Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Logitech TrackMan Marble Review

Probbel 13 december 2013, 706 views

Logitech TrackMan Marble

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand; vult ruimte onder de handpalm goed op (na gewenning, uiteraard)
  • Effectief tegen een reeks RSI klachten,
  • Ideaal voor gebruik op kleine buroruimten, of op oppervlakten waar een gewone muis niet geschikt is (bijv: bank)
  • Degelijk, is al ontelbare keren op de grond of uit mijn tas gevallen.
  • Ook geschikt voor gaming
  • Behoeft geen installatie van een driver
  • Slimme bevestiging van de bal, vast maar toch makkelijk los om (zelden nodig) schoon te maken

Minpunten

• Rubber anti-slip pads op de onderkant laten na verloop van tijd los. Pads hadden naar mijn mening ook groter en minder glad mogen zijn
  • Ik mis een functie gezien om te scrollen op een pagina. Er is weliswaar een knop die je kan indrukken en die met de driver scrolling regelt, maar ik had liever een mini-joystick-achtige functie (in de vorm van een ring oid) om de trackball gezien ipv knoppen die je moet blijven indrukken (ivm rsi)
  • de 2 extra (kleine) knoppen (voor extra functionaliteit)zitten niet op een makkelijk te bedienen plek.
  • Indien er veel te ruw met de trackball omgegaan wordt (lees: écht mijn schuld) valt bal net iets te makkelijk uit het apparaat. Een paar druppeltjes secondelijm om de bevestiging iets beter te maken loste voor mij het probleempje definitief op.

Al jaren gebruik ik met veel plezier deze trackball.
Omdat ik een review ging schrijven over de Kensington Orbit trackball die ik onlangs gekocht heb, vond ik het niet meer dan logisch om ook de muis die ik al vele jaren hiervoor gebruik te eren met een review.

Ook ik heb jaren met gewone muizen gewerkt, maar vanwege beperkte buroruimte, en ter voorkoming van lichamelijke klachten als RSI ben ik begonnen met een trackball nadat ik het apparaat eens bij een kennis gezien/geprobeerd heb.

Voor linkshandigen bestaat (AFAIK) geen aparte linkshandige trackball (er bestaat wel een rechtshandige..), dus zij moeten het met deze symmertrische doen.

Ik heb tegenwoordig meerdere exemplaren van deze trackball, eentje voor onderweg, en een voor elke computer. Ik gebruik 'm overal voor, al overweeg ik soms voor 3d shooters een klassieke muis met hoge resolutie te gebruiken.
Voor de prijs (30¤) zeker een aanrader!

Ook heb ik de Kensington Orbit Trackball, http://tweakers.net/produ...crollring-(k72337eu).html

Heb jij ook een Logitech TrackMan Marble?

Thanks.
Ik heb de mijne speciaal gekocht voor mijn laptop.
Laptop op een plank, de trackman past er mooi naast en ik kan lekker relaxed op bed computeren.
Heb er zelfs Call of Duty 4 mee gespeeld, is ffkes wennen maar het kan zeker.
Het scrollen is even wennen maar went wel, er zijn echter mensen die afhaken vanwege het ontbreken van een scrollwiel, en via de driver moet je toch een knopfunctie opofferen. Het draadloze model van Logitech heeft een scrollwiel maar dan moet je de ball met je duim bedienen en dat werkt voor mij voor geen meter.
Aanrader.
Gamen vanuit bed, goed plan inderdaad!
Tablet (ergonomisch, uiteraard) boven het bed hangen, en met een USB-OTG kabel de muis aansluiten :D

Volgens mij zou je ook een scroll-functie kunnen koppelen aan de twee-muisknoppen-tegelijkertijd-indrukken-actie, maar heb dit zelf nog niet geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door Probbel op 13 december 2013 23:39]