Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Jolla (Wit) Review

328088 14 december 2013, laatste update op 14 december 2013, 4.515 views

Jolla (Wit)

Pluspunten

• Toestel ziet er mooi uit en voelt degelijk aan
  • Sailfish OS is veelbelovend en werkt soepel
  • Android Applicaties werken veelal prima
  • Er is op dit moment een native whatsapp clone en werkt prima
  • The Other Half is een leuke toevoeging die nog leuke dingen kan brengen
  • Sailfish OS krijgt regelmatig updates
  • Echte multitasking
  • Er staat een degelijke community achter Jolla

Minpunten

• Micro USB connector voelt stroef aan
  • Resolutie is wat laag, dit zie je terug aan het lettertype onder de applicatie iconen
  • Sailfish OS is nog Beta, geen 4G
  • Google Calender sync werkt nog niet, net als Caldav.
  • Matige camera
  • Maar 1 GB Ram
  • Geen Nederlandse taal beschikbaar
  • Batterij loopt erg hard leeg --> NFC bug kun je met terminal oplossen

Het is voor mij allemaal begonnen bij de Nokia N9 met MeeGo...
Sinds die telefoon ben ik overtuigd van het zogenaamde "swipen" om te navigeren op je smartphone.

Toen het geluid ging dat een aantal van de makers van dit toestel een eigen toestel en OS wilde uitbrengen was dit voor mij een reden dit eens in de gaten te houden.
Zo gezegd zo gedaan...

In mei werd het mogelijk gemaakt om de Jolla telefoon te pre-orderen.
Er was keuze uit 3 soort pre-orders: 0 Euro, 40 euro en 100 Euro.
Bij de Ą100 pre-order werd er gratis een t-shirt meegestuurd en werd er Ą100 bij de definitieve aankoop van het toestel afgetrokken.
De keuze was gemaakt: 100 Euro pre-order wetende dat er een leuk shirt bij krijgt, maar ook dat er een aanbetaling gedaan is waarvan het product er voorlopig nog niet is.

13 december 2013, de dag dat de Jolla bezorgd werd.
Na een flinke portie geduld dus eindelijk aan de slag met de Jolla en Sailfish OS.
Is dit een waardige opvolger van de Nokia N9?

Hardware

Knoppen?!
Ja, de Jolla heeft knoppen, maar dit is erg beperkt...
De reden dat ik met dit onderwerp begin is omdat deze knoppen zelden tot nooit gebruikt worden omdat het hele OS is ontworpen om geen knoppen te gebruiken.

Maar zonder knoppen is het toch vervelend om de telefoon aan te zetten of bijvoorbeeld het volume aan te passen.

Daarom heeft de Jolla welgeteld 3 knoppen aan de rechter zijde.
De bovenste knop is de power knop en daaronder zitten 2 volume toetsen.

Alle knopjes voelen degelijk aan en kraken niet als je ze indrukt.

Processor & Geheugen
De Jolla is voorzien van een Qualcomm Dual Core 1.4GHz processor met 1GB RAM.
En voor het Sailfish OS is dat ruim voldoende.
Je merkt geen vertragingen op als je door de menu’s heen gaat, het opstarten van een native applicatie duurt niet langer dan een seconde.

Beeldscherm
Het Ample 4.5" IPS qHD (960x540) scherm is een helder scherm met goede kleuren.
Jammer is wel dat de resolutie nog aan de lage kant is.

Dit zie je vooral terug in de woorden onder de icoontjes van de applicaties, hier zijn de individuele pixels zichtbaar.
Verder was ik natuurlijk ontzettend verwend met het scherm van de Nokia N9 qua zwartwaarden, die waarden zijn ook niet haalbaar bij dit scherm al vind ik dit geen probleem.
Aanrakingen worden door het touchscreen goed geregistreerd en is geen bron van ergernis.

Connectiviteit
De Jolla heeft naast het GSM netwerk (zodat je kunt bellen ;) ) ook de mogelijkheid tot:
• 2G/3G
• 4G LTE (dit is op het moment van schrijven nog niet actief vanwege beta software)
• Bluetooth 4.0
• WLAN802.11 b/g/n 2.4GHz

En naast al het draadloze geweld heeft de Jolla een Micro-USB aansluiting om op te laden en aan te sluiten op je PC als opslag media.
Helaas de Micro-USB aansluiting wat stroef.
Dit is zeker het val met de meegeleverde oplader, met een al flink gebruikte kabel is het minder, maar nog steeds redelijk stroef.
Wat ik hier mee bedoel is dat je toch wat kracht moet zetten om de usb kabel erin en eruit te doen.
Het zal vast wel goed blijven gaan maar het voelt wat ongewoon.

