Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

chrislaarman 24 november 2013, 2.582 views

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• snelheid

Minpunten

• prijs

Zie ook mijn beoordeling van de uitvoering met 1TB.

Ik ben zo tevreden met de snelheid en rust, dat ik zelfs mijn Asus S-presso uit 2006 een SSD heb gegeven, maar dan wel deze van slechts 250GB.

Ik had er een 1TB harde schijf in, half Windows 7, half Ubuntu Studio, elk 32-bits. Veel stond er niet op beide partities, dus dat zou geen probleem geven.

Met de migratie-software van Samsung (een aangepast product van Clonix) heb ik de Windows partitie moeiteloos kunnen overzetten naar de SSD. Die had ik tijdelijk aangesloten langs USB. De Linux partitie werd genegeerd.

Uiteraard had ik een "bracket" gekocht om de 2.5"SSD op de plaats van de 3.5" HDD te kunnen plaatsen. Op zich geen probleem, maar de bevestiging van de (enige) harde schijf in deze computer is niet berekend op kleiner (korter) spul. De SSD-bracket hangt nu op twee van de vier schroeven.

Windows liep meteen goed. Ik heb de Hard Disk Manager van Paragon ge´nstalleerd, en daarmee de Windows partitie verkleind tot 125GB. Geen probleem.
Vanaf een DVD heb ik Linux (Ubuntu Studio 13.10, 32-bits) ge´nstalleerd. Dat heeft netjes de vrije ruimte ingenomen en ook een boot manager ge´nstalleerd.

Er is alvast een compatibiliteitsprobleempje aan Windows zijde: de Magician sottware van Samsung kan bepaalde instellingen niet optimaal maken. Ik herinner me ACHI. Op mijn (eerste) computer met 1TB lukte dat wŔl.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Meer advertenties

Is er nog een bepaalde reden waarom je windows en ubuntu 32 bits draait?
Ik draai 32-bits Windows en Ubuntu op deze computer omdat deze aan de lichte kant is: ondermeer hoogstens 2 GB RAM.
Ik draai ze in 64-bits op een systeem met 4 GB RAM (bedoeld in mijn bespreking van de 1 TB uitvoering van de SSD 840 EVO).

Uitweiding:

Ik heb de indruk (geen meetrapport), dat systemen met een Pentium 4 (zoals het onderhavige) of een Atom (zoals mijn Eee netbook) slecht presteren op schijftoegang. Onder Windows valt mij dat meer op dan onder Linux.

Vervanging van de HDD door een SSD is hier (nog steeds naar mijn indruk) een grote verbetering. Wie geen vooruitzicht heeft op een betere computer, die kan met zo'n SSD het ding nog een tijd lekker laten meegaan, waarschijnlijk lekkerder dan totnogtoe. Wie wel vooruitzicht heeft op een betere computer, die kan wellicht beter afzien van aanschaf van een SSD, en het geltd toevoegen aan het budget voor die nieuwe.