Specificaties 4,3" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One Mini Zilver Review

mterbekke 7 december 2013, 1.548 views

HTC One Mini Zilver

Pluspunten

• Design, afwerking, scherm, geluid, Sense, totaalervaring.

Minpunten

• Het interne geheugen is aan de kleine kant, de accu kan niet gemakkelijk vervangen worden en ik zou zelf erg blij zijn met een dual sim variant.

Een HTC One Mini krijgen is best een leuke meevaller. Al helemaal als je zoontje precies een week eerder je telefoon kapot liet vallen. Dat overkwam mij 2 weken geleden, een geluk bij een ongeluk dus dat ik een van de vijf gelukkige winnaars was en bij dezen wil ik dan ook Tweakers.net en HTC Nederland van harte bedanken!

Goed, ik had een Samsung Galaxy Nexus met een kapot display en direct vergelijken ging dus niet meer, maar na een jaar ken je hem goed genoeg om dat op de belangrijke punten uit je hoofd te kunnen doen. Maar wat leeftijd betreft verschillen de toestellen nogal, dus had een vergelijking überhaupt wel zin? Het leek mij dus handiger om een review te schrijven vanuit het oogpunt van iemand die gewoon voor een nieuwe telefoon was gegaan. Op welke punten let je dan?

• Besturingssysteem
• Snelheid
• Design
• Uithoudingsvermogen
• Praktische zaken als afmetingen, geluids-/beeldkwaliteit etc

Besturing of: gestuurd worden

Verder was een van mijn zorgen toch zeker wel of ik al mijn contacten terug zou krijgen. Het display van de andere telefoon was helemaal kapot, dus inloggen lukte niet, laat staan om zaken over te zetten, een (recente-) back-up te draaien of anders wat. Waarom ik het punt er niet bij heb staan als criterium is omdat ik weet dat er altijd wel een terug is te krijgen d.m.v. je Google-account, maar zeker was ik er niet van hoe recent die was. De Nexus was ook geen HTC-telefoon, dus vraag je je af of het dan wel helemaal aansluit, ergo: je begint jezelf van alles af te vragen. Het grootste risico dat ik dus liep was om zelf, na de aanschaf van een nieuwe telefoon, alsnog voor rond de 100 euro een scherm voor de oude telefoon op Ebay te moeten kopen. Ik dacht uiteindelijk: “nou ja, we zien wel zodra we de telefoon binnen krijgen”. En hoe liep dat?

De telefoon zelf

De lader uitgepakt, de oordopjes bekeken, usb-kabel erbij, sleuteltje om de simkaart aan te sluiten en vervolgens de telefoon uitgepakt. Zo, dat ziet er heel goed uit! Hij voelt stevig, geen rare randen langs je vingers, niets rammelt of klinkt hol of los, bedieningsknoppen mooi weggewerkt, etc. De telefoon deed het direct, dus je hoeft hem niet eerst op te laden, maar je moet wel even een van de twee (een reserve!) mini sleuteltjes gebruiken om je simkaart er in te plaatsen. Hoe dat moet is natuurlijk goed terug te lezen in de handleiding, of je moet zo eigenwijs zijn als ik en het zelf willen uitvinden. Maar goed dat mijn vrouw, misschien nog nieuwsgieriger dan ik zelf, naast me zat, want die zag het meteen, maar ik zou zweren dat de sleutel ook paste naast de usb-poort. Ahum, RTFM anyone? Met andere woorden: de afwerking is uitstekend!

Light me up!

Goed, telefoon aan, wat instellingen, pincode, wifi config, Google account etc. etc. en je bent toe aan de eerste indruk van het scherm. En wat een scherm! Vaak is een scherm met een beetje resolutie altijd wel leuk om naar te kijken, maar er valt meestal wel wat op zoals overdreven verzadigde kleuren, slechte kijkhoeken, weinig contrast of helderheid, maar na twee weken met de telefoon kan ik er werkelijk niets negatiefs over zeggen. Het kijkt rustig en ziet er gewoonweg natuurlijk uit. Wellicht herken je het wanneer ik zeg dat het scherm zo natuurlijk overkomt, dat je met een goede foto of film het gevoel van diepte ervaart, je kijkt niet naar een verzameling pixels maar naar iets wat bijna echt gebeurt in of achter je telefoon. Waar ik in het begin nog wel iets op aan te merken had was de geringe breedte van het scherm, wel bijna 4 mm groter dan bijvoorbeeld het IPhone formaat, maar dan wel weer evenveel millimeters minder dan de vorige Nexus. Op zich ligt dat wel lekker in de hand, maar bij bijvoorbeeld het lezen van Tweakers.net krijg je t.o.v. de Nexus de eerste paar dagen wel het idee dat de regelbreedte wel erg kort is, de zinnen lijken op elkaar gestapeld. Ik heb dat opgelost door een kleiner lettertype te kiezen, wat gelukkig niet vermoeiend leest omdat de kwaliteit van het scherm zo goed is. Als je snel last hebt van vermoeide ogen en bijzonder veel leest op de telefoon, is het misschien wel handig om te testen of het bevalt. Na dik twee weken intensief dagelijks gebruik heb ik geen hoofdpijn of wat dan ook gehad. Wel valt op dat de telefoon zo gemakkelijk mobiel is; hij past lekker in de broekzak!

