Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

HetGezegde 28 november 2013, laatste update op 29 januari 2015, 274.024 views

Google Chromecast (2013)

Prachtig product van Google voor een eerlijke prijs. Tovert vrijwel elke TV om in een media TV. Gebruik je smartphone als afstandsbediening voor bijv. Netflix, Youtube en Plex. Omdat de ChromeCast zelf streamt, kun je je smartphone blijven gebruiken en ben je niet afhankelijk van de snelheid van je smartphone.

Pluspunten

• Klein, licht en voelt degelijk aan
  • Gemakkelijk te installeren (bijna "Plug&Play")
  • Zowel Android, iOS en PC (Windows en OS X)
  • Werkt op elke HDMI TV via WLAN
  • Veel apps beschikbaar (o.a. Netflix, PLEX, Cloudstreaming, Youtube)
  • Speelt automatisch HD (720p) af wanneer beschikbaar
  • Streamt zelfstandig, jsmartphone/tablet dient als afstandsbediening
  • Browsen op je TV via je PC/laptop/smartphone/tablet
  • Goedkoop
  • Mooie wallpapers tijdens "idle"

Minpunten

• Laden duurt soms wat lang (vooral casten vanuit Chrome)
  • Minder functies bij bijv. Youtube: geen subtitles in te stellen

Geluidskwaliteit Score: 4
KOPEN o.a. via PlayStore: http://bit.ly/1bU8Q92

Algemene beoordeling
De ChromeCast is een prachtig apparaat, welke van elke HDMI ondersteunende TV een Media TV maakt. Ik zeg expres geen Smart TV, aangezien je niet kunt browsen en/of facebooken.
Door de simpele bediening kan iedereen ermee uit de voeten.
Zo neem ik komend weekend mijn ChromeCast mee in m'n broekzak naar m'n vriendin om samen een film te kijken via NetFlix. Ook zal ik thuis mijn zusjes versteld doen staan, wanneer ik via de TV en m'n telefoon de nieuwste Vine Compilatie laat zien.

De ChromeCast ondersteund tegenwoordig veel meer apps dan een jaar geleden; Netflix werkt ideaal, evenals Youtube. Start de bijbehorende app op je smartphone/tablet/PC op, zoek de content die je wilt afspelen en klik op het ChromeCast logootje om de boel naar de CC te sturen. Je smartdevice dient daarna als afstandbediening en dienen niet eens aan te staan; de CC streamt zelfstandig.

Featureset
De ChromeCast ondersteunt momenteel enorm veel apps:
https://www.google.nl/chrome/devices/chromecast/apps.html - klik op "Meer", scroll naar beneden en kies "Meer weergeven" - het zijn er echt enorm veel.

Zelf gebruik ik de ChromeCast vooral voor NetFlix, lekker lui vanuit bed. Zo hoeft er niet steeds een HDMI kabel tussen mijn laptop en mijn TV. Ook moet ik niet meer met een desktop remote op mijn laptop inloggen om zo toch vanuit mijn luie zetel de film te pauzeren, e.d. Daarnaast moet ik niet elke keer m'n laptop aan zetten wanneer ik een film wil kijken (via Youtube of NetFlix).
Ook Youtube gebruik ik veel om mijn favoriete kanalen te bekijken, of muziek te luisteren via mijn afspeellijsten.
Ook heb ik CloudCaster een tijdje gebruikt en gekoppeld aan mijn OneDrive. Zo kijk ik de hele Harry Potter heptalogy via mijn OneDrive waar de CC van streamt (nadeel is dat elk bestand maximaal 2GB groot mag zijn bij OneDrive). - deze films zijn namelijk nog niet beschikbaar via Netflix.
Ook de welbekende Hola app kan gebruikt worden om de ChromeCast te "foolen", zodat je films en series kan kijken die bij Netflix enkel nog maar in de US of A beschikbaar zijn. Helaas werkt dit niet altijd even soepel (content valt soms weg).
De Androidversie KitKat ondersteund ook screencasting vanuit de ChromeCast app naar de CC. Zelf spelletjes spelen of even een hangover foto van Facebook laten zien op TV tijdens een avondje plezier met vrienden is dus geen enkel probleem.

De featureset heb ik om deze reden met een "Uitstekend" beoordeeld.

