Specificaties Rad. R9 290 (947MHz), 4GB DDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX R9 290 4GB Core Edition Review

thetrueman2 6 december 2013, 7.234 views

XFX R9 290 4GB Core Edition

Pluspunten

• Geweldige Prestaties
  • Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Makkelijk te Modden

Minpunten

• Luidruchtige Koeling

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Inleiding:
Ik troll al lang rond op Tweakers. Voordat ik een account had ook al zeker 3 a 4 jaar, en in al die tijd veel gelezen en geleerd maar weinig teruggegeven.
Dit is mijn eerste review, hopelijk om iets van te leren en anderen te informeren! Feedback in enige vorm wordt dan ook op prijs gesteld.

Mijn vorige systeem, wat was gebaseerd op een Asrock z68 bord met een i7 2600k en 2x 6950 in CFX voldeed, maar ik was toe aan een nieuw systeem. Mijn vriendin maakt inmiddels gebruik van de voorgaande setup, en ik zit ben gelukkig met mijn nieuwe build.
Ik gebruik mijn PC voor een breed scalia aan toepassingen, van video rendering tot code compilatie. In mijn vrije tijd game ik ook vrij veel, wat ik graag op de hoogst mogelijke instellingen en resolutie doe. Na veel lezen en afwegen heb ik uiteindelijk gekozen om 3x een XFX R9 290 in Trifire te draaien (De rest van mijn setup is onderaan de review te vinden). Ik wil op vrij korte termijn Eyefinity gaan draaien, helaas kan ik nu alleen benchmarks op 1920x1080 toevoegen.

En dan verder
Ik heb de R9 290(X) gevolgd vanaf de eerste nieuwspost op T.net/HWI, maar helaas was ik alsnog te laat met bestellen bij een erkende webshop in Nederland. Dit had als gevolg dat ik totdat de voorraad hersteld was de tijd had om mij in te lezen op de kaarten. Al vrij snel werd duidelijk dat alle productenten van de AMD kaarten dezelfde koeler op hun kaart zouden monteren, waardoor er geen verschil in prijs/kwaliteit zou zitten. Meer hierover in het gedeelte "Een gratis 290X?".

In deze review probeer ik zo een beeld te geven van de 290, door te kijken naar (on)gemakken, en de prestaties van de kaart(en), met name de verschillen tussen stock/aftermarket in single, cross- en trifire mode. Ik heb helaas geen geluidsmeter, en kan slechts op gehoor aangeven hoe luidruchtig de kaarten zijn.

Specificaties

Voeding
Aantal 6 pins 1x
Aantal 8 pins 1x

De verpakking en inhoud

De verpakking doet precies wat het moet doen: aangeven wat er in zit. De doos is duidelijk qua productinformatie, maar gelukkig zonder alle toeters en bellen. Na het openmaken van de verpakking vindt men een neutraal bruine doos met het XFX relief er in gedrukt. De doos is biologisch afbreekbaar, dus ook de ecologische tweaker kan met een gerust hart zijn 400 watt barbecue grafische kaart in zijn systeem drukken.
De biodoos bevat het volgende:
  • 2x Reclame van XFX
  • 1x 2 Molex -> 6-pin PCI-E
  • 1x 2 6-pin PCI-E -> 8-pin PCI-E
  • 1x R9 290 Videokaart in antistatische verpakking
Uiterlijk

Zoals eerder vermeld heeft de XFX 290 dezelfde referentiekoeler als andere merken die momenteel verkrijgbaar zijn. Qua vormgeving en performance zit er dus (nagenoeg) geen verschil tussen deze en kaarten van andere fabrikanten. Persoonlijk vind ik de referentiekoeler erg mooi, maar over smaak valt natuurlijk te twisten.

De kaart voelt solide en zwaar aan, met 1028 gram (stock) (tegenover 938 gram 6950 met Xtreme III). Het blok lijkt solide, maar bestaat uit een plastic kap met daaronder de (flinke) heatsink en koeler. Voor de modders en swappers onder ons: de kaarten worden tijdens gebruik heet. Tijdens het in/uitpluggen van de kaarten meer dan eens mijn vingers gebrand, wees gewaarschuwd.

