Oki B401d Review

JanJeen 24 november 2013, laatste update op 24 november 2013, 1.381 views

Oki B401d

Pluspunten

• Automatisch dubbelzijdig printen
  • 3 Jaar garantie
  • Goedkoop (68 euro betaald)
  • LED ipv Laser

Minpunten

• Groot
  • Toner klein en redelijk duur

Inktverbruik Score: 3
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Nadat onze vorige laserprinter (Brother HL-5040) was overleden aan een kapotte fuser ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Ik print weinig. Soms zelfs weken niet. Ik heb zelfs overwogen om zonder printer verder te gaan. Voor E-tickets e.d. is het toch erg handig om een printer in huis te hebben.
Een inktjet printer was geen optie. Mijn ervaring is dat de printkoppen verstopt raken door het minimale gebruik.
Ik had de wens dat het papier in de lade zit. Want anders moet je telkens papier pakken als je print of het papier ligt te verstoffen.

De Oki vond ik met name interessant vanwege de lage prijs (68 euro betaald), LED ipv laser en de verlengde garantie, namelijk 3 jaar. Dat een fabrikant 3 jaar garantie geeft geeft vertrouwen in de kwaliteit.

Aansluiten
De OKI B401d heeft alleen een USB en parallele poort. De B401dn heeft ook een netwerkaansluiting. Mijn versie heeft dus alleen USB, en zit daarmee aangesloten op een netwerkschijf, de Synology Diskstation DS111. Dit werkt perfect. Ik kan vanaf elke PC in huis afdrukken.

Print kwaliteit
Dit is geen laser printer maar een LED printer. In het kort verschilt een LED van de laserprinter door een vast veld met LED's, in plaats van een laser met een draaiende spiegel en lens constructie. De LED's verlichten de drum, waarna de toner wordt aangetrokken. Dit zou een minder onderhoudsgevoeligere oplossing zijn dan de laser met roterende spiegel. Eventueel leuk om de werking van de laserprinter te lezen: wiki.
De afdrukkwaliteit is voldoende. Foto's worden korrelig afgedrukt. Zwarte tekst is behoorlijk scherp. In tonerspaarstand wordt er duidelijk veel minder toner gebruikt, wat ten koste gaat van de scherpte.
Ik heb een detail foto gemaakt van twee verschillende afdruk instellingen. Dit is een crop van de bovenste regel als je in je browser een pagina uitprint.

Bovenste tekst toont toner spaarstand 600dpi, onderste tekst toont 600 dpi.

Energie verbruik
Kun je deze printer altijd standby laten staan zonder hoge electra rekeningen? Dat ga ik nog meten. Voorlopig zeggen de specs dat in diepe slaapmodus het verbruikt 0.5watt moeten zijn.

Replaceables
De toner die in dit apparaat gaat is relatief klein en redelijk duur:
1.500 pagina's : 49.50 euro (44992401)
2.500 pagina's : 59.50 euro (44992402)
Op Ebay betaal je zo'n $40 dollar inclusief verzending voor een No-name replaceable. Daar heb ik geen ervaring mee.
Duurdere modellen van Oki zoals de B431d kunnen 7.000 bedrukte pagina's uit een toner persen en kunnen bij veel gebruikers financieel interessanter zijn.

De drum gaat 25.000 pagina's mee.

Dit is eigenlijk een echte kantoor printer die het thuis ook prima doet. Hij print snel, is degelijk en groot.
Mocht je veel printen, dan kan het grotere broertje, de OKI B431d een aantrekkelijker alternatief zijn vanwege zijn grotere toners.

Heb jij ook een Oki B401d?

Het is mooi te zien dat je hem een 5 sterren waardering geeft, want OKI printers zijn over het algemeen goede printers. Wel vreemd dat je ¤60 duur vindt voor 2.500 afdrukken bij een printer die inclusief garantie nog geen ¤70 kost. Ik begrijp dat het 2,8 cent per afdruk is, maar we hebben hier dus ook andere factoren En OKI zijn of haar garantie is ook heel erg goed. Ze maken hun woord vriendelijk en snel waar. Gelukkig zie je de voordelen er ook van in!

