Specificaties Socket 775 met Intel P45 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5Q-E Review

MrBigfield 3 juli 2008, laatste update op 3 juli 2008, 5.952 views

Asus P5Q-E

Pluspunten

• P45 Chipset
  • FSB 1600
  • Fanless Desing
  • Uiterlijk

Minpunten

• Plaatsing SATA poorten
  • Nog niet echt veel updates

Layout Score: 3

Omdat mijn Mamimus Formula letterlijk in een vlam was opgegaan was ik genoodzaakt om een nieuw moederbord op te zoeken om toch online te blijven.
Ik zat te twijfelen of ik een nieuwe P45 chipset zou nemen, of toch nog voor een andere X38 chipset ging. Aangezien ik al bekend was met een X38-chip en toch iets anders wilde met daarnaast de garantie dat een P45 mijn Q6600 op 3.6Ghz zou krijgen (9X400) ben ik uiteindelijk toch voor de laatstgenoemde gegaan.
Toen de keuze voor welk moederbord ik zou gaan. Ik wilde graag weer een ASUS omdat ik daar altijd erg veel schik mee heb en dat ze er in mijn ogen beter uitzien dan een Gigabyte bordje (hou niet zo van dat blauw). Ik wilde een aardige heatpipeconstructie om mijn warmte af te voeren, daarnaast een handig geplaatste 24-pins (voeding) connextor hebben, minimaal een 8-fasen voeding en een dual gigabit Lan verbinding.
Een extra feature was de EPU technologie. Deze technologie laat het moederbord minder stroom verbruiken wanneer deze in IDLE en niet overclockte stand staat.

Algemene beoordeling: Goed

Het moederbord ziet er goed en solide uit, zoals ik gewend ben van de duurdere borden van ASUS. De prestaties van dit bord zijn gewoon goed, maar hier ga ik later dieper op in, bij het overclocken.

Featureset: Goed

De doos is glimmend blauw van een niet erg indrukwekkend formaat zoals ik zag bij mijn voorgaande Maximus Formula. Op de doos een paar features weergegeven zoals de 8 fasen voeding, DDR2 1200 support, de 100% Japan solid capicitors en de EPU- 6Engine.
In de doos vond ik verder:
- Shield
- 6 Sata kabels (3 met aan een kant een hoek van 900)
- 1 Molex- Sata(2x) voeding
- Usb (2x) en (mini)Firewire insteekslot.
- CD/DVD en Floppy kabel.
- Asus smart connextors voor front panel, USB en firewire.
- User uide en manual.
- DVD met drivers.

Toen ik het moederbord uit de doos haalde zat er natuurlijk een gigantische sticker op het socket om de EPU technologie te promoten en was er daarnaast een sticker op de geheugenslots met daarbij aangegeven dat dit moederbord in 5 sec kan opstarten. (vanuit de slaapstand dan).

Lay-out: Voldoende

De Lay-out is niet helemaal optimaal. Er zijn wat dingetjes die ik graag anders had gezien, maar dat neemt niet weg dat er ook goede dingen zijn.
Ik vond het zelf erg fijn dat de 8-pins CPU-connextor boven aan het moederbord zit en horizontaal zodat je je CPU-kabel gemakkelijk kunt wegwerken. De heatpipe constructie is zo geplaatst dat je hier totaal geen last van hebt tijdens het monteren van een grote koeler, in mijn geval dan een Tuniq Tower 120. De handige aan/uit en resetknop zijn erg gemakkelijk voor als je je setup in de zogenoemde overclokopstelling hebt staan, zoals bij mij nu het geval is.
Voor het gebruik van een grote grafische kaart (dualslot), dan kan je wat probleempjes tegenkomen. Ik heb zelf dan een EVGA 8800GT met daarop een AC Accelero S1 + turbo fan module, maar door de lengte en breedte kan ik het onhandig geplaatste SATA-poort (zie foto) niet gebruiken. Ook is de FAN-aansluiting op het moederbord onder mijn accelero nu slecht bereikbaar. Wanneer ik mijn bios moet resetten moet ik de batterij uit het moederbord halen en ook hier zit dan mijn grafische kaart in de weg. Ik kan de kaart niet in een lager PCI-E slot zetten omdat deze geen PCI-2.0 ondersteunen.
Verder vind ik de plaatsing van de SATA-poorten soms onhandig en niet bepaald aantrekkelijk. Ik vind het er zelf nogal slordig uit zien. Dit kun je het beste zelf bekijken op de foto. Wat je op de foto overigens nu niet ziet is dat er naast de CD/DVD connector nog 2 sata poorten zitten (oranje gekleurd)

Prestaties: Goed

Ik ben tevreden over de prestaties van het product, Ik heb dit moederbord voor zo`n ¤130,- gekocht wat een gemiddelde prijs heeft en daarbij horen natuurlijk ook weer niet de allerbeste prestaties, zoals ik die eigenlijk wel had bij mijn Maximus Formula. De prestaties doen zich tot noch toe niet onder aan de verwachtingen die ik had bij dit moederbord.

