APC Back-UPS Pro 550 VA Review

iMuchacho 9 december 2013, laatste update op 10 december 2013, 1.658 views

APC Back-UPS Pro 550 VA

Pluspunten

• Goed uitleesbaar display
  • Connectiviteit
  • Standaard herkenning QNAP

Minpunten

• De standaard meegeleverde software is alleen voor Windows
  • Broadcast word tegen gehouden(?)

Capaciteit Score: 3
Al enige tijd was ik opzoek naar een UPS om mijn NAS (QNAP TS-239 Pro) tijdens een stroomonderbreking, deze toch van stroom te voorzien. Uiteindelijk is mijn oog op dit product gevallen Toen het pakket afgeleverd werd viel meteen het enorme gewicht (+/- 6,5 KG) op. Nadat de UPS nu een klein maandje hier staat word het tijd voor een review

Wat er in de doos zit:

De UPS word via een RJ-45-to-USB op de NAS aangesloten en levert:
- Overspanningbeveiliging stroom
- Overspanningbeveiliging netwerk (1000 Base-T) en telefoon
- 330 Watt (550VA)
- 6 outlets (3 Master en 3 Slaves)

Bediening en LCD
Het LCD is goed uitleesbaar met verschillende informatie zoals
- Verbruikt aangesloten apparatuur
- Hoeveel volt er binnen komt
- Tijd resterend (in % en minuten)

De bedening van het LCD gaat dmv lichtgevende knoppen

Master en Slave?
Het idee achter en Master en Slave is dat, zodra de Master uit is (NAS/PC) de slave (beeldscherm/externe hdd) door de UPS ook uitgeschakelt wordt. In mijn geval maak ik hier geen gebruik van maar het idee erachter is leuk bedacht

Herkenning

Laattijd
De UPS heeft een laattijd van 0% - 100% van 16 uur.

Stroomverbruik en kosten
Als de randapparatuur uit staat wordt er 3,5 watt uit het stopcontact getrokken. Als de NAS (24 watt) aanstaat vraagt de UPS 5 watt (29 - 24 = 5). Er vanuit gaand dat 1 watt verbruik 24/7 je op jaarbasis 2 kost, kost het draaien van de UPS je iets meer dan 10.

Er is echter 1 probleem waar ik onlang achter ben gekomen. Zodra ik de NAS via de UPS aan het netwerk verbind worden de Bonjour en Samba service niet (goed) over het netwerk gebroadcast.

Heb jij ook een APC Back-UPS Pro 550 VA?