Logitech Harmony 1000 Advanced Universal Remote Review

FilthyViper 29 oktober 2008, laatste update op 29 oktober 2008, 5.579 views

Logitech Harmony 1000 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Vormgeving
  • Bouwkwaliteit
  • Programmering obv activiteiten
  • Zeer uitgebreide database apparaten
  • Helpdesk

Minpunten

• Updaten (vooral Wireless Extender)

Configuratie Score: 4
Iedereen met een beetje uitgebreide A/V-setup kent het wel: minstens 4 afstandsbedieningen, voor iedere afzonderlijke audio- of videocomponent één. Simpel tv kijken gebruikt al snel 3 ab's: één voor het aanzetten van de tv, één voor het bedienen van de digitale decoder en één voor het regelen van volume etc. via de versterker/receiver. Voordat je ze allemaal gevonden hebt en alles goed en wel hebt ingesteld is het programma wat je wilt zien al bij het eerste reclameblok. Voor het zappen heb je weer een andere ab nodig dan voor het volume enz. enz. Niet ideaal dus en daar wilde ik iets aan doen.

Het concept universele afstandsbediening was al een tijdje bij me bekend en leek me altijd wel makkelijk. Ervaringen bij mensen met zo'n apparaat (van verschillende merken) leerde me echter dat het gebruiksgemak vaak tegenviel. Ok, je kon er, na verschillende uurtjes "programmeren" en het aanleren van IR-opdrachten van de originele ab, al je apparaten mee bedienen, maar het gemak waar op gehoopt was bleef vaak uit.
Na me een tijdje georienteerd te hebben (o.a. Philips Pronto; duur en zeer uitgebreid progammeerbaar wat ik niet nodig vond) kwam ik uit bij de Logitech Harmony 1000: een in mijn ogen oogverblindend apparaat (voor een afstandsbediening althans) met uitgebreide specificaties. Ook het concept van werken met activiteiten sprak me ontzettend aan (later meer hierover). De prijs van (toen nog) ruim ¤ 300 stond me wel een beetje tegen, maar ik ben uiteindelijk toch tot aanschaf over gegaan.

Verpakking, uiterlijk en specificaties
De Harmony 1000 komt in een netjes uitziende doos. Op de bovenkant kant staat een afbeelding op ongeveer ware grootte van het apparaat in relief. Het apparaat komt dus iets "omhoog" uit de kartonnen doos. Grappig om te zien en het geeft aan dat er zorg aan de presentatie is gegeven. De voorkant en bovenkant van de doos bestaan uit één geheel en worden met een magneetje dicht gehouden. Je kan deze dus makkelijk openklappen zonder dat de doos beschadigd raakt. Eénmaal opengeklapt ligt de ab je onder een plastic schermpje tegemoet te glimmen. Naast de 1000 zelf zit er nog het volgende in de doos:

- Accu
- Oplaadstation
- Netsnoer
- USB-kabel
- CD met software
- Quick-start guide

Na de doos uitgepakt te hebben, heb je de ab in handen. De voorkant van de behuizing is van geborsteld aluminium en het 8,9 cm grote touchscreen is linksboven geplaatst. Verder zitten er op de voorkant 6 hard-buttons (lmet blauwe backlights die gaan branden als je hem gebruikt) en een navigatieknop met in het midden een bevestig-knop. Midden onder het scherm is een knop geplaatst waarmee de geprogrammeerde activiteiten opgeroepen kunnen worden en helemaal linksboven in de hoek zit de knop waarmee alle apparaten in één keer uitgezet worden.
Aan de achterkant zit het klepje waarachter de accu geplaats moet worden. Dit klepje is bij mij lastig los te maken. Je schuift het er niet zo af, maar moet echt je nagel er tussen zetten en flink kracht uitoefenen. De achterkant is trouwens gemaakt van hard, zwart plastic, met in het midden een soort verlaging waardoor je wat meer grip hebt als je de ab in je hand(en) hebt.
Aan de linkerzijkant zit de mini-usb aansluiting die je moet gebruiken om de ab aan je computer te koppelen.

De specificaties geven de highlights aan van deze afstandsbediening. Ze zeggen niet al te veel over de exacte werking, maar eigenlijk alleen maar dat het makkelijk werkt en er goed uitziet. In deze review komen de specificaties uitgebreid aan de orde, dus een simpele opsomming vind ik hier niet op z'n plaats.

