HIS HD 4850 512MB GDDR3 PCIe Review

cablegunmaster 9 september 2009, laatste update op 9 september 2009, 1.740 views

HIS HD 4850 512MB GDDR3 PCIe

Pluspunten

• Snelle kaart
  • Trekt alle nieuwe spellen
  • Ontzettend stil (zelfs onder stress) je hoort hem niet draaien dus onder de 40 decibel (tervergelijking :
  • Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij
  • zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas)

Minpunten

• lengte van de kaart 220x100x16 mm
  • heethoofd (maar stabiel) kan temperaturen bereiken van boven de 50 graden maar dit hoort geen probleem op te leveren. Zelf nog niet ervaren.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
ik gebruik deze kaart nu al een tijdje, en als je de gemiddelde sapphire review leest op internet.
dan kloppen de FPS redelijk.

als je deze kaart koopt krijg je veel waar voor je geld.
hij word wel is waar heet, maar het blijkt dat de kaart hier tegen kan.

getest in een :

Q9450 12mb cache 2,66 mhz quad core.
4 gb geheugen
P5kpl-e moederbord Asus

ik zelf zou hem zoweer kopen of zijn grotere broer de 4870.

helaas kan ik zijn volle waarde nog niet genieten want een normaal CRT beeldscherm, laat me nog te weinig van zijn kwaliteit zien. ( phillips 107b)

Onder stress hoor ik de kaart amper , ik dacht eerst dat het enigzins aan de kaart lag maar na langer gebruik is het toch uitgekomen dat het eerder de hardeschijf was die herrie maakt.
Mocht de Fan toch te erg blijken in geluid dan heb ik deze tool opgezocht om de snelheid te limiteren en al snel wat herrie te besparen.

Om even inhoudelijk te reageren:
De kaart kan 90 Graden aan. Zonder foutmeldingen te krijgen of problemen te krijgen met dit OS. ( dit uit de computer totaal)

De afmetingen van de kaart opgemeten : 220x100x16 mm
Ik kon er maar net een hardeschijf naast zetten en met moeite inbouwen. dit blijft een nadeel maar eenmaal ingezet kijk je er niet meer naar.

Daarnaast de 40 FPS in Crysis met AA was gemeten op de resolutie van: 1280x1024.
Mijn eigen ervaringen is dat dit een mustbuy kaard blijft. Met als voornaamste reden dat ik er nog geen problemen mee heb, en alle spellen er uitstekend op draaien.

Minpunt : secondlife heeft nog bepaalde kuren , maar dat ligt voornamelijk aan de secondlife engine zelf.

Heb jij ook een HIS HD 4850 512MB GDDR3 PCIe?

onder stress hoor ik de kaart amper , ik dacht eerst dat het enigzins aan de kaart lag maar na langer gebruik is het toch uitgekomen dat het eerder de hardeschijf is die herrie maakt.

Om even inhoudelijk te reageren:

mocht de hitte toch te erg blijken dan heb ik deze tool opgezocht om de snelheid te limiteren en al snel 20 graden te besparen:

De afmetingen van de kaart opgemeten : 220x100x16 mm

Daarnaast de 40 FPS in Crysis met AA was gemeten op 1280x1024.

De videokaart draait in een quadcore 2,66 mhz 12 mb l2 cache.

:) Ik vind het gewoon een (goede) normale bijdrage ,waarom niet,daar is treakers ook voor.En zo kan een ander weer wat meer weten.En crysis is helemaal niet zo zwaar meer.Er zijn spellen die je zonder dual core onmogelijk kan spelen ,(ook al heb je de snelste pentium 4 ,met een 295 gtx),maar crysis kan je gewoon nog aan met een simpele single core en direct x 9 compatble 256mb kaart.Goed dat de temp er bij staat.2** van de 5 .Iets meer uitgebreid en je had recht op meer sterren. :*)
Crysis Very high AA 16x draait op 40 FPS

Knap man, ik heb nog geen pc gezien die dat onder normale omstandigheden voor elkaar krijgt...!
CS op 200FPS is nou ook niet wereld schokkend, dat deed mijn X800XL al.
Het boeit ons echt niet dat al je systemen counterstrike zonder problemen draaien, wat ons wťl boeit is hoe warm hij nu wel wordt, bij welke resolutie hij die score haalt, en bij welke AA en AF instellingen hij bijvoorbeeld die score haalt.

