Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G2 16GB Zwart Review

mambo No5 17 november 2013, laatste update op 17 november 2013, 5.761 views

LG G2 16GB Zwart

Pluspunten

• Gruwelijk mooi scherm
  • Snelheidservaring
  • Kwaliteit van de foto's
  • Mooi design (dunne randen met name)

Minpunten

• Vingerafdrukken blijven veel achter op de behuizing
  • Opslag is niet uitbreidbaar
  • Ontvangst is minder

Na de recente aankondigingen van zowel de LG G2 als de Google Nexus 5 en mijn stijgende frustraties met betrekking tot de capaciteiten van mijn HTC Sensation, heb ik recent besloten om met het oog op een contractverlenging eind dit jaar op zoek te gaan naar een nieuwe GSM. Uiteindelijk zijn er een aantal toestellen op m'n shortlist komen te staan na diverse modellen in handen gehad te hebben. De diverse modellen van Sony en HTC zijn hierbij al afgevallen, voornamelijk door het design van de hardware en software respectievelijk. Uiteindelijk zijn hierbij de Samsung S4, Samsung Galaxy Note 3, de LG G2 en recentelijk de Nexus 5 op terecht gekomen. Na nog wat verder wikken en wegen heb ik uiteindelijk voor de G2 gekozen, met name aangezien de Note wel erg duur is, de Nexus niet goed verkrijgbaar is op het moment en de S4 weinig voordelen heeft over de G2 en de Nexus qua hardwarespecificaties. Ondanks dat e G2 op het moment van schrijven nog een slordige ¤140,- duurder is dan de Nexus, heb ik toch voor de G2 gekozen wegens het iets grotere scherm, de hogere resolutie van de camera en het design wat mij persoonlijk iets meer aanspreekt.

Het eerste gebruik

Komende van een HTC Sensation is het natuurlijk behoorlijk makkelijk om onder de indruk te zijn van een toestel van de huidige generatie. Dit is in mijn situatie ook het geval, al probeer ik het device niet met een roze bril op te bekijken. De LG word geleverd in een vrij kleine verpakking zoals tegenwoordig gebruikelijk is; de tijden dat telefoons verpakt worden in dozen van het formaat Van Dale zijn in ieder geval al voorbij. LG levert het toestel mee met de een 1,8A lader (wat behoorlijk zwaar is overigens, meer daarover later) en een in-ear headset. Daarnaast zit er een quick start guide en een tootje om je simkaart te kunnen installeren bij. Ik zou het persoonlijk positief gevonden hebben als LG er ook een brillendoekje bij geleverd had om het scherm en omhuizing mee schoon te kunnen maken; meteen na het openmaken moet ik namelijk al constateren dat vingerafdrukken en riant op aanwezig blijven.

Het toestel ligt mij persoonlijk behoorlijk goed in de handen en is tot op zeker hoogte met 1 hand nog te bedienen. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik redelijk grote handen heb en dus ook niet iedereen een dergelijk formaat zal kunnen waarderen. Dankzij het formaat van het scherm is het echter voor mij persoonlijk nu wel goed mogelijk om het on-screen toetsenbord te bedienen; dit is op andere devices met kleinere schermen voor mij altijd een hoop gepriegel. Het scherm zelf heeft een diameter van 5,2 inch en bevind zich met name aan de zijkanten dicht bij de rand. Effectief zal er misschien net iets meer dan een millimeter tussen zitten, maar veel meer is het ook niet. Aan de voorkant van de telefoon vallen maar weinig zaken meteen op. Er bevind zich een enkele grille aan de bovenkant om mee te bellen en aan de linkerkant daarvan zit de front facing camera (welke overigens niet geheel onverdienstelijke foto's produceert met een resolutie van 1920 x 1080) en een tweetal sensoren, welke overigens bijna niet zichtbaar zijn. Onder het scherm is voor de rest enkel nog een LG logo te zien en that's it.

