Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Acer G24 Oranje Oranje Review

Icevalley 3 november 2008, laatste update op 4 november 2008, 2.317 views

Acer G24 Oranje Oranje

Pluspunten

• Levendige kleuren, maar niet overdreven (het is wel mogelijk).
  • Zeer goede horizontale kijkhoek (voor een TN paneel)
  • Pixelmapping xbox 1920 x 1080 (1080P).
  • Geen ghosting.
  • Zeer fraai uiterlijk.
  • VGA, DVI-D èn HDMI aansluiting.
  • Goed in te stellen RGB kleuren.
  • Mogelijkheid tot kalibratie via bijgeleverde Acer software.
  • Blue-ray en ander HD content ziet er op de Acer zeer fraai uit.

Minpunten

• Diep zwart gaat vooral bij films ten koste van het contrast.
  • Niet in hoogte verstelbaar (wel VESA mount).
  • Geen HDMI kabel meegeleverd

De Acer G24 is een 24 inch monitor met een metallic oranje/koper front. Aan de achterkant en zijkant is hij matzwart. Ook de voet heeft dezelfde kleurstelling.

Alvorens ik mijn ervaringen met deze monitor uiteenzet geef ik eerst de specificaties:

24 inch widescreen monitor met 'CrystalBrite' scherm:

Kijkhoek: 160° (horizontaal en verticaal),
helderheid: 400 nits,
contrast: 50000:1 (dynamisch),
garantie: 24 maanden.

Ik heb de Acer besteld bij Alternate. Deze winkel is weliswaar niet de goedkoopste m.b.t. deze monitor, maar omdat Alternate maar 39 euro extra vraagt voor 12 maanden pixel garantie, komt de totaalprijs lager uit dan bij de concurrent waar pixel garantie vele malen duurder is.

De Acer G24 en zijn concurrent

Bijzonder is dat ik deze monitor nergens live heb gezien voor ik 'm kocht. Simpelweg omdat hij nergens in de winkel staat en dat is zonde want de monitor heeft een mooie uitstraling en mag er met zijn gedurfde kleurstelling, best wezen. Op de foto's lijkt hij meer oranje dan dat hij in werkelijkheid is. Het is meer oranje en koper met een metallic laagje, heel sjiek. Het kijkt rustiger dan zo'n gitzwarte, pianolak afgewerkte omlijsting. Alhoewel smaken verschillen natuurlijk O-)
Ik ben de afgelopen maanden naar verschillende monitoren gaan kijken, maar ik was niet echt onder de indruk van de kwaliteit. Vaak zagen de kleuren er wat flets uit. Ik had hiervoor een 19 inch met PVA scherm (Samsung 193P), maar daar kun je eigenlijk geen enkele monitor met TN paneel, mee vergelijken. De Samsung kostte drie jaar geleden meer dan het dubbele van deze Acer.

Crystal wat?

Het paneel van de G24 heeft een glimmende laag wat Acer 'CrystalBrite' noemt. De kleuren worden hier echt een stuk fleuriger van zonder gelijk overdreven te worden. De kijkhoek van de Acer is bijzonder goed. Vooral horizontaal kun je rustig wat heen en weer schuiven op je stoel. Vericaal is het een stuk minder, maar nog wel te doen. Er is trouwens nog een merk wat vergelijkbare TN panelen maakt: Hp. De 'Vivid Color' serie, zoals Hp ze noemt, heb ik in verschillende winkels bekeken. De kleuren zijn, net als de Acer schitterend en levendig, maar ik vind de Hp iets teveel reflecteren en ook de kijkhoek is een stuk minder. Bovendien is de Hp niet minder dan 100 euro duurder. Een voordeel van Hp is wel een zeer solide, naar alle kanten draaibare voet, die ook in hoogte te verstellen is. De Acer kan alleen kantelen, maar heeft wel VESA aansluiting, dus mocht je deze aan de muur willen bevestigen dan is dat geen enkel probleem.

Meegeleverde kabels en programma's

De Acer G24 komt goed verpakt de grens over in een zwart met oranje doos. Hij wordt geleverd met een VGA en DVI kabel (geen HDMI kabel), een netsnoer, snelstartgidsje (NL) en gebruiksaanwijzing (NL). Laatstgenoemde wordt samen met Acer's Display Managment op cdrom geleverd. Display Managment is een programma waarmee je o.a. de RGB kleuren kunt instellen en de helderheid en contrast kunt verhogen of verlagen. Daarnaast biedt het programma een mogelijkheid om de monitor te kalibreren, wat best een lastige klus blijkt te zijn. De bedoeling is om een vierkantje (afgebeeld in het midden van je scherm) zo te verschuiven dat het als het ware 'verdwijnt' in de achtergrond. Zowel de achtergrond als het vierkantje zijn grijs, maar wel met een andere tint. Het verschuiven gebeurd in een ring waarin alle kleuren van de regenboog aanwezig zijn. Schuif je het vierkantje naar links dan zie je het vierkantje bijvoorbeeld een meer rode tint krijgen, naar rechts weer een meer blauwe tint etc. Het is een zeer precies werkje om de tint zo te krijgen dat het min of meer gelijk is aan de achtergrond. Je zou telkens wanneer je de RGB instellingen veranderd, het kalibratie programma weer opnieuw moeten uitvoeren. Gelukkig kun je diverse eigen instellingen aanmaken, bewaren en laden wanneer je dat nodig vindt.