De Koeling & Geluidsproductie

Dan komen we aan bij een knelpunt; De koeling. Het zal voor niemand die deze kaart kent of er over gelezen heeft een verassing zijn: de referentiekoeler is erg luid. Mijn vorige kaarten werden gekoeld door aftermarket koelers (Arctic Xtreme III), maar zelfs op idle hoor ik een enkele kaart boven mijn oude systeem uitkomen. Waarom AMD er op staat dat elke fabrikant eerst de stock koeler moet monteren is mij dan ook een raadsel.

Terwijl de kaart idle draait ligt de temperatuur tussen de 50 en 60 graden celsius. De kaart is erop ontworpen om te draaien op 95 graden celsius, en zal zich op het moment dat deze temperatuur bereikt wordt terugklokken totdat de temperatuur zakt. Op stock draait het referentiemodel op 947MHz, wat zich terugklokt tot (hoogstens) 662MHz om de temperatuur te laten zakken. Dit levert een interessant effect op tijdens het spelen van games, aangezien de koeling zich pas druk gaat maken op het moment dat de temperatuur in de buurt komt van de 80 graden. De kaart heeft op fabrieksinstellingen een profiel waarmee de ventilator tot op 47% van zijn maximale kracht kan draaien voordat de kaart zich terugklokt. Ik gebruik de RivaTuner overlay die wordt meegeleverd met MSI afterburner, om een beeld te krijgen hoe warm de kaarten ongeveer zijn tijdens het werk en of het spel efficient gebruikt maakt van CrossFireX. Bij elke benchmark en op ultra geconfigureerd spel bereiken de kaarten na ruwweg 4-5 minuten hun doeltemperatuur, en kan je in de overlay zien dat de kloksnelheid begint te dansen met de temperatuursensor. Stock natuurlijk op 947mhz, maar dit fluctueert al snel tussen de 720-900 omdat de koeler het probeert bij te benen. Een minpuntje hier dus.

Modding en Overclocking

Op het moment van schrijven zijn de volgende (lucht)koelers beschikbaar en compatibel met de R9 290(X). Ik zou dan ook adviseren iets meer uit te geven aan een van deze koelers, je gaat het er qua prestaties en geluidsproductie zeker uithalen. Wachten op een aftermarket van een van de fabrikanten kan natuurlijk ook.
  • Arctic Accelero Xtreme III
  • Arctic Accelero Hybrid*
  • Gelid Solutions Icy Vision Rev.2
* De Hybrid is natuurlijk geen full-on luchtkoeler, maar het is in mijn mening een goed alternatief voor 200+ euro aan custom waterkoeling.

Omdat de reference koeler mij dermate slecht beviel heb ik na slechts 2 dagen gebruik besloten om aftermarket koelers te bestellen. Ik wilde graag de Arctic Accelero Xtreme III er op zetten, door goede ervaringen op mijn vorige kaarten. Helaas zijn deze op het moment van schrijven moeilijk verkrijgbaar, dus heb ik na veel afwegen besloten om 3x een Arctic Accelero Hybrid te monteren.

De demontage van de koeler is goed te doen. Er bevinden zich in totaal 16 schroefjes op de koeler (+6 voor de plastic kap, die er niet voor demontage af hoeft), en nog 2 aan de kant van de uitlaat. Door de kaart voorzichtig los te wrikken rond de powerconnectors laat deze vrij gemakkelijk los. De assemblage van de Hybrid bleek moeilijker dan verwacht, maar uiteindelijk mag het eindresultaat er zijn. Omdat het hier een referentiemodel betreft zullen aftermarket koelers met compatibiliteit dus ook altijd passen. Qua modbaarheid is deze kaart dus prima, vooraf inlezen op montage blijft echter essentieel.

Alle 3 de hybrid koelers zijn gemonteerd met Arctic Silver 5 koelpasta en de lijm die arctic bijlevert. Iedereen die bekend is met Arctic voelt hem al aankomen; Fantastische prestaties, maar de montage is vreselijk. De eerste kaart duurt altijd het langst, en zelfs met de ervaring die ik al had met de Xtreme III kostte de montage mij alsnog tussen rond de 1,5-2 uur excl. droogtijd. De volgende exemplaren gingen iets sneller, maar het uitlijnen van de GPU met het koelblok kost veel tijd als er geen extra paar handen beschikbaar is.

Wegens tijdgebrek heb ik nog geen mogelijkheid gehad om de kaarten over te clocken. Mocht ik hier op korte termijn tijd voor overhebben dan zal ik de resultaten updaten ;).

