ding wel een beetje zoemen, omdat hij dan echt flink moet werken. Maar bij normaal gebruik is het ding heerlijk stil.

Om te testen hoe lekker het ding werkte als HTPC heb ik er XBMC onder Windows op gezet. Dat was niet zo'n heel groot succes, want blijkbaar werd er geen gebruik gemaakt van hardwareacceleratie, waardoor 't ding heel erg slecht filmpjes afspeelde. Omdat ik eigenlijk niet zoveel trek had om de hele configuratie uit te zoeken, heb ik 't gewoon op de ouderwetse manier gedaan, een standaard mediaplayer classic HC install. En dat werkte direct zonder morren meer dan prima, gezien de hardwareacceleratie dan gewoon netjes z'n best doet. Tijdens het afspelen van een filmpje hoor je de CPUfan ook niet, het verbruik van het systeem ligt dan ook maar op iets van 16W.

Benchmarks
Uiteraard heb ik ook wat benchmarkjes gedraaid op het apparaat, om te zien hoe het werkte in vergelijking met wat andere systemen. Ik heb deze BRIX vergeleken met z'n kleinere broertje, een BRIX met een Celeron 1037U, een MSI WindBox DC111 met eenzelfde Celeron en een AMD E2-2300 van een MSI AE200 All-in-One-systeem.

Ik heb gebruik gemaakt van 1 4GB SO-DIMM in de BRIX en een 128GB Plextor mSATASSD.
De benchmarks die ik heb gedraaid zijn SuperPi, wPrime, CineBench 11.5, Blender, PCMark, 3DMark en PassMark. Gezien deze systemen niet echt geschikt zijn om te gamen heb ik enkel CineBench, 3DMark en PassMark gebruikt waar ook grafische onderdelen inzitten. Het leek me niet heel zinnig hier zware gamebenches op te gaan draaien, omdat die toch allemaal onspeelbare scores zouden laten zien.

SuperPi 1M

BRIX i3 1450 3DMs
BRIX Celeron 1132.7 3DMs
Wind Box DC111 955.1 3DMs
Wind Top AE200 762.9 3DMs

De i3 is in veel gevallen een stuk vlotter dan de Celerons en de AMD. Echter, in grafische gevallen zie je dat de APU van AMD best aardig mee kan komen, en in zo'n geval misschien ook een leuke keuze zou zijn. Al heb ik nog geen BRIXjes gezien met een AMD erin.

Stroomverbruik
Het verbruik van het systeem heb ik gemeten in 3 verschillende setups. In idle op de windows desktop, tijdens het afspelen van een 1080P H264film en tijdens het draaien van de OCCT PSUtest om het systeem maximaal te belasten. Dit heb ik vergeleken met de andere BRIX en de Wind Box DC111. De All-in-One van hierboven heb ik niet meegenomen in de test, omdat ik daarvan dan ook het beeldscherm meeneem in de berekening. Misschien dat ik daar nog wat op kan bedenken, maar dan vul ik de benchmark wel aan.

Stroomverbruik - idle

Stroomverbruik - OCCT
BRIX i3 34 W
BRIX Celeron 35 W
Wind Box DC111 33 W

Zoals te zien is het een vrij zuinig systeem, en maakt het niet eens zo heel vele uit of je nu een i3 of Celeron hebt, behalve in idle waar het relatief veel scheelt, maar zelfs dan hebben we het nog maar over 4W verschil op een verbruik van 13W.

Deze versie kost op het moment ongeveer ¤235. Daar moet je dan de prijs voor een SSDtje en wat geheugen nog bijrekenen voor een compleet systeem, maar dat kun je tot op zekere hoogte zo gek maken als je zelf wilt. De prijs valt me zelf nog behoorlijk mee.