Mocht je niet over een smartphone of tablet beschikken, dan heeft de desktop versie van Chrome een ChromeCast extensie, welke tabblad voor tabblad naar de TV doorstuurt. Zo kun je nieuwsartikelen, maar ook video's bekijken vanuit je browser. Dit werkt ook met gemiste uitzendingen. Geen gedoe met Flash, Java, Silverlight e.d., maar gewoon vanuit je luie stoel (met keyboard en muis/trackpad) browsen.
Nadeel is dan wel dat je maar één tabblad beschikbaar hebt en je hier binnen dient te blijven.

Dit zijn de opties/instellingen vanuit de Chrome browser:

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is goed; 480p, 720p of 1080p, afhankelijk van je internetsnelheid en de maximale kwaliteit van de content. Dit is handmatig aan te passen. Zo pakt de ChromeCast automatisch de HD kwaliteit in NetFlix en Youtube wanneer deze beschikbaar is (hij blijft dus niet op het rotte 360p van Youtube hangen, zoals op mijn laptop wel het geval is). Ik heb zelf nog geen lag ondervonden, maar ik kan begrijpen dat de ChromeCast zal haperen bij een slechte(re) internetverbinding. Het is dan de truc om de instellingen van de CC lager te zetten naar respectievelijk 720p of 480p.

Geluidskwaliteit
Bij Youtube hangt de geluidskwaliteit af van de beeldkwaliteit. Zo klinkt muziek mooier, wanneer de video op HD kwaliteit afgespeeld wordt. Ook hier zorgt de aanpasbaarheid voor een iets lagere score.
Daarnaast gebruik ik mijn CC in combinatie met een 42inch LG HD LED TV en losse Creative 2.1 speakers. Het geluid is zeer aangenaam.

Gebruiksgemak
De ChromeCast is gemakkelijk te installeren. Hier heb ik geen beeldmateriaal van, maar geloof me; een kind kan de was doen.
Wanneer je de ChromeCast uit z'n mooi afgewerkte doosje hebt gehaald, de USB kabel erop aan hebt gesloten, je het geheel in je TV duwt en naar het juiste HDMI kanaal gaat, zul je zien dat je binnen een paar minuten je ChromeCast kunt gebruiken.
De ChromeCast benader je met behulp van de ChromeCast app op je telefoon/tablet (zowel Android als iOS) of via de website www.google.com/chromecast/setup.

Zelf heb ik de ChromeCast geïnstalleerd via de app op m'n Sony Xperia C5303 (Android) en mijn huidige OnePlus One met Android 4.4.4 (KitKat). De ChromeCast laat op de TV z'n naam zien, deze selecteer je via de app en daarna geef je je ChromeCast zelf een naam.
De ChromeCast vraagt dan alleen nog om je netwerksleutel en klaar is Kees.

De werking wordt met behulp van het volgende filmpje wel duidelijk:

*toevoeging aan de video: met behulp van de + en - knoppen voor het volume op je telefoon/tablet, kun je het volume van de ChromeCast aanpassen.
Daarnaast hoor je in het Youtube voorbeeld een hapering. Ik heb namelijk een stukje weggeknipt i.v.m. een binnenkomende melding.

Alle apps worden via je smartdevice geopend en de af te spelen content wordt gekozen. Daarna doet de ChromeCast het werk voor je en kun je, zoals je kunt zien, je telefoon als afstandbediening gebruiken om te pauzeren of het volume aan te passen. Binnen Youtube is het mogelijk een TV wachtrij aan te maken, zodat je favoriete filmpjes elkaar vanzelf opvolgen.

Zoals je ziet kun je vanuit de ondersteunde apps de ChromeCast benaderen en alles op "The Big Screen" toveren. Het mooie is dat je telefoon/tablet gewoon uit kan, want de ChromeCast haalt al het beeldmateriaal zelf op, dus géén streaming via DLNA o.i.d. Dit was een van de redenen waarom ik de ChromeCast gekocht heb.
Daarnaast is DLNA erg afhankelijk van de soort TV die je hebt; bij mij was het zo dat wanneer ik op mijn LG TV lokale content afspeelde en dit pauzeerde, hij het maximaal 1 uur kon pauzeren. Ga ik even om boodschappen, kom ik terug, is het filmpje alweer begonnen.

Design
De ChromeCast wordt in een prachtig doosje geleverd ter grootte van een CD hoesje of 4 op elkaar gestapeld.

De achterkant van het doosje laat vier ondersteunde apps zien, met een voorbeeld van de werking.

