Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review

Cafe Del Mar 5 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 2.893 views

Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• mogelijkheid tot custom firmware
  • custom firmware is eenvoudig en zeer stabiel (Tomato)
  • WDS is een super leuke feature en is eenvoudig in te stellen

Minpunten

• standaard firmware is echt slecht en instabiel
  • de GL-versie (custom firmware mogelijk) kost meer dan de G-versie

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Vervanger
Ik had een wired router, maar door een electriciteitspanne was die doodgevallen. Met de centen van de verzekering heb ik dan maar iets mooiers gekocht :).
Ik heb 1 WRT54GL een paar maanden gebruikt met de firmware van Linksys erop. Ik had na het uitpakken meteen de recentste firmware erop gezet. Ik had soms last van wegvallende verbinding enzo, hoewel ik dat met mijn vorige router nooit voor had. De uptime was nooit meer dan 6 dagen, voor die tijd had ik de router zelf al eens gereset, was hij de verbinding kwijtgespeeld,...

Firmware: Tomato
Op een zeker moment was ik het spuugzat en durfde ik het aan om mijn router te flashen met Tomato. Er zijn nog veel meer custom firmwares, maar geen enkele zo eenvoudig in te stellen als Tomato, me dunkt.
Tomato biedt meteen veel meer mogelijkheden, het wordt een volledig managed-switch/router plots. Dat was niet de reden van de firmware en de bijkomende opties gebruik ik ook niet/nauwelijks. Ik merk enkel op dat de router nu ongelooflijk stabiel is en uptime heeft van meer dan 100dagen enzo.

WDS
Op een dag kwam ik op GOT en las ik iets over WDS. Het komt erop neer dat je het bereik van het daardloze gedeelte uitbreidt met een 2de toestel, maar dat alles ook draadloos verloopt. R2 maakt draadloos verbinding met R1 en niet het geval waarbij R1 en R2 wired verbonden zijn.
Mijn eigen kot was nogal klein opdat WDS nodig/nuttig zou zijn. Thuis bij mijn vriendin heb ik wel mogen spelen.
Onlangs kocht ik een 2de WRT54GL en probeerde ik WDS uit. Ik volgde de settings van de FAQ van Tomato op en na 30minuten had ik een WDS klaar. Ik was razend fier natuurlijk dat het werkte :).
Gelukkig was dat nog niet voldoende, bij mijn vriendin thuis hebben ze blijkbaar echt dikke muren. Router aan de ene kant van de muur en laptop aan de andere kant en het signaal is nog maar 60% (getest met 4 modellen van draadloze routers, cijfers waren gelijkaardig). Dus een week later het verzoek om het bereik nog wat uit te breiden.
Ook dat wordt ondersteunt door WDS en ook dat was na 30minuten klaar.

Ik kan heel kort zijn: dit is een geweldige router als je er Tomato opzet. De standaard firmware is echt rommel, ik begrijp niet dat Linksys dit niet beter kan!
Het toestel is een absolute aanrader en niet duur in NL (in BE kost ie rond de 70, gelukkig is Nederland niet zo ver ;))

Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?

Ik heb ook deze router en na 4 weken linksys firmware ook overgegaan naar tomato. Zowel draadloos, bedraad als aan WAN kant nul komma nul problemen. Zeer stabiele n makkelijk te configureren met Tomato (voor zover dat nodig is..).

Let er inderdaad bij aanschaf op dat je de GL versie koopt..
Helemaal met je eens. Ik draai zelf de DD-WRT, een vergelijkbaar stukje software. Erg fijne combo. Heb m nu zelfs ingesteld om als client te functioneren voor mn XBOX. Hoef ik geen WiFi kaartje te kopen ;)
Er is 1 groot probleem waar de reviewer niet tegenaan is gelopen. Ik kocht er een tijdje terug een en wilde er een DD-WRT op flashen zoals ik gewend ben bij deze serie. Resultaat: bricked.

Na een hoop gepuzzel en navraag kwam ik er achter (forum van tomato) dat er tegenwoordig 2 verschillende flash chips in kunnen zitten. En de door DD-WRT, OpenWRT en Tomato gehanteerde tools werken niet op beide (de Intel niet).