Stabiliteit & betrouwbaarheid: Goed

Over de stabilitiet van dit moederbord ben ik aardig tevreden. Het stabiel met daarin nog een eerste bios 0605 is niet helemaal 100% stabiel wanneer ik mijn Q6600 op 3.8 Ghz heb lopen, maar dit ga ik na de zomer wel door een bios-update verhelpen (of eigenlijk Asus) omdat ze dan de kinderziektes hebben verwijderd.
Het systeem is, als het draait op de ‘standaard’ FSB 400 (1600support) is zo stabiel als een huis en hier ben ik dan ook over te spreken. In verhouding tot andere moederborden die getest zijn bij hardware.info presteert hij niet erg bijzonder goed, maar dit is dan ook met standaard instellingen. Een tweaker heeft, na het finetunen waarschijnlijk weinig meer op de standaard instellingen staan.

Overklokbaarheid: Goed
De overclockbaarheid was eignelijk al zowieso voldoende toen ik het moederbord kocht. De FSB van 400 moest zowieso al bereikt worden, waardoor ik mijn Q6600 al zowieso op 3.6 Ghz moest kunnen krijgen. Hiervoor had de processor wel een spanning van 1.45V nodig (cpu-z)
Ik heb het moederbord nog niet zo lang, en aangezien ik overmorgen al op vakantie ga en daar erg druk mee ben geweest heb ik behalve het vinden van een fsb max nog niet echt gefinetuned.
Ik heb zelf tot een FSB gekomen van 485. Hierbij had ik mijn Multi op 8 staan wat er uiteindelijk voor zorgde dat ik een snelheid had van 3,88Ghz. Een FSB van 500 wilde het moederbord nog niet halen, maar misschien dat dit wel mogelijk is na de biosupdate en de tijd die er nog in geļnverteerd moet worden.
Met de multi op 9 was is tot nu toe tot een fsb gekomen van 470 (4.23Ghz) met booten, maar ik kwam niet door het laden van windows heen. Hier moet ik nog even voor gaan zitten.
Ik heb overigens mijn waterkoeling nog niet losgelaten op de CPU. Wanneer ik dit zal doen kan ik ook meer vertellen over de overclokbaarheid. Hier komt zeker nog een update van, welke zich wel even op zich kan laten wachten.

Compatibiliteit: Zeer goed

Asus staat bekend in haar zeer beperkte mogelijkheden van haar geheugenbankjes. Ikzelf heb hiermee nog geen problemen mee ondervonden en daarom mag daar wat over gezegd worden. Ik heb nog niet gehad dat hij een apparaat van mij niet herkende of iets dergelijks (al ligt dat natuurlijk ook aan windows).

Ondersteuning door fabrikant: Voldoende

Ik ben hier niet zo heel erg tevreden over. De site van Asus blijft zo traag dat het soms niet eens leuk is om naar updates te zoeken. De site vind ik daarentegen wel weer overzichtelijk zodat je goed kan zien wat je voor welk product download.

Prijs: Goed
Over de Prijs van dit moederbord valt niet erg veel te zeggen, het is gewoon een redelijke prijs voor een goed product. Asus heeft in haar serie ook wel andere goedkopere, en duurdere moederborden zodat je kan kiezen wat je wilt en hoeveel je eraan wilt uitgeven. Ik vind zelf dat je nu gewoon krijgt waar je voor betaald. De echte uitspraak van je krijgt veel 'Bang 4 Buck' vind ik hier dan ook niet bij van toepassing.

Voor mijn andere reviews klik.
EVGA 8800GT 512
OCZ GameXStream OCZ700GXSSLI-EU, 700W

Heb jij ook een Asus P5Q-E?

