EVGA e-Geforce 8800GT 512MB Review

MrBigfield 20 februari 2008, laatste update op 3 november 2008, 2.839 views

EVGA e-Geforce 8800GT 512MB

Pluspunten

• Mooie kaart
  • Single slots koeling
  • Incl. Crysis
  • Aardig goed overclockbaar
  • Service van EVGA zelf

Minpunten

• Was in het begin slecht verkrijgbaar
  • Crysis niet aanwezig, eerst coupon opsturen
  • Verder nog niets.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Featureset
Deze was vrij standaard, net zoals je bij vele andere 8800GT`s tegen komt.
- De kaart zelf
- Crysis, maar daarom heb ik hem ook gekocht :+
- Handleiding
- DVI -> VGA adapter. (volgens mij 2x)
- 2 EVGA stikkertjes
- molex --> Pci-e voeding
- Dsub 5pins verlengkabel

Algemeen
Ik had al een aardig high end systeem, vond ik zelf dan, maar had nog geen goede GPU gevonden. Toen kwam er de 8800GT uit. Ik moest en zal een 8800GT in handen zien te krijgen, want dat zou ik een monster van een pc, voor een acceptabele prijs hebbe. Ik heb voor e EVGA gekozen omdat de service van dit bedrijf als uitmuntend bekend staat, de kaart er mooi uit zag en je er het spel Crysis gratis bij kreeg. Deze kreeg je jammer genoeg pas wanneer je eerst een coupon opstuurde naar EVGA.

Prestaties
Ja, daar is volgens mij iedereen het al over eens. De prestaties van een 8800GT zijn eigenlijk altijd goed! Dit was ook te merken aan de animo die er al voor was toen de kaart begin november vorig jaar uitgebracht werd. Elke 8800GT was eigenlijk nergens meer te verkrijgen en als je zag dat ze hem ergens op voorraad hadden, was je bij wijze van spreken al te laat. De reden waarom ik hem zeer goed vind, is omdat het een kaart is waarbij je erg veel BANG FOR BUCKS, of in ons geval, Euro`s krijgt.
Over de exacte prestaties van de kaart, metname in 3dMark06 ga ik verder op in bij het kopje van overclocken.

Overclockbaarheid
Hiervoor heb ik de kaart nu nog een goed gegeven. de kaart heeft onderhand al aardig wat performance winst verkregen, maar aangezien ik nu nog op de standaard koeling van de kaart zit, ben ik nog niet in staat het onderste uit de kaart uhm... kan te halen.

Standaard specs
de belangrijkste heb ik maar even genoteerd.
Bandbreedte 57,6 Gb/s
GPU 600 Mhz
Memory 900 Mhz
Shader 1500 Mhz

Mijn tot nu toe maximale snelheden
Bandbreedte 76,2 Gb/s = 24.5 % OC
GPU 742 Mhz = 24 % OC
Memory 1050 Mhz = 22 % OC
Shader 1855 Mhz = 17 % OC

Nu gaan we even over op het echte werk, de 3dMark 06 scores.
Ik heb mijn lieftallige EVGA kaart onder verschillende processor en (werk)geheugensnelheden laten testen. Dit om ook, naast het feit dat de kaart een monster is, de invloed van een Q6600 in kaart te brengen.

CPU 2.42Ghz @1.30V (bios)
GPU 600 - 900- 1500
3dMark06 score = 11129

CPU 2.42Ghz @1.30V (bios)
GPU 742 - 1050- 1855
3dMark06 score = 12139 8.3% beter

CPU 3.402Ghz @1.40V (bios)
GPU 600 - 900- 1500
3dMark06 score = 11989

CPU 3.402Ghz @1.40V (bios)
GPU 742 - 1050- 1855
3dMark06 score = 13999 14.4% beter

Ik ben zelf over de 14K gegaan met deze kaart, maar dat kwam omdat mijn RAM-shelheid toen hoger was. Ik heb deze iets lagere snelheid ingesteld om zo mijn FSB-RAM snelheden te blijven linken en op dezelfde snelheid te houden. Dit is essentieel, want anders was het werkgeheugen ook nog een factor die meespeelde in de 3dMark scores, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
>14K, zie linkhttp://service.futuremark.com/compare?3dm06=5280352

Ik heb verder nog geen echte benchmarks uitgevoerd met deze kaart. Ik las pas nog over een crysis benchmark, deze zal ik eerdaags nog een keer uitvoeren.

Beeldkwaliteit
Ik ben erg tevreden over de beeldkwaliteit, maar ik denk dat je dat bij de GPU`s van tegenwoordig altijd wel bent. Ikzelf ben er van overtuigd dat de beeldkwaliteit afhankelijk is van de monitor die je gebruikt. Het schijnt over het algemeen dat de Ati`s een betere kwaliteit hebben betreft kleurweergave, maar dit kan ik zelf niet bevestigen. Ik ga hier verder niet op in, want vind dit niet echt relevant.

Modbaarheid
Wat valt er te modden aan een GPU, dat is in dit geval een andere koeling erop zetten of het uitvoeren van een voltmod oid. Nu is de 8800GT een erg gewilde kaart op de markt en zijn er dus (waarschijnlijk) veel voltmods te vinden op internet. Waar de meeste mensen zich op zullen focussen zijn de koelblokken die optioneel zijn voor de GPU. Er zijn voor de 8800GT(S) (G92) veel verschillende koelblokken te vinden http://www.aquatuning.de/...409_8800GT-GTS--G92-.html
In de luchtkoelingvarianten heb ik zelf nog niet echt gezocht of bekeken. dit komt omdat ik, als ik er andere koeling op zet, toch water op zet.