Aan de buitenkant kun je het niet zien. Dus tenzij je van Russische roulette houd is de hele toegevoerde waarde van de GL optie weg.
Ik wil uw kennis ter zake geenszins in twijfel trekken, maar toch:
- Heb je zeker de GL gekocht? De G verandert af en toe van hardware, maar de GL niet dacht ik, hier zie je hoe vaak en hoe de hardware veranderd werd.
- Kan je links/informatie geven over die gewijzigde hardware van de GL? Ik heb er nog niets over gelezen.

De eerste router die ik gekocht heb is ondertussen meer dan een jaar geleden, de andere 3 zijn recentelijk aangekocht. Ik heb ze alle 4 met dezelfde Tomato-firmware kunnen flashen...
Ik ben heel zeker. Ik gebruik al vanaf de WRT54Gv3 aangepaste firmwares. Heb zelf een WRT54Gv5 staan met een mini-DD-WRT omdat er minder geheugen inzit dan bij de v3 serie dus daarna overgestapt op de GL editie zodra die er kwam.

Ik heb er diverse van een andere firmware voorzien en had nooit problemen tot ik dus een tijd terug er eentje brickte.

Had ik de GL procedure op een G uitgevoerd dan had ik nooit zover gekomen dat ik het ding had kunnen bricken. Voor de G is een andere procedure.

Ik ben overigens niet de enige die dit probleem heeft opgemerkt ( [Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2 )

quote "Moet ik me nog druk maken om dat intel / samsung flash gebeuren, ik kan alleen dergelijke problemen bij DD-WRT vinden

[Reactie gewijzigd door Roit op 6 november 2008 13:55]

Zelfs op GOT is er discussie over de uitspraken (klik en klik) De voorgestelde link op de site van Linksys is er ook niet enzo...

De pagina's van DD-WRT, Tomato, ... geven nog altijd alle GL's aan,
mocht het een systematisch probleem zijn, zou er minstens een melding staan en meer dan waarschijnlijk zou DD-WRT met een workaround komen.

Los van deze discussie vind ik het bijzonder jammer dat je een bricked WRT54GL hebt. Geen idee of je die nog kan un-bricken? Ik hoop voor u van wel.
Dit is altijd het risico natuurlijk...
[ongelovige Thomas mode uit]
(klik) Deze persoon blijkt kennis van zaken te hebben, hij geeft ook aan hoe je een Samsung-bricked versie terug kan unbricken.
Sterker nog, in dezelfde post krijg je suggesties hoe je wel met DD-WRT kan flashen, ondanks de Samsung chip (zo, zo en zo).

Blijft bijzonder moeilijk om te doen denk ik, maar het kan.
Of deze versies momenteel nog gemaakt worden of niet weet ik (natuurlijk) niet, en of je op voorhand kan controleren (adhv serienummer) of je een Samsung dan wel Intel versie hebt, weet ik ook niet.

Excuses voor mijn ongeloof :).

[Reactie gewijzigd door Cafe Del Mar op 6 november 2008 14:19]

Het is goed mogelijk dat er inmiddels een oplossing voorhanden is dus ik zal me eens inlezen. Toch blijft het een probleem van de laatste tijden met Linksys. Ze veranderen voortdurend de binnenkant van hun producten en hoe dat uitpakt moet je maar afwachten als consument.
Welke versie router heb je tomato geflashed ?
Volgens hun site werkt het alleen tot Versie 4 van de 54G,mijn versie is 7.2
Het gaat om de GL, die kan je altijd flashen.
Voor zover ik weet is de hardware van de GL nooit veranderd, de hardware van de G wel. Daarom is het noodzakelijk dat je eerst het versienummer van de G controleert tov FAQ van Tomato/DD-WRT/...
Routers that are known to work with Tomato:
Linksys WRT54G v1-v4, WRT54GS v1-v4, WRT54GL v1.x, WRTSL54GS (no USB support)
Buffalo WHR-G54S, WHR-HP-G54, WZR-G54, WBR2-G54, WBR-G54, WZR-HP-G54, WZR-RS-G54, WZR-RS-G54HP, WVR-G54-NF, WHR2-A54-G54, WHR3-AG54
Asus WL500G Premium (no USB support), WL500GE
Sparklan WX6615GT, Fuji RT390W, Microsoft MN-700
Ook hier, de HW is wel degelijk aangepast zoals ook bij gathering gemeld is
[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2
Bedankt voor de tip,mjn versie (54G V7.2) is te flashen .
Wel een hele procedure,ben dan ook benieuwd wat het oplevert.