(Eerste) Installatie
Met de afstandsbediening wordt een CD met software meegeleverd. Deze software is nodig om de afstandsbediening te kunnen programmeren. De installatie verloopt soepeltjes en er wordt gezocht naar updates van de software. Na het kiezen van een gebruikersnaam en wachtwoord kom je in een web-georienteerd programma. Het hoofdscherm ziet er netjes en overzichtelijk uit en is makkelijk navigeerbaar.
Als eerste dien je de apparaten op te geven die je met de Harmony wilt gaan bedienen. Logitech heeft hiervoor een database waar meer dan 175.000 apparaten instaan die met de Harmony bediend kunnen worden. Let wel: dit zijn dus apparaten die bij Logitech bekend zijn en waarvan de mogelijkheden, bediening en IR-signalen bekend zijn. Uiteraard worden er steeds nieuwe modellen toegevoegd aan de database en mocht jouw apparaat er niet bijstaan, dan kan de Harmony de signalen leren om dit apparaat te bdienen, mits je de originele afstandsbediening hebt.
De database loopt uiteen van de gebruikelijke A/V apparatuur als tv's en dvd-spelers tot computers en lichtcontrollers.
Het toevoegen gaat makkelijk mits je het merk en het modelnummer tot je beschikking hebt.

Zodra al je apparaten zijn toegevoegd is het tijd voor het aanmaken van activiteiten. Dit is één van de redenen waarom ik voor deze afstandsbediening heb gekozen. Deze ab gaat uit van het principe dat je iets gaat doen waarvoor verschillende apparaten nodig zijn, zogenaamde activiteiten. De andere apparaten heb je op dat moment niet nodig en hoeven dus ook niet bediend te kunnen worden. Waarom zou ik mijn CD-speler willen bedienen als ik tv aan het kijken ben?

In deze review zal ik de activiteit TV-kijken als voorbeeld nemen hoe de Harmony werkt. Andere activiteiten werken op eenzelfde manier, alleen met andere apparaten.
Via een redelijk simpele vragenlijst wordt je door de setup van een activiteit geloodst. Vragen als "via welk apparaat bedient u het geluid", "op welke ingang moet uw tv staan" en "met welk apparaat switcht u van zender" moeten worden beantwoord. Zijn al deze stappen doorlopen, dan is de activiteit TV-kijken aangemaakt en zichtbaar in het hoofdscherm. De activiteit ziet er (achter de schermen) standaard geprogrammeerd dan ongeveer zo uit:
- Zet de tv aan en zet de ingang op HDMI1
- Zet de digitale decoder aan
- Zet de receiver aan en zet de ingang op tv.

Op deze manier kunnen er verschillende standaard activiteiten worden gemaakt en opgeslagen.
Zodra je hier mee klaar bent moet de afstandsbediening worden aangesloten op de computer en moet je de Harmony updaten. Alle in het programma gemaakte instellingen worden overgezet naar de afstandsbediening. Het overzetten duurt ongeveer een minuut waarna je de harmony los mag koppelen, waarna alles getest kan worden.

Aanpassingen/finetunen
Na het testen kan het voorkomen dat nog niet alles naar behoren werkt en je aanpassingen in de software moet doen. Hierover is in de software een vrij uitgebreide help-functie. Na het updaten en testen vraagt de software of alles naar behoren werkt. Beantwoord je deze vraag met nee, dan wordt er een aantal mogelijke problemen gegeven waaruit je kan kiezen. Staat jouw probleem erbij, dan leidt de software er je, wederom middels eenvoudige vragen, doorheen waarna de afstandsbediening weer ge-update moet worden en je de boel nogmaals kan testen totdat alles naar wens werkt. Mijn tv moet bijvoorbeeld op de ingang HDMI1 staan voor tv kijken. Dit werkte niet vlekkeloos omdat mijn tv na het aanzetten enige tijd nodig heeft om op te warmen en het volgende signaal te kunnen ontvangen. Om dit op te lossen moest ik de vertragingstijd tussen de 2 commando's aanpassen zodat het iets langer duurde voordat het signaal "ga naar ingang HDMI1" gegeven werd. Na deze aanpassing werkte het probleemloos. Zo zijn er verschillende "standaard" problemen waarvoor de software een oplossing probeert te vinden.