Opslag
Wat een nadeel kan zijn is dat er “maar” 16 GB in het toestel zit voor opslag.
Van de 16 GB kun je effectief 13,7 GB gebruiken voor daadwerkelijke opslag.

Dit kan voor menig mens te weinig zijn dus daarom heeft Jolla ook voor deze mensen een oplossing!

Een Micro-SD slot, deze zit onder The Other Half geplaatst dus als je hem even wilt wisselen moet het achterkantje eraf.
Dit natuurlijk voor een mooie afwerking en geen uitstekend Micro-SD kaartje.

De Jolla kan aangesloten worden op een PC via de USB kabel.
In Windows 7 word er eerst een driver ge´nstalleerd voordat het werkt, maar het kopieren er naar toe gaat snel al laat Windows niet zien hoe snel.
Maar 347 MB was in een 30 seconden gedaan.

Camera
De 8MP camera lijkt helaas toch nog onder te doen voor die van de Nokia N9, die al niet echt high end is.
Al kan dit ook liggen aan de instellingen die je beter moet instellen van de camera?
In het daglicht zien de foto’s er redelijk uit maar in het donker is het al snel overbelicht.

Dan heeft de Jolla ook nog een 2MP front camera.
Deze heb ik nog niet gebruikt dus hier kan ik nog niet veel over zeggen.

Behuizing & The Other Half
Het eerste wat opvalt is dat hij een stukje groter is als de Nokia N9, jammer.
Dat hij groter zou zijn was natuurlijk al bekend maar persoonlijk vond ik het format van de N9 perfect.
Let op dit is geen klacht maar een persoonlijke mening ;-)
Toestel zelf voelt wel degelijk, plastic, maar degelijk.
Wel zijn de randen om het scherm wel erg aanwezig, als dit anders was gedaan was het toestel een stuk kleiner.

The Other Half is een achterkantje wat er erop geklikt word, momenteel heb is er 1 kleur (wit) en bij de pre-order krijg je (poppy red) wat er oranje uit ziet.
Maar daar blijft het niet bij want het achterkantje bezit ook NFC en dankzij deze toevoeging zouden we nog hele leuke achterkantjes kunnen gaan tegenkomen.
Denk hierbij aan:
• Dikkere achterkant met uitschuifbaar toestenbord
• Je Jolla theme veranderd naar de kleur van je achterkantje.
• Achterkant met een extra batterij

Al met al een degelijk toestel met een bijzondere look!

Tot zover de hardware ofwel de telefoon zelf.
Hieronder ga ik wat dieper in op Sailfish OS beta.

Ja je leest het goed, de software is nog in beta en mist ook nog wat functionaliteiten op dit moment.
Wat er mist kun je hieronder lezen, maar let wel dit is ook gebaseerd op mijn eigen ervaringen en ik zal vast wel iets missen

Tot zo ver de disclaimer ;-)

Software

Sailfish OS
Jolla heeft zijn eigen OS ontwikkeld voor deze telefoon.
De belangrijkste reden dat ik de smartphone heb aangeschaft, is vanwege het Sailfish OS.
Zoals aangegeven ben ik in het bezit van een Nokia N9 en die heeft mij overtuigd van de navigatie door middel van swipes.

Swipes zijn niet meer dan een beweging met je vinger over het touchscreen.
Het hele OS is zo ontworpen dat je alles kunt met swipes waardoor er dus geen knoppen meer nodig hebt.
Sailfish OS is een Linux OS gebasseerd op het bekende Mer.

Waar veel Linux varianten nog op de display server X draaien draait Sailfish OS op de display server Wayland!
Ik zal niet te diep in de techniek duiken, maar ik vind het een gewaagde stap die vast en zeker loont!

Navigatie door het OS
Het eerste wat opvalt als je het Sailfish OS in gebruik neemt is dat er GEEN knoppen op de voorzijde van de telefoon zitten om door je menu’s heen te navigeren of terug te gaan naar je home screen.

Het unlocken van je scherm gaat bijvoorbeeld door middel van een een double tap op het scherm.

Dit houd in dat er wel een kleine leercurve is om het toestel helemaal te begrijpen/besturen.
Let wel dit heb je in een middagje onder de knie en als je er aan gewend bent wil je niet anders meer.

