Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

Racetows 5 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 3.257 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Goede performance over de ethernetpoorten
  • Duidelijke webinterface
  • Snelle installatie

Minpunten

• Instabiel
  • Geen static-ip via dhcp
  • Slechte ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 2
Ongeveer anderhalf jaar heb ik gebruik gemaakt van de Linksys WRT54G. Om met de deur in huis te vallen: ik ben er niet over te spreken. Vooral met de stabiliteit is het slecht gesteld. De router crasht vaak, maar ook onregelmatig. Soms moet ik dagelijks tien keer de router rebooten (stekker eruit en erin), soms 'maar' twee keer per dag. Ook als er geen netwerk- of internetactiviteit is, loopt de router vast. Als ik een paar dagen weg ben geweest, moet ik altijd beginnen met het rebooten van de router. Omdat dit niet de bedoeling is, heb ik de nieuwste firmware ge´nstalleerd. Dit heeft het probleem niet opgelost.

Vervolgens heb ik e-mail gestuurd aan de ondersteuning van Linksys, waarin ik uitleg dat ik problemen heb met de stabiliteit en dat ik de laatste firmware heb ge´nstalleerd, maar dat dat het probleem niet oplost. De ondersteuning komt dan met een standaardmailtje waarin ze vertellen dat veel problemen worden opgelost door het resetten van de router en het installeren van nieuwe firmware... Waardeloos antwoord!

Het probleem is nog steeds niet opgelost, dus terug naar de winkel. Daar wordt totaal niet moeilijk gedaan en krijg ik meteen een nieuwe router mee. Dit blijkt een WRT54Gv7 te zijn (de vorige was een v5), dus verwachtensvol heb ik de nieuwe router aangesloten. Helaas, exact dezelfde problemen. Ik heb het nog een paar maanden aangekeken, maar de problemen zijn niet weggegaan. Toch nog maar weer eens terug naar de winkel. Ook weer wordt er niet moeilijk gedaan en krijg weer een nieuwe router mee, dit keer weer een v7. Ik heb niet echt de verwachting dat dit wat oplost, maar je weet het maar nooit. Helaas blijkt de verwachting uit te komen crasht de router nog steeds regelmatig.

Ik heb nu eens gebeld met de ondersteuning van Linksys, in de hoop dat de telefonische ondersteuning beter is dan die via e-mail. Helaas, ook met de telefonische ondersteuning schiet je niets op. De grootste lariekoek krijg je te horen, zoals 'bij de meeste klanten werkt het wel' en 'natuurlijk werkt het niet met een studentenverbinding'. Dit is heel slechte ondersteuning en grenst aan het onbeschofte.

Uiteraard heeft deze router ook positieve punten, helaas heb je daar weinig aan als het zo instabiel werkt. De webinterface werkt prima, beveiligingsinstellingen zoals WPA2 zijn gemakkelijk te veranderen. Helaas is er geen mogelijkheid om bepaalde apparaten aan de hand van het mac-adres een vast IP toe te wijzen via de DHCP. Verder is de installatie probleemloos en snel verlopen

De performance intern over de 10/100mbit/s ethernetpoorten is prima. Over het draadloze bereik kan ik weinig zinnigs zeggen, aangezien ik in een nogal kleine studentenkamer woon. In ieder geval heb ik op de volledige 20m2 draadloos bereik ;)

Ik gebruik de router met een Surfnetverbinding (ethernet, 10mbit up / 10mbit down). Inmiddels ligt de Linksys op de vuilnisbelt en heb ik sinds enige maanden een Draytek Vigor en die is nog nooit vastgelopen.

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Dit is algemeen bekend. De standaard firmware op de Linksys WRT54g is gewoon slecht. Punt.

Wat je kan doen is een alternatief firmware installeren zoals DD-WRT. Heel erg jammer voor je dat je nu een v7 hebt, deze is namelijk niet supported, v5 was dat wel (http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT54G/GL/GS/GX)

Ik heb zelf een v1.1 versie van deze router gehad, geflashed en het werkt PERFECT. Voor een vriend van mij heb ik een v5 onder handen genomen. Voor de flash viel internet steeds uit, was wireless ongeloofelijk onbetrouwbaar, etc. Na de flash is het superstabiel en draait al maanden zonder enige problemen.

Ook voegt (DD-WRT Micro in het geval van v5 en Tomato voor v1.1) ervoor dat je statisch IP's kan uitdelen, QoS heeft, en tonnen opties in kan voeren. Ook kan je de transmittersterkte veranderen. Ik heb een repeater opgezet met mijn twee WRT54g's en heb nu internet via de zeker 80m verder gelegen buren in Hongarije.

Jammer voor je v7 versie :(
Mag ik eraan toevoegen dat V7 wel ondersteund word, dit i.c.m. het mini firmware.

Dit werkt echt fantastisch, heb namelijk een linksys WRT54G en een WAP54g in WDS/Bridge staan, beide met DD-WRT Image

Zie http://www.dd-wrt.com/wik...w_To_Flash_the_WRT54GS_v7

(ja deze werkt ook met de gewone wrt54g (v7)

[Reactie gewijzigd door rikm op 5 november 2008 19:33]

Heb zelf de wrt54g v7.2 en geen last met vastlopen ofzo,wel gaat het overzetten van bestanden op mijn eigen netwerk wel eens wat langzaam,maar daar zijn wel meer redenen voor te vinden.
Is alsnog flashen nu nog zinvol ??
Als het nu naar behoren werkt zou ik het lekker laten draaien zoals het draait, tenzij je graag nieuwe functies erbij wilt hebben. Als de stabiliteit nu goed genoeg is voor jouw, zou ik de router hiervoor niet flashen.
@ racetows

Jij doet dus wel in je review over een linksys wat je voorganger( productreview: Linksys BEFSR41 review door gamepower2005 ) niet deed. Misschien snap je nu wel waarom ik zo reageerde!

Helder en duidelijk je verhaal

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 6 november 2008 00:05]

Vreemd dat de nieuwe firmware altijd vast loopt of geen verbinding geeft.

Ben ik nog even blij met mijn v2.2 nooit geen problemen ermee..

Een kennis heeft deze router ook gekocht zo'n half jaar geleden.
En ja ook een v7 model, dus ook steeds internet uitval en niet op de webinterface kunnen
Na reboot geen probleem maargoed..

Is er geen optie of mogelijk een oud firmware te instaleren ?
Want mijn v2.2 werkt toppie en erg stabiel selfs wireless (getest in de tuin en buren)

Of is dit niet mogelijk te downgrade naar v2.2 of hoger die geen problemen geeft ?