Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 22EA53VQ-P Zwart Review

bd219 12 december 2013, 2.601 views

LG 22EA53VQ-P Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave
  • Scherp beeld
  • Compact scherm
  • Bouwkwaliteit prima
  • Prima helderheid

Minpunten

• Voet niet stevig genoeg
  • Voedingskabel erg kort
  • Zwarte waarde wat teleurstellend maar niet storend

Aanleiding
Enkele criteria voor het uitzoeken van een monitor waren: niet al te groot, mooi ips paneel, scherp geprijsd. Hierbij kwam ik al snel uit op een review van 20 ips monitoren bij de buren (hardwareinfo.nl). Daar kwam de LG 22ea53VQ-P toch positief naar voren, vooral door te scherpe prijs gecombineerd met prima schermkwaliteit. Uiteindelijk dus besloten om deze monitor te kopen.

Verpakking
Na enkele dagen werd de monitor thuis afgeleverd in nette stevige verpakking. Het scherm zat verpakt in noppenfolie en stevig vast in de doos met piepschuim. De doos bevatte verder:
  • De monitor voet
  • Vga kabel
  • Voeding voor het scherm
  • LG papierwerk en cd
Bij het uitpakken valt meteen op dat de monitor degelijk gebouwd is. De achterkant is voorzien van mat zwart patroon en vind ik persoonlijk erg fraai. De voet is van plastic met een geborsteld patroon en is verder ook prima van kwaliteit. Helaas, zoals andere reviews ook al aangaven, gaat deze voet niet goed om met bewegingen. Bij het aanraken van de knoppen onder het scherm of een beweging van het bureau, wiebelt het scherm aanzienlijk. Kan vervelend zijn en zeker iets om goed op te letten als je bureau wat wankel is.

Verder viel mij op dat de voedingskabel voor het scherm wel erg kort is. Het is hooguit één meter en ik moest mijn stekkerdoos opnieuw positioneren om het scherm aangesloten te krijgen. Ook een punt om op te letten.

Schermkwaliteit
Nu toch maar het belangrijkste onderdeel van de aankoop, de kwaliteit van het scherm. Deze is kort gezegd uitstekend. Bij het aanzetten vond ik de kleuren zelf wel wat te warm en heb ik via het menu de kleuren op neutraal gezet. Het scherm is zeer scherp en de kleuren spatten echt van het scherm af. De helderheid is prima toereikend en vormt voor mij geen probleem. De zwart waarde vond ik zelf licht tegen vallen maar zeker niet storend. Mij oude laptop met een TN paneel tovert toch iets betere zwarte achtergronden op het scherm.

De eerste paar dagen had ik wel een raar probleem met het scherm. Het veranderde spontaan van helderheid op verschillende achtergronden en was vooral zichtbaar bij donkere achtergronden. Na wat zoeken bleek dit te maken te hebben met het dynamisch contrast. Hierbij probeert het scherm, op voornamelijk donkere achtergronden, het contrast te verhogen door de helderheid te verlagen. Erg storend en het dynamische contrast kan bij deze monitor niet uitgeschakeld worden. Na verschillende scherm modi in de instellingen geprobeerd te hebben, bleek het probleem plots weg te zijn. In ieder geval heb ik het probleem al twee weken niet meer gezien.

Software
LG levert een CD mee waarop drivers, een handleiding en een programma voor ‘smart dual display’ staan. Ik heb mij verder niet verdiept in deze software aangezien Windows 8 hier prima mee omgaat. Drivers, van de cd, heb ik geïnstalleerd om de wisselende helderheid op te lossen. Dit deed echter weinig en ook zonder drivers werkt het scherm prima.

Dit scherm voldoet prima aan mijn verwachtingen en het is een verademing om meer desktop ruimte te hebben. De bouwkwaliteit is naar behoren en de schermkwaliteit is uitstekend. De enige minpunten die ik kan vinden is dat de voet niet stevig genoeg is en dat de zwart waarde wat tegenvallen. Het is zeker een scherm die aan te raden is.

Heb jij ook een LG 22EA53VQ-P Zwart?

Hoe hoog is dit scherm inclusief voet? Ben je er nog steeds tevreden mee?
Hey, ik heb het net opgemeten en het komt uit op 39cm. Ben nog uiterst tevreden, het is een prachtig scherm!
Dankjewel! Geen backlight bleed verder? Lg had daar nogal vaak last van dacht ik.
Bij dit scherm totaal geen last van :), in ieder geval niet mijn exemplaar.
Hoe hoog is het scherm zelf? Ik wil de monitor in een kastje stoppen van 32 cm hoog. Dus de standaard moet er af en dan zelf iets fabrieken. Denk je dat dat mogelijk is?
Zonder iets van voet is het scherm 31,5 cm hoog. Dus op zich zou het precies moeten passen :).