Na het lostrekken van de "Peel me off" sticker kun je het doosje openen.

Binnenin staat links de uitleg van het installeren (het grootste gedeelte gaat via de app en de ChromeCast zelf op je TV).

Wanneer aan de rechterkant de ChromeCast met houder uit het doosje gelicht worden, zie je de volgende onderdelen.

1. USB power kabel, kan direct in de TV (mits deze powered USB heeft) of in het stopcontact met behulp van een USB lader. De kabel heeft een lengte van 1,80 meter;
2. Engelstalig garantie boekje met uitleg over de onderdelen in de doos;
3. HDMI verlengstuk van net geen 15 cm. Het nut van deze korte kabel is om de ChromeCast beter aan te doen sluiten op je TV, wanneer deze een HDMI poort bevat die verzonken is en de CC niet zou passen, door het dikke gedeelte na de HDMI poort.
4. Amerikaanse USB lader, nutteloos in Nederland - dit is uiteraard alleen bij de Amerikaanse versie van de CC, welke ik destijds heb overgenomen van een mede-Tweaker. Bij de huidige CC is uiteraard een Nederlandse stekker meegeleverd.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is goed. Ik heb het product nu al ruim een jaar in mijn bezit en het werkt nog steeds. Het product zelf ziet er degelijk uit en voelt stevig aan. De matzwarte afwerking maakt het een stijlvol en vooral klein apparaatje.

Ik heb 50 euro voor mijn ChromeCast betaald bij een mede-Tweaker.
Momenteel is de CC al een tijdje in Nederland verkrijgbaar voor zo'n 35 euro o.a. via de PlayStore: http://bit.ly/1bU8Q92
Omdat ik 'm als een van de eerste had, was ik de mainstream voor en kon ik jullie van deze nette review voorzien (:

Mochten jullie nog vragen/suggesties/opmerkingen hebben, laat het maar weten in de comments.
Thanks!

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

In hoeverre is de Chromecast een logische aanschaf als je al een Smart TV en PS4 hebt die veel van de taken uit kunnen voeren die de Chromecast ook doet? Ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd in het apparaat.

Verder een uitstekende review.
Geen logische aanschaf. Dit zijn dingen die ik niet heb. Een PS4 speelt ook films af en een SMART TV bevat ook verschillende apps. Niet nodig lijkt mij.

Voordeel is alleen dat de CC via één apparaat te bedienen is, maar daar heb jij een PS4 controller voor en een afstandsbediening.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 24 maart 2014 22:00]

Daar zit je toch goed fout, een PS4 speelt namelijk geen films af. Je kunt alleen via slimme truuks via je browser MP4 bestanden bekijken. Daar houdt de pret echter ook op. Er gaan wel geruchten dat DLNA en video/mp3 in de volgende update worden toegevoegd, dit zal echter nog moeten blijken.

Je kunt op de PS4 wel gebruikmaken van Netflix en Hulu+, maar dit zijn uiteraard betaalde diensten.
PS4 werkt gewoon met Plex, iets wat je ook zou gebruiken als je een chromecast hebt.

EDIT: waarom reageer ik op iets uit 2014..

[Reactie gewijzigd door secretdk op 21 maart 2015 17:34]

Kan alsnog handig zijn voor anderen die hier naar opzoek zijn.
Ja, alleen was er in de tijd toen hij dat zei nog geen Plex voor PS4.
Vergeet ook niet dat je plex pass nodig hebt voor plex op ps4.. een chromecast dongel is een goedkopere oplossing dan... Plex pass is ook geen goedkope oplossing.
Heb zelf lifetime plex pass dus geen probleem voor mij. Binnenkort ook voor non plex pass mensen.
Bijkomend voordeel van de chromecast is dat deze langer up-to-date blijft met nieuwe apps dan de meeste smart tv's.

Heb zelf een nieuw high-end model samsung eind 2014 gekocht en zie nu de eerste apps al die eraf gehaald worden om een vage reden en apps die niet goed functioneren.
Het voordeel ban de Chromecast is dat hij volledig word ondersteund en dat kan je niet zeggen van een PS4 of smart TV.