Heb je de EPU ook getest op dit bordje? Ik heb het getest op mijn P5Q Deluxe en daaruit bleek dat de claims die Asus doet gewoon totaal niet kloppen. Het bord blijkt zwaar onder te presteren. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of dat bij de P5Q-E ook zo is (die heb ik namelijk niet kunnen testen).
Ik heb de EPU (nog) niet getest op dit bordje, ik ga de handleiding er denk ik maar eens op naslaan om te achterhalen hoe of wat. Heb 6engine geļnstalleerd, OC- uitgezet in bios, maar programma geeft nog steeds aan dat overclock aan staatn :?

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 3 juli 2008 14:25]

Een voltmeter tussen je stopcontact en de voeding hangen en dan kijken wat het scheelt als je de EPU uit of aanzet. Zo heb ik het gedaan in de P45 roundup.
reviews: P45-moederborden deel 4: de prestaties en ook in mijn eigen reviews van de Gigabyte borden die ik eerder als sample heb gehad. De Asus blijft zoals je in de de conclusie van de P45 review kan zien gewoon zwaar steken t.o.v. de MSI en Gigabyte.
Ik heb ze inderdaad allemaal gemeten, alleen heb ik nu hier thuis geen voltmeter liggen. Ik kan dit dus helaas niet echt testen. Bij het Engine-6 programma moet je wel kunnen zien hoeveel Mg CO2 je hebt gespaard, maar door die melding dat mijn OC nog aan staaat kan ik daar (nu ook) niet in.
Je kunt inderdaad zien hoeveel Mg CO2 je hebt bespaart. Dat slaat natuurlijk echt nergens op. Hoe kan het systeem zien of ik mijn stroom uit een windmolen, zonnepaneel, kolencentrale of kernfusiecentrale trek, dat is puur marketing natuurlijk heb ik derhalve gewoon genegeerd.

Dat je niet kunt OCen is idd ook jammer, dan is een Gigabyte leuker, die kunnen dat wel namelijk.
Alleen Jammer dat de DQ6 dan weer ¤200,- kost....;)
Dat klopt, maar goed, een DS4 of DS5 is stukken interessanter en werkt verder hetzelfde als de DQ6, op wat features na :)
Ik betaal liever iets meer voor een moederbord, dan een Asus te gebruiken waarbij ik het gevoel krijg dat ik behoorlijk belazerd wordt.
Ja, daar heb je ergens ook wel weer gelijk in. Ik zat zelf ook op een gegeven moment wel met 3 opties, De MSI P45 Platinum, Gigabyte Ds4 of deze dan.
Aangezien de Maximus Formula van ASUS me zeer goed beviel toch maar voor deze gekozen.
oja, Welke code moet ik gebruiken om bijvoorbeeld mijn afbeeldingen tussen de tekst te krijgen. zoals deze http://i316.photobucket.c...9/mrbigfield/DSC04297.jpg

Bedankt!

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 3 juli 2008 13:37]

Probeer [img]*link plaatje*[/img]
Een X38 bordje ala P5E (bijna een Max. For.) had toch ook makkelijk 1600 FSB gehaald? En 485 MHz is denk best netjes voor een Q6600, denk niet dat het aan het moederbordje ligt maar aan iets als een FSB wall
Die kans zit er best wel in ja, maar naast een E2180 heb ik er (nog) geen é8400 of iets gebruikt. Mijn maximus Formula haalde 'maar' 465. Hoe dan dat verschil? (of is dat gewoon de beter omgang met processors door de chipsets?
Dat zou ik niet durven zeggen, maar de ene chipset klokt beter als de andere, G35 met Q9450 is ook zo iets volgens mij.

En
" Ik kan de kaart niet in een lager PCI-E slot zetten omdat deze geen PCI-2.0 ondersteunen."
Je kaart (8800GT) trekt het PCIe 16x slot toch niet vol, en het is gewoon backwards compatible dus werkt gewoon. Heb zelf een 3650 in een oud (s754 wel nieuw) ASRock bordje werkt perfect.
Volgens mij is het ondeste PCI-E slot geen x16 slot, maar een 8x, dacht ik.
Ik ga nog ff nakijken...

edit.

