Jetway X4850-EN-512M Review

MrBigfield 1 november 2008, laatste update op 20 december 2008, 679 views

Jetway X4850-EN-512M

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prestaties
  • Crossfire
  • Drivers
  • Verkrijgbaarheid

Minpunten

• Warmte
  • Geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Na mijn 8800GT zo`n maand of 10 in mijn bezit te mogen hebben was ik op zoek naar iets anders. Ik wilde de overstap maken naar de rode kant. Had al een crossfire moederbord, maar wilde nu ook eens gebruik gaan maken van deze optie. Na veel reviews op internet te hebben gelezen kwam ik uit op de Ati Radeon 4850. Dit is de beste bang 4 buck kaart op dit moment en schaalt behoorijk goed in de crossfire opstelling. (zo`n 70 pct winst, afhankelijk van de applicatie).

Met dit in het achterhoord begonnen aan het avontuur. Heb mijn 8800GT geruild met een 4850 + bijbetaling en ben nu op het moment van schrijven in heb bezit van deze kaart. Het gaat hier om een Jetway 4850 met een reference koeler.

Ik ga in mijn review in op de punten die je verwacht in een review en hoop dat deze review hulpzaam is voor iedereen. Voor eventuele vragen of puntjes van kritiek/feedback kan je altijd reageren.

Mijn andere 4850 zal ik van de week binnen krijgen zodat ik dan echt crossfire kan gaan draaien. Nu heb ik me met name gericht op de prestaties van de Jetway 4850 i.c.m. mijn configuratie welke hieronder is aangegeven.

Gigabyte X48-DQ6
Intel Q6600 G0 @ 3600Mhz (9x400 @1.5)
Tunic Tower 120
Corsair CM2X2048 @ 800Mhz (+AC turbo module)
Jetway 4850
Logitech X-540

Windows XP 32 Bit

Ati Catalyst 8.10

What`s in the box?
Nu is jetway niet een bedrijf dat het doet om het voorkomen van de kaart, maar een die de kaart levert, de broodnodige extra`s meelevert en de prijs dus relatief laag houdt.
Nu heb ik deze kaart van een tweaker hier op t.net overgenomen en zijn mijn bijgeleverde accessoires wat ik van hem heb meegekregen. Ik kreeg van hem de kaart zelf natuurlijk, een video-componentkabel van +- 1M. en een verloopstukje van S-video naar RGB en een crossfire-bridge. Nu heeft Jetway standaard wel wat meer in zijn pakket zitten, namelijk:
• Driver CD
• Handleiding
• TV Kabel
• DVI-VGA Connector
• 2x Molex naar 6 pins kabel
• DVI naar HDMI
• Crossfire Bridge

Algemene Beoordeling
Mijn algemene indruk over deze kaart is goed. Het is een goedkope kaart welke nu al vanaf zo`n §135,- exclusief verzenden te koop is in de pricewatch. Wanneer je er een thuis wilt hebben moet je nu nog ongeveer §145,- betalen, maar dan heb je ook een kaartje wat het geld zeker op zal gaan brengen.

De kaart bevat de nieuwste RV770 Core welke gebleken heeft een goede vinding te zijn. De verdere specificaties staan verder hieronder puntsgewijs aangegeven;
• Memory Interface: 256-bit
40 Texture Address Processors
160 FP32 Texture Samplers
40 FP32 Texture Filter Units
• Render Backends: 4
16 ROP's(4 per Render Backend)
• UVD 2.0
Zoals ook bekend is bij deze kaart is dat deze PCI Express 2.0 ondersteund. Nu denken veel mensen dat je voor optimale crossfire resultaten een high end moederbord nodig hebt welke 2X 16 lanes kunnen bieden. Nu is het dan ook wel zo dat je op die manier het meeste uit de kaart haalt, maar met 2X 8 lanes heb je voldoende bij twee 4850 kaarten. Het prestatieverschil blijkt zo`n 3 procent te zijn. De mensen voor wie dit een wereld van verschil is, zullen waarschijnlijk al met een 4870X2 thuis zitten.;)

De kaart heeft verder een singleslots koeling welke voor en nadelen heeft.

• Voor, neemt weinig ruimte in in je kast
• Tegen, maakt veel herrie
• Tegen, Blaast warme lucht de kast in.

Het kaartje ziet er verder solide uit en wat me op viel was dat het koelblok geheel uit koper vervaardigd is. Waarom dit koper precies nodig is zal zometeen duidelijk worden.