Het mooie van de Chromecast is dat hij vrijwel geen stroom verbruikt, passief gekoeld is waardoor hij geluidsloos is.
En dat wanneer de boel verouderd is, je gewoon een nieuwe CC koopt. SMART TV begint pas nu echt te verbeteren door het OS welke LG gebruikt (FireFox OS meen ik..?) - maar als je een wat ouder type hebt, dan zit je daar met brakke SMART TV.
Inderdaad. Zelf heb ik een LG die niet eens Smart heeft. Dus dan is het wel een zeer leuk apparaat.
In mijn geval met Smart TV toch een logische aanschaf denk ik.
De netwerkkaart van de TV is namelijk defect waardoor er niks Smart's meer aan is.
Toch maar eens zo'n dingetje aanschaffen.

Mooie Review!
Bedankt!
De CC werkt uitstekend. Vooral met youtube en netflix is het een lust om mee te werken :)
Als je je PS4 veel gebruikt voor netflix/youtube/streaming, gebruikt de CC uiteraard veel minder stroom..
Hoi hoi,
Ik heb een vraagje,
Ik heb gisteren een Chromecast gekocht, en heb een Lg tv en een Lg blu-ray dolby 5.1 speler.
Ik gebruik het geluid van mijn televisie niet, maar mijn boxen.
Ik krijg het niet voor elkaar om de Chromecast via mijn boxen te laten spelen als ik bv een film wil kijken.
Vandaag Lg gebeld, maar die wisten het niet :/
Weet iemand hoe ik de Chromecast over mijn boxen kan laten afspelen?
Een film kijken met tv geluid is natuurlijk niks ;)
De Chromecast zit in mijn tv, het uiteinde de usb zit ook in mijn televisie.
Al geprobeerd om de usb in mijn Blu-ray te stoppen, dat werkt niet.
Ook geprobeerd de stick in een hdmi aansluiting in de Blu-ray te stoppen dat werkt ook niet haha.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes van Ingrid
Hallo,

Gewoon de audio uitgang met tulpstekkers aansluiten op je audio-installatie.
Ik heb zelf een wat oudere Panasonic plasma en dat werkt subliem.
Je moet dan wel het tv-geluid minimaal aan hebben staan. Daarna geluidsterkte via de versterker regelen.
Laat me maar even weten of het gelukt is of niet.

Greettzz,
FW
Is het dan ook mogelijk de volledige 5.1 audio te gebruiken met een simpele 2-wegs tulpstekker? Ik weet niet of dit een oplossing is.
Nee, maar de chromecast ondersteunt sowieso slechts 2.0 output.
De .1 in 2.1 is geen discreet kanaal. Dat gebeurt meestal simpelweg door alles onder een bepaalde freqentie naar de subwoofer te sturen. De chromecast zal gewoon een PCM 2.0 stream uitsturen
Werkt niet inderdaad. Wel speakers die direct op je TV aangesloten zitten middels de 3,5mm jack. Die gebruik ik voor simpele 2.1 stereo PC speakers.
Als je de Chromecast (HDMI) in je Blu-ray speler stopt (ingang) dan zou deze het beeld door moeten zetten naar je TV en het geluid afspelen op je audioset. Er van uitgaand dat je een homecinemaset heb waarbij je gehele audioset all in one is.

Je moet dan natuurlijk wel het juiste kanaal/input selecteren op je bluray speler.

Als dit niet lukt is het verstandig om je type TV en 5.1 set te posten, dan is het wat makkelijker meedenken i.p.v. gokken.
Vanaf je tv een optische kabel of tulpkabel (rood/wit, audio-out) naar je geluidsinstallatie aansluiten.

op je geluidsinstallatie het juiste kanaal kiezen : optisch of aux
zelf gebruik ik een hdmi/audio splitter, maar dat komt omdat ik een 24 inch hdmi monitortje waar geen speakers in zitten gebruik.
Ik heb op mijn TV (welleenswaar een Philips) de interne speakers uitgeschakeld, waardoor ik alleen maar via mijn externe geluidsset geluid heb, deze is met optical audio aangesloten op een digitaal naar analoog converter die met 2 tulpkabels aangesloten is op de tv. het is een vrij oude 5.1 set (goedkope van de kruitvat ofzo). werkt goed met 2 tulpkabels heb (al dan niet kunstmatig) surround sound;).

