Specificaties 8x Ethernet 1Gbps - Bekijk alle specificaties

D-Link DGS-1008D Review

gertvdijk 11 november 2008, laatste update op 24 september 2009, 5.361 views

D-Link DGS-1008D

Pluspunten

• laag stroomverbuik
  • eenvoudig
  • goed te zien welke link speed (10/100/1000)
  • wit design (heel persoonlijk)
  • auto MDI/MDIX
  • jumbo frames support (9600 bytes max)

Minpunten

• In de praktijk is het effect van het 'Green' label sterk afhankelijk van hoeveel links je hebt en welke snelheid het heeft. (zie reacties)

Features Score: 4
Stroomverbruik
Deze switch heb ik gekocht vanwege het vermeende lage stroomverbruik (het Green label). Bij een test van Hardware.info kwamen geen grote snelheidsverschillen naar voren tussen een heel aantal gigabit switches, maar wel een opvallend laag stroomverbruik van deze. Helaas valt dat in de praktijk nogal tegen, omdat het verbruik pas echt laag ligt (< 2W) als je helemaal geen pc's hebt aangesloten. Zodra je een paar (idle) pc's eraan hangt stijgt het stroomverbruik al snel boven de 5W en omdat hij 24/7 is verbonden met mijn Access Point, WAN en PC heb ik in de praktijk niet zoveel aan het 'Green' label.

Wit
Wat vooral opvalt is dat het hagelwit model is. Als je witte Apple hardware hebt past het er wel bij, maar ik geef er niet zoveel om.

Algemeen
Verder is het gewoon een prima switch zonder toeters en bellen, maar wel met de hedendaagse features (auto MDI/MDIX is heel handig). Ook kan je gemakkelijk zien met welke link speed (10/100/1000) elke poort heeft en als bonus ook nog eens een royale jumbo frames support (9600 bytes max).

Heb jij ook een D-Link DGS-1008D?

Even over het stroomverbruik, het is mij opgevallen dat het verbruik bij 0 pc's inderdaad 1,5 watt is. Bij aansluiting van iedere pc met 100 mbit neemt het verbruik met 0,4 watt toe. Bij aansluiting van een pc met 1gbit neemt het verbruik met 0,9 watt toe.

Als je een pc of andere randapparatuur uit zet is deze link ook niet meer actief en neemt het verbruik van de switch ook af.

Ik heb er bijvoorbeeld 1 pc, 1 router, 1 nas en 1 PCH aanzitten, het verbruik is dan 4,0 watt. Als ik echter de pc (gbit) en PCH (100mbit) uitzet is het verbruik slechts 2.8 watt

Dankjewel voor je uitgebreidere test hierin. Ik had die moeite niet genomen, maar heb wel even het puntje bij negatieve eigenschappen wat genuanceerd. :)
Bedankt voor je review.

[Reactie gewijzigd door GosZk op 19 mei 2009 22:45]

ik heb hem nu ook, wel fijn beestje. bedankt voor de review