Specificaties 5.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips HTB7530D Review

INsaiGN 22 november 2013, 1.039 views

Philips HTB7530D

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Design
  • Eenvoudig in te stellen

Minpunten

• Dus wel op te hangen
  • Easylink geeft problemen
  • Had een extra HDMI ingang mogen hebben

Geluidskwaliteit Score: 5
Allereerst de aanleiding voor deze review. Toen ik op zoek was naar een nieuwe home cinema set ben ik uiteraard het internet af gaan speuren. Nadat ik een selectie had van mogelijke sets op basis van eisen en prijsklasse wilde ik me verdiepen in de mening van andere mensen. Helaas kwam ik er achter dat er weinig echt goede reviews te vinden waren. Omdat ik uiteindelijk toch gekozen heb voor de Philips HTB7530D heb ik besloten zelf maar een review te schrijven.

Mijn argumenten voor de aanschaf waren de prijs, design, videomateriaal op de site van Philips en het feit dat ik een Philips televisie heb waar ik zeer over te spreken ben.
Mijn alternatieven waren de LG HX753W en de Sony BDV-N7100.
Na binnenkomst van het pakket ben ik uiteraard vol enthousiasme aan de slag gegaan. Mijn argument van design werd gauw bevestigd. De speakers zien er strak en robuust uit. Met name het feit dat er geen stof maar metaal gebruikt is ervaar ik als een pluspunt. Wat me ook direct opviel was het volgende; vanuit specificatie overzichten op diverse sites en volgens de adviseur bij een hele bekende webshop (stoerblauw ;) )waren de achterste speakers NIET op te hangen. Dat kan dus wel…
Er zit een gat voor de schroef en het voetje kun je er eenvoudig af schroeven.
De meegeleverde audiokabels zijn lang genoeg en in een mum van tijd had ik mijn 5.1 opstelling gereed. Ander opvallend punt qua design is de glossy voorkant van de subwoofer. Je moet die subwoofer toch altijd maar in je interieur zien weg te werken en dit draagt zeker bij.

Vervolgens wilde ik uiteraard de functionaliteiten gaan testen. Als randapparatuur heb ik het volgende staan; UPC mediabox (geen Horizon) op HDMI ingang 1; Popcorn A-210 op HDMI ingang 2; Philips 42PFL7606H op HDMI out; Sonos ZP90 op optical in; Playstation 3 rechtstreeks op televisie en middels HDMI ARC naar receiver. Daarnaast heb ik de receiver bedraad aangesloten op het internet.
Middels de source knop maar ook via het overzichtelijke Home menu kun je eenvoudig de ingangen selecteren. Dit geldt niet voor de optical in; deze kan alleen via de afstandsbediening worden geselecteerd.

Allereerst ben ik aan de slag gegaan met EasyLink. Philips televisies en Home cinema sets kunnen dan eenvoudig met 1 afstandsbediening worden bediend. Het wordt geweldig gepresenteerd op de site van Philips en het klinkt ook geweldig. Mijn ervaring? Dat is het dus niet… In mijn opstelling bleef ik moeite houden wanneer Easylink actief was. Het werd maar niet duidelijk welke afstandsbediening nou in de lead was en tevens liep de receiver regelmatig vast of had ik geen beeld. (zowel TV als receiver is voorzien van laatste update) Nadat ik alle settingcombinaties had geprobeerd maar deze problemen bleef houden heb ik de conclusie getrokken. Dan maar twee afstandsbedieningen en geen EasyLink. Dan werkt dit prima.

Voor wat betreft mijn UPC mediabox heb ik opmerkingen. HD beeld wordt prima doorgegeven en het geluid gaat over de stereo speakers. Ik hoef geen RTL nieuws in surround te zien want het signaal is tenslotte ook niet surround. TV dus altijd over de voorste speakers. Minpunt bij het televisie kijken is het volume. Het lijkt of dit ergens onderdrukt wordt waardoor ik weleens de receiver harder moet zetten voor het juiste volume terwijl UPC voluit staat. Dit verschilt bij een aantal zenders. Niet storend maar wel een duidelijke opmerking.

