Specificaties 4,3" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One Mini Zilver Review

copywizard 24 november 2013, 761 views

HTC One Mini Zilver

Pluspunten

• Scherm erg helder en scherp.
  • Algehele afwerking
  • Geluid is fenomenaal.
  • Vlotte software
  • Camera

Minpunten

• Ontbreken SD card slot 16GB is tegenwoordig iets te weinig.
  • De gladde afwerking van de achterkant.

HTC One mini de HTC One op afslank kuur.

Hierbij mijn review van de HTC one mini.
Dit is mijn eerste Review ooit dus don,t burn me right away.

Ik ben zelf altijd HTC fan geweest en heb dan ook heel wat HTC,s versleten in mijn jaren.
Dit begon met de HTC Tytn, Tytn II en Touch Pro II en als laatste de HTC Desire Z.
Wat natuurlijk opvalt aan deze toestellen is dat deze allemaal een fysiek toetsenbordje hadden.
Maar toen mijn HTC desire Z zo goed als de geest gaf moest ik over op iets nieuws.

Uiteindelijk ben ik uit "nood" gegaan voor de Sony Xperia Z en dit was tot mijn verbazing geen slechte keus!
Al zal ik nooit kunnen wennen aan een on-screen keyboard. (vanwege mijn grote duimen)

Ik wist toen ik de Sony telefoon kocht dat de HTC one niet ver weg meer was maar gezien ik helaas zonder telefoon zat moest ik iets.
Als ik had geweten dat de HTC one maar enkele weken later te koop was in de winkels had ik misschien nog even met een ouder toestel rond gelopen maar helaas.

Maar toen ik de kans kreeg om een HTC one mini te testen twijfelde ik geen moment!
en heb me direct aangemeld en zie hier het resultaat.

Bouwkwaliteit

Er valt veel over te vertellen daarentegen ook best weinig het is niets meer dan een HTC one op een afslank kuur.
Een Goede kennis van mij heeft na mij de HTC one aangeschaft en vandaar ben ik niet geheel onbekend met de looks en feels van de HTC one Mini,s grote broer.

Beide toestellen hebben een vrij gelijke afwerking een die van HTC te verwachten is een zeer strakke en dunne aluminium behuizing met vrij weinig poespas.

Nu zit er een witte plastic rand langs het toestel dat de aluminium achterkant en het scherm samenvoegt.
Ik vermoed dat dit in de toekomst best snel vuil kan worden al zal dit waarschijnlijk alleen bij de witte variant zijn?

Ergonomie

Iets wat mij opviel aan zowel de HTC one als de HTC one mini is de afwerking van de achterkant dit is gedaan in een glad gepolijst aluminium.
En levert naar mijn idee niet echt genoeg grip ik heb dan ook al menig keer gehad dat het toestel bijna uit mijn handen glipte.
Nu ziet deze afwerking er erg netjes uit maar ik zal er toch niet echt aan kunnen wennen vermoed ik zo.

Verder is het formaat van het toestel wel spot on hij is niet te groot en ook zeker niet te klein.
Ik ben ondertussen wel gewend aan mijn 5 inch grote Sony maar de 4,3 inch van de HTC voelt toch net wat lekkerder in de hand.
Je kan er lekkerder op typen met twee handen zeker in panorama modus.

Beeldkwaliteit

Wat Betreft het scherm zal ik hem vergelijken met mijn eigen Sony Xperia Z al zal dit voor sommige niet echt eerlijk zijn.

De sony heeft een HDRD TFT display met de bravia engine en full-hd resolutie.
Waar de HTC One mini het doet met een SLCD variant met HD-Ready resolutie.

Wat betreft kijkhoek en helderheid springt de HTC er zeker als winnaar uit in verhouding met de Sony.

Prestaties en Warmte

Als het gaat om prestatie,s wordt het bij de HTC one mini al wat pittiger het toestel beschikt over een Dual-core processor van het Snapdragon type uit de 400 serie.
Dit is niet perse een slecht ding net zo min als een goed ding.
De processor is een van de nieuwste series en is daarom sowieso up-to-date hardware.
Maar de processor waarvoor is gekozen is er een voor in de middenklasse toestellen en dus precies waar HTC dit toestel wil neer zetten op de markt.