Ook voor mij als MeeGo gebruiker was het wennen want de swipes zijn anders ingericht in Sailfish OS, niet slechter maar anders…

Notificatiescherm
Sailfish OS maakt gebruik van een notificatie scherm net als Meego en het nieuwe Blackberry OS.
In dit scherm kun je je laatste Facebook/Twitter/Chat/SMS berichten zien en de gemiste oproepen.
Maar ook bijvoorbeeld de voltooide downloads zie je hier terug.

Het mooie van dit mechanisme is dat je overal en altijd naar dit scherm toe kunt.
Met een swipe van onderaan je telefoon (rand van het scherm) naar boven doet krijg je het notificatie scherm te zien.
Als je het hoofdscherm wilt bekijken zonder je app af te sluiten, kun je "peaken":

schuif met je vinger rustig van de onderste rand van het scherm naar boven, maar laat je vinger niet los van het scherm (maak je beweging niet "af"). Als je dan je vinger weer terugbrengt naar de onderste rand, zit je weer in je app. Hoe verder je je vinger beweegt, hoe meer je je actieve app vervaagt en hoe beter het hoofdscherm zichtbaar wordt.

Start schermen
Op het scherm wat je ziet als je toestel unlocked is een achtergrond met hierop de tijd, wifi netwerk en icoontjes als notificaties.

Swipe je naar beneden zie je het scherm met openstaande applicaties.
Dit scherm laat een rij van 4 applicaties zien en de applicaties worden weergegeven door middel van preview blokjes.
Deze blokjes zijn ook interactief!
Denk hierbij aan dat als je de email applicatie open hebt staan en je swiped met je vinger naar rechts op het blokje gaat hij je mail ophalen of wel refreshen.
Als er dan een mail binnen is geeft hij dit ook aan in dit blokje.

http://i39.tinypic.com/dcvvd5.png http://i39.tinypic.com/o88lt4.png

Swipe je nogmaals naar beneden krijg je de applicaties lijst te zien.
Hierin staan alle native en Android apps.

Applicatie interactie
Een applicatie minimaliseren gaat als volgt: Een swipe vanaf de rand van het scherm van links naar rechts zorgt ervoor dat de applicatie die open staat word geminimaliseerd en het terug gaat naar het scherm met openstaande applicaties.
Dit zelfde geldt als dit vanaf de rechterzijde gedaan word en dan naar links swiped, dit is bedacht zodat het zowel voor links als rechtshandige mensen goed te gebruiken is!

Applicaties sluiten gaat door middel van een swipe van bovenaan het scherm naar beneden te swipen.

Menu’s in applicaties
Het menu van een applicatie vind je bovenin in het scherm.
Al zijn deze niet gelijk zichtbaar, deze activeer je door middel van een swipe vanaf het midden van het scherm naar beneden te maken.

Er komt dan een soort pull down menu tevoorschijn die je door middel van je swipe doorloopt.
Je scrollt als het ware door je opties heen door middel van je vinger naar boven of naar beneden te bewegen.

Ook dit is even wennen maar het werkt wel heel erg logisch en is goed uitgewerkt. O+

Jolla store & Native apps
Uiteraard heef ook Sailfish OS zijn eigen store, de Jolla store om precies te zijn.
Momenteel staat er helaas bedroevend weinig in.
Er is nog geen Whatsapp ofTwitter app.
Wel is er al een Evernote client maar het totaal apps zit nog onder de 60 op dit moment.

Ook is de layout druk en niet erg duidelijk, het duurde even voordat ik doorhad dat een swipe naar rechts me een lijst gaf met categorieŰn.

http://i43.tinypic.com/255oto6.png http://i39.tinypic.com/sqmder.png

De standaard Jolla apps kun je hier ook in vinden denk aan:
• Calculator
• Clock
• Documents
• Calender
• Maps
• Exchange (werkt met mijn Zarafa server, al lijkt de contact sync niet helemaal foutloos te gaan)

De meeste applicaties zijn niet standaard ge´nstalleerd al kun je de standaard apps al wel bij de setup van je telefoon laten installeren.

http://i39.tinypic.com/34odi1c.png http://i39.tinypic.com/2nqrxn9.jpg

Wat wel jammer is dat er geen Twitter applicatie is, vreemd genoeg zie is er wel de twitter berichten in het notificatiescherm.
Wel is er een Facebook applicatie beschikbaar, maar deze heb ik niet getest (geen Facebook account).

