DrayTek Vigor 2200VG Review

Racetows 5 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 1.192 views

DrayTek Vigor 2200VG

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Instellingsmogelijkheden

Minpunten

• Vormgeving

Beheerbaarheid Score: 5
Na enige tijd gewerkt te hebben met een zeer instabiele (meerdere keren per dag crashende) Linksys WRT54G, is het tijd voor een betere router. De keus is gevallen op de Draytek Vigor 2200VG, omdat bij mijn ouders al jaren een Vigor staat waar nog nooit een probleem mee is geweest.

Ik heb de router gekocht bij de computerzaak om de hoek en wat meteen opvalt, is de hoge prijs van dit apparaat: drie keer meer dan die WRT54G. Omdat ik een stabiele router zoek die altijd werkt en ik weet dat deze Vigor dat doet, heb ik dat er voor over.

De installatie is zonder grote problemen verlopen. Vrij snel na de installatie bemerk ik iets merkwaardigs, namelijk dat de performance van de upload ondermaats is. De upload blijft steken op slechts 2Mbps, terwijl ik een Surfnet verbinding heb met 10Mbps. Dit is even schrikken, omdat het lijkt dat de router die snelheid niet aankan. Gelukkig zie ik al snel dat dit een andere oorzaak heeft: de upload wordt standaard gelimiteerd tot 2Mbps i.v.m. de VoIP mogelijkheden. Na het uitschakelen van deze instelling haal ik wel de volledige snelheid.

De verdere prestaties zijn ook goed. Intern haal ik prima snelheden en ook de Internet downloadsnelheid wordt prima gehaald. Over het bereik van het WLAN kan ik niet veel zeggen, omdat ik in een kleine studentenkamer zit.

Via de webinterface zijn de meeste instellingen, zoals de beveiliging van het WLAN, te regelen. De interface ziet er wat spartaans uit, maar is doeltreffend. Via telnet kunnen meer instellingen worden gewijzigd, zoals het uitdelen van statische IP-adressen via de DHCP-server.

Zoals ik heb geschreven aan het begin van deze review heb ik deze Vigor gekocht ter vervanging van een instabiele Linksys. Na enkele maanden kan ik tevreden vaststellen dat de Vigor veel minder last heeft van instabiliteit. Sterker nog, hij is in al die tijd nog nooit gecrasht.

Negatieve punten heb ik nog niet kunnen vinden bij deze router. Of het moet de bespottelijke vormgeving van de router zijn. Het lijkt wel een vliegende schotel van een verre planeet. Maar dat is niet van belang omdat je er in de meterkast niets van ziet.

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2200VG?