Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart Review

Gebruiker_244 17 november 2013, laatste update op 4 december 2014, 23.016 views

Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart

Deze monitor is een prima product voor een lage prijs, het was beter geweest als er een tweede HDMI- uitgang was maar daar is mee te leven. Voor een 24'' monitor van deze prijs is de beeld en bouwkwaliteit zeer degelijk te noemen.

Pluspunten

• Eenvoudig in te stellen en aan te sluiten.
  • Mooi beeld, geen dode pixels.
  • Gemakkelijk speakers aansluiten.
  • Speakers van bovengemiddelde kwaliteit voor monitors.

Minpunten

• Helaas geen tweede HDMI- uitgang.

Mijn oude monitor was een 17 inch Philips monitor met een beeldverhouding van 5:4.
Je kunt dan natuurlijk ook begrijpen dat de overstap voor mij immens was, aangezien ik veel video's kijk en redelijk wat games speel.

Twee dagen voordat dit geschreven is kreeg ik mijn monitor binnen, ik zal later nog vertellen of deze monitor op de lange termijn ook zo goed is als nu.
Ook ga ik mijn Playstation 4 aansluiten op de monitor waar ik mijn bevindingen ook van zal uitleggen.

Unboxing:
Ik kreeg hem binnen in een gewone, smalle doos. Bovenin: de veiligheidsgids en een quick start guide. In de vakjes op het piepschuim de DVI-D kabel en de D-sub kabel. Na het stuk piepschuim eruit gehaald te hebben kwam het grote beeld tevoorschijn. Dit zat in een plastic zak met een opening aan de onderkant. Ik pakte het beeld vast aan de plastic zak maar het beeld viel er bijna uit, terwijl ik toch de doos aan de bovenkant heb opengemaakt.
Verder zat in de doos nog een stroomkabel en een AUX kabel.

Aansluiten:
Het aansluiten van het beeld aan de standaard was zeer eenvoudig en het aansluiten van de kabels was ook een eitje. Ik zette de pc en de monitor aan en Windows startte zich op voor m'n neus. Ik kon mijn ogen niet geloven, zo breed en scherp was het scherm. Ik was daar natuurlijk niet aan gewend, daarom ook het bevredigende gevoel toen ik de beeldscherminstellingen in Windows goed gezet had en een goede wallpaper uitzocht. Even later een superscherpe video opgezet en gekeken naar de pracht wat ik al die jaren heb moeten missen.

Gebreken:
Gelukkig kwam mijn monitor zonder dode pixels en hij werkte uitstekend.

Beeldschermkwaliteit:
De helderheid is uitstekend en kleuren zagen er levendig uit, maar ze leverden geen wow-effect op. Als je dicht op de monitor gaat zitten kun je de pixels zien maar van een een halve meter afstand zul je die nooit zien.

Speakers:
De speakers waren beter dan wat ik ervan verwacht had, ze zitten natuurlijk aan de achterkant en dat zorgt ervoor dat het geluid minder sterk klinkt dan als ze aan de voorkant zaten. Ik zou je niet aanraden langdurige films te kijken en games te spelen, daar kun je beter een aparte speakerset voor kopen die erg makkelijk aan te sluiten is op de monitor.

Conclusie:
Deze monitor is voor de prijs een uitstekende koop en geschikt voor langdurig gebruik op de computer, het geluid is beter dan ik had verwacht en het beeldscherm reageert snel en de kleuren zijn levendig.

Het spijt me dat ik zulke lage resolutie foto's erbij voeg, maar Tweakers staat niet hoger toe. http://www.iiyama.com/nl_nl/producten/prolite-e2483hs-1/ Hier staan wel nog een paar foto's.

Edit 1, 31 december 2013:
Ik heb vooralsnog geen enkel probleem gehad met ghosting en dergelijke, daarbij heb ik wel mijn Playstation 4 erop aangesloten en het werkt perfect, net zoals op de HDTV. Als ik de beeldinvoer verander van DVI naar HDMI dan stottert hij wel een beetje met overschakelen, dat je een seconde of twee moet wachten tot het beeld eindelijk verschijnt.
Ook heb ik de speakerset Logitech Z313 aangesloten wat echt een verademing is ten opzichte van de standaard speakers, en voor 30 euro is het wel een goede aankoop om erbij te doen.

