Specificaties 4,3" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One Mini Zilver Review

dj_dysaster 22 november 2013, laatste update op 27 november 2013, 1.888 views

HTC One Mini Zilver

Pluspunten

• De geluidskwaliteit
  • Het HD scherm

Minpunten

• Touchscreen
  • Accuduur
  • Haarscheurtjes na 2.5 week

Enige weken geleden las ik het artikel op Tweakers.net betreffende het testen van de HTC One Mini. Mijn oude vertrouwde Apple iPhone 3GS begint minder te worden, en ik had wel eens aan een Android toestel gedacht alleen was ik altijd wat bang dat het tegen zou vallen. Deze actie was voor mij de ideale kans om zowel kennis te maken met Android als het testen van een nieuw toestel. Vorige week bleek ik uitgeloot te zijn en ongeveer twee weken geleden viel het toestel op de mat.

In de doos
Allereerst even een blik in de doos. Bovenin komen we netjes het toestel tegen, keurig verpakt in een plasticje om krassen door het karton te voorkomen.

Naast de telefoon zijn er een aantal accessoires aanwezig namelijk;

• Lader
  • Usb naar micro-usb kabel
  • Simkaart verwijder tool
  • Oordopjes
  • Extra rubbertjes voor de oordopjes
Kortom de standaard accessoires die bij de gemiddelde telefoon aanwezig zijn zitten hier bij.

Eerste impressie
Na het openen van de doos viel mij op hoe groot het toestel eigenlijk is voor een "Mini". De iPhone die ik had is 3.5" en heb nooit de behoeft aan een groter formaat gehad. De One Mini is 4.3" maar echter in een andere verhouding, meer "breedbeeld". Nu heb ik niet van die hele grote handen dus was direct benieuwd of het hele scherm met een hand bereikbaar is.

Het hele scherm blijkt bedienbaar met een hand echter kan ik dan niet meer bij de "terug" en "home" knop. Opzich jammer maar ik merk tijdens het gebruik dat je er vanzelf wat handig in wordt en wat schuift met je hand.

Waar ik ook wel nieuwschierig naar was, was de initiele boot tijd. Bij Apple apparaten vind ik dit altijd vrij lang dus de stopwatch er maar even bij gepakt. In minder dan 30 seconden werd mij om de eerste input gevraagd. In enkele korte stappen, zoals het toevoegen van email en social media was ik klaar om aan de slag te gaan.

Scherm
De One Mini beschikt over een "HD Ready" scherm. Dit komt neer op 1280 x 720 pixels. Bij een maat van 4.3" betekend dat dus 341 PPI, en dat zie je! Mooie kleuren en erg scherp, waardoor het lezen van een website in landscape modus (zonder zoomen) een stuk makkelijk is als op mijn vorige telefoon. Het scherm heeft ook een zeer kleine rand, zodat de oppervlakte van het toestel optimaal gebruikt wordt. Het touchscreen bevalt wat minder, ik druk veel vaker mis en bij bijvoorbeeld het unlocken ziet het toestel soms halverwege de swipe mijn vinger niet meer. Erg jammer voor een apparaat waar het touchscreen de primaire inputmethode is. Dit soort problemen heb ik bij mijn 3GS nooit ervaren.

Geluid
Toen ik de telefoon kreeg las ik dat de telefoon over "BoomSound" beschikt. Een hippe term maar wat merk je hier nou van in de praktijk. Daarom heb ik spotify opgestart en ben ik eens wat gaan luisteren. Mijn eerste indruk; Wouw! dit geluid uit een telefoon, dat had ik niet verwacht. Het blijft natuurlijk beperkte kwaliteit en zwaar gebrek aan laag maar ik heb nog geen telefoon gehoord die hier bij in de buurt kwam.
Wat erg leuk is dat er speakers zowel links als rechts (in landscape) naast het scherm zitten en dat zorgt ervoor dat je het geluid van twee hoort.