Als je wilt opscheppen over je pc doe je dat maar op school, iig ergens anders dan hier op tweakers, wij willen graag wat uitgebreidere informatie hebben, aangezien er ook mensen zijn die iets zwaarders spelen zoals Crysis, of GRID, waarin de ati kaarten uitblinken.

Oh ik zie net dat het om een 17" schermpje gaat, de meeste mensen die hier over crysis praten hebben het over resoluties van zo minimaal om en nabij de 1900 x 1200, en ook nog flink hogere resoluties, lijkt me dat jouw systeem dan niet meer de 40 fps haalt in crysis, en dat je kaart dan nog heter wordt :+
Crysis, of GRID, waarin de ati kaarten uitblinken...

Nu weten de meeste ook dat crysis NV optimized is;)
neemt niet weg dat een 4870 dit spel aardig trekt
ik bedoel natuurlijk alleen GRID, misschien een beetje moeilijk geformuleerd, maar door het interpunctiegebruik lijkt het me wel duidelijk.
1. crysis en GRID zijn beide aardig zware games.
2. GRID draait daarintegen het beste op ati-kaarten.
Begrijp je het zo wel? ;)

En ja, dat crysis nv-optimized is (lees: brak geprogrammeerd) weet iedereen |:(

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 31 oktober 2008 10:21]

Ik haal er nog wel een 3d mark overheen :)
2003 en 2006. (zondag zet ik ze erop)

Nog wat requests wat ik nog kan doen?
waarmee ik kan meten, of wat ik moet meten.

Ben nu vergeten om de resolutie te vermelden. (weet het zelf ook even niet )
kijk er zo even naar :) van crysis.

Als je van een radeon 9700 128mb overstapt naar een Radeon HD 4850.
Dan merk je het verschil extreem. :)
Moet je doen! Fik je hem gelijk af ;)
"Crysis Very high AA 16x draait op 40 FPS"

op 800 x 600?
De review is niet zo net, eerlijk toegeven. Nou is het niet zo van belang dat specifiek deze review op deze...

"Als je net als mij geen reviews kan schrijven moet je het dus niet doen. Dit is nutteloos."

...manier af te zeiken maar toch verdient het wat aandacht, en dan vooral gericht naar de auteur. Het is namelijk niet de bedoeling om in een productsurvey een paar uit de losse pols gegrepen zinnen te plaatsen, zoals het willekeurig noteren van opmerkelijke zaken. Het is in Ūeder geval de bedoeling om de review dus goed op te bouwen om zo het desbetreffende product stapsgewijs te behandelen.

"FPS per seconde"

FPS is een engelse term en staat voor 'Frames Per Second' - 'per seconde' kan dus worden weggelaten.

"Crysis Very high AA 16x draait op 40 FPS"

Dit geldt overigens even voor iedereen; Crysis is een game die, in tegenstrijd met de belofte, single-threaded is en dus niet optimaal gebruik maakt van Dual/Quad Core processors. Crysis is imho een matige game met een extreem inefficiŽnte engine. Het is dus niet meer echt relevant om Crysis te gebruiken om de 'ware kracht' van de CPU/videokaart te testen.

Eerlijk toegeven; Personen die Crysis testen met tweemaal een HD4870X2 in hun bak hebben liggen en vervolgens tot de conclusie komen dat de game nog niet soepel draait is voor mij reden genoeg om te kunnen stellen dat het voorgaande wel degelijk klopt. ;)

[Reactie gewijzigd door Jilke op 29 oktober 2008 15:43]