Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 925 Wit Review

Game_overrr 20 november 2013, 1.537 views

Nokia Lumia 925 Wit

Pluspunten

• Camera!
  • Luxe uitstraling
  • Snel, Bloedsnel!

Minpunten

• Indrukbare plastic achterkant

Beste Tweakers,

Hierbij wil ik een review schrijven over de Nokia Lumia 925. Deze lumia schrijf ik als reactie op mijn eerdere review van de Nokia Lumia 800: http://tweakers.net/produ...okia-lumia-800-zwart.html. Ik probeer te laten zien wat ik goed vind aan de Lumia 925 en de review zal deels gebasseerd zijn op mijn eigen ervaring met de Nokia Lumia 925

Ontvangst
Zoals iedere tweaker wel weet, er komt weer een tijd dat je "oude" telefoon aan vervanging toe is en je begint rustig aan een nieuwe uit te zoeken. Zo was het ook bij mij het geval. Ik wachtte op de Lumia 920 en toen die uitkwam... ...kocht ik hem niet! Waarom niet? Ik had besloten dat mijn Lumia 800 nog gewoon voldeed en ik ging er mee door. Toen kwam de Lumia 925 uit: Deze haalde ik ook niet omdat ik vond dat mijn Lumia 800 nog steeds voldeed. Maar toen: Op een avond toen ik het 5 jarig samenzijn met mijn vriendin vierde in een restaurant schoof ze een ingepakt doosje mijn kant op. Wat was het? Ik maakte het kado papier open en ontdekte tot mijn grote verbazing dat ik een gloednieuwe Nokia Lumia 925 had gekregen. Blij natuurlijk!

Eerste indruk
Na totaal overrompeld te zijn en na het uitpakken thuis ben ik met het toestel aan de slag gegaan. Bij het openen van het doosje vind je allereerst een Lumia 925 welke is ingepakt in plastic. Wanneer je deze laag uit het doosje tilt krijg je het bekende papierwerk met handleidingen en waarschuwingen. Op de onderste laag lag een oplader, een USB kabel en oordopjes.

De telefoon instellen
Toen ik de telefoon aanzette kwam ik er al gauw achter dat het scherm niet alleen erg groot, maar ook erg helder een mooi is. Het is een 4,5 inch AMOLED scherm met een resolutie van 1280x768 pixels. Dit is in deze generatie achterhaalt maar er moet gezegd worden dat de telefoon weggaat voor 362,- wat niet veel geld is voor zo'n goede telefoon. Toen de telefoon de setup had geladen moest ik een aantal details invullen. Er verschenen vragen als: wat is uw email adres en wachtwoord? Wilt u uw foto's instellingen en backups bewaren in de cloud? Vul uw wifi gegevens in etc. Na het instellen heb ik mijn telefoon met bluetooth verbonden met mijn lumia 800 en zo kreeg ik moeiteloos mijn smsjes en dergelijke weer terug. Ook kon ik mijn foto's weer terug zetten. Nadat ik dit allemaal gedaan had viel me iets op: Windows Phone 8 is sneller en heeft meer leuke opties. Zo is het multitasken en het openen van Apps sneller en kan ik nu mijn notificaties op mijn lock scherm instellen. Er zijn natuurlijk ook andere dingen als kid's corner en dergelijke maar dit gebruik ik niet.

Dagelijkse gebruik
Oke, je hebt een telefoon en hij is mooier, sneller en beter als de vorige, maar wat merk je daar nou van? Windows Phone 7 was toch al zo snel?

Het antwoord op de vraag zal ik uitleggen. In het dagelijkse leven gebruik ik de telefoon voor het Whatsappen, mailen, foto's maken, filmpjes kijken, bellen en af en toe een spelletje. Het whatsappen (vooral het opstarten van Whatsapp) gaat vlotter en dankzij het grote toetsenbord kan ik ook veel sneller typen. De telefoon is fijn en luxe uitgevoerd en dit geeft mij het gevoel een fijne telefoon te hebben. Nokia en Microsoft geven met Windows Phone 8 een hele complete smartphone. Van alles zit er op: Agenda, Email, Complete navigatie voor over de hele wereld en noem het maar op. Ik mis eigenlijk niets behalve Whatsapp. Het leuke van Windows Phone vind ik dat het niet meer draait om de apps die je op je telefoon hebt staan. Het gaat om het sociale concept: Het draait om jou en jou contacten. Dit zal niet iedereen aanspreken. Zo is de personen app uitgebreid en kun je daar al de status updates vinden van al je contacten.