Mijn Popcorn pakt films via het netwerk. Alle films en series die ik kijk zijn MKV bestanden op Full HD inclusief DTS. Op de popcorn heb ik alles ingesteld op passthrough waardoor het originele video en audiospoor de receiver binnen komt. De receiver staat ingesteld op automatisch. Ik moet zeggen dat er behalve volume per speaker ook weinig in valt te stellen na de laatste update. Dit is niet storend want het geluid deed me versteld staan. De 3d opstelling, zoals Philips dit noemt, met de bovenste en onderste tweeter een andere richting opgezet klinkt fantastisch. Door de auto instelling is er nooit teveel sub of te harde stemmen. Het beeld is Full HD en dit ziet er uiteraard ook geweldig uit.

Zelf heb ik enkel de achterste speakers en de subwoofer iets harder in volume gezet waardoor het naar mijn wens is.

Sonos komt binnen via Optical en dit wordt verdeeld over de voorste 2 speakers en de subwoofer. Hier kan ik weinig van zeggen behalve dat het prima werkt. Geen op of aanmerkingen.

De Playstation tenslotte; HDMI ARC wordt automatisch herkend door de receiver. Zodra ik mijn televisie op de ingang van de PS3 zet schakelt de receiver om. Vervolgens gaat ook hier het DTS signaal erdoor en kan ik heerlijk spelen. Ik heb dit getest met Battlefield 3 en dan vliegen de kogels je echt om je oren. Genieten.

Gekeken naar mijn opstelling voldoet deze set vooralsnog prima dus. Wat is er verder nog aan functionaliteit te vinden dan ?
De receiver heeft ook een Smart TV plus mogelijkheid. Wanneer je via het Home menu naar NET TV gaat kun je kiezen uit diverse apps. Dit is ook naar eigen wens in te stellen en in te richten. Ik heb hierin even RTL XL getest door Expeditie Robinson terug te kijken. Ik moet zeggen dat dit prima werkt en ook de stream start vlot op. De beeldkwaliteit valt me tegen. Redelijk korrelig en ik heb niet kunnen vinden of ik op een hogere kwaliteit kan streamen. Verder zijn alle bekende apps aanwezig. Je moet ervan houden en ook daadwerkelijk gebruiken. Ik gebruik het vrijwel niet maar durf wel te stellen dat het naar behoren werkt.

Overige functionaliteiten als simplyshare en Myremote gebruik ik niet. Tevens wordt er een docking voor de iPod of iPhone 4 meegeleverd. Ik heb een iPhone 5 dus deze zit nog netjes in de doos…

Wat is dan nog wel noemenswaardig qua functionaliteit. 3D wordt ondersteund en wanneer ik films op SBS afspeel gaat dit perfect. Start de film en schakel de TV om naar 3D. Vervolgens brilletje op en kijken maar. Daarnaast is er nog een internetradio aanwezig op de receiver. Ook dit werkt naar behoren maar doordat ik Sonos gebruik is dit overbodig.

Conclusie van het verhaal is dus dat ik erg tevreden ben met deze set. Ik hoop met deze review mensen die overwegen deze set aan te schaffen te helpen bij hun keuze. Mocht je vragen hebben stel ze gerust. Kritiek mag je ook geven maar dan zit je niet in mijn doelgroep van deze review ;)

Heb jij ook een Philips HTB7530D?

Eindelijk een mooi, duidelijk en vooral uitgebreid review.
Dank je wel.
Op een andere site heb ik een review gelezen van een persoon die niet bepaald te spreken is over deze set. Nu is zijn probleem omschrijving ook niet geheel duidelijk.

Ik ga ervan uit dat zowel beeld als geluid van deze set, met deze prijs, perfect moeten zijn.