Camera
De HTC One Mini beschikt over 2 camera's, 1 voor en 1 achter. De voor-camera heb ik niet teveel aandacht aan besteed. Heb hem 1 maal gebruik voor een Google Hangout sessie en daarvoor voldeed hij prima. De andere camera gebruikt men over het algemeen om een foto'tje voor social media te schieten. Voor dit soort dingen voldeet wat mij de treft de camera van de iPhone ook prima, laten we de foto's eens vergelijken. Hieronder 2 foto's van zowel de 3GS als de One Mini vanaf exact de zelfde plek genomen op een grijze vrijdag middag.

Boven de HTC One Mini, onder de Apple iPhone 3GS. Duidelijk is het verschil in openingshoek. De HTC neemt veel meer omgeving mee bij het maken van de foto. De kwaliteit is natuurlijk ook veel beter dan die van de iPhone, dat mag ook wel het toestel is namelijk 4 jaar nieuwer. Wel vind ik de foto's van de HTC over het algemeen wat naar de rode kant neigen.

Onderweg
Ik ben redelijk veel onderweg, dus ook onder die omstandigheden is het toestel uitgebreid getest. Allereerst het pairen met de Parrot MKi9100 (laatste firmware) in de wagen. Dit gaat probleemloos en binnen enkele minuten kan ik bellen. Kwa geluidskwaliteit merk ik geen verschil tussen de iPhone of de One. Alle schermindicatoren zoals batterijstatus en bereik doen het ook prima op de Parrot (iets wat niet altijd correct werkt met Android phones).
De Auto "app" vind ik een leuke toevoeging. Door middel van de 6 grote "knoppen" op het scherm kun je snel de primaire functies die je onderweg vaak nodig hebt gebruiken (zoals navigatie). Dit miste ik bij het vorige toestel.
Mijn telefoon gebruik ik ook vaak als navigatie dus ook dat werd getest. Standaard beschikt het toestel over Google Maps, dus dat maar geprobeert (was in het verleden altijd TomTom gebruiker). Ideaal dat je middels je stem een bestemming in kunt spreken! Ook op hogere snelheden (meer omgevingsgeluid) kan het toestel prima begrijpen waar ik heen wil. De aanwijzingen worden netjes via de Parrot afgespeeld en ook het herberkenen gaat vlot, iets waar de iPhone een flinke steek liet vallen.
Als laatste "onderweg" item ook een bluetooth connectie met mijn Garmin Zumo 660 motor-navigatie gemaakt. De Garmin gedraagt zich dan als CarKit en middels een headset in de helm kan men dan bellen. Het leggen van de connectie, het adresboek en bellen werken zoals verwacht. Bellen tijdens het rijden is niet getest omdat ik een mooi weer rijder ben ;) .

Prestaties
Dan natuurlijk de prestaties, hier kan ik vrij kort over zijn. Het toestel voelt vlot aan. Voor de dingen waar ik een smartphone voor gebruik (bellen, internetten, navigatie, social media) voldoet hij zeker. Vlot "voelen" is natuurlijk subjectief, helemaal omdat ik van een 4 jaar oud toestel af kom. Aangezien het internet vol staat met bechmarks zal ik die hier niet opnieuw gaan plaatsen. Zie bijvoorbeeld http://browser.primatelabs.com/geekbench3/188446 voor meer info.

Accuduur
Normaal laad ik mijn telefoon enkel op in de auto (zit er op werkdagen zo'n 2 uur in). Met de iPhone kwam ik net het weekend door zonder laden. De HTC vind best kwa accuduur een tegenvaller. Ik ben absoluut geen zware gebruiker (pak ongeveer 1x per uur mijn telefoon en pruts er dan een paar minuten mee) en heb weinig gebeld, maar het weekend is het toestel niet doorgekomen op een acculading. Zondagmiddag was er nog zo'n 5% accu over en uiteraard was hij maandag morgen leeg. Daarom hem direct in de auto aan de lader gelegd, echter na een uur nog geen teken van leven (enkel een korte flits als ik de aan-knop ingedrukt houd). Op kantoor direct maar weer aan de lading gelegd. Na ongeveer 3 kwartier kon ik het toestel opstarten, er zat toen zo'n 5% stroom in de accu.

Na een kleine twee uur is de accu weer vol, deze tijd is ongeveer vergelijkbaar met de iPhone. Helaas blijkt de telefoon de volgende ochtend (volgens de telefoon zelf na 19 uur en 42 minuten) weer zo goed als leeg. Hoofdoorzaak (33% verbruik); wifi. Hopelijk komt er nog een update uit om de accutijd wat te verlengen, dit vind ik echt veel te kort.

