Specificaties 4,3" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One Mini Zilver Review

jorisleem 1 december 2013, laatste update op 8 december 2013, 1.841 views

HTC One Mini Zilver

Pluspunten

• Voelt stevig aan
  • Stabiel
  • HTC Sense
  • Accu
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Toetsenbord (softwarematig)
  • Geen Full HD
  • Qua prijs aan de dure kant in vergelijking met een Nexus 5
  • Haarscheurtjes

WIP
*****LET OP! Deze review is nog niet af. Vanwege tijd gebrek zet ik het eerste deel alvast online******
Ik verwacht deze review in een week of twee helemaal compleet te hebben.

Inleiding:

Dit is de eerste review die ik schrijf; dat gezegd hebbende.
De review gaat over de HTC One Mini, één van de afgeleide toestellen van zijn grotere broertje de HTC One.
De HTC One Mini is aangekondigd op 18 Juli 2013.
Wat de naam Mini al doet vermoeden is dat het een kleinere model is van de HTC Maar later meer over de Specs en het uiterlijk van de telefoon.

Zelf gebruik ik al jaren een Android device, dus dat is niet nieuw voor mij.
Dit word wel voor het eerst dat ik een HTC Android device in mijn bezig heb.
Maar wat misschien nog wel een groter verschil is:

Afb 1: Mijn vorige telefoons, van links naar rechts: Nokia E71; Motorla Milstone, Droid 3 en Droid 4
Zoals duidelijk te zien is in deze foto hebben mijn vorige toestellen allemaal een toetsenbord.
Dit wordt dus wel even wennen, al zal ik proberen om er rekening mee te houden in de review dat ik niet anders gewend ben.

Waarom deze review:

Tweakers heeft zo nu en dan een actie dat je mee kan doen om een toestel te testen.
Het volgend stond op donerdag 7 november 2013 op de frontpage:
“HTC en Tweakers geven vijf One mini’s weg om te testen”

Het vinkje op de vraag “Wil jij kans maken om één van de vijf winnaars te zijn?” was snel gezet op “Ja, natuurlijk”.
Zoals op de site stond zou Tweakers op 14 november een bericht de deur uit doen naar de Tweakers die hadden gewonnen.
14 november kreeg ik om 13:49 een mailtje van tweakers.net met het onderwerp: “Goed nieuw van Tweakers & HTC”.
Op dat moment ging er nog niet gelijk een belletje rinkelen bij mij, maar na het mailtje te hebben gelezen begonnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen.

Na een paar mailtjes heen en weer ben ik vanaf 19 november de gelukkige eigenaar van een HTC One Mini.

Waarschijnlijk begrijpen jullie nu ook waarom er nu op eens geen toetsenbord meer onder mijn nieuwe telefoon zit.

De specs van de HTC One Mini:

De telefoon is niet alleen kleiner dan de HTC One maar de telefoon heeft ook andere specs.
HTC One mini HTC One
Wifi a/b/g/n 2.4ghz en 5ghz
GPS
Bluetooth 4
NFC

Vooral de CPU is minder krachtig dan de HTC One. Maar in tijdens het gebruik van de HTC One Mini heb ik niet veel last van de “trage” CPU gehad.
Maar ik gebruik de telefoon hoofdzakelijk voor E-mail/Whatsapp/Bellen en af en toe een beetje surfen en het nieuws lezen.
Dat gaat met de CPU die er in zit vlekkeloos.

Unboxing:

De HTC One mini zit in een verpakt in een strak wit doosje:

Afb 2: HTC One Mini verpakking

Na het verwijderen van de bovenkant komt al snel de HTC One Mini tevoorschijn. Met daar onder de accessoires van de HTC One mini :

Afb 3: HTC One Mini verpakking 2

Afb 4: HTC One Mini uitgestald
Zoals tegenwoordig bijna elke telefoon komt de HTC One Mini ook met een paar standaard accessoires:

Afb 5: Accesoires HTC One Mini van links naar rechts: Headset, Oplader en USB kabel

Wat me gelijk opviel waren de oordopjes, in eerste instantie dacht ik dat het speciale “Beats” dopjes waren echter kon ik dat niet op de dopjes zelf vinden.
Later meer over het geluid en de dopjes.

Afb 6: Links Droid 4 en rechts de HTC One Mini

Een week met de HTC One Mini:

De eerste dagen was wel heel erg wennen dat de HTC One Mini geen toetsenbord heeft en daarnaast heeft de HTC One Mini naar mijn mening een bug in de software zitten als men het standaard toetsenbord gebruikt in combinatie met autocorrectie en in landscapemode.
Als er wordt getypt komen er suggesties in beeld, deze komen op de plek te staan waar het woord/zin getypt wordt om het te verduidelijken heb ik een screenshot gemaakt:

Afb 7: Bug tijdens typen

Dit vond ik op den duur dusdanig vervelend dat ik overgestapt ben naar een ander toetsenbord, Go Keyboard. Go Keyboard is gratis en heeft deze “bug” niet.

Zelf ben ik geen HTC gewend en wat bij zoals de meeste mensen wel weten heeft HTC op al hun Android toestellen HTC Sense staan. De versie die wordt meegeleverd met de HTC One Mini is HTC Sense 5.0 in combinatie met Android 4.2.2. Één van de dingen die me opviel bij het eerste keer gebruik is de “HTC BinkFeed”. HTC BlinkFeed is bedoeld om nuttige informatie te tonen aan de een gebruiker, zoals nieuws.

Bij de initiele installatie van de telefoon kunnen we kiezen wat er getoond wordt op de HTC BlinkFeed, tevens is het standaard dat de informatie automatische update als je op wifi zit en niet op 3g, dit om data te besparen.

Afb 8: HTC BlinkFeed

De Blinkfeed heb ik afgelopen week aardig vaak gebruik om even snel het nieuws te lezen.

Wat me wel is opgevallen dat er nu naar een paar weken al haarscheurtjes in de rand van de telefoon zitten (de rand is van plastic). Dit mag niet al gebeuren naar een paar weken.

Ik heb de telefoon nu ongeveer 2 a 3 weken in mijn bezit. Het is een erg fijne telefoon. De specs zijn dan wat lager dan de HTC one maar ik heb zelf geen problemen ervanen met de lager specs. Tijdens het bellen viel me op dat de geluidskwaliteit erg goed is van de HTC, dit ook als hij de telefoon op handfree staat.
De bouwkwaliteit valt me naar een paar weken toch tegen vanwege de haarscheurtjes.

Heb jij ook een HTC One Mini Zilver?

Prijs aan de dure kant is wel een significante understatement. Dat ding is zwaar overpriced. Je haalt dikkere specs dan zijn grote broer al in huis voor de prijs van deze mini.
Kun je daar misschien een foto van maken en bij deze review plaatsen? Ik ben wel benieuwd wat voor soort scheurtjes dat precies zijn. Geen valschade neem ik aan?
[...]

Ik had gisteren geen camera bij de hand. Maar ik ga zeker nog even wat foto's van de haarscheurtjes plaatsen.
Het is geen valschade!
Sterkte met het verlies van je fysieke ToBo