Aan de achterkant zien we de reguliere 13 mp camera, de flitser en de 2 volumeknoppen rondom de hardwarematige powerbutton. Rond de powerbutton zit overigens ook nog een notificatieled welke oplicht als je de telefoon aan zet. Het gebruik van de knoppen aan de achterkant is voor mij persoonlijk nog wel wat wennen, maa vooral nog veel op het gevoel aftasten en proberen. Dit is vooral een deel gewenning en ik moet zeggen dat ik in de paar dagen dat ik dit toestel nu in m'n bezit heb 't geheel al steeds makkelijker begin te hanteren. Onder aan de achterkant is wederom een LG logo en wat typenummers te zien. LG heeft er daarnaast voor gekozen om het IMEI nummer niet op de body zelf te printen, maar dit door middel van een mat zwarte sticker op de achterkant te plakken. Deze heb ik er zelf in ieder geval vrijwel meteen af gehaald. De body zelf is voor de rest van een behoorlijk glad aanvoelend plastic gemaakt met daaronder een motief dat ik zelf nog wel het meest met een carbon print associeer, al is dit ook weer net geen goede vergelijking. Het geheel ziet er in ieder geval naar mijn mening chique uit en over het algemeen ook behoorlijk solide.

Aan de onderkant van de telefoon zien we 2 separate grilletjes naast de USB poort en de koptelefoonuitgang; een daarvan is voor de speaker en de andere (naar wat ik vermoed) voor de microfoon. Aan de bovenkant van de telefoon zijn verder nog een IR-port te vinden en nog een klein gaatje waarvan ik ook vermoed dat dit een microfoon is. Aan de linker zijkant is het kleine traytje te vinden waar de simkaart in moet; deze is alleen te openen door het meegeleverde tooltje in een klein gaatje naast de tray te drukken waarna deze naar buiten komt. Het tooltje zelf vrees ik echter binnen korte tijd kwijt te raken; dit is een klein fragiel stukje metaal dat je zo kwijt kan zijn als je even niet oplet. De G2 in het algemeen voelt goed solide aan. Ik heb geen kraakjes of slecht passende onderdelen kunnen vinden; het enige wat voelbaar afwijkt van de gladde behuizing is de SIM-tray, maar ook deze valt bijna niet op in dagelijks gebruik. Doordat de shell van een glad plastic gemaakt is schuift de telefoon overigens wel erg makkelijk weg als deze niet op een horizontaal of enigszins stroef vlak ligt; ik kan deze bijvoorbeeld niet op de licht scuine voet van de monitor van mijn werkplek laten liggen of hij schuif er al af. Dit zal minder een probleem zijn als er een hoesje om zit, maar tot die tijd is het oppassen geblazen waar en vooral hoe ik de telefoon achter laat.

Het eerste gebruik

LG levert de telefoon af-fabriek met Android 4.2.2, al zit een update naar 4.4 wel in de pijplijn. Dit is op zich niet zo heel erg vreemd, aangezien de Nexus 5 (welke een deel van de specificatie's deelt met de G2) al geleverd word met 4.4. Het aanzetten van de telefoon gebeurd door op de knop aan de achterkant te drukken of door 2x op het scherm te kloppen als de telefoon al aan staat. Dit klinkt als een donders handige functie, maar in de praktijk moet ik vaak opnieuw kloppen en mijn timing aanpassen voordat de G2 herkent dat ik hem aan wil hebben. Wellicht dat dit nog wat gewenning vergt, maar persoonlijk vind ik dit nog niet heel erg soepel werken, al gebruik ik deze functie wel vrij vaak.

De G2 bied een behoorlijk aantal opties om je lockscreen te personaliseren. Default unlock je de telefoon door over het scherm heen te swipen, waarbij het homescreen met een gedetailleerde animatie tevoorschijn komt. De animatie van het swipen is in een een vijftal smaken verkrijgbaar en elke smaak heeft een unieke manier van overgang. Daarnaast is het mogelijk om aan de hand van je eigen gezicht (Face Unlock), via een patroon (ook hier weer een drietal verschillende varianten), met een pincode of met een wachtwoord je telefoon te vergrendelen. Ook de achtergrond is apart in te stellen van je homescreen, naast dat je er een aantal widgets aan toe kan voegen. Standaard staat er een camerawidget gereed als je naar rechts veegt, maar dit vind ik persoonlijk weinig toevoegen. De normale camera app heb ik inclusief unlocken van de telefoon haast net zo snel opgestart en ondersteund daarnaast ook het meteen bekijken in de galerij.