Een gratis R9 290X?

Er zwerven op het internet nogal wat threads rond (op HWI zelfs een link naar een do-it-yourself) over het "flashen" van R9 290 kaarten. Om alle misverstanden uit de wereld te helpen wil ik hier wat aandacht aan besteden, zodat niemand er teleurgesteld uitkomt.

Het gerucht gaat als volgt; AMD heeft 2 chips uitgegeven, de 290 en de 290X. Zoals velen wel weten scoort 290 qua bang for buck beter dan de 290X, zeker als je een beetje fanatiek gaat overclocken. Door de onverwachts grote vraag ontstond er een tekort aan 290 kaarten. Sommige fabrikanten zaten hierdoor met een overschot van dure 290X chips, die (nog) niet verkocht werden en een tekort aan 290 chips. Deze chips zijn in veel gevallen gelijk, maar zijn de 290 chips "afgekeurde" 290X chips. In het geval dat zo'n chip wordt "afgekeurd" brandt de fabrikant er meestal een gedeelte uit met een laser, zodat dat deel van de chip niet meer werkt. Dit wordt dan verkocht als een 290.

Terug naar het tekort; Door het overschot aan 290X chips zijn deze gemonteerd op R9 290 kaarten, en geflashed met een R9 290 BIOS (Ofwel een software-lock in plaats van hardwarematige verwijdering dmv een laser). Er zwerven heel wat theorieen rond op het internet, maar er is tot dusver maar 1 ding zeker: aan de buitenkant van de kaart is niet te zien of deze een 290X of 290 chip bevat. De GPU koeler moet hiervoor worden verwijderd, zodat de chip zichtbaar is.

Er zijn geen consistenties gevonden in productiedatum/weken wanneer er precies chips van 290X kaarten zijn gemengd (en door welke fabrikanten). Powercolor leek dit op vrij grote schaal te doen, en ook XFX heeft een redelijke succesrate.

Jaja heel fijn, maar heb ik nou een 290 of 290X chip??
Dit kun je zien aan de socket: draai de kaart een kwartslag zodat de PCI-E aansluiting naar boven wijst. Er staat op de socketrand waar de chip gemaakt is, en rechts hiervan een reeks getallen in het volgende formaat: XXX-XXX20XX. Eindigt deze reeks op 2000, dan bevat jouw kaart een 290X chip. Eindigt het op 2020, dan is dit een 290 chip.
OF De kaart proberen te flashen met een 290X-bios kan natuurlijk ook, er zit namelijk een dual bios switch op de kaart (wel even back-uppen natuurlijk). Als het aantal shaders verhoogd wordt van 2560 naar 2816, dan is het flashen gelukt en bevat de kaart dus een 290X chip.

!Belangrijk: Nogmaals, er is geen consistentie in de mate waarin deze kaarten geproduceerd of geleverd zijn of worden. Ik heb 3 kaarten besteld bij Azerty op 22 november. Van mijn 3 XFX kaarten, met elk een andere productieweek (1340, 1338 en 1337) zijn er 2 met een 290X chip, en 1 met een 290 chip (iemand ruilen? ;)). Ga deze kaarten dus niet bestellen omdat je een goedkope 290X wil, dit is namelijk niet te garanderen.

Benchmarks en Prestaties

Ik zal mijn setup benchen in de volgende configuraties: 1x Stock, 2x Stock, 3x Stock, 1x AC, 2x AC, en 3x AC. In alle gevallen draaien de benchmarks op Windows 8.1 x64, Catalyst 13.11 Beta 9.4, 4820K@4.7Ghz in een gesloten CM Cosmos II behuizing met alle case fan settings op hoog (100%). Om te laten zien wat deze kaarten daadwerkelijk op stock kunnen presteren wordt het fabrieks fanprofiel niet aangepast, en laat ik de kaarten 5 minuten idlen met 70% fanspeed tussen benchmarks. Mijn moederbord (Asus Extreme IV) biedt de mogelijkheid om 3x 3-slots videokaarten te monteren, door het "2"e (zwarte) PCI-E slot in verbinding te stellen met het 2e (rode) PCI-E slot. De kaarten zijn in beide configuraties dan ook gemonteerd in PCI-E slot 1, "2" en 4 om de airflow/intake gelijk te houden.