Naast het aanpassen van je activiteiten kan je nog een heleboel andere instellingen via de software aanpassen. Dit zijn zowel cosmetische aanpassingen als functionele. Zo kan je bijvoorbeeld de achtergrond van het scherm veranderen, zenderlogo's toevoegen aan je favoriete zenders, knoppen die in het scherm worden weergegeven aanpassen en de functie van de hard-buttons aanpassen.
Ik vind de software gebruiksvriendelijk en het werkt intuïtief. Soms is het even zoeken naar een bepaalde instelling, maar werk je er iets langer mee dan spreekt het allemaal vanzelf. Je hebt (voor mij in ieder geval) voldoende mogelijkheden om eventueel zelf nog dingen aan de standaard commando's te wijzigen of toe te voegen. Wil je bijv. altijd op RTL4 beginnen met tv kijken, dan kan je dat commando toevoegen aan de standaard commando's horende bij tv kijken. En zo zijn er nog een heleboel aanpassingen die je kan doen om het voor jou perfect te krijgen.

Bedieningsgemak
Heb je uiteindelijk al je activiteiten goed ingesteld dan kan je de afstandsbediening dus gebruiken. Haal je hem uit de fraaie lader, dan kom je in het beginscherm. Hierin staan de door jou ingestelde activiteiten met een icoontje met tekst erin aangegeven. Deze naam van de activiteit kun je overigens wijzigen, het bijbehorende icoontje niet. Druk je op tv kijken op het touchscreen dan worden alle geprogrammeerde commando's uitgevoerd. (De volgorde hiervan kan je gedeeltelijk zelf bepalen, want het begint natuurlijk met alles aanzetten. De volgorde waarin de apparaten aangaan kan je wel zelf opgeven). In het geval van tv kijken gaan de tv, de decoder en de receiver aan en gaan de tv en de receiver naar de juiste ingang. Tijdens dit zenden, ongeveer 2 seconden, afhankelijk hoeveel commando's er uitgevoerd moeten worden, moet je op de apparaten blijven richten. Het IR-signaal van de ab is naar mijn idee wel sterker dan van andere afstandsbedieningen, dus je kan iets verder weg zitten.
Zodra alles aanstaat wijzigt het scherm van de Harmony naar het scherm dat hoort bij tv kijken. Dit is een numeriek scherm met de cijfers 0-9 en in mijn geval enkele extra knoppen voor bijvoorbeeld het oproepen van het menu van de decoder. Dit scherm bedient nu dus de decoder, want daar zap ik mee. De hard buttons zijn nu ingesteld om deels de decoder en deels de receiver aan te sturen. De channel up en down buttons zijn voor de decoder, de volume knoppen sturen signalen naar de receiver. Het scherm en de hard-buttons kunnen bij iedere activiteit dus anders zijn, net welke functies je voor die activiteit nodig hebt. Dit vind ik één van de grote voordelen van afstandsbediening.

Er zit wel enige vertraging in het uitvoeren van de commando's. Het zappen duurt iets langer dan bij een normale afstandsbediening, maar dit is totaal niet storend. Het touchscreen reageert goed (niet zo goed als bijv. een Iphone) op aanrakingen en geeft feedback middels een kort en zacht geluidje. De knoppen zijn groot genoeg om niet per ongeluk het verkeerde knopje in te drukken. De hard-buttons voelen solide aan en reageren ook goed. Je hoeft ze niet erg hard in te drukken.

Ben je klaar met je activiteit dan kan je met de knop linksboven alle apparaten in één keer uitzetten. Wil je echter een andere activiteit gaan doen, dan druk je op de knop activities onder het scherm en het hoofdscherm springt tevoorschijn. Ga je nu bijv. een cd luisteren en druk je op dat icoontje dan gaat de tv uit, de decoder gaat uit, de cd speler gaat aan en de receiver springt op ingang cd. Je krijgt nu een scherm te zien waarop andere knoppen staan dan bij tv kijken. Nu staan er play, pauze en andere knoppen die je cd speler bedienen. Zo staan op het scherm dus altijd alleen die commando's die je nodig hebt voor die activiteit. Ik vind het erg makkelijk en het werkt perfect.