Binnen Android LG heeft gekozen voor een vrolijk gekleurde skin, welke ook wederom behoorlijk te personaliseren is. De combinatie van de vrolijke kleuren en hoge ppi van het scherm zorgen in ieder geval elke keer weer voor een feest voor het oog. LG levert de G2 met een 5,2 inch 1920 x 1080 full HD IPS LCD scherm met een PPI van ongeveer 424. Het scherm word daarbij beschermd door Gorilla Glass 3, wat er voor zou moeten zorgen dat er minder snel krassen en beschadigingen op het scherm achter blijven dan klassiek klas of plastic. Persoonlijk ervaar ik het scherm als een van de grote pluspunten van het hele toestel. Mijn vorige toestel (een HTC Sensation) had een toendertijd behoorlijk hoge resolutie van 960 x 540 met een ppi van ongeveer 256 bij 4,3 inch, maar haalt het uiteraard niet bij dat van de LG. Met name detail, helderheid en kleurweergave van de G2 ervaar ik persoonlijk als erg goed, gevoelsmatig ook beter dan de exemplaren in de S4 en andere vergelijkbare modellen die ik in de hand gehad heb. Dit is overigens deels ook weer te herleiden naar de dunne rand rondom het scherm, waardoor je telkens het idee hebt dat 't ding groter is dan dat hij daadwerkelijk is..

Op hardwarematig vlak LG levert de G2 met een Snapdragon 800 SoC, welke op het moment van schrijven tot het snelste op hardwaregebied behoort wat momenteel verkrijgbaar is voor smartphones. Dit vertaalt zich in een uitstekende performance binnen Android en applicaties an sich. Ik ga niemand hier verder vervelen met statische cijfertjes (zie ook de andere reviews als je erg veel waarde aan dergelijke ding hecht), maar wil vooral overbrengen dat het geheel buitengewoon soepel werkt. Met name als je gaat multitasken en aan het switchen bent tussen meerdere applicaties merk je toch dat de Snapdragon dit allemaal makkelijk aan kan; ik heb tot op heden nog geen noemenswaardige vertragingen of haperingen waar kunnen nemen bij het gebruik. Een goed voorbeeld hiervan is het navigatiesofwarepakket (3-dubbele woordwaarde, jawel) Sygic, wat zo ongeveer het zwaarste is wat ik geļnstalleerd heb en daadwerkelijk regelmatig gebruik. Op mijn voorgaande HTC Sensation was het een erg zwaar pakket, wat er regelmatig voor zorgde dat geduld in een ruime mate aanwezig moest zijn om ergens heen te kunnen navigeren of om überhaupt de kaart te kunnen bewegen. Dit is bij de G2 absoluut niet het geval. Nog steeds is (o.a. aan de opstarttijd) nog goed te merken dat het een behoorlijk zwaar programma is, maar vergeleken met hiervoor werkt alles soepel en snel. Ook het verkrijgen van een GPS-fix ervaar ik erg posistief. Over het algemeen doet de LG er minder dan een minuut over om een fix te krijgen, waar ik voorheen met mijn HTC soms niet eens iets kreeg. Of dit komt door de ondersteuning van zowel GPS als GLONASS is mij niet bekend, maar het zou mij niets verbazen als beide technieken tegelijk worden gebruikt om een meer secure plaatsbepaling af te geven.. De algehele ervaring bij het navigeren is bij mij in ieder geval dat alles soepel en snel verloopt.