Synthetische Benchmarks: 3DMark 11, 3DMark Firestrike, 3DMark Firestrike Extreme, Unigine Heaven en Unigine Valley
Real-Life Benchmarks: Batman - Arkham Origins, DiRT - Showdown, Metro - Last Light, Tomb Raider (2013)

In alle gevallen worden de benchmarks gedraaid op 1920x1080 met de hoogst mogelijke instellingen/preset.

De Synthetische Benchmarks:
3DMark 11: Performance Preset
3DMark 11: Extreme Preset
3DMark Firestrike: Standaard
3DMark Firestrike: Extreme Preset, demo uitgeschakeld

UPDATE 25/12; 2 kaarten geflashed met een R9 290X BIOS, Synthetische Benchresultaten staan hieronder.

4815 - 1x 290(X) 3dmark Firestrike Extreme
9523 - 1x 290(X) 3dmark Firestrike
8836 - 2x 290(X) 3dmark Firestrike Extreme
16043 - 2x 290(X) 3dmark Firestrike

Unigine Heaven: Custom; DX11, 1920x1080 8xAA fullscreen, Ultra, Extreme Tessellation

Unigine Valley: Custom; DX11, 1920x1080 8xAA fullscreen, Ultra

Batman - Arkham Origins: Alle instellingen op ultra/aan, vsync off en anti-aliasing op 8xMSAA.

DiRT: Showdown: Hoogst mogelijke instellingen, refresh@59, vsync off

Tomb Raider (2013): 1920x1080, Ultimate Preset, Vsync off

Metro Last Light: DX11, 1920x1080, Quality Very High, AF 16X TF, Normal Motion blur, SSAA, Tesselation Very High, Advanced PhysX uit, 5 runs

Bij bijna alle benchmarks kwamen er geen bijster veel betere prestaties uit na het monteren van aftermarket koelers. Games lijken na de montage echter wel soepeler te draaien, maar misschien is dit meer iets wat ik wil zien dan werkelijkheid. Op het gehoor is het wel een enorme stap vooruit, maar dat was te verwachten.

Qua prijs/kwaliteit zijn deze kaarten geweldig, Ik zou ze ten zeerste aanraden voor de veeleisende gebruiker. Momenteel schommelen deze kaarten tussen de 350 en 400 euro, wat uitmuntend is voor wat je er voor terug krijgt.

Om alle prestaties er uit te kunnen halen is het echter wel noodzakelijk om de kaarten te tweaken met een nieuw fan profiel of een aftermarket koeler, wat veel gerommel is/kan zijn als je gewoon in wil kunnen pluggen en gaan. Zelfs met de koelerteugels aangetrokken heeft de kaart echter nog genoeg paardenkracht over om alles echter soepel op het scherm te krijgen.

Heb jij ook een XFX R9 290 4GB Core Edition?

Reviews door de redactie

Allemaal leuk en aardig, maar welke hashrate haal je? ;)
Ik zeg: Litecoins minen! (schatting)

Zonder te dollen: bruut hoor 3x een R9 290(X). Ben je qua crossfire prestaties in sommige games niet wat teleurgesteld, zoals Metro 2033, waar 3 t.o.v 2 niks uitmaakt. En in Dirt 3 maak 2 t.o.v. 1 niks uit en dan opeens met 3 videokaarten weer wel.

Heb je al overwogen om die ene 290 te flashen naar een 290x? Je hebt dan wel echt een ongekende prijs/kwaliteits verhouding. In feite dus 3 290x'en voor 360-370 euro per stuk.

En heb je ook eens overwogen om een groter beeldscherm (1440p) of meerdere beeldschermen te nemen? En zou je nog, als je het spel hebt, een BF4 benchmark willen toevoegen?

Goede review btw!

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 6 december 2013 19:43]

Dank voor de feedback! :)

Hashrate heb ik nog niet naar gekeken, ben het wel aan het overwegen omdat litecoin goed loopt momenteel ;).

Ik had al wel verwacht dat het niet overal goed zou gaan schalen op 1920x1080. Mijn verwachting is dat het op het moment dat ik Eyefinity ga draaien ik het er wel uit ga halen, met name omdat AMD zelf aangeeft dat de kaarten ontworpen zijn voor hogere resoluties (4K bijv.). Ik zal vanmiddag BF4 ook nog benchen, ik heb gehoord dat het goed moet schalen met Cross- en Trifire.