weet niet of je bij een LG ook de interne speakers kunt uitschakelen maar dat zou ook nog een optie zijn. Bij mij was dit de enige mogelijkheid om het gebeuren werkend te krijgen.
Als Chromecast nu nog PLEX zou ondersteunen kan ik mijn Apple tv weg doen. Ik begrijp dat ze wel eraan werken.
Met Plex stream je al je media vanaf je PC/mac/laptop waar je media server van Plex draait. Net als met XMBC bijvoorbeeld. Plex is wel mijn favoriet en heeft voor mij de beste UI.
Nadeel is wel dat praktisch alle videobestanden getranscode moeten worden omdat de chromecast weinig codecs ondersteund. Dus als je op je chromecast dingen van plex wil kijken heb je een flinke CPU nodig in de PC die plex draait (reken op een i5/AMD equivalent).
Blijkt mee te vallen. Heb hier een Pentium die het prima draait. i3 zou overkill zijn.
Dat valt nog mee dan, had ik niet gedacht. Op mijn server met een celeron g1610 lukte het in ieder geval niet bij een hoop bestanden.
Ik heb een Celeron G1840 (2.8ghz) op het moment. Die transcode lekker vlot.
En het is niet zo zwart/wit te zeggen dan een Pentium te zwak is. Er zijn Pentium processors die sneller zijn dan i3's.
Dat zeg ik ook niet ;) :
Dat is een Dell laptop die bij mijn ouders thuis Plex regelt. Zelf heb ik een small form factor met de bovengenoemde Celeron G1840 erin die het ook prima draait.
Ok duidelijk (: Hier nog niet echt mogelijk, alleen via een omweg via je Chrome browser. Nog niet uitgeprobeerd, maar ik hoop dat bijvoorbeeld VLC in de toekomst met de CC overweg kan.
Niet om een discussie te starten ofzo, maar PLEX en KODI (XBMC) zijn toch 2 verschillende soorten beestjes. Beide prima programma's daar niet van, maar toch andere aard.

[Reactie gewijzigd door janneman1979v2 op 20 februari 2015 11:57]

Een plex koppeling zou inderdaad geweldig zijn.
De enige reden dat ik een Samsung of LG tv zou kopen, is vanwege de 'gratis' Plexapp

Maar op de chromecast manier, alleen maar aanzetten en dan werken zou geweldig zijn.

Van het weekend eerst eens stoeien met Plexconnect op de ATV ....
Chromecast heeft tegenwoordig ondersteuning voor Plex :)
Dat is een internetomgeving waarin je je videos/films kunt opnemen. Dan zijn ze van meerdere apparaten af te spelen, mits het apparaat waar je videos op staan, aan staat.

Dus je kunt dan draadloos films op je chromecast afspelen (en dus op je tv).
Dan heb je de Plex app nodig die als afstandsbediening dient.

Plex voor de Chromecast kost wel geld; abonnement
Dankje voor je duidelijke uitleg.
Plex voor Chromecast is sinds kort trouwens een gratis feature.
Ik zie nog steeds dit op PLEX staan:

"Plex for Chromecast (for Plex Pass members)
Now you can cast all your personal videos directly to your Chromecast-enabled TV. Simply download the free Plex Media Server on your home computer and mobile device and give your media the big screen it deserves."

Je moet dus member zijn, dus een abonnement betalen.
Niet geheel duidelijk nee. Hier is echter een blogpost met de aankondiging dat alle gebruikers hiervan kunnen profiteren.

[Reactie gewijzigd door Niekfct op 25 maart 2014 10:10]

Yes staat al op m'n PC inderdaad.
Zal het toevoegen ;)
Heel leuk die Chromecast, maar ik zie persoonlijk meer toekomst in miracast. Doordat het in Windows 8.1 ingebakken zit (android nieuwe builds ook), werkt het zeer goed en heeft geen vage beperkingen die ik hier oplees (full hd streamen bv. ). Neemt niet weg dat dit een interessante review is.

[Reactie gewijzigd door vali op 7 februari 2014 12:32]

Interessant, maar nadeel is daar dan weer dat je scherm wel altijd actief moet zijn om het te doen werken terwijl je bij Chromecast het scherm gewoon kan uitschakelen.

Nu ik zie er wel wat leuke dingen in. Zo maakt Miracast een eigen wifi netwerk (al zal dit wel afhankelijk zijn van de gebruikte hardware) waardoor je niet afhankelijk bent van een Wifi netwerk.
De doelgroep lijkt mij dus anders. Ik zou hem bv zeer handig vinden om hem aan te sluiten op een projector (in een bedrijf dat ik niet ken) en mijn tablet dan te gebruiken om een ppt mee af te spelen.
Nadeel is dan weer wel dat veel projectors nog steeds geen HDMI ingang heeft en je (als je naar een onbekend bedrijf gaat) wilt niet afgaan als een gieter omdat je cool ding niet werkt.
MiraCast lijkt mij dan juist onhandiger voor thuisgebruik; elke keer overschakelen van netwerk.