Supports 3 x16 slots. daarnaast staat in handleiding wel
bovenste PCI-E slot, max 8x
onderste PCI-E slot, max 4x

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 3 juli 2008 14:14]

Ok dan weet ik dus nu definitief dat dit niet mijn keuze zal worden maar toch een P5E/EX38-DS5.
Er zijn allang nieuwere FINAL biossen uit voor de p5q reeks, waarom wachten tot na de zomer? de 704 geeft erg veel meer stabiliteit bij overklokken
Ik ga aankomende zaterdag op vakantie naar Australiė voor 7 weken en kom daarom pas eind augustug terug, dat is aardig na de zomer lijkt me ;)

Maar ik ga nu maar eens kijken voor die 704;)

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 3 juli 2008 14:01]

Heb zelf dit bord ook bestelt, met ook een accelero erbij. Maar wat is dat ding groot zeg :O
Het is inderdaad niet een kleine koeler nee, je kaart wordt ook nog eens 4cm hoger ongeveer! De koeler is overigens zeer aan te raden, die fan ook, hoor je niet! tijdens gamen @stock niet warmer dan 45 graden!
Ik had zelf een 140mm fan erbij besteld, met een verloopje. In plaats van de turbo module
Dus dan word hij nog groter :P
Nette review.

Heb zelf net de P5Q-Pro gekocht, dus ik was wel benieuwd naar ervaringen met dit type bord; met name over de nieuwe 45nm procs. Goed te horen dat het overklokken met een Q6600 iig goed gaat.
Ik verwacht ook nog wel deze proc zowieso 3dMark stabiel te krijgen op 4ghz. tot 3.9 was me al gelukt op mijn maximus formula. En aangezien de chipsets steeds beter clocken komt dat volgens mij wel goed!
NV 680i - Q6600 @ 3.2ghz
P35 - Q6600 @ 3.42ghz
X38 - Q6600 @ 3.92 Ghz
P45 - Q6600 @ >4Ghz?????
Laten we het hopen;)
Bevalt je bordje je wel?
Heb het zelfde moederbord besteld . Nu zou ik ook graag een zalman cnps9700led
erop plakken . Kan mij iemand vertellen ofdat de koperen heatsinks niet in de weg
zitten voor mijn cpu-koeler ? Aangezien ik daar een Tuniq tower 120 op de foto zie ,
zou ik denken dat het geen probleem moet zijn . Heeft er iemand ervaringen met
zelfde cou koeler ?
Deze koeler past er makkelijk op
Uitstekende review, ik zocht een bordje wat mijn Q6600 goed kan overclocken en je review heeft daarbij zeker geholpen. Ik krijg hem vrijdag hopelijk binnen samen met de Cooler master hyper en 4GB PC2-8500 REAPER van OCZ.

Als ik tijd heb zal ik ook een review schrijven en kijken hoever hij oc'd met de laatste bios.
Graag gedaan hoor. Ik hoor graag dat mensen wat aan mijn review hebben. graag gedaan iig!
ben benieuwd naar je review!
Bedankt voor je review, heeft me zeker geholpen bij aanschaf van een nieuw moederboard!

Ik heb dit moederboard nu ook al zo'n week In combinatie met een q6600 en een Cooler master Z600, clockt heel goed over in combinatie met een Q6600, de 3.2 (8x400) draait onwijs stabiel met lage vcore (1.30v) wanneer ik de multi verhoog naar 9 en ik een poging doe de 3.6 te behalen moet ik toch echt richting een vcore van 1.45... Heb verder nog niet veel geexperimenteerd:P
Ik heb zelf ook met de Q6600 een vcore in de bios nodig van 1.50 --> 1.45 real life.
succes met experimenteren iig, gaat vast goed komen, het is een aardig stabiel systeem dus dat komt wel goed!
Fijn dat ik je heb kunnen helpen door mijn review
ik heb nog 1 vraagje aan je... wanneer ik de fsb verhoog gaat ook automatisch het geheugen mee, weet jij hoe dit te verkomen is (corsair twinx pc6400)?
Dit is niet te voorkomen, wanneer je je geheugen niet sneller dan 800Mhz wilt laten draaien kan dit wel, maar dan moet je even in je bios kijken bij je CPU-RAM verhouding. deze moet je dan even op 2.0x zetten, dat zal je geheugen trager lopen dan 800Mhz, tenzij je FSB over de 400 heen gaat.

Je kan natuurlijk ook je Vdimm verhogen en je geheugen meeclocken
oke dankjewel voor je berichtje, ik ga gelijk even aan de slag, heb inmiddels dit moederboard in combinatie met een Q6600 G0 + Coolermaster Hyper Z600 met een 120mm Fan erop. En loopt als een zonnetje op 3.6 ghz (wel hoge vcore 1.45625) maarja stressed 68graden en idle 32-34 prima te noemen dus!.