Over het flashen, wat ik heb begrepen is dat als niet alle kaarten geflashed zijn het geen voordelen oplevert. Omdat 1 van de kaarten niet flashbaar is zullen de 2 waarbij alle 2816 shaders unlocked zijn maar 2560 shaders gaan gebruiken. Bekijk het alsof je een echte 290X met een 290 zou proberen in Crossfire te draaien, dat werkt gewoon niet. Ik heb gewoon pech dat maar 1 kaart niet flashbaar is, anders had ik 360+ euro bespaard door geen 290X Trifire aan te schaffen. Het is gewoon een gok, want zoals ik al aangaf is er geen manier om te weten welke chiprevisie je krijgt bij het bestellen.

[Reactie gewijzigd door thetrueman2 op 6 december 2013 16:53]

De SSD waar windows op stond is vrijdag gecrashed. Ik heb deze inmiddels RMA gestuurd, maar ik mis nog behoorlijk wat software. Ik zal zsm Battlefield 4 benchen, dan reply ik als de resultaten toegevoegd zijn :)

Sorry voor de vertraging!
Bedankt voor de moeite. Maar haast je niet hoor :p
Zou je eens kunnen kijken naar het verschil tussen 3 r9-290 en 2 r9-290x ben wel eens benieuwd hoe 3 kaarten schalen.
Zal een gedeelte van de software herinstalleren, en dan gaan flashen. Ik geef een gil als de resultaten toegevoegd zijn! Ik ben zelf ook wel benieuwd namelijk :P
Inmiddels 2 kaarten geflashed. Wegens tijdgebrek alleen Firestrike gebenched, hopelijk heeft iemand er iets aan :)

4815 - 1x 290(X) 3dmark Firestrike Extreme
9523 - 1x 290(X) 3dmark Firestrike
8836 - 2x 290(X) 3dmark Firestrike Extreme
16043 - 2x 290(X) 3dmark Firestrike
Wow, ik moet zeggen dat je scores best laag zijn.
Ik heb voor 280 euro een r9 280x opgepikt en ik haal 9,5k als ik op 1225/1800 draai.
Wauw mooie score! Heb ook je review doorgelezen van die kaart, mooi gemaakt!

Mijn doel was om wat algemene info te delen, de maximale score van de kaarten kan zeker hoger uitvallen als deze overgeclocked worden. Alle bovenstaande benchmarks zijn op stock gedraaid (1000/1250 als 290X), mocht iemand overgeclockte scores willen delen dan zal ik deze met liefde toevoegen. :)
Ik wil wel jouw overclockte scores zien, met je arctic erop, ik ben erg benieuwd namelijk!
Zou je aub willen kijken of er op een of andere manier (zonder dat de garantie verbroken hoeft te worden) toch verschillen zijn te ontdekken tussen de 290's en 290x'en. Zou fijn zijn, kan ik ook even inslaan :$
Er is naar mijn weten geen manier om aan de buitenkant van de kaart te zien welke chip er in zit. In eerste instantie werd gedacht dat het om chiprevisie ging, maar al mijn kaarten zijn r1.1 (volgens de doos). Toch zijn er maar 2 unlockbaar.

Je opties om er achter te komen zijn:
- koeler eraf halen (verbreekt garantie)
- kaarten flashen met de 290x bios. Door de dual bios knop zit er geen risico aan. Als de flash succesvol is zijn er meer shaders unlocked. Ik had het per ongeluk ook gedaan met mijn echte 290, maar de bios werd niet overschreven. Naar mijn weten doorbreekt dit de garantie niet.