Maar ik heb toch nog een aantal vragen, ook naar aanleiding van de review met een negatieve ervaring.
  • Hoe is je ervaring op dit moment en de functionaliteiten?
  • Hoe is je ervaring met het geluid van de set?
  • Is de Subwoofer aanwezig of valt dat wel mee.
  • Als de Subwoofer op minimaal staat, is de Bass dan ook helemaal weg?
  • Is de beeldkwaliteit van DVD, Bluray en 3D zoals je dat kunt verwachten?
  • Is alles af te spelen zoals dat ook in de beschrijving staat, of pakt het systeem sommige media niet?
  • Heb je de achterspeakers toevallig draadloos gemaakt? Welke module heb je voor nodig?
  • De set kan ook met Wifi worden verbonden, dit werkt ook allemaal goed?
Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar ik hoop dat je ze wilt beantwoorden.
Alvast bedankt _/-\o_
Hi Pachino,

Allereerst dank voor je reactie. Graag gedaan !
Jouw vragen wil ik uiteraard graag beantwoorden. Ik zal ze puntsgewijs afgaan:

- Nog steeds top ! Ik ben nog wel wat aan het finetunen geweest. Easylink heb ik namelijk toch nodig om HDMI ARC goed te gebruiken. Wanneer ik eerst de receiver aanzet en dan pas de TV gaat het prima. Andersom geeft fouten.

- Het geluid is echt top. DTS; Dolby Digital maar ook alles vanaf de PS3 knalt vol gas om je heen.

- Subwoofer is aanwezig; zelf heb ik het volume van de sub 2 tandjes omhoog gezet. Dat is naar mijn smaak dik in orde. Per film of spel etc stabiliseert de receiver alles en ik heb nooit gehad dat ik de sub te zwaar of te licht vond.

- Ja, dan heb je wel lage tonen uit je speakers maar waarom zou je dit willen ? Vervelende buren? ;)

- Ja, het is full HD en dat wordt prima doorgegeven. Ik heb wel bij 3D iets gevonden. Op mijn tv is dan aan de rechterkant een verticale lijn van ongeveer een halve cm dik helemaal wit. Die doet dus niet meer mee aan het scherm. Wanneer ik terug ga naar 2D wordt in die lijn weer beeld weergegeven. Dat had ik voorheen niet dus ik vermoed dat de receiver daar de schuldige van is.

- Ik speel alles via mijn popcorn of via Sonos. Ik heb dus geen enkel probleem gehad. Wat de receiver doet wanneer je bestanden op een USB stick zet weet ik niet maar de gangbare formaten zouden geen probleem moeten zijn.

- Nee, gebruik ik niet. Die module kun je vinden op de site van Philips.

- Ja, dat werkt ook prima al heb ik dat alleen kort getest. Ik heb een switch erbij liggen en sluit alles bedraad aan.

Mocht je nog overige vragen hebben hoor ik je graag !

INsaiGN
Super, bedankt voor je snelle reactie.
Ik denk dat ik binnenkort een mooi pakje onder de boom heb liggen :9

Het enige wat mij misschien nog dwars zit is die witte lijn bij het 3d gedeelte. Is dat bij een volledig 3d beeld of bij het opschalen van 2d naar 3d?
Haha heel goed ;)

Ja, dat lijntje zit mij ook dwars. Ik kijk vrijwel nooit 3D maar ik kan me er wel aan storen.
Ik download 3D SBS films en die speel ik af met mijn Popcorn. Vervolgens ga ik via het menu van de televisie naar 3D. Op 2D zie ik de beelden naast elkaar zeg maar :) Als ik dat heb gedaan dan komt dat witte lijntje rechts. Alsof een rij pixels niet mee doet.

Ik ga er nog eens serieus mee aan de slag. HDMI kabeltje vervangen dat soort dingen maar voor nu kan ik er wel mee leven ;)

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes en veel plezier ermee !

Voor vragen hoor ik je wel weer !