Camera
Ja en waarom wilde ik de Lumia 925 en niet de 820 of een samsung Ativ? Je raad het al: De camera! Binnen deze review wil ik een stukje over de camera vertellen. Ik heb de camera een paar dagen gebruikt nu, en ik ben zeer onder de indruk van de performance van de camera. Bij low-light krijg je hele mooie foto's. En met de Nokia Camera app kan je ook nog eens alle instellingen van de camera veranderen. Ik moet nog een aantal foto's schieten en dan kan ik er een mooie uitbreiding op maken op mij review

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit kan ik een aantal dingen zeggen. De telefoon voelt erg luxe en solide aan en hij is mooi afgewerkt. De knopjes aan de zijkant zitten heel goed in de behuizing en ik heb geen last van loszittende knopjes zoals dat het geval was bij de Lumia 800. Ik vind ook dat de camera knop erg goed is zodat je goed het onderscheid kan maken tussen focussen en foto maken. Het aluminium voelt ook erg goed aan en geet het voor mij een mooie finishing touch.

Wat ik echter wel jammer vind, is dat wanneer je gaat bellen je wel voelt alsof de plastic achterkant iets ingedrukt kan worden. Dit merk ik wel eens als ik iemand niet goed kan verstaan aan de telefoon vanwege een druk klaslokaal en de telefoon dus stijf tegen mijn oor druk. Dit vind ik net iets jammer en doet afbreuk aan de solide indruk die de telefoon maakt.

Scherm
Het scherm is een 4,5 inch AMOLED scherm met 1280x768 pixels. Dit scherm is erg mooi en helder en in combinatie met Windows Phone natuurlijk uitstekend door de hoeveelheid zwart in Windows Phone. Ik vind de kleuren heel erg mooi maar er is ook nog wat in te stellen met de kleuren door het Lumia kleurprofiel. Ook is er natuurlijk weer een Handschoen modus aanwezig. Dit vind ik zelf erg handig omdat ik in de winter nog wel eens handschoenen draag. De modus werkt ook nog eens erg goe.

Specificaties
CPU: Qualcomm Snapdragon Dual-core 1,5ghz Krait
GPU: Adreno 225
RAM: 1GB
Scherm: 1280x768 AMOLED PureMotion HD+ ClearBlack Display met corning Gorilla Glas 2
Opslag: 16GB niet uitbreidbaar

Ik kan dit keer niet zeggen dat ik vind dat ik een goede koop gedaan heb omdat ik dat niet heb gedaan maar mijn vriendin. Wat ik wel kan zeggen is dat de Lumia 925 een geweldige mooie, fijne, snelle en luxe telefoon is. Het is een hele mooie midden moter voor de consument die een high end telefoon ervaring wilt voor een zacht prijsje.

Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben die ik kan toevoegen, laat het even weten!

Heb jij ook een Nokia Lumia 925 Wit?

Hoi Game_over,

Leuk en goed beschreven bedankt hiervoor.
Even wat anders, ik overweeg een tablet aan te schaffen.
Acer Iconia 7,9 icnh 1GB A1-810 16BB
Samsung tab 8 inch
Google tab Nexus 7

Ik weet het niet en jij wel denk ik?

Ik hoor graag van je of een ander mag ook.

Groet van Coenrades
Dit is wel even wat anders, misschien moet je even op het forum kijken van tablets en stl daar je vraag. Als ik een tablet mocht uitkiezen dan was het: Surface 2 (rt).

Deze is natuurlijk niet 8 inch. Neem anders de nexus 7 nieuwste versie. Pracht apparaat:)
Ik overweeg ook over te stappen van lumia 800 naar 925 maar snap niet zo goed waarom je de prijs zo goed vindt? Voor ¤360 heb je het toestel bij de goedkoopste online shop, terwijl je bij de phone house etc nu een xperia z haalt voor ¤400. Dan heb je een quad core processor, 13mp camera, 2gb geheugen en 5" 1080p scherm.