Als we AnTuTu moeten geloven liggen de prestatie,s van de HTC one mini tussen de Samsung Galaxy S2 en de HTC one X en dit is nogmaals voor zijn prijs een nette prestatie naar mijn mening.

Na hem een week te hebben getest kan ik verder concluderen dat je weinig merkt van de dual-core als het gaat om prestatie,s.
Het toestel werkte na deze week nog net zo vloeiend als toen ik hem net in gebruik had genomen.

En na een goede game sessie van 30 Min merkte je wel dat het toestel warm werd AnTuTu gaf dan ook een beste 39,1 graden aan.
Je kan wel merken dat hier de aluminium behuizing zijn werk goed doet en de warmte netjes verspreid over de gehele body en dus niet 1 plek hebt waar hij erg warm wordt.

Featureset en geluid

Als het gaat om features dan moet het haast wel gaan over het geluid dat dit toestel uit zijn kleine behuizing kan produceren dan wel met of zonder de oordopjes.
Het toestel heeft stereo speakers een aan de bovenkant en een aan de onderkant van het scherm geplaatst.
Dit geeft een enorm goed geluid bij het bekijken van Youtube filmpjes en of gespreken over de speakers.
De HTC one Mini geeft dan ook zeker een beter geluid dan bijvoorbeeld mijn Sony Xperia Z met zijn enkele minuscule mono speaker.

Het enige dat ik erg jammer vond dat ontbrak is de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden.
Iets dat ik ook miste op de HTC one.
Want 16GB is leuk maar zeker niet meer speciaal in deze tijd.

Daarnaast heb je de HTC Ultrapixel Camera minder pixels maar wel grotere pixels waardoor in theorie de foto,s niet slechter zouden mogen zijn dan die van een camera met hogere resolutie.
Dit blijkt ook wel uit een paar tests shots die ik heb gemaakt met mijn Xperia Z (13MP) en de one mini (4MP)

Wat betreft de sense skin blijf ik dit een mooie skin vinden al moet ik zeggen dat de toevoegingen aan de sense 5.0 skin die dan voornamelijk op social media is gemaakt aan mij voorbij gaan.
Ik zelf heb geen facebook,twitter of google+ en nee niet omdat ik zo oude ben of geen vrienden heb.
maar vanwege me werk weet ik maar al te goed wat de nadelen zijn van een (a)Social network.
Dus heb ik deze feature,s ook niet kunnen testen.

Mobiliteit

Gezien ik het formaat van de HTC desire Z ben gewend en daarna meteen een grote stap deed naar de Xperia Z is het handzame formaat van de HTC one mini naar mijn idee ideaal niet te groot en niet te klein.
Daarnaast is hij niet zwaar en ligt hij goed in de hand op de gladde achterkant na dan natuurlijk.
De accu is lastig om iets over te zeggen gezien ik hem nu een week in gebruik heb en ik uit gewoonte iedere avond mijn toestel steevast aan de lader leg.

Ondanks dat merk ik wel dat de batterij na iedere avond wel tegen een normale 50 a 55% zit en dat is na een dag op kantoor en best wel wat belletjes.
Nu is het wel zo dat ik op de dataverbinding en WiFi na niets anders aan heb staan gezien ik dit overbodig vindt.
Dingen als bluetooth of GPS staan bij mij steevast uit en gaan pas aan indien nodig.
naar mijn idee behaal ik daardoor makkelijk 2 dagen gebruikstijd.

Naar mijn idee probeert HTC de one mini in het midden segment te positioneren en dit is ze zeker goed gelukt al zou wat mij betreft de prijs iets naar beneden mogen.
Maar ik vermoed dat dit ook in de toekomst gaat gebeuren.

Algemene beoordeling

Zoek je een toestel van goede bouw kwaliteit en gebruik je je telefoon regelmatig op de speaker of luister je graag naar muziek dan is dit toestel zeker voor jou!
Hij heeft de beste trekjes (scherm, geluid, materialen etc..) van zijn grotere broer maar dan in een kleiner jasje.

De software is lekker vlot en heeft nauwelijks haperingen de Sense 5.0 skin is een leuke extra zeker als je helemaal into the social media bent.

Verder zou hij naar mijn mening iets goedkoper mogen maar alsnog zeker zijn geld dubbel en dwars waard!

Heb jij ook een HTC One Mini Zilver?