Camerakwaliteiten

Een van de speerpunten van de G2 is de camera. Dit betreft een 13 MP model met optische beeldstabilisatie, wat garant zou moeten staan voor minder bewogen foto's dan van modellen zonder stabilisatie. Mijn ervaring tot nu toe is dat de G2 uitstekende foto's produceert voor een telefoon, beter dan ik eigenlijk had verwacht. Ook foto's in wat mindere lichtomstandigheden zien er goed uit, maar ontbreekt het het en der aan detail in de foto. Desalniettemin is dit een hele vooruitgang op de pixelbrij die mijn oude HTC wist te produceren; donkere foto's maken kon je er hoedanook vergeten. Ook de snelheid waarmee foto's achter elkaar genomen kunnen worden is uitstekend, al zakt dit in donkere omgevingen wel in. Ik ben voor de rest absoluut geen professionele fotograaf, maar om toch een idee te geven van de kwaliteit van de foto's heb ik een paar snapshots genomen:

Echter is hier ook meteen een minpunt te ontdekken; de G2 orienteert de foto's en video's niet echt goed als ik de telefoon linksom draai; de foto's en video's komen er in de file explorer en op het device zelf vervolgens ondersteboven uit.. De telefoon moet dus rechtsom gehouden worden als je je media goed horizontaal wilt zien. Dit is naderhand wel te corrigeren met bewerkingsprogramma's, maar aangezien vrijwel elk ander toestel en losstaande camera's dit wel gewoon voor elkaar krijgen vind ik 't een vreemde gewaarwording..

Audio- & Videoafspeelkwaliteiten

Een van de belanrijke zaken van een smartphone vink ik zelf de afspeelkwaliteiten van audio en in mindere mate video. Beginnend met de koptelefoonaansluiting; deze klinkt prima. In vergelijking met mijn oude HTC wellicht iets minder bij de lage tonen, maar dit is gelukkig bij te stellen in de equalizer. Ook het volume is goed te noemen; vol volume is goed hard (harder dan dagelijks noodzakelijk) en is kwalitatief ook erg goed te nomen. Bij de telefoon word standaard een in-ear headset meegeleverd, welke qua geluidskwaliteit goed voldoet voor dagelijks gebruik. Een echte hifi-topper is 't ook niet, maar voor onderweg vind ik 'm in ieder geval toereikend. Het headset heeft een plat, breed snoer, een afstandsbediening en microfoon aan de linkerkant en is bij de dopjes afgewerkt met een stukje aluminium. Het snoer is meteen ook het minpunt van de headset; deze is behoorlijk stug en zorgt ervoor dat elke beweging aan het snoer als een soort resonantie doorgegeven word; dit klinkt vooral alsof je 2 plastic schaaltjes over je oren hebt waar iemand aan zit. Wat mij betreft een niet echt denderende ervaring, al valt het effect mee als je er mee onderweg bent en je toch al wat omgevingsgeluid mee krijgt.

Gecombineerd met een wat meer high-end koptelefoon (een Denon AH-D2000) komt het geluid al veel beter tot zijn recht. Ik gebruik op de telefoon zelf al geruime tijd PowerAmp in plaats van de ingebouwde autioplayer en ben er na het tweaken van de geluidsinstellingen erg over te spreken. De afspeelkwaliteit heb ik getest met nummers variėrend van Enya, Pocupine Tree, Agnes Obel en Editors tot artiesten als Paul Kalkbrenner en The Chemical Brothers (een breed scala aan typen muziek in ieder geval) en de G2 is in dat opzicht een goede opvolger, al verschilt de kwaliteit niet echt veel met mijn Sensation.

Ga ik echter de muziek afspelen via de ingebouwde speaker, dan word dit een iets ander verhaal. LG heeft er voor gekozen om een enkele speaker in te bouwen en de onderkant van de telefoon achter een klein roostertje. Alhoewel dit voor het oog een prima locatie is, is dit qua practisch nu niet helemaal. Tijdens het gebruik van de telefoon heb ik vaag de neiging om deze met m'n pink te ondersteunen zodat deze niet uit m'n hand valt, mat er echter ook voor zorgt dat dit speakertje vrij makkelijk afgedekt word en op dat moment helemaal niet meer te horen is. Ook de geluidskwaliteit is niet erg geweldig, maar voldoende om even snel iemand een nummer te laten horen. Ik moet hierbij zeggen dat ik het idee hem dat het volume toereikend is, maar dat de kwaliteit wel langer goed blijft (ergo: niet zo snel vervormt) dan bij mijn HTC, welke ronduit bedroevend klonk.