Nu is 5" voor mij wat te groot en wil ik windows phone 8, maar goedkoop vind ik de lumia 925 zeker niet icm veel android deals.
Zelf vind ik 360 euro voor een telefoon van dit kaliber niet duur. De telefoon bied zeker voor de Lumia 800 een hele mooie en grote upgrade. Je gaat naar een luxe en degelijke telefoon. Je krijgt daarbij een 4,5 inch scherm ipv 3,7. Je krijgt een front facing camera, een dual core etc. Daarnaast is de camera gewoon echt goed. (anders lumia 920?)

EDIT (oh en staar je niet blind op de specs, de lumia 925's 8,7mp camera is zeker beter dan de 13mp van de sony. Het scherm is dan geen Full HD maar ik vind AMOLED mooier met Windows phone.1GB geheugen is meer dan zat en de dual core renderd WP echt heel goed.

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 24 november 2013 20:21]

dat zijn ook redenen waarom ik voor WP8 wil gaan, maar nogmaals vergelijk je puur op specs dan is de lumia 925 echt niet zo goed prijs/kwaliteit. Je ziet het trouwens ook aan andere WP8 devices, de Samsung Ativ S heeft op een iets mindere camera en bouwkwaliteit na echt alles hetzelfde als de 925, en daar leg je maar ¤200 voor neer.

Kortom ik vind ¤360 gewoon een hoop geld in vergelijking met andere telefoons. Maar verder leuke review om te lezen hoor!
Ja, dat is inderdaad een ding dat je zelf moet beslissen. Op die tour is de iPhone ook VERSCHRIKKELIJK duur. Anders kan ik je de 920 van harte aanbevelen. Goede telefoon voor een goede prijs! (Samsung Ativ is trouwens gewoon plastic telefoontje;))
Specs gaan verder dan je neus lang is.

De kosten zitten 'm niet in de processor, maar in de volgende serie features die de
Xperia Z en Samsung Ativ S niet of minder heeft;

Cameralenzen, camerasensor, kwalitatief betere behuizing, scherm leesbaar in zonlicht, betere kleurweergave, beter touchscreen, touchscreen te gebruiken met handschoenen, meer microfoons, betere microfoons(HAAC), Navigatiesoftware(Here software suite), Nokia software+tools (Music bijv.), betere frontcam, beter glas op 't scherm, minder krasgevoelig(behuizing+scherm), stevige interne constructie, betere GSM ondersteuning, dus beter bereik en hogere snelheid bij minder signaal. Glance screen, double-tap en andere half hardware, half softwarefeatures. Fatsoenlijke office ondersteuning, etc. Vergeet ook vooral de specifieke Nokia updates niet en de regelmaat waarmee ze hun eigen apps updaten.

Dat een iphone veel te duur is ten opzichte van Android toestellen kan niemand ontkennen, die biedt namelijk puur op hardware en software geen enkel voordeel. De productiekosten zijn daar dan ook naar. Maar de Nokia Lumia toestellen bieden over het algemeen aardig wat hardwarefeatures die wel geld kosten en ook daadwerkelijk bijdragen aan het toestel en de ervaring. Je hebt misschien geen quadcore, maar je krijgt er wel een flinke lijst andere (kostbare) features voor terug.

Als jij een Ativ S naast een 925 legt zie je de verschillen in kwaliteit zo overduidelijk dat de Ativ S geen blik meer waard is. Zelfde gebeurt met de Xperia serie overigens.
eigenlijk komt je hele stapel verkoopargumenten van de 925 neer op een degelijke bouwkwaliteit en gratis HERE navigatie. Die laatste klopt al niet meer want HERE gaat gratis worden voor alle devices zodra MS de koop van Nokia rond heeft. De verdere dingen (een extra microfoontje, iets hogere frontcam) is letterlijk centenwerk als je het over onderdelenprijzen hebt dus dat gaat de bijna dubbele (!) prijs t.o.v. een Ativ niet rechtvaardigen.

Ja ik wil ook graag voor de 925 gaan, maar ik vind 150 euro extra t.o.v. de Ativ of 70 euro extra t.o.v. de Lumia 920 gewoon erg groot. Ik vind rond de 300 euro een veel realistischere prijs t.o.v. andere devices en zolang hij dat niet is blijft hij mij te duur.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 2 december 2013 19:43]

Onzin.

Wereldwijde Here voice gestuurde navigatie is alleen gratis voor de high-end Lumia toestellen, zelfs de goedkopere Lumia toestellen krijgen een beperkte versie (alleen NL bijv.). Here maps is sowieso al bruikbaar op verschillende platformpjes, maar 't ging hier over de volledige navigatie, incl. traffic.