Vista en xbox 360

Naast Vista X64 en verschillende games zoals Crysis en Bioshock, gebruik ik deze monitor ook voor de xbox 360. En de aspect ratio of 1:1 (m.a.w. : pixelmapping) werkt hier uitstekend mee! Er worden keurig zwarte balken getoond aan de boven- en onderkant en niets ziet er uitgerekt of vreemd uit. De maximale resolutie is met de xbox 1920 x 1080 (1080p). Gamen kan dus full HD :9 Ik ga er vanuit dat dit ook met de PS3 kan (via de HDMI aansluiting), maar ik heb het niet getest omdat ik helaas geen PS3 bezit.
Mocht er iemand z'n PS3 willen doneren.. ;)
Games die een maximale resolutie kunnen draaien van bijvoorbeeld 1024x768, denk aan Red Alert 2, laat de Acer zonder blikken of blozen onvervormd full screen zien èn het ziet er dan nog best goed uit ook!

DVD's

Uiteraard heb ik ook dvd's bekeken: 'Shooter' met Mark Wahlberg, 'Shrek 2' en 'Robots'. Op zich zag het er wel aardig uit, maar ik denk dat ik teveel verwend ben met de Samsung 193P. Natuurlijk is het widescreen gebeuren zelf een stuk indrukwekkender dan een 19 inch 4:3 schermpje, maar de Acer laat een wat minder verfijnd beeld zien. Ook zie je hier al snel dat het contrast van deze monitor net iets te kort komt. De donkere tinten neigen snel te donker te worden waardoor je sommige details mist. Wanneer dan het contrast wat lichter gezet word, verandert zwart naar donkergrijs. Dit is een bekend verschijnsel bij LCD monitoren en zeker die met een TN scherm. Ik ben ook in het bezit van een JVC plasma scherm waardoor ik goed het verschil tussen de twee technieken kan zien, alhoewel ook hier het prijsverschil eigenlijk te groot is om een eerlijk vergelijk te maken. Wat ook zou kunnen is dat Blue-ray een beter beeld laat zien*. De Acer is immers een full HD scherm. *Ik heb inmiddels een demo van Microsoft's HD Showcase (http://www.microsoft.com/...ideo/contentshowcase.aspx) bekeken en inderdaad is dat een wereld van verschil!

Ik zou de Acer G24 van harte willen aanbevelen voor de gamers onder ons die een snel en mooi vormgegeven scherm zoeken. Het beeld is helder, kleurrijk en heeft vooral horizontaal een prima kijkhoek. Zoals te verwachten met een full HD scherm komt ook deze Acer het best tot zijn recht in een full HD omgeving. Hij laat daarmee dan ook een zeer fraai plaatje zien, maar ook met de lagere resoluties kan de Acer prima uit de voeten. Hij geeft zonder morren alles onvervormd full screen weer. Een ander sterk punt is de pixelmapping die bij de xbox 360 via de VGA aansluiting zonder problemen wordt weergegeven.

Ps: dit is mijn eerste review, mochten er vragen of opmerkingen zijn dan lees ik het graag :)
Jeremy

• Sapphire HD 4870 1024MB
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Acer G24 Oranje Oranje?

was dit niet het scherm dat bij die monster(lelijke) gaming pc van acer paste ?

Paar kleine opmerkingen, niets echt storend hoor , puike review imho.

Verdeel je tekst misschien wat beter met titels en wat mee opmaak , dat maakt gericht zoeken makkelijk en leest beter.
Leg eens wat meer uit over die acer calibration software.

[Reactie gewijzigd door Ozzy2 op 2 november 2008 10:21]

moooie review hoor, heb wel 's anders gezien :P
@Ozzy2:
Het scherm ziet er nog wel stoer uit.. maar die pc.. niet om aan te zien :9

Verder wil ik ook al een tijdje een 24'' monitor, je hebt zo lekker de ruimte dan :)
@Ozzy2 & Daanvanbeek:
Ja die pc van Acer, echt verschrikkelijk om te zien en zo onhandig met die omhoog te klappen voorkap. Mijn combi is met een superstrakke Lian Li kast, véél mooier.

@Ozzy2:
Ik zal zodra ik tijd heb, titels toevoegen en wat meer info over het calibratie programma schrijven.

Jammer dat er maar 4 foto's geplaatst kunnen worden, maar ja ergens moet je een grens trekken natuurlijk..

Bedankt voor jullie reacties, altijd leuk om te lezen :)
Jeremy
is dit niet exact het zelfde scherm als dit Acer 24" TFT P241WD scherm want ik zoek ook 1 scherm met 1 op 1 pixelmapping
@MrDucky:
Nee, volgens de Acer site niet. De P241WD heeft 5ms (maar ja, of dat nou zo belangrijk is..) en geen CrystalBrite scherm. Het uiterlijk ziet er wel hetzelfde uit. Behalve het kleurtje dan ;)