Ik maak met mn telefoon een afspeellijstje op youtube, voeg ter plekke nog nummers toe door ze aan de tv-wachtrij te voegen; heerlijk handig voor tijdens de afwas.
Je hoeft niet te schakelen van netwerk.
Beide zijn tegelijk in gebruik.
Zoals bijvoorbeeld gebeurt met mijn Surface2 met de de Plex app met film vanaf andere server naar de TV. En in 1080p.

Of bijvoorbeeld foto's vanaf Onedrive via de Surface2 met miracast naar de TV.

ChromeCast heeft wat eigen dingen, maar dat zijn zaken die veelal makkelijk anders in te richten zijn of velen helemaal niet gebruiken. Voor de rest is Miracast IMHO een no brainer boven chromecast. Ja de prijs. Chromecast heeft een low budhet prijs.
Denk 35 om 60 euro. Maar met Miracast wel alle apps ook op je TV, mirroring of 2descherm (Denk een per HDMI kabel aangesloten scherm) en 1080p.
Miracast klinkt ook goed als ik jouw reactie lees.

Maar twee netwerken tegelijkertijd? Ofwel 2x een wifi-verbinding? Lijkt mij niet mogelijk..
IS mogelijk. Hoe kan ik anders iets van het internet streamen ;)
Dus de Chromecast werkt op de WiFi van je smartphone? Niet op de WiFi of LAN verbinding van je TV (als je die hebt) en heeft ook geen eigen WiFi ontvangst?
Nee werkt middels eigen wifi ontvangst.
Dus wanneer je een filmpje laadt zal de CC gewoon blijven werken wanneer je je smartphone uitschakeld.
Ah oké maar streaming is dus gelimiteerd aan WiFi ontvangst in de ruimte waar de CC (en TV) staan.
Dank voor je snelle antwoord! Goede review ook ;) !
Ja correct.
En het wachtwoord van je wifi wordt overgenomen van je telefoon, via de CC app - soort van WPS.
Dat zeg ik toch ;)
Miracast maakt een eigen netwerk aan... doelgroep is dus anders om bv aan te melden op een projector in een bedrijf dat je niet kent (want vaak heb je geen toegang tot hun draadloos netwerk).

Thuis is het natuurlijk niet handig.
Indeed. Zijn we het daar over eens (:
Dus met Miracast kan ik ook mijn Android als afstandbediening gebruiken om de Miracast aan te sturen en dus bv. youtube te bekijken? Of is het idee van MIracast letterlijk het Casten van een MIrror, dus het dupliceren van zowel je tablet, telefoon als pc/nb?

Overigens:
Full HD streamen is wel mogelijk via Plex; heeft abonnement nodig. De sdk is vrijgegeven, dus ontwikkelaars zullen aan de slag gaan met een RTLXL, uitzending gemist en een VLC remote.
Je kan met Windows 8.1 instellen hoe je het streamt, maar je kan inderdaad letterlijk je scherm streamen.

Zijn op Youtube flink wat filmpjes te vinden met bv. Android tablets en de surfaces 2's

[Reactie gewijzigd door vali op 7 februari 2014 19:54]

Helaas werkt netflix niet wanneer ik die vanaf mijn nexus5 wil afspelen op de chromecast :(
Crashes(meen 8001 of 8002)/Controller-zoeken en ander geneuzel. YT geen enkel probleem

Gebrek aan streaming-mogelijkheden is wat mij betreft de deal-breaker.

Ik hoop dat google nog ooit komt met een tegenhanger voor een Apple TV voor de helft van de prijs en met vergelijkbare functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 25 april 2014 15:55]

Ik heb gelukkig geen last van problemen met Netflix.