Het afspelen van diverse videobronnen is out of de box volgens de specificaties uitstekend, maar op de standaard videoplayer kreeg ik een 10 bit H.264 .MKV file niet aan de praat. Dit heb ik later in een externe app (MX Player) wel voor elkaar gekregen en hier werkte het betreffende bestand inclusief ondertitels zonder haperingen. Op de telefoon staan standaard 2 demofimpjes geļnstalleerd, welke een uitstekende indruk geven van de mogelijkheden van het scherm. Helaas zijn de betreffende bestanden met DRM beveiligd en zodoende niet buiten de telefoon af te spelen; de kwaliteit van deze films kan dus niet op een ander apparaat geverifieerd worden. Hiernaast heb ik ook nog geprobeerd een 4k file af te spelen; met hardware rendering produceert de G2 wonderbaarlijk genoeg een vloeiende film, maar helaas gevuld met artefacten. Onder software-rendering word wel een fatsoenlijk beeld geproduceert, maar helaas met een erg laag FPS. Niet bruikbaar, maar ook zeker niet echt zinnig. De G2 ondersteunt op papier in ieder geval genoeg formaten voor een mobiel; waarschijnlijk meer dan iemand ooit nodig gaat hebben aangezien de combinatie "HD Video" en "16 GB" opslag niet echt denderend samen gaan als je een volwaardige mediaplayer voor onderweg wilt hebben.

Algemeen gebruik

Bij alledaags gebruik word het haast een standaard hoe soepel de G2 eigenlijk werkt. Na een week met de G2 gewerkt te hebben heb ik vanmiddag mijn Sensation weer eens opgestart en prompt is het overduidelijk wat voor een verschil er zit tussen beide devices. Strikt genomen is de Sensation helemaal geen slecht toestel, maar het verschil tussen de snelheid waarmee applicaties opgestart worden en hoe snel het internetten in het algemeen gaat is gewoon in secondes uit te drukken. Zo blijkt maar weer hoe snel snelheid went; ik zou niet meer terug willen in dat opzicht. Ondanks dat ik mijzelf als een gemiddelde gebruiker reken (aantal keer Facebook bekijken, browsen, Whatsapp en thuis onder WiFi Youtube afstruinen, plus het luisteren van muziek) red ik het zelf om ongeveer 34 uur te kunnen werken met een enkele acculading. Ook dit vind ik persoonlijk erg goed, al haal ik de 67 uur die in andere reviews genoemd word bij lange na niet. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik geen gebruik maak of toegang heb tot een 4g netwerk en alles over 3g of Wifi doe met mijn dataverbindingen. Desondanks mis ik 4g tot op heden nog niet; onder 3g werkt alles al snel en heb ik geen enkel probleem om mijn databundel van 250 MB er nu al na een week bijna doorheen te jagen, wat mij voorheen nog nooit gelukt is. Of dit komt doordat de drempel lager is om ook video en audiomateriaal binnen te hengelen via een mobiele verbinding durf ik niet te zeggen, maar dit is iets waar ik zelf wel op moet letten tot ik de mogelijkheid hem om de betreffende bundel een beetje op te waarderen. Maar dit terzijde.

Voor wat de belkwaliteit betreft heb ik nog geen oordeel kunnen vellen aangezien ik erg weinig bel en des te meer met berichtjes werk. Over de geluidskwaliteit tijdens het bellen heb ik dus ook nog niet echt een duidelijk oordeel kunnen vellen, anders dat dit nog niet negatief opgevallen is. Wat al wel opgevallen is is de netwerkindicator. Deze geeft op een aantal locaties een behoorlijk lager bereik door dan dat ik met mijn oude HTC had op dezelfde plekken en fluctueert ook behoorlijk. Waar ik voorheen vol bereik had schommelt de G2 van 1 tot vrijwel vol bereik zonder dat ik daarvoor een reden kan bedenken. Gedurende de schommelingen blijven de verbindingen overigens wel gewoon in stand en heb ik er niet echt veel last van, maar het valt mij wel op. Een enkele keer op deze locatie (mijn werkplek om precies te zijn) heeft de telefoon over moeten schakelen van 3g naar GPRS om de dataverbinding in staat te kunnen houden; ik heb zelf in ieder geval het idee dat er aan de softwarekant iets niet helemaal lekker zit en dat een software update dit eventueel wel zou kunnen verhelpen.