Prestaties
De prestaties van deze kaart zijn in mijn ogen zeer goed. Het is de beste bang 4 buck kaart sinds de zomer en zal dit voorlopig ook nog wel blijven. De prestaties op stock instellingen zijn beter dan de prestaties van de 8800GT. Dit valt erg goed aan te geven bij de benckmark Nature van 3DMark01 SE. Deze benchmark wordt ook vaak gebruikt bij overklokcompetities omdat deze benckmark onafhankelijk is van de apparatuur naast de videokaart. Kortom, het zou niet uitmaken of je nu een E2160 of een QX9770 in je systeem hebt zitten, want de uitslag is hetzelfde.

Met dit in het achterhoord heb ik de uitslag van een 8800GT en de 4850 vergeleken met elkaar. Zoals jullie in bovenstaand grafiek zullen zien is de 4850 toch beduidend sneller dan de 8800GT. Om precies te zijn 16 %

Aangezien ik de gehele 3DMark01 SE had gedraaid op dezelfde settings 3600 en 800 4-4-4-10 heb ik ook deze even in een grafiekje weergegeven.

Met de scores van 53419 en 48461 in het voordeel van de 4850 heeft ook hier ATI de 8800GT verslagen. Het procentuele verschil hierbij was 10 procent.

Naast deze benchmark heb ik ook nog 3DMark05 gedraaid. Ik wilde in eerste instantie de 06 versie draaien, maar die wilde niet opstarten. Vandaar dat de 05 versie wordt gebruikt. Aangezien het een zelfde soort test is zal het procentuele verschil niet veel uitmaken.

Het verschil tussen de kaarten in deze benchmark is niet zo heel erg groot. Om precies te zijn is het verschil 3 procent.

Hieronder is even een korte tabel weergegeven waarbij alle scoren bij elkaar te zien zijn. De NV 8800GT heeft daarbij altijd de waarde 1.0 en de Ati 4850 zal aan de hand van de score van de 8800GT haar score krijgen.

Overclockbaarheid

Hier gaat nog aan gewerkt worden.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit heb ik niet zo veel te zeggen. Het beeld ziet er goed uit en voldoet daarbij aan mijn eisen. Ik ben zelf van overtuiging dat het belangrijker is om een goed scherm neer de zetten dan een ultieme grafische kaart. Daarnaast stap ik net van een jaar oude 8800GT af dus kan ik het verschil dat er in de afgelopen jaren is gecreŽerd niet meer zien.

Modbaarheid
Met betrekking tot de modbaarheid van kaarten kijk ik altijd naar de verschillende koelers die beschikbaar zijn voor de kaart. Zoals ook bij deze topper zijn er door verschillende bedrijven after market koelers gemaakt. Deze koelers zie je overigens ook al wel eens bij de gewone 4850`s terug, maar dan is de kaart wel een stuk duurder.
Even een paar verschillende koelers voor de Ati Radeon 4850
- Zalman VF 1000
- Arctic Cooling Accelero Twin Turbo
- ThermalRight HR03 GT

- Danger Dan 4850 Water Block

Een andere manier van modden is natuurlijk de VoltMod. Wanneer je 4850 voltmod googled krijg je veel hits.

Onderstaande link bevat een voltmod
klik

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
De drivers zijn altijd het probleem bij de lancering van een videokaart. Nu is het ondertussen alweer November geworden en aangezien de kaart van de zomer al uitkwam heb ik persoonlijk dat festijn niet meegemaakt.
Nu zijn ze bij ATI over het algemeen de laatste tijd heel erg goed in het snel updaten van drivers om zo de consument tevreden te houden. In de meuktracker van tweakers.net kan je wanneer je ‘ATI CATALYST’ intoetst zo de nieuwste drivers te voorschijn toveren. Ik zelf bezit nu de 8.10 drivers.

Warmte- en geluidsproductie
Nu zijn er op een gevaarlijker puntje terecht gekomen waar nog over valt te vertellen. Het eerste dat ik merkte toen ik deze kaart in werking had gesteld was dat de fan een irritant geluid maakt. Ik wist meteen weer waarom ik bij mijn 8800GT van de standaard koeling was afgestapt en een AC accelero S1 had gekocht. Met deze 4850 veranderde mijn vrij stille opstelling in het bekende stofzuigertje. Ik ga binnenkort maar op zoek naar een goed koelertje voor deze kaart, want de standaard koeler zal het niet lang uit houden bij mij,

Daarnaast zit gelijk nog het tweede punt. Ik vertelde in het begin van deze review al dat het koelblok geheel uit koper vervaardigd was. Dit blijkt ook achteraf niet zonder reden. De kaart wordt namelijk erg heet. Na een benchmark is de temperatuur al zo opgelopen tot boven de 90 graden. Dit is op zich voor de videokaart geen probleem, maar als al die warme lucht mijn kastje in wordt geblazen, dan zullen mijn moederbord en processor ook warmer worden. Dit kan dan weer een lagere stabiele overklok betekenen.

