Specificaties Socket 775 met Intel P45 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5Q-E Review

wesjuhdabomb 11 november 2008, laatste update op 11 november 2008, 1.035 views

Asus P5Q-E

Pluspunten

• Overclockbaar heid
  • Pci-slot boven de pci-e (i.c.m. crossfire altijd nog een slot vrij)
  • Nog steeds een floppy aansluiting
  • Goede standaard chipset/mosfet cooling
  • Functies zoals driveXpert & Express gate

Minpunten

• Geen extra heatpipe naar southbridge
  • Soms werkt de crashfree bios niet
  • 3e pci-e slot is vrijwel nutteloos

Layout Score: 4
Verpakking

De P5Q-E is goed verpakt, zoals de meeste moederborden uit deze tijd. Echter levert de ene fabrikant weer wat meer "goodies" mee als de andere. Hier vinden we het volgende:

-4x sata kabel

1x ide kabel

1x floppy kabel

1x pci bracket met firewire & 2 usb poorten als uitbreiding

de cd en natuurlijk het 1/0 shield

Aansluitmogelijkheden

Meer als voldoende aansluitmogelijkheden. Met in totaal 8 S-ata poorten waarvan 2 voor de functie DriveXpert heb je meer als voldoende om je schijven op kwijt te kunnen.

Intern:

- 8x s-ata 300 waarvan 2 voor driveXpert

-1x ide poort

-1x floppy poort

-mogelijkheid om nog 6 extra usb poorten aan te sluiten (3 aansluitingen)

-COM1 poort

1x Firewire

1x E-sata poort

1x 7.1 Audio

Koeling

Standaard is het moederbord voorzien van een goede koeling. Bij normaal gebruik word de chipset totaal niet warm, en bij overclokken was de chipset nog steeds niet te warm. Wat ik mis is een extra heatpipe naar de southbridge, deze kan zonder fan nog best wel warm oplopen (niet gevaarlijk warm).

Lay-out

Op de Lay-out valt bijna niks aan te merken, alles zit waar het hoort te zitten en is handig bereikbaar.

Handig is de twee omgebogen sata poorten en de ide poort, zodat bij een grote videokaart de poorten nog allemaal gebruikt kunnen worden.

Verder is het handig om een pci-e 1x en een pci poort boven de pci-e 16x poort te plaatsen, zodat met grotere videokaarten altijd nog voldoende plek is voor een eventuele uitbreidingskaart.

Soms is ook wel eens te zien dat door een te grote koeler de hogere geheugenlatjes niet meer passen, dat is bij dit moederbord niet het geval. met de scythe infinity was er nog meer als genoeg ruimte om de relatief hoge OCZ Reapers er naast te plaatsen.

Het is heel handig dat ook op dit moederbord er een reset en power knopje zijn geplaatst om zo makkelijker tijdens het overklokken de pc opnieuw op te starten of om hem uit te zetten.

Overklokbaarheid

Het overklokken met dit moederbord is relatief simpel. Met een celeron 430 haalde ik met 0.2v meer op de fsb heel gemakkelijk de 400mhz. Met een Core 2 duo E8400 werd simpel 500fsb gehaald zonder ook nog maar het voltage te hoeven verhogen. Met beide overklok resultaten werd de chipset totaal niet warm, en bleef alles binnen de juiste temperaturen.

Dit moederbord is ook voorzien van een 8 fase stroomvoorziening voor de cpu, wat een stuk stabieler zou moeten zijn tijdens het overklokken als de 4 fases die op de meeste moederborden voorzien zijn.

Prestaties

Helaas ben ik niet in het bezit van meerdere socket 775 moederborden om te testen wat de onderlinge prestaties zijn. Het was dus niet mogelijk om een eerlijke vergelijking neer te zetten tegenover andere moederborden

Bios

In de bios van de p5q-e is voldoende ruimte voor iedereen. Met de mogelijkheid van OC profile is het heel makkelijk om 2 overclock profielen op te slaan, en mocht dat niet voldoende zijn kan je er altijd nog zoveel als je wilt opslaan op een verwisselbaar medium.

Vervolgens kan de CMOS weer geladen worden, en word alles teruggezet naar de instellingen zoals jij het heb opgeslagen (dus ook cpu functies, boot volgorde etc.)

De bios is op het overklok gedeelte na standaard te noemen, en heeft geen extra functies. Maar het overklok gedeelte bevat toch net wat meer opties als wat het normale socket 775 moederbord zou bevatten.

DriveXpert & Expressgate

Dit asus bord heeft de functies DriveXpert & Expressgate ingeboud, ik zal even in het kort vertellen wat het inhoud.

DriveXpert:

DriveXpert is een stukje software in de bios wat het mogelijk zou moeten maken dat met behulp van 2 sata schijven aan te sluiten op de daar voor aangewezen DriveXpert poorten een snelle raid opstelling te maken. Zelf heb ik dit niet geprobeerd, maar het zou moeten werken.

Expressgate:

Expressgate is een stuk software wat nog moet worden geinstalleerd op de desbetreffende windows installatie, Nadat het geinstalleerd is kan je in de bios kiezen dat je eerst expressgate moet opstarten, of gelijk moet doorbooten. Als is gekozen om eerst expressgate op te starten word bij het aanzetten van de pc eerst een mooi grafisch menu weergeven waar je kan kiezen wat je wilt. Als je kiest om expressgate verder op te starten zou je volgens asus binnen 10 seconden online moeten kunnen zitten, in praktijk duurt het echter wat langer. Toch is het mooi dat je zonder je windows te hoeven booten al muziek kan luisteren, msn'en, internetten en nog wat opties.

• Sapphire HD 2900GT
  • recom powerengine 550watt
  • ocz reaper hpc 2x1gb pc9200
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus P5Q-E?

Als je die EPU 6 engine aanzet (fancontrole in BIOS aanzetten) is je computer helemaal stil ! Eigenlijk de mooiste feature van het bord. Verder goede review hoor

[Reactie gewijzigd door hofhuis op 11 november 2008 23:28]

Om eerlijk te zijn heb ik daar idd niet aan gedacht }:O Maarja het is ook geen super profesionele review;)
Bedankt man. Ik had deze moederbord op het oog, maar ik wist niet zeker of mijn scythe infinity erop zou passen (gezien de coolers).
neem een kijkje bij mijn review bij hetzelfde bord. Daar zie je een tuniq tower gemonteerd op het moederbord, past erg geod.