Specificaties Tower, 13 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 6 Zwart Review

rrikkert 3 december 2013, 663 views

Cooler Master Centurion 6 Zwart

Pluspunten

• Mooi strak (zwart) design
  • Vooraf ge´nstalleerde fans
  • Cable-management
  • USB 3.0

Minpunten

• Slap klik-systeem voor optische drives

Zo'n 5 maanden geleden deze kast, samen met alle andere benodigde componenten voor een Mainstream game-pc aangeschaft op Azerty. Voor de prijs van Ą49,90 (alleen de kast :+ )

Na deze maanden vond ik het tijd om een review te schrijven, ook vanwege het feit dat er nog geen review van was.

Uiterlijk:
Zoals we van Cooler Master gewend zijn is er ook bij deze kast over het design nagedacht. Persoonlijk vind ik de zwarte kast in combinatie met de blauwe Fan verlichting vaak een fraai gezicht.
Dat is bij deze kast wederom het geval. De kast is volledig gemaakt van metaal, aan de voorkant zit een mooi zwart metalen rooster met het CM centurion logo erop.
Aan de linkerzijde, onderzijde en achterzijde zitten ook metalen roosters waar eventueel ook een fan voor geplaatst kan worden.
De hoek van de voorkant naar de linkerzijde is afgesneden, en aan die zijde bevind zich de aan/uit knop en de reset knop. Bij mij staat de kast rechts onderin mijn bureau waardoor deze knoppen mooi mijn kant op staan.
De binnenkant is ook volledig zwart gespoten.

Praktische details:
Achter het metalen rooster aan de voorkant zit een voorge´nstalleerde fan van 120 mm, deze is voorzien van blauwe LED verlichting en kan op je moederbord maar ook rechtstreeks op je voeding worden aangesloten. Het 2e is bij mij het geval, daarbij is de fan volledig geruisloos. De blauwe verlichting staat leuk. Deze fan zuigt lucht naar binnen.
Ook boven achterin zit een fan ge´nstalleerd die makkelijker op je moederbord aan te sluiten is. Deze fan kan je dan volledig bedienen in mijn geval. Deze fan blaast lucht naar buiten.

Het moederbord is met de bijgeleverde schroefjes makkelijk te monteren en er was geen kracht nodig om het moederbord te monteren, er is ruimte zat voor een grote videokaart, mijn ASUS GTX650 paste er makkelijk in, de slotjes die je daarvoor aan de achterkant moest verwijderen zijn met 1 schroefje en een makkelijk klik-systeem ook makkelijk te verwijderen. Eventueel zijn er nog meer slotjes voor een geluidskaart en/of 2e videokaart.

Voorin de kast zitten standaard al 2 USB3.0 aansluitingen en 2 USB2.0 aansluitingen. Ook een 3,5 mm headphone en microphone aansluiting ontbreken niet.

Voorin zitten 3 bays voor optische drives. Hier zou je dus een DVD drive, blu-ray drive en floppy disk drive (voor wie het nog gebruikt) kunnen monteren. Ik heb in mijn kast 1 DVD drive ge´nstalleerd. Het systeem van deze bays is nogal vaag en daarbij heb ik het klik-systeem van 1 van de bays afgebroken. Hiervoor had ik echter gewoon de handleiding kunnen raadplegen, dan was dit geen probleem geweest. Achteraf zit de DVD drive nu goed vast in kast.

Onderin de voorkant is ruimte voor maar liefst 5 HDD's. Ik heb slechts 1 HDD ge´nstalleerd die naadloos in de bay paste. Er zijn nog 4 bays over waar ook een kleinere SSD schijf makkelijk in te monteren is omdat de bays redelijk universeel gemaakt zijn.

De voeding komt onderin de achterkant van de kast, je plaatst deze op een roostertje waardoor de lucht toevoer voor de fan van je voeding voldoende is. Ook de voeding is makkelijk te monteren, voeding erin plaatsen, vast schroeven en klaar.

De kast heeft ook de mogelijkheid (en als die er is zou ik die altijd benutten) voor cable-management. Er zit achter het moederbord een dubbele wand, tussen de 2 wanden kun je alle kabels verwerken van/naar je voeding en van/naar je moederbord. Hierdoor ziet het geheel er strak uit doordat er geen tientallen kabeltjes door je kast lopen, maar ook de air-flow wordt op deze manier positief be´nvloed. In combinatie met een modulaire voeding wordt het uiteindelijk een mooi geheel.

Conclusie:
Ik ben dankzij het installatiegemak en strakke design zeer tevreden met mijn kast. Ik ben van plan om binnenkort wat uitbreidingen voor mijn computer te kopen waaronder een SSD schijf en dankzij deze kast vind ik het geen probleem om mijn computer weer een keertje open te halen en hier en daar wat te verbouwen.

Als je zorgt dat je alle onderdelen in 1 keer netjes wegwerkt ben je wellicht wat langer bezig maar het resultaat mag er zeker zijn.

Feedback om mijn reviews is altijd welkom. Laat een comment achter of stel gerust een vraag als je die hebt.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 6 Zwart?