Voor succesrates e.d. zou ik je aanraden hier en hier even te kijken. Sinds ik deze review heb geplaatst heb ik de succesthread niet echt meer gevolgd, maar destijds scheen er een nieuwe chiprevisie te zijn uitgegeven die dit truukje onmogelijk maakte. Weet dus waar je aan begint. :)
Ah jammer, kzit er over te denken om m'n msi terug te sturen en dan voor de 290 te gaan. Als hij unlockable is: Houden, is hij het niet: Wet koop op afstand :*)
dat kan alleen als verpakking dicht blijft, waardoor je het miss. niet kan zien...
Je mag het product gewoon testen hoor?
nope, alleen ongebruikt en in originele verpakking (uit verpakking mag wel las ik net, mtis de verpakking niet beschadigd raakt)

[Reactie gewijzigd door Morress op 13 januari 2014 21:37]

Blijkbaar heb je dan nog nooit van de wet gebruik gemaakt :)
Bullshit, je mag gewoon testen hoor.
Nette review, +3 voor de X-factor (demontage)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 13 januari 2014 21:44]

Dat jij en stef602 wel geld terugkregen omdat men coulant blijkt te zijn, betekend niet automatisch dat jullie in je recht stonden. 2seconden google verteld je wat ik jullie voorspiegel.

En verplaats je eens in een ondernemers die talloze artikelen retourr krijgt met geopende verpakking waardoor hij het product niet meer als nieuw, met bijbehorende waarde, kan verkopen.

[Reactie gewijzigd door Morress op 13 januari 2014 22:04]

Als je de kaart alleen uit de doos haalt, in je systeem steekt en probeert te flashen zal geen webshop daar een probleem van maken. Als het testen niet zou mogen zou ik niet weten hoe je anders te weten moet komen of een product bevalt, naar de doos kijken voegt weinig toe aan de beschrijving van een website...

En ja, ook ik heb meer dan eens producten van webshops geleverd gekregen die al eerder geopend waren. Tot dusver nog nooit klachten over gehad ;).
nogmaals, dat je je geld terugkrijgt is mooi, maar geen recht...
ja, herhaling, strict genomen alleen als het ongebruikt is. Dat men er ruimer mee om gaat betekend NIET dat het je RECHT is.
Je kan niet weten of een produkt je bevalt als je het niet gebruikt hebt en dus niet uit de verpakking gehaald. Ook ik heb al meerdere malen een produkt teruggestuurd en geen enkele webwinkel heeft er een probleem van gemaakt.

Als je ervoor zorgt dat de verpakking niet beschadigd is en alle onderdelen in de verpakking steekt maken ze er niet zo rap een probleem van.
Heren, hoewel het punt nu al meerdere keren is gemaakt lijkt het nog niet door te dringen tot Morress. Comments over het wel/niet terugsturen van hardware voegen niks toe aan deze review, en dit is niet de plaats om daarover te kibbelen. Ik wil iedereen bedanken voor de feedback, en jullie vriendelijk verzoeken deze discussie voort te zetten op het forum indien daar behoefte aan is.

Bij voorbaat dank. :)
Jouw eerste review, dan ook maar mijn eerste reply sinds forever op T:
Dank! :-)
Tjee wat een geweld. Mooi man!
Je hebt de stock coolers verwijderd. Ben je niet bang met de garantie? Ik zag dat er op 2 schroeven VOID stickers zaten.
Garantie is inderdaad een risico. Heb de kaarten wel uitgebreid getest voordat ik de aftermarket koelers erop heb gezet, maar veel meer kan ik niet doen :). Ondanks wat AMD zegt over de 95* stress temperatuur kan ik mij niet voorstellen dat dat goed is voor de onderdelen, dan heb ik liever dat ze rond de 50* draaien zonder garantie.
Ben het met je eens. Daar niet van. Ik weet alleen niet hoe XFX ermee omgaat. Zit zelf aan 1 van deze bad boys te kopen en dan onder een ek blok te koelen. Vind alleen garantie ook altijd wel prettig.
Ik heb zelf geen ervaring met de garantie, maar heb wel al meerdere keren gehoord dat Sapphire niet moeilijk doet bij een kaart die watergekoeld is geweest. Vandaar dat ik er nu ook zelf een heb bestel i.c.m. een Accelero Hybrid ;)
het *schijnt* dat XFX hier ook geen punt van maakt. Ik heb hier echter geen persoonlijke ervaring mee, en omdat het verwijderen van de heatsink vereist dat je de garantiestickers doorbreekt denk ik dat de webshop/distributeur hier mogelijk wel een punt van kan maken.