Tot slot
Vanaf het eerste nieuwsbericht van de BRIX was ik al erg nieuwsgierig naar deze apparaatjes. En ik ben positief verrast, SFFsystemen zijn niet heel bijzonder meer, maar Gigabyte heeft het toch weer in een vrij leuk compact formaat weten te krijgen, met leuke specs. De prestaties zijn heel behoorlijk. De noodzaak van een mSATA SSD is een van de kleine nadelen, die zijn iets duurder als een 2.5” SSD, en je kunt niet terugvallen op een conventionele HDD. Maar goed, daar zijn andere varianten van de BRIX van (die weliswaar iets groter zijn). Het andere nadeel vond ik eigenlijk het ontbreken van een 3.5mm jack voor audio, maar dat is prima te overleven door geluid over HDMI te sturen, en ook hier geldt dat er een variant is van de BRIX die die aansluiting wel heeft. De prijs valt me eerlijk gezegd ook erg mee, voor relatief weinig geld kun je een leuk systeem in elkaar zetten dat krachtig genoeg is voor normaal Pcgebruik. Zolang je het ding niet flink aan het werk zet met zware taken of erop wilt gaan gamen voldoet dit apparaatje heel behoorlijk.

Heb jij ook een Gigabyte BRIX GB-XM12-3227?

Hoe zit het met de dagelijks gebruik? Ik bedoel hierbij het downloaden van een film en het afspelen van een blu-ray .mkv bestand. Werkt dit lekker, of kan je hier beter de i5-variant voor aanschaffen? ;)
Downloaden is natuurlijk niet zo heel spannend, je schijf is sneller dan de internetsnelheid en zoiets vreet natuurlijk bijna geen CPU.
Afspelen van MKvtjes doe je lekker met een player die beschikt over hardwareversnelling, waardoor de CPU bijna niets hoeft te doen. XBMC heb ik geprobeerd, maar die pakte de hardwareaccleratie niet, dan werkt het traag. Maar pak je MPC-HC die wel fatsoenlijk hiermee overweg kan (zonder verdere instellingen) dan is de i3 echt snel zat.

Sterker nog, dan is zelfs de Celeron 1037U nog snel genoeg eigenlijk.
Goede review!

Alleen is dit een relatief oude BRIX, de nieuwe generatie heeft haswell aan boord, een audio jack en meerdere usb poorten (4) pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXI3-4010

Scheelt op dit moment +/- 50 euro.

Ps ik heb dit "oude" model zelf ook, ben er erg blij mee als mini server/ media player

[Reactie gewijzigd door skip-5 op 19 december 2013 14:24]

Alleen is de i3-3227 sneller dan de i3-4010 als ik de benches zo eens bekijk. En dat voor ~50 euro minder.
O echt? Dat wist ik niet, dan is hij idd minder interessant,
Allereerst een puike review!

Ik zit zelf al een tijdje te kijken naar zo'n form factor PC, welke voornamelijk voor mijn zusje en ouders zijn. Deze gebruiken namelijk geen zware programma's (hooguit een VM voor een simpel XP-only spelletje).

Vanwaar de keuze voor deze Brix en niet bijvoorbeeld de NUC van Intel? Die heeft bijvoorbeeld een sterkere grafische kaart (Intel HD 5000) en meer USB poorten (4x 3.0) (en een IR-blaster). De prijs is dan wel ¤100 hoger.
Dat is een beetje een afweging van prijs. Je het ding is vlotter, en heeft een flinkgere grafische chip, maar met name dat grafische gedeelte vind ik 't nog steeds net niet.
Het is niet alsof je op die NUC ineens WEL kunt gamen of 3Dapps kan draaien die deze BRIX niet trekt.
Als een i3 niet toereikend is dan is zo'n NUC, of andere SFF met snellere CPU een uitkomst, maar ik vond de i3 eigenlijk meer dan snel zat.
Hmmm, ik zit juist naar zo'n systeem te kijken voor XBMC en Sabnzbd. Makkelijk ergens in het tv-meubel te modden en veel sneller dan mijn NAS in het downloaden en uitpakken.

Kan je kijken of je hardwareaccelaratie aan de gang krijgt in XBMC?

Kan je kijken of je hardwareaccelaratie aan de gang krijgt in XBMC?
Ik heb de BRIX hier niet meer staan, maar kan wel kijken of het lukt op de Wind Box , die is alleen wat trager, maar als je gebruik kan maken voor hardwareacceleratie dan hoeft je CPU ook maar de kracht te hebben van anderhalve aardappel.
In plaats van 1 reepje van 4GB, was het waarschijnlijk handiger geweest om een dual channel kitje te kopen. Deze extra performance is best handig voor je on-board video performance.
Klopt, maar ik had maar 1 4GB module liggen. Dual channel is zeker de moeite waard om de performance nog iets op wilt krikken.