De twee extra microfoontjes zijn niet zomaar microfoontjes, maar HAAC mics. Iets dat geen enkel ander toestel (behalve de HTC One heeft, gejat van Nokia), er is een los stukje hardware+software nodig om die aan te sturen en dat kost een paar centjes. Niet veel, maar het is wel een meerwaarde bovenop de concurrentie.

Het is dan ook niet de ene functie vs. de andere functie die de prijs opdrijft, het is juist de volledige combinatie aan features die in zijn totaliteit de prijs hoger maken. Het materiaal van de Lumia 925 is bijv. wel twee keer zo duur als het materiaal van de Ativ S. Zo ook de unieke polycarbonaat+alu constructie van de 925.

Als jij graag de Samsung wilt, moet je dat vooral doen. Je levert een serie features in die voor veel WP8 kopers juist zo belangrijk zijn (clearblack screen), je loopt een flinke collectie bijzondere software mis, maar je houdt wel een klein zakcentje over. Da's jouw keuze, maar als je voor een Ativ S gaat, kun je wellicht beter een Android Samsung overwegen. Die leveren vergeleken met de Ativ S toch meer waarde voor 't geld.

Kleine tip nog wel; neem beiden toestellen eens in de hand. De mediamarkt en saturn hebben ze meestal beiden wel ergens liggen. De bouwkwaliteit en het gevoel van de twee toestellen verschillen namelijk echt als dag en nacht.
Ik blijf me verbazen dat niemand hier leest wat ik zeg. Ik zeg niet dat bouwkwaliteit er niet toe doet. Het enige is dat ik vind dat de Lumia 925 iets te duur is, ik wil er best 100 euro meer voor betalen dan een Ativ, maar 160 euro extra is wel érg veel, zeker als je voor dat geld ook een voormalig vlaggenschip als de Xperia Z kan kopen.

Dus het enige dat ik al vier keer heb moeten herhalen is dat ik het niet eens ben met Game_overr dat de prijs kwaliteit verhouding goed is, maar dat ik deze mager vind. Méér niet.

We kunnen nu wel elkaars argumenten onderuit blijven gooien, maar de meningen verschillen gewoon. Klaar.
Er is al tientallen keren uitgelegd waarom het prijsverschil bestaat. Aan jou de keuze of je voor die extra features wilt betalen of juist niet. Mijn verbazing wordt dan wel gewerkt door het feit dat je hier al een aantal dagen over loopt te piepen, terwijl je dus blijkbaar die Ativ S niet hebt gekocht.

Over de prijskwaliteitverhouding zijn er genoeg mensen het duidelijk niet met je eens, dit onderbouwen ze. Zo werkt dat als je ergens op reageert. Als je er niet over wilt discussiëren, stel ik voor je reacties voortaan achterwege te laten. Wel zelf een reactie plaatsen op iemand en dan niets terugverwachten is een beetje vreemd hè.
Ik snap je wel, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de Lumia 920 gewoon te goedkoop vind
Ik heb een Xperia Z gehad, maar mijn ervaring is dat de quadcore processor, 13mp, 2GB geheugen, en 5" full hd scherm, de telefoon niet beter maakt dan de lumia 925.

Scherm:
Lumia scherm is kwalitatief beter in mijn ogen. Full HD zie je toch niet op zo'n klein oppervlakte. de kleuren maar vooral de kijkhoek van de Xperia Z vond ik vreselijk

Quad core & 2GB:
De lumia's met windows phone 8 combi voelen gewoon veel vlotter aan. dan android met een quad core processor.

13MP camera:
Puur marketing. de foto's zijn kwalitatief lang niet zo goed als van de lumia 925

Software:
Android heeft meer apps te bieden en oogt volwassener dan windows, echter vind ik de apps die nokia meelevert wel een meerwaarde : offline navigatie bijv.

Terugkomend op de prijs tov een quad core xperia z: Je kan wel simpel naar specs kijken, maar dit zegt niet alles. voor 360 euro krijg je kwalitatief een minstens zo goed product als Xperia Z. Wel vind ik het prijsverschil tov de lumia 920 vrij hoog.
Mja voor de 2e en laatste keer herhalen dan maar ;) ik vind het een prima toestel en wil de 925 ook gewoon kopen. Alleen....

