Specificaties 17MP, Full HD filmen, 21x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Samsung WB800F Blauw Review

xekjiram 28 november 2013, laatste update op 30 september 2014, 970 views

Samsung WB800F Blauw

Fijne "travelzoom" compactcamera voor een goede, betaalbare prijs.

Pluspunten

• Algemeen: mooie scherpe foto's, veel mogelijkheden en bewerkingen (zowel tijdens het fotograferen als daarna).
  • Erg handig is de mogelijkheid om de foto's per wifi op Skydrive en Facebook te plaatsen!
  • Je kan je smartphone er ook op aansluiten. Ik heb bij groepsfoto's al de telefoon als afstandsbediening gebruikt. Je staat dan wel op de foto met een smartphone in je handen, maar als je je een beetje handig achter iets of iemand opstelt valt het niet op ;-) Ook kan je je foto's op je telefoon zetten op die manier.
  • Touchscreen.
  • 21x zoom, tot 105x digitale zoom die heel aardig is. Ik heb een uitprobeersel bijgevoegd, genomen vanaf de Vaalserberg, met een kerkje dat vele kilometers verderop stond. Volgens mijn gegevens is de 35 mm-brandpuntsafstand 483 mm.
  • sluitertijd van 1/2000 tot 16 seconden, afhankelijk van de instellingen.
  • diafragma, sluitertijd en ISO zijn met de hand in te stellen, net als de scherpte.
  • Goede hulp Samsung Helpdesk toen ik overhoop lag met de I-Launcher.
  • Panoramastand 180 graden rond, waar ik héél gelukkig mee ben!
  • Allerlei handige extra's waar ik voorheen nooit zoveel mee deed, maar hier zitten echt heel aardige tussen! Het loont de moeite de handleiding te downloaden en uit te printen en daar mee aan de slag te gaan. O.a. fotobewerking achteraf, diverse effecten en het selecteren van "het beste gezicht" bij een groepsfoto (die heb ik nog niet geprobeerd).
  • In veel reviews is men minder blij met de ruis bij een hogere ISO. Inderdaad zie je verschil, maar ik vind het voor mijn privégebruik niet storend. Ik heb een foto gemaakt op ISO800 in de Valkenburgse grotten bij heel weinig licht, kijk en oordeel zelf.
  • Mooie macro-opnames, i.v.m. "bokeh" doe ik die het liefst met de telelens (neem dan wel afstand van je onderwerp). Compact camera's hebben wel eens problemen met "bokeh" als je vanuit de groothoekstand werkt, maar met de telelens gaat dat prima. Even oefenen!

Minpunten

• Geen RAW (maar als je, zoals ik, geen tijd hebt om uitgebreid na te bewerken is dat niet zo'n ramp).
  • Geen externe flits mogelijk (heb die zelf nog niet gemist, maar het zou de mogelijkheden flink uitbreiden)
  • Het uploaden in Facebook: op FB zelf moet je nog toestaan dat de foto's daadwerkelijk in je album komen.
  • Gebruik en installeren van de I-Launcher heeft nogal wat voeten in de aarde, het is niet bepaald duidelijk hoe en waar ik die kan downloaden (Samsung helpdesk heeft hier goed bij geholpen).
  • Displaykwaliteit is wat mager, what you see is (gelukkig) niet altijd what you get.
  • Batterij gaat ook zonder flitsen vrij snel leeg als je fanatiek bezig bent (zoomen en zo kost nou eenmaal stroom). Eén (of twee) reservebatterijen zijn geen luxe.
  • Batterij is (met USB-snoertje) alleen in de camera op te laden, daar moet je even rekening mee houden als je bijvoorbeeld even een reservebatterij op wilt laden.
  • Kwaliteitsverlies bij stevig optisch inzoomen (bekend bij de meeste compactjes)

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
Omdat ik niet zo heel breed in mijn slappe was zit, probeer ik altijd voor zo min mogelijk geld het best mogelijke te krijgen. Dat betekent dat ik wel eens concessies moet doen - maar dan liefst aan eventuele extraatjes en niet aan de uiteindelijke kwaliteit. Na veel speurwerk, vergelijkingen online en bezoekjes aan diverse handelaren is mijn keuze op deze camera gevallen.

Een concessie die ik bewust heb gedaan is: er zit geen gps op. Ik vind dat geen gemis, als het echt moet (voor in het vakantie-album bijvoorbeeld) kan ik ook wel een fotootje met mijn telefoon maken. Het is niet belangrijk genoeg voor me om daar (flink) extra geld voor neer te leggen.

Wie liefst een compactcamera wil (omdat die toch prettiger in je jaszak mee te nemen is, of omdat je het geld er niet voor hebt) kan heel aardig uitpakken met deze camera. Ik heb een workshop gedaan en de fotografe die die gaf was verrast over de mogelijkheden van deze camera.

NB ik heb geprobeerd enkele foto's bij te voegen, maar dit lukt helaas niet...

EDIT september 2014: in augustus begon de camera helaas te muiten. Het programma sprong spontaan naar Wifi en weer terug als ik bezig was met fotograferen. Aanvankelijk dacht ik dat ik er per ongeluk met mijn hand lang was gegaan, maar het gebeurde steeds vaker, zonder dat ik er aan was geweest. Inmiddels is de camera retour reparatie Kinorama (waar hij via Bol.com is besteld) en hoop ik hem in de eerste week van oktober weer terug te hebben.
Camera wordt erg gemist... :'(

Heb jij ook een Samsung WB800F Blauw?