Captain, we need more speed!

Nou ja, dat was wel zo met mijn vorige telefoon. Er waren nogal wat van die momenten dat je tussen een gesprek door, op het punt staat van vertrek of gewoon waar dan ook even snel wat van je telefoon moest. Nou is dat met deze telefoon niet anders, alleen is het fijne aan deze HTC dat dat ook gewoon lukt. Vroeger, ja vroegah, duurde dat vaak net iets langer dan je lief was. Dat gaat nu lekker vlot en dus sta je niet zo vaak te hannesen. Schakelen tussen apps, browsen, openen, scrollen gaat allemaal bijzonder snel en vloeiend. Wat mij het meeste bevalt aan de telefoon en dit is zeker interessant voor de lezers die nog een wat oudere telefoon gebruiken, is dat het allemaal zo lekker werkt. Dat resulteerde bij mij in een veelvuldiger gebruik van de telefoon, zoals de aankoop van een aantal leuke apps, ik streamde weer films. Al met al vond ik de telefoon weer een prettig ding, i.p.v. zo`n ding waar je noodgedwongen gebruik van maakt en je redelijk vaak aan ergert. Nou is de processor ook een behoorlijk stuk rapper dan ik gewend was, maar een punt dat ik hiermee ook naar voren wil brengen is de Sense skin. Een paar typische voordelen, t.o.v. stock Android 4.3:

• Koppelen van accounts
Erg fijn dat Twitter, Facebook, Whatsapp etc. gekoppeld kan worden aan je contactenlijst en hoe gemakkelijk dat gaat was toch een typisch gevalletje opluchting.
Om precies te zijn is vooral de lay-out stukken beter dan de stock versie en dat werkt sneller.
• De Appdrawer is configureerbaar.
Zowel rastergrootte, beheren en verbergen van Apps, weergave op basis van alfabet, gebruik of groeperen in sub mappen, het kan allemaal. Dat de lijst verticaal scrolt i.p.v. van horizontaal vind ik enkel
een kwestie van gewenning. Als dat nog niet genoeg is, dan kun je de search gebruiken, die direct de resultaten filtert op basis van je ingegeven karakters.
• De veelbesproken HTC Blinkfeed. Ik vind het erg handig dat er een beginscherm is waar ik kan instellen wat daar verzameld wordt.
Twitter, Tweakers, Facebook, algemeen nieuws, sport, binnenlands- of buitenlands nieuws etc. Voor wie er nog nooit mee gewerkt heeft: Je configureert welke sites, wat voor soort nieuws, je accounts die
er weergegeven moeten worden. Dan krijg je de zgn. “aandachtspunten” van die zaken op dat scherm te zien, naar beneden scrollend de oudere berichten. Je kunt ook kiezen, d.m.v. een drop down menu,
om niet alles te verzamelen maar om bijv. enkel Facebook te laten zien. In dat geval kun je natuurlijk net zo goed FB zelf starten, maar wat Blinkfeed doet is automatisch updaten en dat doen de meeste apps
stukken minder overzichtelijk, ook zit je niet meer van app naar app te schakelen om een idee te krijgen van wat er allemaal speelt.

De andere hardware

Hier had een hele waslijst kunnen staan aan benchmarks, afmetingen, schermresolutie, softwareversies, maar we kennen ze wel. Wel wil ik graag wat andere zaken belichten.