Ook is de browser nog niet optimaal en kent die op dit moment nog geen landscape modus.
Zo heeft de browser af en toe moeite met cookie meldingen en lijkt hij bepaalde menu's moeilijk te registeren.
Voorbeeld hiervan is de Twitter website.
Deze bestaat uit knoppen en de meeste links knop voor het profiel reageerd soms niet lekker.

Android applicaties
Dit onderdeel is zeker niet onbelangrijk aangezien er nog niet veel native apps zijn te vinden voor Sailfish OS.
Sailfish OS is in staat om Android applicatie te draaien.
En dit werkt boven mijn verwachting goed!

Via de Yandex store (standaard meegeleverd) een aantal games ge´nstalleerd:
• Angry Birds Starwars 2
• Minion Rush
• Game Dev Story

Deze heb stuk voor stuk getest en de Jolla speelt deze games zonder hapering af.
Daarnaast alle 3 tegelijk opgestart en er een rondje Minion Rush gaan spelen met dus nog 2 games op de achtergrond open.
Ook dit ging zonder problemen!

Is het dan alleen maar positief?
Helaas niet, zo is er geen Google Play store en ook geen toegang tot de Google api’s.
Al hebben een aantal mensen in de community dit al werkend, maar het werk niet out of the box.
Klik HIER voor informatie over de Play store op Sailfish OS.

Ook Whatsapp heeft een probleem, de applicatie zelf werkt.
Berichtjes sturen en ontvangen, maar Whatsapp kan niet bij de Sailfish OS contacten…
Dat is op ze minst gezegd… lastig….
Dus toch nog even wachten op een native app, en aangezien MeeGo 4 varianten had van Whatsapp moet dat vast goed komen!

De Jolla telefoon is een stap in de goede richting, maar met de huidige staat van de software is er nog veel plaats voor verbetering.
Denk hierbij aan een werkende native Whatsapp client, Google Calender sync en een ingebouwde Twitter app.
Uiteraard heeft Sailfish OS wel echte multitasking!

Maar weet wel als je er aan begint dat Sailfish OS nog Beta is!

Hardware technisch is het een prima telefoon maar zeker geen uitblinker.
Kijkend naar de prijs (399 Euro) kan dit natuurlijk ook niet, maar een Nexus telefoon zit in dezelfde prijs klasse.

Al krijg je dan niet het mooie Sailfish OS.

ps. de reden dat ik stabiliteit/accuduur nog geen score heb gegeven lijkt me logisch, ik heb de telefoon pas een dag ;)

--- update 29-12-2013
Native Whatsapp client van CodeRus is uit en werkt prima.
Media files versturen en chatten werkt alleen nog geen emoticon support.
LINK

Google Calender sync is one sync op dit moment.

Batterij issues zijn op te lossen door NFC uit te zetten.
LINK

Heb jij ook een Jolla (Wit)?

Goede review, thx.
Dat bruin ga ik meteen veranderen, 't lijkt Ubuntu wel ;)

FreeNav schijnt goed te werken als navigatie app. Liever heb ik HERE met volle functionaliteit, komt nog wel net als WazApp, Calendar sync. etc.

[Reactie gewijzigd door Cinq-Marquis op 14 december 2013 04:13]

Dat kleurtje kun je in het begin van de installatie aangeven en on the fly aanpassen.
Ik heb gewisseld tussen bruin en blauw :)

Calender sync werkt weer wel als het via Exchange gaat.
Wazzap is er nog niet en Persecute ook nog niet helaas.
Maar Google accepteert toch Exchange niet meer sinds januari ?
Wel blijven oude accounts gelden, nu wil ik proberen om het via hetzelfde tel.nr van mijn N9 wel te kunnen instellen, is immers 'oud' bestaand account ;)
Nee klopt... Google ondersteund dat niet meer.
Helaas.

De manier die wel werkt om een agenda te syncen is via Exchange op het moment.
Zelf heb ik een Zarafa mail servertje staan en daar werkt het prima op.

Gr,

Rob
Gebruik je voor de synchronisatie met zarafa, zarafa web services of z-push?
Z-Push.
Dat blijft toch het beste werken.
De telefoon zal maandag naar Tweakers.net gaan om ook vanuit Tweakers.net een review te krijgen :)
Word daarna wel even een weekje zonder Jolla maar het is voor een goed doel!