Verder ligt de afstandsbediening lekker in de hand. Hij is wel wat groter (14x10,5x2 cm) dan een normale afstandsbediening, maar je kan hem makkelijk vasthouden. Hij is volgens mij niet zwaarder dan een normale ab. De afstandsbediening is voorzien van een bewegingssensor waardoor het scherm aangaat en de hard-buttons worden verlicht als je de afstandsbediening oppakt. Het scherm is groot genoeg om de belangrijke zaken weer te geven. De resolutie is niet geweldig, maar alle knoppen en tekst zijn zeer duidelijk te lezen. De helderheid van het scherm en de tijd tot de screensaver aangaat is in te stellen. Vanwege een bug in de software is het op dit moment niet mogelijk om de tijd in beeld weer te geven. Dit wordt hopelijk in volgende updates opgelost.

De accu laadt snel op en gaat langzaam leeg, afhankelijk hoeveel je er mee doet en hoe lang je het scherm aan laat voordat de screensaver erop komt. Ik doe gemiddeld zo'n 4 à 5 dagen met een volle accu als ik hem niet tussentijds oplaadt. Dit is dan met gemiddeld gebruik (paar uur per dag tv kijken en wat muziek luisteren). Ik doe hem elke avond in het oplaadstation en heb dus nooit met een lege accu te maken.

Support
Mocht je om wat voor reden dan ook een probleem hebben waar je niet uit komt dan kan je drie dingen doen:

- De Logitech helpdesk bellen (gratis nummer!)
- Via de software een mailtje sturen aan Logitech met je probleem
- Deze site eens doorkijken

De ondersteunig vanuit Logitech is echt geweldig. Ze zijn bereikbaar op een gratis nummer en nemen echt alle tijd om je te helpen je probleem op te lossen. Als je ze belt moet je je gebruikersnaam opgeven en worden een aantal controlevragen gesteld zodat ze zeker weten dat jij degene bent die bij die gebruikersnaam hoor. Het grote voordeel van de software is dat de medewerkers van Logitech met je mee kunnen kijken naar al je gebruikte apparaten en instellingen. Ze kunnen dan vrij snel zien of je iets verkeerd hebt gedaan en wat de oplossing is. Je hoeft dat dan soms ook niet zelf te doen, want zij kunnen zelf dingen aanpassen in jouw instellingen . Ze blijven net zo lang met je aan de lijn totdat het probleem opgelost is. Mochten ook zij het probleem niet op kunnen lossen, dan wordt het elders (ik dacht in Canada) bij Logitech neergelegd en volgt er een oplossing.
Met het sturen van een mailtje heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niets over zeggen vwb snelheid en kundigheid.
De genoemde website is een hele handige site voor tip&trucs, downloads en al je vragen over je afstandsbediening (alle modellen van Logitech trouwens). Er wordt vaak zeer snel en kundig gereageerd.

De ondersteuning is dus prima in orde!

Wireless Extener
Het is mogelijk om bij deze afstandsbediening een Logitech Wireless extender te gebruiken. Dit is een kastje dat een RF-signaal omzet in een IR-signaal. De Harmony kan beide signalen uitzenden. In combinatie met de extender kan je dus apparaten die in een gesloten kast staan gewoon bedienen. Je stelt in de software in welk apparaat via de extender bediend moet worden en welk apparaat rechtstreeks door de afstandsbediening. De extender kan je ook in de gesloten kast zetten en met vier draadjes waaraan elk 2 IR oogjes zitten kan je in totaal maximaal 8 apparaten bedienen. De oogjes van de extender moeten dan voor de IR-oogjes van je apparaten zitten (kan geplakt worden). De afstandsbediening zendt dan een RF signaal naar de extender, die het omzet naar een IR-signaal en dat via de draadjes doorzendt naar het bewuste apparaat. De kast kan dus dicht blijven terwijl je al je apparaten kunt bedienen, zelfs van grote afstand en door muren heen. Verder kan je met de extender ook andere apparaten gaan bedienen zoals bijvoorbeeld lichten, gordijnen etc. Je kan het dan zo uitgebreid maken als je zelf wilt en begint het een beetje op Domotica te lijken.
De extender werkt prima in combinatie met de Harmony. Alleen op het moment dat je een wijziging in je afstandsbediening wilt doorvoeren, moet ook de extender ge-update worden, zelf wanneer je alleen een wijziging aanbrengt in een apparaat dat niet via de extender bediend wordt. Dat is onhandig, zeker gezien je de extender steeds uit het stopcontact moet halen en die zit nou juist zo mooi weggewerkt... Minpuntje.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze Logitech Harmony 1000. Het appraat en de software werken prima en doen wat ik ervan verwacht had dat ze zouden doen. Het leren van activiteiten gaat simpel en snel terwijl je nog voldoende handmatige aanpassingen en instellingen kan doen om hem helemaal naar wens aan te passen. Buiten dat het geweldig werkt is het ook nog een mooie verschijning in de huiskamer!