Temperatuur

Een van de dingen die ik dacht te moeten doen waren de bekende benchmarks draaien. Tsja, daar zit je dan te staren naar je scherm, duurt een paar uurtjes en dan ga je toch vergelijken hoe die van jou het doet. Er valt weinig nieuws te vertellen, behalve dat ik gemiddeld op dezelfde waardes kwam als velen die mij voor gingen. Soms een procent of 1 a 2 lager, dan weer 1 of 2 hoger. Wat ik wel interessant vond is de gemeten temperatuur van de telefoon. Omdat de telefoon voor een groot deel bestaat uit aluminium zouden het processor- en het videogedeelte hun warmte uitstekend kwijt moeten kunnen, zonder zgn “hotspots”. Na het draaien van Antutu, 3Dmark, GFX, CFbench, Quadrant etc. was de temperatuur opgelopen tot zo`n 34 graden. Dat in een kamer waar het 19 graden was. De telefoon heeft, voor zover mogelijk, op mijn bureau gelegen (op zijn gebogen achterkant), en vastpakken deed ik zo min mogelijk, maar altijd aan de randen. Mijn maand oude infrarood thermometer gaf aan de buitenkant op het heetste punt op de achterkant 32 graden aan. Met de thermometer was de maximale afwijking (afgerond naar boven en over de hele achterkant gemeten) 2,5 graden. Al met al best een coole telefoon dacht ik zo.

Geluidskwaliteit

Ik werk al ruim tien jaar in de technische dienst voor een audiozaak, een van de oudste in het land, die geluidskwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Toch ga ik het hier kort houden, want anders wordt deze review echt veel te lang.. De geluidskwaliteit, beoordeeld met mijn trouwe Grado SR325Is hoofdtelefoon, is goed te noemen. Er is goed te horen naar wat voor opname je luistert. De weergave kan dus op de ene cd erg droog of dun in het laag klinken en scherp in het hoog, een andere track kan precies het tegenovergestelde doen. Nu is dat soms een teken aan de wand dat er iets niet in de haak is, maar de bekende referentieopnames die ik bij het testen gebruik komen op mij erg herkenbaar over. De weergave is behoorlijk neutraal, maar mist soms net dat beetje warmte. Ik moest er even over nadenken, maar er zullen vast niet veel mensen met deze combinatie van hoofdtelefoon en telefoon rondlopen. Je ziet vooral op stations veel mensen met een gesloten type hoofdtelefoon die, door de bank genomen, wat dikker en warmer in het laag klinken. Een goed voorbeeld zijn de bekende Beats telefoons en laat er nou precies een geluidsinstelling op de One mini zitten die ook zo heet:

Beats Audio

Als purist is het vloeken in de kerk: toonregeling gebruiken. Vaak win je wat, maar lever je ergens anders weer in namelijk. De instelling kent enkel een aan- of uitknop en dat is dan ook wat ik er zo jammer aan vind. Er zijn sinds een jaar of twee onwaarschijnlijk veel koptelefoons op de markt gekomen en ze klinken, uitzonderingen daar gelaten, allemaal verschillend. De regeling zelf klinkt in combinatie met de Grado gewoon heel aardig: in het laag zit wat meer druk en het midden is voller, maar de regeling is volumeafhankelijk. Wat het resultaat dus wordt met jouw hoofdtelefoon is dan niet alleen afhankelijk van de combinatie van telefoon en hoofdtelefoon op zich, maar ook van de gevoeligheid van de hoofdtelefoon (en hoe hard je je muziek normaal draait). Ik wil hiermee niet in een discussie belanden dat je oren ook al een geluidssterkteafhankelijk frequentiebereik hebben, maar enkel herhalen wat ik eerder al aanhaalde: soms win je wat, maar je wint vaker met een nauwkeuriger regeling. Misschien kan HTC de nog te programmeren Beats Audio Custom Adjustable app binnenkort even online zetten? Probleem opgelost.
Interne luidsprekers
Als er naast het scherm nog iets is waarin de telefoon uitblinkt, dan is het wel het geluid van de speakers. Het zijn stereo speakers, een ter hoogte van je oren, de andere waar de microfoon zit, zodat je bij het kijken van een film echt een heel aardig ruimtelijk effect krijgt. Vooral in combinatie met Beats Audio aan, zijn er momenten geweest waarop ik dacht dat ik naar iets heel anders dan een minitelefoon aan het luisteren was. Samen met het uitstekende scherm tilt de mini hier de hele beleving echt een stap of twee hoger dan je op basis van de afmetingen zou verwachten!

Last but not least: hoe lang doet dit dingetje zijn ding nou?