Zoals ik al zei het gaat om wat je prettig vindt. De kaarten kunnen hoe je het ook wend elk moment kapot gaan. Als ze het nu echter doen acht ik de kans vrij klein in dat ze binnen 2 jaar de geest gaan geven mits goed gekoeld. Vind je dit een punt dan zou ik de stock koelers lekker laten zitten en het geld wat je aan custom koeling uitspaart uitgeven aan een goede geluidsdichte koptelefoon ;)
Goede review! Heb alleen een vraagje, wat voor een behuizing heb jij? Ik vroeg me namelijk af hoe jij al die Hybrids kwijt kon :p
Ik heb een Cooler Master Cosmos II, en ik moet zeggen: het past maar net :P. Ik hoopte in eerste instantie alle 3 de radiatoren bovenin kwijt te kunnen, maar door de 5,25" bay past de derde net niet. Nu zitten er 2 boven de processor, en 1 tegen de middelste HDD bay aan.

De radiatoren zijn geschikt voor 12" mounting holes, maar steken aan alle kanten een stuk(je) uit. Ik had er geen rekening mee gehouden dat dat niet ging passen, maar gelukkig heeft de behuizing heel veel opties om ze kwijt te kunnen :)
Oh wauw ja die behuizing ken ik, echt heel gaaf ontwerp. Mooi dat het toch nog past! Zit zelf te kijken of ik naar iets groters kan, wil in komende half jaar toch misschien een keertje gaan investeren in een custom loop.

Bedankt voor de informatie over die radiatoren, had dat nog niet gehoord :)
Wat zijn je temperaturen met de Arctic Hyrbid? Ik heb een r9 290 en wil graag naar een andere koeling, maar vind niets terug in de review. Idle en tijdens gamen?
Temperaturen verschillen ietwat, afhankelijk van de positie in de behuizing en natuurlijk of de software efficient gebruik maakt van CFX. De kaart in slot 1 zit idle op 41*, slot 3 zit op 31*. Onder lading heb ik tot dusver in slot 1 max 76* en in slot 3 68* behaald tijdens gamesessies van 2+ uur. Voor mij was het kabaal de hoofdreden om aftermarket koelers er op te zetten, samen met de absurd hoge stresstemperatuur. Als budget een issue is dan zou de Accelero Xtreme III ook een uitkomst kunnen bieden.

Tot dusver bevalt de overstap echter zeer goed. Zoals vermeld in de review is de installatie wel nodeloos irritant, maar het is een grote vooruitgang vs stock.
Klopt, ik had hiervoor 2x een HD6950 hierop had ik bij beide een Arctic Extreme 7970 koeler geinstalleerd, was leuk om de heatsinks erop te plakken maar het koste wel wat tijd. Met die koeler werden de kaart idle rond de 30 graden en tijdens gamen/minen werden ze zo`n 60 graden. Maar dat is met deze koelers dus ook het geval. Ik zit te twijfelen of ik de Xtreme 3 of de Hybrid neem, ik moet even kijken of ik genoeg ruimte heb in e kast waarschijnlijk niet en word het toch de Xtreme 3.
Mooi artikel maar ik heb 1 vraagje, misschien een beetje een silly question maar stel je hebt een r9 290 gekocht en het blijkt dat het een r9 290x chip heeft, dan zou zoals in het artikel de chip zijn geflashed naar r9 290 bios, moet je de chip dan flashen naar r9 290x bios om de prestaties van een r9 290x te krijgen? (sorry als het wat onbegrijpelijk is, ik heb er zelf niet veel verstand van :D)
Alvast bedankt!
Tnx, ik neem aan dat het gewoon mogelijk is om met een of ander programmetje te gaan flashen?
Zie hier voor een uitgebreide guide. En ja; zoals ik al beschreef in de review is een 290 eigenlijk een "afgekeurde" 290X, maar in sommige gevallen is een gedeelte van de chip alleen door middel van software uitgeschakeld (goedkoper dan de chip opzettelijk kapot maken zodat deze niet meer op 100% werkt).

Door het "flashen" van de kaart overschrijf je de software die de kaart aanstuurt, zodat het de volledige kracht van de kaart gebruikt. Er is echter geen garantie dat jouw kaart ook daadwerkelijk zo een chip heeft, koop deze kaart dan ook niet omdat je dat verwacht. Flashen is niet ingewikkeld, maar lees je goed in over de risicos en kijk bij de link bovenaan deze reply ook naar de successrates van de verschillende merken. (uitklapmenuutje ongeveer 3/4 in de eerste post). Als je er hulp bij nodig hebt, stuur me dan even een DM.