Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Kensington Orbit Trackball met Scrollring (K72337EU) Review

Probbel 12 december 2013, laatste update op 16 december 2013, 684 views

Kensington Orbit Trackball met Scrollring (K72337EU)

Pluspunten

• Scrollring-idee is goed, voorkomt veel bewegen en klikken op schuifbalken.
  • Symmetrisch design, geschikt voor zowel rechts- als ook linkshandigen
  • Trackball rolt soepel, en met de precisie zit het volgens mij wel goed.
  • Algemene voordelen door gebruik van een trackball t.o.v. gewone muis:
  • minder polsbelasting,
  • minder vingerbelasting (van het omklemmen van een muis)
  • minder ruimte nodig op buro
  • Bodem heeft iets betere anti-slip rubbers dan de Logitech Marble
  • Net als bij de Marble: gat onder de bal, zodat vuil er makkelijk uit kan vallen.

Minpunten

• Scherm verspringt bij scrollen, het gaat niet soepel genoeg.
  • Verwisseling knoppen niet meteen actief na inpluggen usb.
  • 'Klik-richting' niet in buigrichting van je vingers.
  • Handligging niet zo goed als bij Logitech Marble
  • Slechts 2 knoppen

Sinds 2 weken heb ik een Kensington Orbit Trackball met scrollring in gebruik. Dit omdat ik al jaren fan ben van de Logitech Marble (& - Fx), maar een scrollring me erg functioneel lijkt.
Mijn beoordeling zal dan ook voornamelijk gaan over de verschillen tussen de Kensington Orbit en de Logitech Marble. Algemene voordelen van een trackball ten opzichte van de muis wou ik niet uitgebreid behandelen, maar enkele zaken hieromtrent staan voor de volledigheid onderaan bij de 'positieve punten'
Ik gebruik dagelijks een trackball (deze of de Logitech Marble FX, http://tweakers.net/produ...tech-trackman-marble.html ), dus ik heb naar mijn mening voldoende kijk op het gebruik ervan.

Scrollen
Scrollring-idee is goed, voorkomt veel bewegen en klikken op schuifbalken.
Het scrollen gaat echter niet soepel genoeg; het scherm verspringt steeds enkele cm, waarbij je steeds opnieuw je blik moet focussen / zoeken nadat je 'm gebruikt. Dit lijkt een klein issue, maar omdat ik juist dit apparaat gekocht heb vanwege de scrollring valt dit me erg tegen. Installatie van de software/driver verbeterd hier niks aan helaas; Ik had liever een scrollwiel gehad waarmee je soepel kan scrollen, met een betere gevoeligheid. De ring heeft dus geen meerwaarde en ik gebruik deze dan ook niet, waarmee de belangrijkste reden waarvoor ik deze muis aangeschaft heb vervalt.

Ergonomie
De muis is symmetrisch vormgegeven, en is dus geschikt voor zowel rechts als ook linkshandige mensen ("Ambidextrous"), knoppen links en rechts zijn uiteraard softwarematig te verwisselen, maar zie 'Muisknoppen' voor de details.
De overgang tussen waar de handpalm ligt en waar je de bal raakt is bij de Marble FX een stuk strakker, wat ervoor zorgt dat de laatste een stukje beter in de hand ligt en de hand er beter op rust. Misschien is dit echter omdat ik de Marble al jaren gebruik dat ik hieraan gewend ben.
De trackball is ook een stuk breder dan de Logitech Marble, wat ofwel een reden van gewenning is, omdat ik de Marble al jaren gebruik, ofwel minder ergonomisch.

Muisknoppen
De knoppen zijn best goed bereikbaar met de vingers, en kunnen verwisseld worden om voor zowel rechts- als ook linkshandigen bruikbaar te zijn. Het duurt echter een tijd voordat de software de knoppen (links&rechts) verwisselt nadat je de muis ingeplugd hebt, iets dat naar mijn mening direct moet werken. In sommige gevallen duurde het >30s voordat mijn knoppenvoorkeur weer actief wordt, 'verloren tijd', omdat je in die tijd de computer dus niet naar wens kunt gebruiken. Misschien dat ik als ik de muisknoppen in mijn besturingssysteem-configuratiescherm omdraai dat het dan wel snel werkt, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.
De 'klik-richting' (welke kant je de muisknop op moet duwen om te klikken) van de muisknoppen is naar beneden, en niet zoals bij de marble mooi in de buigrichting van je vingers. Je moet dus je duim opzij bewegen om te klikken, wat volgens mij erg on-ergonomisch is.
Hiernaast had ik graag enkele extra knoppen gehad, die ik zelf kon toewijzen aan functies. Dit zou dan specifiek voor copy/paste-functionaliteit zijn, iets waar ik vooralsnog het toetsenbord voor moet gebruiken en als ik toch RSI wil voorkomen dan lukt dat met knoppen voor juist deze functies het beste. De Logitech Marble heeft wl 4 knoppen, maar de twee kleine knoppen zijn moeilijk bereikbaar met de vingers en is op dit punt dus niet beter.

Na er een tijd mee gewerkt te hebben ben ik me steeds meer gaan irriteren aan de minpunten.
Mijn eindconclusie is dat dit apparaat niet kan tippen aan de Logitech Marble. In de Marble zit zoveel meer oog voor detail in het design en de techniek verwerkt, die me pas opvalt nu ik de twee muizen anderhalve week langs elkaar gebruikt heb.
Dit apparaat geef ik uiteindelijk toch een voldoende, en dit is omdat ik deze Orbit trackball nog steeds liever zal gebruiken dan een andere b-kwaliteit muis.

Een andere kwalitatieve review van (o.a.) deze twee trackballs vond ik op http://deputycio.com/7218
Mogelijk vult die review punten aan die ik in mijn review vergeten ben.

Heb jij ook een Kensington Orbit Trackball met Scrollring (K72337EU)?