De HTC One mini is qua hardware een prima vervanger voor mijn verouderde iPhone. De geluidskwaliteit en het heldere hoge resolutie scherm zijn de twee absolute pluspunten. Ook de schermverhouding vind ik na twee weken gebruik fijner als die van zijn voorganger omdat ik er in landscape modus een website prima in de hele breedte op kwijt kan.

De accuduur is voor mij echt te kort, ik zou graag minimaal het dubbele zien. Nu loop ik de hele dag rond met usb-kabels en opladers om de dag door te komen zonder onbereikbaar te zijn, niet echt praktisch voor een mobiel apparaat als een telefoon.
Ook het touchscreen heb ik een minnetje geven om het feit dat ik vaak (veel vaker als bij de iPhone) mis tik, wellicht moet ik onbewust wennen aan een ander touchscreen (door bijvoorbeeld een afwijking van 1 v/d 2 apparaten).

Nu ik de plus en minpunten beschreven heb blijft er nog 1 punt over, namelijk de prijs. Ik vind het niet erg om een stevig bedrag uit te geven aan een gadget, maar daar verwacht ik dan wel wat voor terug. De One mini is voor ongeveer 400 euro te verkrijgen en dat vind ik een stevige prijs voor een telefoon die weinig tot geen bijzondere features bied.

Tot slot
Of ik het toestel ga blijven gebruiken ben ik nog niet helemaal uit, sommige zaken van Android bevallen me, andere wat minder. Ik blijf hem nog minimaal een maand gebruiken en maak dan een keuze. Mocht ik bijzondere zaken tegen komen of tot nieuwe inzichten komen zal ik deze review uiteraard updaten.

Update 2-12-2013
Inmiddels heb ik het toestel 2.5 week in gebruik en blijken er 5 haarscheurtjes in het plastic te ontstaan. Aangezien dit plastic wit is en mijn hoesje zwart worden dit lelijke grijze lijntjes. Ben benieuwd of meer mensen dit ervaringen, ik ben altijd erg zuinig op mijn telefoon en het toestel is niet gevallen of iets dergelijks. Ik vond dit topic http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2423339 waar iemand het zelfde probleem heeft (zelfde plek ook).

Update 3-12-2013
Vandaag zijn er 2 scheurtjes bij gekomen, bij de koptelefoonaansluiting en aan de zijkant van het toestel. Inmiddels ben ik in contact met de klantenservice van HTC. Mijn bevindingen omrent dit proces zal ik blijven toevoegen aan de review.

Update 8-12-2013
In het toestel zitten nu meer dan 15 scheurtjes, waarvan 2 van de voorkant (rand van scherm) naar de achterkant lopen. Ik heb HTC voorzien van een aantal foto's waarin het probleem zichtbaar is. Helaas na "ontvangen, bedankt" geen reactie meer gehad.

Update 23-12-2013
Zojuist is het toestel door Dynalogic opgehaald voor reparatie (onder garantie). Het toestel is in de tussenzittende weken nog verder gescheurd, mijn nagel past op sommige plekken tussen de scheur. Uiteraard post ik een update zodra het toestel terug is.

Update 02-01-2014
Het toestel is zojuist terug gebracht door Dynalogic en is voorzien van een nieuwe achterkant (ook het aluminium). Reparatieproces en snelheid zijn dus prima op orde!

Heb jij ook een HTC One Mini Zilver?

die haarscheurtjes heb ik ook, maar dan net iets minder. ben benieuwd wat htc hier mee doet.
Ik heb HTC voorzien van diverse foto's van mijn toestel, echter na de initiele "wordt doorgezet naar relevante afdeling" niks weer gehoord. Mijn toestel krijgt dagelijks scheurtjes erbij over het gehele witte plastic (inmiddels ~15 scheurtjes).
dat heb ik gelukkig niet. het zijn er nu 4
Ditto hier jongens. Ik ben gaan chatten met HTC en dan krijg je de mogelijkheid direct een afspraak te maken wanneer je je telefoon wilt laten ophalen.