Maar als je wilt wachten op een tegenhanger van Apple met dezelfde mogelijkheden voor de helft van de prijs, kun je misschien de MiraCast checken?
Dank, daar had ik nog niet van gehoord, helaas nog te veel issues en enkel directe mirror.
Hybrid ChroMiraCast is wat ik zoek :P
(of hopen dat er een android hack komt voor Apple TV)
Mijn persoonlijke ervaring met de Chromecast is dat 'juist' Netflix echt werkt als een zon-ne-tje;)

Ook in combinatie met een Nexus 5, via de telefoon toch de beste ervaring, beter als via de ipad of laptop/pc. De afstandsbediening (de spelende film/serie) verschijnt direct in je balk/notificatie. Vanaf je lockscreen kan je direct pauzeren of weer op play drukken.

Plex was tot heden een wat minder ervaring vanaf mijn NAS (712+), vanaf de server van een collega overigens wel erg fijn. Film/serie kiezen en streamen maar, wat een feest!
Zelfde bij mij. Netflix werkt subliem.

Ik heb Plex nog niet getest.
Als je er nou mee kon browsen; dus via Chrome op PC/laptop/tablet/etc. browsen en dat het beeld dan op de TV verschijnt. Dan had ik er wel oren naar! Als mediaspeler zou ik toch liever voor een completere oplossing, zoals een HTPC gaan, al is dat natuurlijk een stuk duurder.
Heb zojuist de extensie in mn browser op mn laptop geïnstalleerd en je kunt per tabblad de info op je tv doen verschijnen via de CC.
Kan dus wel. Filmpjes, nieuwsartikelen, hele webpaginas gewoon.

Kan (nog) niet vanaf je tablet/telefoon

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 28 november 2013 17:03]

Owh awsome! Thanks voor de info! :D
is toegevoegd aan de review (; jij ook bedankt
Hallo ik las via je review en ik vond het wel interessant om te lezen. Ik heb niet alle reacties gelezen, maar je kan wel via nexus apparaten browsen ( 4, 5, 7 en 10)
Je kan zelfs je spelletjes en video -en foto bestanden via chromecast op je tv laten afspelen.
Ja correct staat o.a. ook in de reacties. Ga mn niet aanpassen i.v.m. leeftijd review.

Toch bedankt (:
Met mobiel / tablet is dit ook mogelijk met
Met chromecast app .
In het menu links kies [cast screen]
dan is een copie van het beeld van je mobiel / tablet op de tv te zien.
Je kan dan naast surfen, ook een game (bv asphalt 8) spelen met je tablet en het beeld op de tv zien. Of filmpjes in alle websites op je tv bekijken.
Het hangt wel van je internetsnelheid af of het beeld op de tv snel het beeld op je mobiel / tablet kan volgen.
Als je telefoon miracast ondersteunt, dan kan het ook via je telefoon. De OnePlus One ondersteunt dit sowieso en dus kan je ook je beeld van je telefoon integraal streamen naar je TV. Tevens kan dit via de chromecast app via: scherm casten. Ook met de chromecast extensie is het mogelijk om je beeld integraal te streamen (dupliceren).

[Reactie gewijzigd door geishin op 4 mei 2015 20:40]

Fijne uitgebreide review, heb ook wel interesse in de Chromecast, alleen de beschikbaarheid is een probleem.

Is er al een release datum in Nederland voor de Chromecast? Voorlopig is het alleen beschikbaar bij Gadgetpark, maar zij leveren deze zonder externe voeding, wat voor mijn tv eigenlijk wel nodig is.
Ik heb hem via een NL Google Apps partner gekregen. Ene kant van stick in hdmi van TV eprikt, ander kant via USB kabel in zelfde TV geprikt. Aan de VS voeding heb je inderdaadw einig, maar je kunt USB kabel wel in een nederlandse USB 220v stekker prikken.
Aha, maar is het dan wel een Nederlandse versie of is het dan een import vanuit Amerika? Maakt dat iets uit voor de apps/instellingen die je kan gebruiken?

En waar heb jij de Chromecast dan precies gekocht?
@Djepie, dat is wat ik zeg.

@ninc, mijn CC komt van Tweakers via de Vraag & Aanbod. Als je hem via de Gadgetpark koopt, krijg je dezelfde, namelijk een import uit Amerika. Alles op dit moment is import, aangezien hij nog niet officieel in Europa verkrijgbaar is.
Voor de apps, instellingen en service vanuit Google maakt dit niets uit.
Koop je de CC, dan is dit dezelfde als die straks in NL uitkomt. Nu kun je gewoon de mini-usb naar usb kabel (meegeleverd) gebruiken en in een usb-lader prikken, zoals je ook met je smartphone/tablet doet/ zou doen.
Het gaat er vooral om dat er straks meer apps compatible zijn met de CC, heeft verder niets met de land van herkomst te maken.
Wellicht dat de CC's die straks in NL verkrijgbaar zijn een nieuwere firmware bevatten, maar dan kun je de jouwe updaten.