P.s. als je er een niet originele toner in doet vervalt je garantie per direct. Dus misschien nog even genieten van je garantie?

Veel plezier met je printer!

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 24 november 2013 15:48]

Dank je wel voor je reactie!
Ik zou er zelf ook geen OEM toner in doen. Voor de volledigheid had ik het opgenomen. Ik zal je opmerking over het vervallen van de garantie toevoegen aan de review.
60 euro voor een toner met een capaciteit van 2.500 pagina's (0.024ct/p) is inderdaad niet wereldschokkend veel. Maar wel meer in het licht van mijn vorige printer. Die deed 6.000 pagina's voor 84.50euro (0.014ct/p).
Goed om te lezen, en dat je even de tijd hebt genomen om dit op te posten.
jammer dat de foto's korrelig zijn, toch even verder zoeken.
De foto's zijn korrelig omdat ze zo zijn uitvergroot. In werkelijkheid is het gebruikte font maar iets van 10pt. Juist door het zo uit te vergroten zie je de verschillen tussen gewoon en de tonerspaarstand. In praktijk is de standaard print haarscherp.
Heb ondertussen eveneens deze printer aangeschaft. Voor een 78 euro. Ondertussen heb ik gezien dat de prijs van deze printer enorm gestegen is (ipv. gedaald zoals dat meestal met consumer-producten gebeurt).

Zeer snel en met name automatisch dubbelzijdig afdrukken is zeer interessant. Mijn vorige mono-laserprinter een Konica Minolta Pagepro 1350E kan alleen enkelzijdig afdrukken. Het grootste verschil zat ém in het feit dat ik de Minolta's werkgeheugen kon uitbreiden tot 144MB (32MB Intern + 1 Dimm 128MB) terwijl deze OKI 64MB niet-uitbreidbaar geheugen heeft. En dat de Minolta 1200x1200 max. resolutie heeft tegenover 2400x600 voor de OKI. In aantal PPI is dit weliswaar hetzelfde.

Printer is ook veel degelijker dan voorgenoemde Minolta daar er bijna niets uitsteekt (dat kan afbreken). Bv. de papierbak steekt volledig ONDER de machine terwijl bij de minolta steekt deze er 1/2 uit. Dit laatste heeft het voordeel dat de papierbak gewoon blijft zitten om het papier aan te vullen terwijl die volledig uit de OKI moet gehaald worden. Gezien de printer al groter is dan de Minolta en dus ook meer ruimte nodig heeft om te papier bij te vullen, is dit minder handig. Prijs per geprint blad is nagenoeg gelijk. De Minolta heeft high-capacity toner (160 euro) die 6000 blz. kan printen terwijl de OKI voor een kleine 75 euro een 2500-blz toner heeft. Komt neer op tonerprijs per blad 0.026 euro (minolta) tegenover 0.03 euro (oki)

Verschillen tegenover mijn vorige printer

+ automatisch dubbelzijdig printer
+ stiller uit de doos (is met een patch voor de PP1350E opgelost)
+ sneller
+ solide blok zonder dingen die eruit steken
+ goedkoop in aanschaf
+ gezien de papierbak onder machine zit minder kans op stof en vuiligheid die de papierinvoer kunnen storen (na verloop van tijd).
+ LCD display waarop eventueel storingen komen. Kan in nederlands gezet worden.

* 2400x600 max. ipv. 1200x1200 max.. Evenveel PPI maar "anders"

- minder totaal werkgeheugen dan de minolta wat misschien invloed heeft op 2400x600dpi
- neemt meer ruimte in.
- heeft ook meer ruimte nodig om papier bij te vullen.
- LCD display is niet verlicht.