Linksys BEFSR41 Review

gamepower2005 5 november 2008, 1.211 views

Linksys BEFSR41

Pluspunten

• Behuizing is stapelbaar. Toch iets kunnen vinden

Minpunten

• Stabiliteit is zeer slecht.
  • Helpdesk was ondermaats.

Beheerbaarheid Score: 4
Laat ik beginnen met de conclusie: koop deze router niet. En als het aan mij ligt, laat LinkSys helemaal links liggen.

Deze fout heb ik helaas zelf wel gemaakt. Het nadeel is duidelijk, stabiliteit. De verbinding valt constant weg, voornamelijk bij het gebruik van BitTorrent. Dit protocol is totaal niet goed gebruiken, ongeacht van de client, aantal connecties, of andere bittorrent/router instellingen.

Na alle opties geprobeerd te hebben (inclusief BitTorrent niet gebruiken :)) heb ik de LinkSys helpdesk gebeld. Bij een "gerenommeerd" bedrijf als LinkSys verwacht je het niet, maar ik heb eerst ruimt 15 minuten een zinloos gesprek gehad met een (aardige) vrouw die net Nederlands heeft geleerd. Daarna kreeg ik de manager aan de lijn. Hij sprak wel goed Nederlandse, maar wist mij de grootst mogelijke onzin te vertellen:
1) "Dit probleem is volledig onbekend bij ons." Exact dit probleem wordt omschreven op de website van LinkSys in de lijst met problemen (echter zonder goede oplossing). Als je op internet kijkt zie je dit probleem ook vaak terugkomen.
2) "Deze router werkt alleen bij een 8mbit abonnement." De WAN specificatie beloofd duidelijk 100Mbit.
3) "Heeft u bij aankoop wel gezegd dat het voor een glasvezel verbinding bedoeld was?" Omdat dit in mijn mening irrelevant is kon ik deze beschuldiging niet waarderen, maar ik heb er maar niets van gezegd.
4) "De router kon u destijds (nu 9 maanden geleden) eigenlijk niet kopen, hij is al lang uit productie." Ik had het van tevoren gecheckt, hij werd nog steeds verkocht. Ook nu nog is hij nog ruim beschikbaar.

Als oplossing werd aangeboden om een extreme MTU setting te proberen, samen met heel weinig BitTorrent verbindingen. Dit leek te werken, hoewel mijn download snelheid kelderde, waardoor de glasvezel verbinding zowel triest als ironisch werd.

Ik heb geen onderzoek gedaan naar hoe lang de router zou blijven werken zonder van BitTorrent gebruik te maken. Mijn huidige router (D-Link 655) werkt prima, en ik ben blij om nooit meer zaken met LinkSys te doen.

Heb jij ook een Linksys BEFSR41?

Ik heb jaren een befsr41 gebruikt en jou problemen ken ik niet(niet op glasvezel alleeen). Deed het altijd en ik heb em als heel prettig ervaren. Doch van wege de oude versie is deze vervangen omdat hij niet Vista compatible was.
Wederom een linksys product gekocht en heb daar geen spijt van.

Ik vind het vervelend voor je dat jij deze problemen hebt, maar om Zo duidelijk Linksys als merk naar beneden te schoppen, das niet nodig in mijn ogen.

Ow en btw van helpdesken heb ik hoe dan ook geen grote pet op, van welk bedrijf dan ook. Google werkt oha veel beter.
Wat moet hij anders dan Linksys negatief neerzetten in deze review? Hij heeft een slecht functionerend product en krijgt te maken met een slechte helpdesk. Dan ga je niet zeggen 'het is allemaal slecht maar Linksys is best wel oke'.

Ik heb dezelfde evaringen als de reviewer met Linksys producten en ik kan niet snappen dat in veel winkels wordt geroepen wat voor goed A-merk Linksys is.
Ik probeer aan te geven dat er ook heel veel mensen zullen zijn die Linksys gebruiken zonder problemen.
Hij beschrijft een specifiek probleem maar wijst naar Linksys alsof alles slecht is.

Bovendien is dit geen review in mijn mening maar een klacht over zijn ervaringen met zijn product en de helpdesk.
Hij raad linksys in zijn geheel af, hij had ook kunnen kiezen voor het afraden van dit product in zijn specifieke situatie

Ik heb zelf een befsr41 gebruikt icm Bittorrent zonder probs dus het kan wel gewoon werken naar behoren.

Maar goed, of we het eens of oneens zijn, ach.
Ook ik heb jarenlang probleemloos met de BEFSR41 gewerkt op mijn glasvezelverbinding van 10Mbit/s.
Toen ik naar 100Mbit/s ging wist ik van te voren al dat de BEFSR41 dat niet zou halen dus heb toen maar gewoon een PC als router ingezet (de DIR-655 bestond toen nog niet eens).

Stabiliteitsproblemen heb ik met de BEFSR41 nooit ondervonden. Heb over het algemeen wel goeie ervaringen met Linksys en adviseer het altijd als mensen op zoek zijn naar een degelijke router.

[Reactie gewijzigd door Pingelmonster op 5 november 2008 11:48]

ik heb deze router bij m'n ouders draaien op een 20 mb adsl lijn maar heb van m'n ouders nog nooit gehoord dat de vebinding eruit ligt

Als ik jou was zou ik OpenWrt eens een keer proberen (tip)
Linksys mag dan wel goed zijn. Maar het is way too overprized. Voor ander merken betaal je doorgaands 20-25 procent minder en deze presteren minstens even goed (dlink, smc, belkin, netgear, ...)
Right... Linksys vergelijken met smc? Verder is Belkin en Netgear practisch even duur dus overpriced. Als je overigens toch rommel in huis wilt halen zou ik inderdaad gaan voor SMC dan kun je er gif op innemen dat je problemen krijgt.

Verder wat betreft de review, vreemde situatie om eerlijk te zijn dat een Linksys niet werkt en een Dlink wel. Zeker als je bedenkt dat Linksys de commerciele tak van Cisco is.