Edit 2, 24 oktober 2014
Nieuwe pc gebouwd en meteen aangesloten op de DVI-D port en hij werkt nog steeds naar behoren.

Edit 3, 4 december 2014
Sinds een paar weken is het mij opgevallen dat er misschien een dode pixel in het scherm zit. Alleen bij een zwarte achtergrond zie ik een heel klein puntje op het scherm zitten wat alleen zichtbaar is als ik dichtbij en recht ervoor kijk. Ik denk dat dit zich waarschijnlijk kwalificeert als een dode pixel, maar persoonlijk vind ik het echt geen groot probleem.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart?

Aardige review maar wat aan de korte kant.

Geen last van ghosting of blacklight bleeding ??
Dat vraag ik me ook af. Mijn Iiyama ProLite E2473HDS heeft b.v. behoorlijk last van backlight bleeding.
Geen enkele last van gehad, hij doet het perfect.
Ik heb hem ook kan geen ghosting of backlightbleeding ontdekken op de hoogste helereheid en er scherp naar kijkende. Het is ook een led scherm dus heb je allemaal lampjes ipv de 4 bij een lcd die backlightbleeding veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door SBTweaker op 19 december 2013 00:26]

Moet wel echt zeggen dat ik het knap vind dat je het zo lang hebt uitgehouden met een 17" monitor. Hoe krijg je het voor elkaar om zo lang met zo'n kleine monitor met zo'n resolutie te gamen en films te kijken e.d.? Hahaha.
Nou ja, het valt wel mee hoor het is een groter scherm dan op tablets en ik zit er ook met m'n neus bovenop. Door het kleine scherm zag alles er wel veel scherper uit dan nu, als je bijvoorbeeld een 1080p video kijkt is het niet meer haarscherp. Ik heb hem nog steeds op de rommelzolder liggen en ik denk dat hij geschikt voor kantoor gebruik.
Ik kan het me niet eens meer voorstellen eigenlijk, maar dat komt ook gewoon omdat ik zo gewend ben aan een groter scherm en voornamelijk aan widescreen. Ik vind het wel raar dat je 1080p dan nu niet meer zo haarscherp is, want mijn 1080p is gewoon echt superscherp terwijl ik in principe een ouder scherm heb dan jij nu hebt. Maar goed, dat maakt ook niet uit. Bedoelde het ook niet lullig ofzo hoor, maar vond het gewoon grappig om te lezen!
Het meest irritante eraan was toch dat als je bepaalde games speelt en de meeste video's bekijkt, dat je dan zwarte balken aan de onderkant hebt zitten. Daardoor keek ik video's misschien wel op 14 inch. Gelukkig ben ik nu weer bij de tijd.
Ik denk dat het een gewoonte is, ik heb nog steeds een 17" scherm en daarmee game ik uiteraard ook en kijk ik ook films. Die zwarte balken zijn er wel, maar heb er geen last van. Is het gamen dan echt zoveel anders op een breedbeeld? Heb het nog nooit gedaan.
Ik speel al een jaar op 15 inch 1080p. Prima te doen.

Maar volgende week ga ik deze bestellen voor mijn MSI GE60.
Ik heb zelf dit beeldscherm ook sinds een maand en tot nu toe geen enkel probleem, ik ben erg blij met het beeldscherm.
+Naast het mooie beeld en goede resolutie vind ik ook de speakers erg fijn die goed hard kunnen met een geluidskwaliteit die ik boven verwachting vindt. Altijd lekker als je de headset ff van je hoofd wil hebben.
+Ook vind ik het lampje dat standaard is bij monitoren om te zien of hij aan, in slaapstand of uit staat echt geweldig, het is een super klein licht puntje waardoor ik gewoon s'nachts mijn beeldscherm in slaapstand kan laten zonder zo'n bouwspot aan te hebben.
- Een min punt is wel dat bij mijn setup (DVI-D en AUX plug) ik permanent zachte hoge geluiden hoor. (dat heb ik niet bij HDMI) of dat komt omdat de bijgeleverde AUX plugin niet helemaal goed is of omdat het van mijn computer komt weet ik niet

Even kort samengevat: Dit is denk ik een van de beste monitoren die je kan krijgen voor deze prijs!
Hoe zijn de kijkhoeken en kleuren met dit beeldscherm? zou iemand wat foto's willen maken van de kijkhoeken, ben ik erg benieuwd naar! :)
Mooie review. Ik heb dezelfde monitor gekocht, maar wat blijkt: ik krijg het beeld met geen mogelijkheid schermvullend. Rondom het beeld blijft een rand van ca 2cm waar ik geen beeld heb (nee, dit is niet de schermrand). Bij een schermdiameter (gemeten) van ca 62cm heb ik maar 59cm beeld. Zowel de driver van de videokaart (Asus HD6670, 1GB, GDDR5) als van de monitor heb ik al geupdate. Ik heb de iiyama aangesloten via HDMI en via DVI heb ik nog een LG L1900J aan de videokaart hangen.