Welke telefoon ik ook heb gehad: altijd moest ik aan het eind van de dag de lader wel weer aansluiten. Dat kon aan het eind van de dag vlak voor het naar bed gaan zijn, of de nog oudere telefoons die met wat internetten en navigeren al aan het eind van de werkdag al op sterven na dood waren. De HTC One Mini doet het ook op dit vlak stukken beter dan de smartphones die ik eerder gehad heb (HTC Sensation, Samsung Galaxy Nexus). Niet alleen is hij stukken sneller en minder snel leeg na het normale dagelijkse gebruik, wat vooral bijzonder is te noemen is de slaapstand en de energiebesparing settings. Zelf heb ik altijd de slaapstand aan staan. Dat betekent dat de telefoon de dataverbinding uitzet wanneer je lang niets doet met de telefoon. Met de settings onder “energiebesparing” kun je wat specifieker aanpassingen doen m.b.t. CPU gebruik, schermhelderheid, trillingsfeedback en de dataverbinding. Met enkel de slaapstand ingeschakeld en een nacht slapen, kom ik gemiddeld op ongeveer een procent tot anderhalf minder batterijcapaciteit per geslapen uur uit. Ik kan er gelukkig bij zeggen dat het dan niet zo is dat je na het wakker worden, met de telefoon in je hand opeens al je berichten en mail etc binnen krijgt, dus het is echt slapen en niet stiekem uit. Het is weer een van die momenten waardoor je merkt dat je weer blij bent met je telefoon. Het is toch echt stukken lekkerder liggen met het idee dat de telefoon de volgende ochtend makkelijk gaat halen, ook al staat de batterij nog maar op 10 of 12%.

Allereerst bedankt en gefeliciteerd: dat iemand mijn schrijfstijl volhoudt tot aan het eind is iets waar je trots op mag zijn! Ik heb expres allerlei statische zaken over de telefoon proberen te vermijden, die zijn er al zoveel over deze fantastische telefoon te vinden. Wat dat betreft is het op Tweakers.net gemakkelijk zoeken tussen het enorme aanbod van goede reviews. Natuurlijk heb ik naast pluspunten ook minpunten te melden. Zo is er het toch altijd wat langer wachten op de nieuwste Android versie t.o.v. de Nexus telefoons. Met het oog op een nog beter energiebeheer en geheugenverbruik zal dat zeker een aanwinst zijn voor een telefoon in dit prijssegment. Voor een nieuwsgierige tweaker vergt dat wel wat oefening in geduld en zo is nog het interne geheugen van “maar” 16GB. Maar geen van die zaken doen de in mijn ogen andere bijzonder goede eigenschappen van deze telefoon teniet. De Android updates komen er begin volgend jaar aan en heb ik dankzij de wellicht bekende HTC-deal met Dropbox meer dan genoeg ruimte online om ruim voorbij een eventueel gewenste interne 32 GB te komen. Wat betreft cloudoplossingen kan ik kort zijn: ik heb mijn les geleerd in het (verre-) buitenland: heb je geen Wifi, dan kun je beter doen alsof je helemaal geen internet hebt, want ook even posten op Facebook in welk hotel je zit met bijbehorende foto wordt toch al snel heel erg duur. Vooral na een paar weken op doorreis.. Dus zit je doorgaans, waar je ook bent, toch op de Wifi. En ook het Wifibereik van deze telefoon is erg goed te noemen. Wat ik dan wel graag had gezien? Een infrarood afstandsbediening, dat had denk ik wel gekund, maar misschien moet HTC ook geld verdienen jongens..

Goed dan, eindelijk in het kort: van harte aanbevolen!

Heb jij ook een HTC One Mini Zilver?

Dankjewel Jolke! Commentaar is altijd welkom, dank voor de moeite!
Zelf ben ik iemand die voor de aanschaf van een apparaat de aanpak "verzamel alle reviews en probeer een totaalbeeld te vormen" aanhoudt. Dus in mijn ogen was het weglaten een logische, maar eerlijk is eerlijk: het was al moeilijk om de review binnen 2 weken af te krijgen, dus dat maakte de keuze ook makkelijker ;)

Ik zal in de komende dagen nog even een korte update doen, het is even tijd vinden.

Marco
Nu er bij mij ook wat scheurtjes in de witte rand van het toestel komen en de bijzonder slechte ervaringen met de HTC helpdesk zal ik zeker nog even met een update komen.
Leest lekker weg, thanks voor het posten. Het is een telefoon die ik ook in de gaten houdt.
Wat technische gegevens erbij plus wat fotootjes maken de review wat aantrekkelijker.