Game_overr schrijft in zijn review dat het toestel goed geprijsd is en dat ben ik niet met hem eens. Voor 200 euro heb je een vergelijkbaar WP8 toestel (Samsung Ativ S) met alleen minder degelijke bouwkwaliteit en camera, óf je hebt legio Android alternatieven. Ik vind het wat overdreven om voor een degelijkere camera en behuizing 160 euro extra te betalen, en wacht dan ook tot het toestel onder de 300 euro zakt.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 25 november 2013 21:28]

Ja ik denk dat de telefoon goed geprijst is vanwege de kwaliteit en de afwerking van het toestel in combinatie met ervaring. Dan is het de prijs dubbel en dwars waard. Het is alleen jammer dat de 920 zo'n verschil heeft.

Je betaald voor minder geheugen maar een veel luxere afwerking en minder gewicht wel 100 euro meer.
goeie review,

ik zit te twijfelen tussen de lumia 925 en de nexus 5.
zijn er nog dingen waarom ik volgens jou voor de lumia 925 moet gaan?
ondanks dat ik android gewend ben.
Een klasgenoot heeft de Nexus 5 en ik heb de Lumia 925 dus de vergelijking mag ik maken. Voor mij is de keuze simpel:

Lumia 925:
- Goede, hele goede camera
- Bloedsnel
- Windows Phone

Nexus 5
- Snelle hardware
- Android
- 0,5 inch groter scherm met Full HD
Ik vind de Lumia 925 veel leuker omdat het de mooiste Windows Phone toestel is. Het is super snel met een super camera. Dit gecombineerd met de HERE+ navigatie voor over de hele wereld en de Nokia Camera apps maakt het voor mij echt een super toestel. Voor de Nexus 5 is het voordeel dat de hardware een generatie verder is.
bedankt voor je reactie,
vind snelle hardware toch wel erg belangrijk in een telefoon.
maar aan de andere kant lijkt me Windows Phone heerlijk om mee te werken.
Ik vind zelf dat Windows Phone op de Lumia 925 sneller en vloeiender draait dan welke Android telefoon dan ook. Dit is gezegd met ervaring met de Neus 5, Sgs4, sgs3, sgs 2, sgs1 en wat low budget android toestellen.

Daarom:

Anroid heeft sneller hardware nodig
Windows Phone heeft niet persee hele snelle hardware nodig.

EDIT: oh en vergeten, handschoenen modus:) dat is echt een hele fijne toevoeging welke echt goed werkt!!

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 26 november 2013 23:10]

ik vind dat android telefoons vaak snel langzaam worden, is dat bij windows Phone ook zo? of zijn die ook alleen in het begin snel?
haha kan altijd makkelijk zijn in de winter :)
Ik heb zelf de Lumia 800 gehad en na bijna 2 jaar was hij nog steeds heel erg snel. Met Windows Phone 8 heb ik geen ervaring anders dan dat het in de weken dat ik de telefoon heb de telefoon razendsnel is.
bedankt voor je reacties, denk toch dat het weer android word.
Super:-) veel plezier met je aankoop!
'T is toch grappig hoe men snelle hardware in een telefoon belangrijk lijkt te vinden, maar dan wel een traag OS als Android erop? Je zou denken dat iemand op zoek is naar een snel toestel. Als een Lumia 925 sneller is met tragere hardware dan de Android topmodellen, is de keuze toch snel gemaakt lijkt mij. Waarom dan toch de keuze voor het (in de praktijk) tragere (en veelal duurdere) Android toestel is mij dan altijd weer een raadsel.
een nexus 5 met kale android is wel snel, en android is veel opener, qua instellingen en meer apps etc.
Nexus 5 is wel het beta device van Google. Dat is iets waar je zeker rekening mee moet houden. Met een Nexus 5 moet je goed bekend worden met XDA. Zie bijvoorbeeld de camera die standaard traag is en met een patch van XDA snel.
We hadden het hier over mensen die een snelle telefoon zoeken, opener is weer iets heel anders. Daarbij is een Nexus 5 best snel voor Android begrippen, maar da's nog steeds vrij traag ten opzichte van een Lumia 925.
tjah, dat klopt. word nog een lastige keuze. ;)
heb geen ervaring met windows Phone dus kan er niks over zeggen.