AMD Athlon 64 3000+ Boxed Review

BoB_HenK 18 mei 2005, laatste update op 18 mei 2005, 357 views

AMD Athlon 64 3000+ Boxed

Pluspunten

• Wordt niet bijzonder warm, al zijn er uiteraard koelere processors.
  • Garantie is goed en lang genoeg

Minpunten

• Het socket (754) is "verouderd". Veel nieuwe processors worden er niet uitgebracht en de nieuwere A64 processors (minus Sempron) worden over het algemeen uitgebracht op het 939 platform.

Deze CPU heb ik ergens rond mei vorig jaar (dus 2004) gekocht bij een webshop, samen met een MSI moederbord. De processor had eerst wat kuren, later bleek het door een slecht gemonteerde Zalman koeler. Door het gewicht van die koeler is er kennelijk wat mis gegaan tijdens het vervoeren. De 3000+ gebruik ik in combinatie met het 'MSI K8T Neo-FIS2R ' moederbord.

Een jaar later is dat eigenlijk het enige probleem gebleken. Met luchtkoeling (een Zalman CNPS7000-Cu koeler) kom ik met gemak tot 2200 mhz, waar de normale snelheid 2000 mhz is. Verder dan die 10% winst heb ik niet geprobeerd te gaan, aangezien ik het ook wel af kan met 2000mhz/2200mhz.

De temperatuur ligt op 2000 mhz 100% CPU gebruik rond de 45 graden (kast temperatuur is dan 39 graden). Bij 2100 mhz komt de temperatuur 1 graad hoger te liggen (en de kasttemperatuur blijft hetzelfde). Dit zonder noemenswaardige kastkoeling oid. De bijgeleverde koeler heb ik niet kunnen testen. Ik heb gekozen voor de Boxed versie van deze processor, aangezien daar een langere garantie op zat(/zit).

Elk onderdeel waar ik tevreden over ben een voldoende/acceptabel, waar ik te spreken over ben een goed.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3000+ Boxed?