Info over het aansluiten staat overigens gewoon in de review.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 10 december 2013 21:07]

Bedankt!
Er zit altijd een USB kabel bij welke je op een USB voeding (van bijv. je telefoon) aan kunt sluiten.
De CC zou begin november beschikbaar zijn. Ik ben niet op de hoogte van de huidige release datum...
Waarom zou ik dit product willen als ik een Raspberry Pi heb als mediaplayer? Dit is een echte vraag, geen sarcasme!
Ik heb ook een Raspberry Pi, maar als je netflix kijkt en geen smart TV hebt is de chromecast voor 35euro echt een uitkomst.
Als je geen netflix kijkt heb je heb niet nodig.
Alhoewel er nu ook al games op de markt komen die chromecast ondersteunen.
Eens.
Met een beetje fatsoenlike mediaplayer zoals WD-TV Live, HD Dune, Popcorn Hour, etc. kun je gewoon native mkv's en andere content afspelen zonder kwaliteitsverneuqende transcoding compromissen..
Het heeft nog lang geduurd voor Google met zijn eigen stick op de markt is gekomen. Net nu ik mijn android player heb gekocht :'(

Vraag me af hoe lang het zal duren voordat xbmc incl. apps erop werkt.
Beetje android player heeft veel meer mogenlijkheden dan zo'n beperkte chromekast. Je kan er bijvoorbeeld standaard android apps op installeren . En je hebt meestal veel meer codecs en resources aanboord.
Zijn er nog mensen die dit lezen?

Sinds kort ben ook ik de trotse eigenaar van een Chromecast. Het apparaat bevalt me erg goed. Vooral het eenvoudige installeren en gebruik is boven mijn verwachting.

Er zijn nog drie punten waar ik niet zo tevreden over ben en waar ik geen oplossing voor kan vinden. (misschien lees ik eroverheen)

1. Mijn speakers zijn op mijn televisie aangesloten en ik luister vaak muziek via Youtube, waarbij ik mijn telefoon dan als afstandbediening gebruik. Erg handig, behalve dat het scherm altijd aan staat. Vooral 's avonds zou het ook wel eens lekker zijn als die op zwart kan blijven en ik wel de muziek hoor. Is dit mogelijk?

2. Als ik een afspeellijst van Youtube afspeel, dan krijg ik deze niet op shuffle. Ik vind het prettig om een grote lijst te hebben met willekeurige muziek. Is hier een oplossing voor?

3. Ik heb een oude laptop die ik gebruik als media opslag/afspeler. Deze staat altijd aan met het scherm gesloten. Als ik een film wil kijken vanaf deze laptop (lokaal bestand op mijn laptop/externe schijf), kan ik deze vanaf de app op de Chromecast laten afspelen, zonder dat ik de laptop hoef aan te raken? (Vooral op zondag lekker, dan hoef ik niet "helemaal" uit bed!

ik ben benieuwd :)
Ja zeker; ik lees dit sowieso.

1. Dat is hetzelfde als wanneer je vroegah TMF of The Box op je TV had aanstaan en enkel muziek wilde luisteren; via instellingen van je TV de helderheid volledig terug draaien (of het moet standaard een optie op je TV zijn). Via de CC kan dit niet.

2. Shuffle via de afspeellijst via de Youtube app op je Smartphone zou moeten werken. Heb het eerlijk gezegd "shuffle" nog niet geprobeerd. Afspeellijsten afspelen doet 'ie wel.

3. Check PLEX direct vanaf je laptop of via de Cloud (waar je dan je films e.d. in dient te zetten c.q. uploaden) en dan via de RealPlayer Cloud app of de CloudCaster app - hier heb ik ervaring mee.
Misschien dat apps als BubblePnP ook werken? Check de lijst van de ondersteunde apps en zoek handmatig even tussen de casters via http://www.google.nl/intl...ices/chromecast/apps.html
puntje een: Een HDMI/audio splitter gebruiken. kost wel wat, en je moet even heel goed kijken dat je niet de verkeerde neemt (HDMI naar HDMI & audio en niet andersom ;))
1 2 3 ... 8