Groeten,
Mischa
Beste Mischa,

Volgens mij moet je dan de instellingen induiken en zoeken naar de auto-adjust of anders handmatig selecteren. Dit gaat door, als de monitor aan staat, de "enter" knop in te houden tot het menu verschijnt. Dan navigeer je met de andere toetsen en ga je naar auto-adjust. Als dat niet werkt zal je het handmatig moeten proberen.
Underscan/overscan, met die optie in de drivers van AMD kun je dit zo oplossen. Heeft waarschijnlijk niets te maken met de monitor zelf. Als je een dvi kabel gebruikt heb je eigenlijk nooit last van underscan/overscan.
Bas en Gebruiker_244:
Dank voor jullie reacties. Ik heb gisteren mijn oude videokaart (Asus EN210/1GB) terug gezet en hierop heb ik het scherm wel 100% gevuld. Deze videokaart is passief gekoeld en laat ik derhalve gewoon in mijn pc zitten. Wat ik met de HD6670 ga doen weet ik nog niet, misschien in combinatie met een ander moederbordje in de pc van het vrouwtje. ;)
beetje laat misschien, maar als je aansluit met HDMI gooit AMD standaard overscan overheen, dit is vrij makkelijk uit te zetten
open CCC, zoek op scaling options, sleep daar de overscan naar 0 en klik op apply
Het is nooit te laat ;)
Nu volgt een domme vraag: Wat is CCC?
Gr. Mischa
Als ik op google mag afgaan is CCC het volgende (weet het zelf ook niet 8)7 ):

Quote van: http://www.ehow.com/about_5242294_mom-exe_.html
You don’t have to run Catalyst Control Center (with MOM.exe) at startup. If you select ATI CCC to be run at startup, a clickable ATI icon will appear at the bottom right of your Windows screen in the system tray. This allows you to quickly change your video card settings, clone a monitor or otherwise adjust how your video card processes signals from your computer. This can be useful if you frequently stream videos to your television set. ATI CCC can be run manually but will take longer to start up.

Grtz,
Lars
ik bedoelde inderdaad AMD Catalyst Control Center, het instellingenpaneele dat wordt meegeleverd bij AMD drivers
Dank jullie voor de toevoeging. Misschien binnenkort (als het wat minder warm is op zolder) de andere kaart eens terug prikken.
Na lange tijd weer met de oude kaart te hebben gewerkt toch maar even weer de tijd genomen om de kaart om te bouwen van de EN210 Silent naar de HD6670 en de overscan optie opgezocht, naar 0% gesleept en voila, voor het eerst ben ik echt blij met mijn aankoop. Nu nog de kleuren van beide monitoren proberen een beetje te laten matchen. Super bedankt Bas en wuppieigor ;)
Mooie review! Ik heb mede door je review gekozen voor 2 van deze schermen.

Helaas had ik één van de weinige schermen met een paar dode pixels (ze komen kennelijk niet in hun ééntje ;) ), maar CoolBlue deed daar helemaal niet moeilijk over ("pixelgarantie? Als er een dode pixel in zit is hij gewoon niet goed"), dus ik heb nu 2 schermen zonder dode pixels staan.

Viel me wel op dat als je één scherm met HDMI hebt verbonden en de ander met DVI, dat die met HDMI veel feller is. Ik ga nog eens en stekkers omwisselen om te zien of het aan het scherm ligt.
Is hij in hoogte verstelbaar en kantelbaar?
Nope.. dan moet je niet je E maar de B versie hebben (scheelt ¤30,-).
Bedankt, dankzij je review deze zojuist aangeschaft.
Een goede review die mij aanspoort om dit te kopen, Ook ben ik een audi fan dus die auto was mooi.

Verder ben ik ook een IIyama fan.