Driveronersteuning en compatibiliteit
Hier geef ik een zeer goed voor omdat er sinds ik deze kaart heb veel nieuwe drivers uitkomen. ook zijn er op de site van guru3D.com vaak nieuwe (geoptimaliseerde) drivers te vinden. http://downloads.guru3d.c...ceware-(Modified)_c2.html
Toen ik de kaart op mijn moederbord prikte had ik geen problemen, dit kwam eigenlijk omdat ik dezelfde driveres al gebruikte voor mijn voormalige 7600GT. Ik mijn ogen is dit eigenlijk allemaal wel goed geregeld door nVidia.

Warmte en geluisproductie
Warmte
De temperaturen van de 8800GT vallen erg mee. Zeker als je dit gaat vergelijken met de oude 8800GTS (320 en 640MB dus, G80). de temperaturen op de standaard kloksnelheid in mijn setup (foto) zijn:
IDLE
GPU 34
GPU geheugen 34
GPU omgeving 29

Stressed (3dMark06)
GPU 46
GPU geheugen 46
GPU omgeving 39

Met de overclockinstellingen van 742-1050-1855 weet ik nu alleen nog maar de IDLE temperaturen. Deze waren:
GPU 42
GPU geheugen 36
GPU omgeving 36

De temperaturen vallen mij meer dan mee. De kaart is voor zover ik weet nog nooit boven de 60 graden geweest, dat terwijl dit met een 8800GTS G80 met stock koeling niet voorstelbaar was. De koeler is in tegenstelling tot de andere 8800GTS (G80 & G92) singleslots.

Geluidsproductie
Zoals iedere GPU heeft ook de 8800GT een stofzuigerfunctie. De kaart is tot 40% van de maximale snelheid nagenoeg geruisloos. Boven de 40% wordt het al iets minder geruisloos en dit loopt vrij liniair op tot de 100% fanspeed bereikt is.

De 8800GT staat bij nVidia nu bekend als de kaart waar je het meeste waar voor je geld krijgt. de Ati3870 is dit voor Ati. Ik ben zzelf een nVidia fan en zou het dus altijd bij de 8800GT houden als ik mocht kiezen.
Ik heb de kaart inclusief het spel crysis voor een bedrag van 275 mogen kopen. Aangezien ik Crysis zowieso origineel wilde kopen vond ik dit een mooie aanbieding. Daarnaast vin en EVGA een geweldig merk, met daarbij de ultieme service en garantie.

Ik vind de 8800GT een topkaart. Hij staat bekend om zijn bang4buck gehalte en ik ben het hier volkomen mee eens. Wanneer iemand voor rond de 200,- een goede videokaart wilt hebben, ddan zou ik zeggen ==> een 8800GT. Een willekeurige kaart is al voor 190,- incl. verzenden te verkrijgen, en dit is gewoon erg mooi voor de consument.

De 8800GT is kortweg een wolf in schaapskleren

Feedback
Ik hoop veel en an natuurlijjk ook positieve feedback te krijgen waar ik wat mee kan. Zo kan ik de kwaliteit van deze review hoog houden. Dit is overigens mijn eerste review.......

Heb jij ook een EVGA e-Geforce 8800GT 512MB?

Vanwaar het plaatje met die artifacts erop? Zeg je namelijk niks over in de review.
Die artifacts had ik ook toen ik de kaart te ver OC-te en kwamen ineens en de kaart froze dan...
vond ik leuk om erbij te doen, heeft zoals je zegt weinig meerwaarde, maar ik vond het wel leuk :+
Wanneer kreeg je die dan?
deze kreeg ik toen ik nog niet die extra 120MM fan erop had staan en fan gewoon op auto stond. instellingen volgens mij rond de 750- 1070- 1875.
Toen ik de fan van de kaart p stofzuigenstand had (100%) en 2 120mm fans erop gingen de GPU en shader klok wel verder. Ik heb alleen geen result omdat ik mijn Q6600 toen ook nog eens op 3.6Ghz had staan en dat gelinkt met mijn RAM. Uiteindelijk stopte de 3dMark omddat het Ram een fout maakt.....
verder nog geen tijd gehad de max van de kaart te vinden.
wel goed om er meteen een paar handige links bij te voegen naar koeling enz. Bedankt!
Sorry jongens, had de verkeerde aangeast met het eerste stukje tekst en per ongeluk ingestuurd. vandaar deze (nu heel erg duidelijke) dubbele post.

Deze is nu nog steeds hetzelfde als die van eerder deze week.
De vergelijking die je maakt met g80 kaarten (en hun koelers) is onzin, heb zelf lange tijd een g80 gts 640 mb gehad, oc'ed op 675mhz core, 2000mhz mem, en die raakte nooit over de 55 graden, en ik heb de stofzuigerfunctie nooit aangezet, daarbij komt ook nog dat mijn kast nou niet echt een antec 900 is :)

en als ik wat fans op mijn oude kaart zou zetten, zou deze qua temperatuur ook wel een stuk lager uitkomen, is dus niet echt relevant.

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 31 oktober 2008 11:26]