Heb jij ook een Logitech Harmony 1000 Advanced Universal Remote?

als ik bij je inleiding kijkt zie ik dat je de UPC Mediabox met DVR hebt en even verder zie ik staan als voorbeeld dat de TV kijken neemt met de mediabox maar aangezien dat jij zegt dat je de tv input zet op HDMI en volgens mij heeft de mediabox met dvr geen hdmi uitgang alleen een scart (heb hem zelf ook) de enige die je bij upc kan krijgen met HDMi aansluiting is de HD Decoder.

verder een hele nette review.
Is een logische reactie van je.

Heb de mediabox echter via een scart naar composiet verloopstukje aangesloten op mijn receiver. Deze scaled het beeld vervolgens op en geeft het via de HDMI uitgang door naar mijn tv. Alle beeld, waar het ook vandaan komt, gaat via de receiver via HDMI naar de tv. Tv moet dus op HDMI ingang staan om tv te kijken.

Bedankt voor je compliment trouwens.
Nette review waarbij volgens mij alle belangrijke elementen mbt het apparaat worden benoemd.

Wellicht interessant om te vermelden dat je je Harmony apparaat ook commando's kunt aanleren van andere niet-ondersteunende infrarood apparaten. Hiermee heb je dus feitelijk support voor alle infrarood apparatuur. :)
Bedankt voor je reactie en compliment. Het was mijn eerste review, dus het was even afwachten hoe men zou reageren.

Wat je bedoelt staat er overigens wel in:

.... en mocht jouw apparaat er niet bijstaan, dan kan de Harmony de signalen leren om dit apparaat te bdienen, mits je de originele afstandsbediening hebt.
fantatische revieuw,

twijfel zelf nog om hem aan te schaffen, de prijs houd me nog steeds wat tegen, en men vriendin zegt nu al dat ik een "elektronica-freak" ben :p

voor de rest kriebels men visa-kaart om hem meteen te bestellen :D ik heb ook 4 afstandbedieningen |:(
Ik zou anders eens beginnen met een Harmony 525 of 555, dan zit je qua prijs een heel stuk lager en kun je eens kijken of het wat voor je is. Op het touchscreen na zijn veel dingen toch redelijk vergelijkbaar (het installeren/programmeren bijvoorbeeld).

Heb ik zelf ook gedaan, en mijn 525 bevalt prima, hoewel ik het hele touchscreen (en de look) van de Harmony 1000 wel erg gaaf vind en dus zodra de financieën het wat toelaten waarschijnlijk wel ga upgraden. Maar dan is de 50 euro voor een lager model voor een deel terug te verdienen door verkoop en heb je dus uiteindelijk voor pakweg 25 euro eens goed kunnen testen hoe zo'n Harmony je bevalt.
ERG nette review! Met plezier gelezen. Erg duidelijke en simpele (gebruiksvriendelijke) taal.

Ik ben overtuigd:)
Ik ben zeer geholpen met alle duidelijke comentaren en opmerkingen welke ik van jullie heb gelezen, ik heb echter nog wel een opmerking / vraag :

Ik werk nu met een Marmitek ab met ir piramide. deze piramide wordt aangestuurd middels een utrasoon geluid van de marmitek ab. dit heb ik nodig omdat mijn geluidsinst., DVD, en UPC DVDR niet in de buurt van mijn TV staan. Kan de Harmony 1000 ook deze piramide bedienen ?