[Reactie gewijzigd door 328088 op 14 december 2013 17:52]

Ik neem aan dat je op dit moment de nieuwste update op je Jolla hebt? Hopelijk zijn er weinig bugs te vinden. De laatste update schijnt een heleboel bugs aan te pakken, maar ik ben benieuwd of je nog iets gevonden hebt. Ik denk dat het belangrijk is voor Jolla dat het OS goed werkt en dat er geen dingen zijn die als storend ervaren kunnen worden. Het is belangrijk om een goede gebruikservaring te bieden. Vooral nu de toestellen gereviewd gaan worden door verschillende websites en consumenten.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 14 december 2013 18:00]

Ja de laatste update staat erop. 1.0.1.10
Het OS heeft nog steeds de status BETA, dus dit geef ik ook even door aan Arnoud :)
Een goede eerste review van Sailfish OS. Ik vind het positief dat Jolla vrij snel is uitgekomen met een update voor Sailfish. Daarin worden heel wat 'bugs' verholpen en wordt de gebruiksvriendelijkheid verbeterd.

Ik ben wel van mening dat Jolla zich echt meer zal moeten toeleggen op ontwikkelaars die applicaties maken voor Sailfish. Het is nogal teleurstellend dat ze geen toestellen hebben uitgebracht voor ontwikkelaars van applicaties. Ze zitten natuurlijk in een opstartfase, maar het aantal applicaties voor Jolla is erg laag. Misschien dat het nu op gang zal komen. De uitlevering is begonnen en heel wat ontwikkelaars hebben het toestel nodig om applicaties te testen voordat ze het kunnen vrijgeven in de Jolla-store.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 15 december 2013 00:48]

Het niet hebben van een developer toestel is inderdaad 1 van de redenen dat er nu bijna geen applicaties zijn.
Er zijn wel zo een aantal mensen op te noemen van de MeeGo/Mer community die maar al te graag aan de slag zouden willen...
Volgens mij is dit het developer toestel...
Dit is geen developer toestel.
Hij is te koop in de winkel dus dit is geen developer toestel.
Dat was de N900 ook ;) En ook dat was eigenlijk een developer toestel. Dat Sailfish in Beta wordt meegeleverd geeft al aan dat dit ook een developer toestel is eigenlijk ;)
Vooruit... Het is niet een traditioneel developers toestel, maar het is ook zeker nog geen mainstream consumenten model. De software is expliciet nog Sailfish OS Beta en er zijn nog teveel zaken die nog niet zijn geoptimaliseerd. Het toestel is ook nog niet heel algemeen beschikbaar. Naast de preorders is slechts een klein aantal beschikbaar in DNA winkels in Finland.

Jolla heeft ook een andere filosofie, namelijk die van co-creatie. Dus heel vroeg uitbrengen en dan met de community verder ontwikkelen.
Daar zit wel wat in, maar het uitbrengen van een commercieel toestel zonder een aantal toch wel bekende devs in de scene mee te nemen is jammer.

Ben wel benieuwd wat het nu allemaal gaat worden! :)
Een goed voorbeeld is de developer/eigenaar van my-meego.com. Hij heeft al meerdere malen verzocht om een 'developer unit', maar Jolla heeft laten weten dat zij niet in staat zijn om een 'developer unit' te geven aangezien alle toestellen bedoeld waren voor DNA. Nu moet hij wachten op het toestel. De applicaties moet hij testen op een Jolla telefoon voordat hij ze vrij kan geven. Het gaat om vier a vijf applicaties. Jolla moet zich vanaf nu echt meer gaan concentreren op ontwikkelaars en op applicaties die bedoeld zijn voor Jolla.

Verder vind ik de bezel onderaan de telefoon te groot. Die had best wat kleiner gekund. Zou de vormgeving van de telefoon zeker ten goede komen.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 15 december 2013 00:46]

Dat van de bezel klopt als een bus.
Het toestel is niet veel kleiner als een Xperia Z maar wel dikker.
Leuke review. Sailfish OS ziet er veelbelovend uit. Swipen bevalt me wel.

Hopelijk dalen de prijzen van de toestellen in de toekomst iets.
4,5 inch is dan wel weer ideaal en moeten ze aanhouden in volgende toestellen.
Dank u.
Het is een fijn OS wat je snel oppakt.

Wat betreft het formaat, scherm hoeft mij ook echt niet groter inderdaad.
Het volgende toestel iets minder rand om het scherm en klaar .
Prima review, de tekst is prima, maar, het is alleen maar tekst. Zou je misschien screenshots kunnen toevoegen en meer [detail]foto's van de Jolla?
Thanks! Ja ben ik mee bezig...
Het vinkje iets te vroeg weggehaald.
Sorry some screenshots are comming!