Een videokaart is vaak een succes van zo veel mogelijk krachten voor zo weinig mogelijk geld. Nu op dit moment is de 4850 de kaart die hierbij het hoogste scoort. Dat is daarom ook gelijk ge reden dat deze kaart een succes is. Hij kost nu nog maar zeg §140,- gemiddeld en dat is een zeer schappelijke prijs. Deze kaarten zullen op ten duur alleen maar goedkoper worden, dus als je wilt wachten totdat deze kaart op een bepaalde prijs is, kan je dat doen. Dit zal ik overigens niet aanraden. Natuurlijk kan je altijd wachten tot de volgende generatie kaarten, maar om nou bijvoorbeeld 2 maanden te moeten wachten voordat deze kaart voor zeg §125,- te koop is, zou ik te gek vinden.
Deze kaart bied echt veel waar voor zijn geld en is voor de twijfelaar in mijn ogen een goede keus om te kopen.

Ps: feedback en een waardering worden op prijs gesteld

Update 1
Heb de grafiekjes veranderd en ze zijn nu duidelijk!
Ga 3dmark 06 zo draaien

Update 2
Heb de kaart een poosje in CF gedraaid en na het niet meer herkennen van de CF-bridge vertoonde de kaart artifacts en is deze terug naar de winkel gestuurd.

Heb jij ook een Jetway X4850-EN-512M?

"What`s in the box?"

Dat kan in mijn ogen maar op 1 ding slaan:

Compleet off topic, maar goed... ;)
Ik vind de grafiekjes erg misleidend. Je snijdt er gewoon een stuk af waardoor het helemaal buiten proporties is. De 4850 lijkt nu ineens 2x zo snel als een 8800. Ook al word het duidelijk met het lezen van de getallen, het is hoe dan ook misleidend. Ik denk dat je dit bedoelt met je laatste zin!

Verder een goede review. Nu de reviews van deze serie binnendruppelen ben ik bijna overstag!
nu heb je gelijk in je antwoord, maar word deed ze automatisch zo en kon de eigenschap niet veranderen jammer genoeg. Daarom heb ik er ook bijgezet met welk percentage de kaart sneller is dan de 8800GT.

Ik ben ook overstag gegaan voor deze kaart, het is een toppertje, alleen een andere koeler kan wel nodig zijn als je van stilte houdt
Is een review met potentie :)
de testjes zijn idd wel ietsjes misleidend je kan beter ook een paar spellen meenemen, dan zie je dat de 4850 nog wel iets beter scoort als een paar % meer als de 8800gt

zal na de update de sterren uitrijken :P
What's in a name? Die review ziet er ERG goed uit, maarre...

3DMark2001SE is oud, oud, oud. Die Nature test voldoet echt niet meer, DX8. En daarbij zijn de grafiekjes ook misleidend. Try again with new games (de HD4850 rent dan min of meer rondjes om de 8800GT)
Nu weet ik ook dat deze test oud is, maar aangezien ik de kaart gisteren in gebruik genomen heb en gelijk een review geschreven heb had ik niet echt de tijd om hier genoeg aandacht aan te besteden.

Daarnaast had ik een probleempje met 3dMark06. Deze wilde niet opstarten (heb ik origineel). Vantage heb ik niet, mss nog een keertje opzoeken.

Spellen moet ik nog aan werken want heb net weer COD4 geÔnstalleerd. maar met een test op 1900x1200 en dan alles zo hoog mogelijk zal dit wel leuk gaan worden
Ik zelf bezig nu de 8.10 drivers.
dat moet den kik ik zelf bezit nu de 8.10 drivers zijn
voor de rest mooie revieuw de grafiekjes idd beetje onduidelijk.
ik zie ook graag wat meet fps in spelletjes vergeleken met je 8800 GT daar heb je meer aan dan 3Dmark vind ik zelf.
heb zin even verbeterd.

in game vergelijken gaat nu momenteel erg lastig worden. Heb namelijk de 8800GT met deze geruild. Dus de 8800GT heb ik niet meer in mijn bezit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik nog uitslagen van verschillende games ga posten. Kan deze alleen niet vergelijken met die van een 8800GT