--- meer screenshots volgen, nu toch echt maar eens naar bed.

[Reactie gewijzigd door 328088 op 14 december 2013 02:49]

De 500ste review op tweakers in de categorie mobiele telefoons! Prima review en dat Sailfish is toch wel mooi hoor! :D
Bedankt!
500ste review ja? Grappig :)
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je op 4 sterren komt voor en telefoon waar nog zoveel aan mis is:
- de camera is slecht
- het scherm is matig
- er zijn heel weinig apps te verkrijgen
- WhatsApp werkt niet, geen Twitter
- geen Google Play store (je moet de Android apps dus op een andere manier downloaden?)
- batterij loopt snel leeg
- geen 4G

Het lijkt me toch eerlijker om een telefoon te beoordelen op hoe is nu is, en niet op hoe die eventueel zou kunnen zijn. Het is voor tweakers vast heel leuk een interessant dat er een nieuwe mobiele OS is, en ik zie dat in je enthousiasme, maar als je de telefoon echt zou beoordelen op wat ie kan zou je score vast veel lager zijn. Als je bedenkt dat je voor hetzelfde geld bijna een Galaxy S4 kunt kopen, of geld overhoudt als je een iPhone 4 of een Lumia 920 koopt - telefoons die qua specs en mogelijkheden deze telefoon van tafel blazen - dan kan een objectieve review nauwelijks twee sterren opleveren.
- camera vind ik niet interessant... maar heb ik wel 3 sterren gegeven.
- scherm is niet super maar zeker niet slecht (mening)
- weinig apps vind ik geen punt om een telefoon af te rekenen... ik kan mijn mail ophalen, whatsappen en internetten, meer doe ik er niet mee
- whatsapp is er wel, zie toevoegingen (mitakuuluu) - zie conclusie
- Google play kun je installeren met een omweg, maar er zit wel Yandex bij, ook Amazon store kun je zo installeren. Net als iedere apk trouwens.
- batterij loopt niet meer snel leeg zie de fix in de review bij conclusie
- 4G komt er later bij, al heb ik daar nu nog niets aan, mijn abbo is 3G

Het enige wat ik nog aan moet passen is de 4 sterren van het scherm, dat is na een tijdje spelen toch echt maar 3 sterren.
Ik snap je commetaar maar als de review beter had gelezen had je er ook wat meer uitgehaald. ;)
Ik heb 'm ook net binnen sinds deze morgen:

Dat is op ze minst gezegd… lastig….

Hey, dit is goed nieuws , want dat betekent dat de Android applicaties mogelijk toch niet rechtstreeks toegang krijgen (via de virtuele laag Alien Dalvik) tot de Jolla restricted data.
Had Whatsapp wel zomaar aan je contacten gekund, dan had dit ws evenzeer het geval voor funscreensaver.apk

Wel ware het wenselijk dat er in de toekomst een soort program's access control applicatie komt waarbij de gebruiker zelf kan regelen (welke applicatie toegang hebben tot wat).
En liefst niet exclusief via chmod en de command prompt :D
Daar heb je een punt.

En wat betreft het toegang niveau, dat kan interessant zijn inderdaad.
Ben benieuwd of er ook melding komen waar apps toegang tot vragen net als bij Android :)
Na enige dagen testen blijkt idd dat sommige Android applicaties standaard toegang kunnen hebben tot bijv de Jolla image gallery.
Dit blijkt user ge´nitieerd.
Soms komt het voor in een Android programma: Function not supported

Andere functies zoals bijv Skype toegang tot Web CAM zijn gewoon onbestaande.

Verder is het nuttig om op te merken dat de Android virtuele layer als 1 applicatie draait binnen Sailfish.
Dus 1 foutje met onoplettend swipen naar beneden sluit gelijk al je open Android applicaties af tegelijkertijd!
Wat op zich niet zo'n ramp is want de open Android applicaties worden "beheerd" op de miserabele multitaksing wijze welke we zo gewoon zijn van Android's met beperkt RAM geheugen, wat wil zeggen dat in veel gevallen ze zichzelf al afgesloten hebben of ge-suspend . :O
Ik kan hier nog over uitweiden maar misschien moet ik maar ns zelf een review gaan schrijven. Alhoewel dat me meer nuttig lijkt in het Engels.
Voor de ge´nteresseerden; Vragen staat vrij.
Goede review, tof om erover te lezen door een nederlandse gebruiker.
Kijken wat Tweakers ervan gaat zeggen.