Voor het dagelijks gebruik is de LG in ieder geval opvallen makkelijk, zeker met de originele flipcover die ik er naderhand bij gekocht heb. De knock-on feature gebruik ik in de praktijk vaker dan de fysieke powerbutton aan de achterkant en ook aan de volumeknoppen zit ik amper. De knock-on feature is voor mij een feature ik op voorhand als een gimmick af deed, maar na een tijdje gebruikt te hebben eigenlijk zie als een heel slimme manier om je telefoon aan te krijgen. Met name in de auto als de telefoon in de hands-free cradle zit en ik even m'n telefoon aan wil zetten om bluetooth in te schakelen is 't een verademing dat ik niet op zoek hoef naar een klein knopje maar gewoon op een willekeurige plek op het scherm kan tikken om het geheel aan te krijgen.

De software in het algemeen ervaar ik in ieder geval als goed stabiel. Ik heb in de afgelopen tijd enkel een geval gehad waarbij het toetsenbord vast liep en ik opnieuw op het schrijfvlak moest tikken om het toetsenbord opnieuw op te starten, maar dit vind ik amper noemenswaardig. Wat ik wel minder lekker vind werken is de USB-verbinding met de PC. Het overdragen van een grotere hoeveelheid kleine bestanden (een map met ~270 foto's om precies te zijn) heeft mij een poging of 7 gekost, waarbij de verbinding op de een of andere manier elke keer weg viel zonder melding en ik overnieuw kon beginnen met kopiėren naar de telefoon toe. Dit heb ik verder nog niet echt meegemaakt met andere transfers van bestanden, maar dit waren over het algemeen een kleinere hoeveelheid. Ook het overzetten van een enkele 4,2 GB .mkv was niet echt een probleem; wellicht dat de software niet goed om kan gaan met een bepaalde hoeveelheid bestanden die in een keer tegelijk gekopieerd worden? Ik weet hier niet echt een oorzaak voor, maar kan enkel concluderen dat dit op m'n HTC veel soepeler ging, al was de SD kaart tijdens het kopiėren daar binnen Android dan wel weer niet beschikbaar..

LG heeft binnen Android een aantal grappige features ingebouwd, welke ik zelf niet veel zal gebruiken, maar wel de moeite van het vermelden waar zijn. De eerste is de mogelijkheid om bij een aantal stock apps deze in kleinere vensters op het homescreen te kunnen laten draaien, waarbij de venstertjes volledig naar eingen inzicht te resizen en verplaatsen zijn. Dit werkt behoorlijk soepel, maar persoonlijk zie ik daar nog niet echt veel meerwaarde in. Wellicht voor de mensen die echt veel multitasken is dit een goede optie om dingen over te kunnen nemen van de ene app (bijvoorbeeld een een webpagina) naar de andere (agenda) of om naast het surfen ook in je mailbox te kunnen kijken.

De tweede functie is de mogelijkheid om (tot 3 apps tegelijk) de apps te parkeren zodat je er tussen kan switchen. Dit gebeurd door een willekeurige app op te starten en vervolgens met 3 vingers naast elkaar tegelijk naar de linkerkant te swipen. Dit vind ik persoonlijk niet denderend werken; vaak heeft de telefoon niet door wat je precies wilt en gebeurt er helemaal niets. Als je eenmaal de gewenste aplicaties geparkeerd hebt kan je ze terughalen door van de linkerkant naar het midden te swipen, wederom met 3 vingers. Je krijgt vervolgens een stukje van elke app naast elkaar te zien en kan dan vervolgens selecteren welke app je weer tevoorschijn wilt hetbben. De overige apps blijven in de parkeerstand staan totdat je ze tergu haalt of afsluit door op het kruisje bij de selectie te drukken.

Zijn er dan verder nog minpunten te noemen over dit toestel? Wel een paar, maar om eerlijk te zijn zijn deze voor mij geen dealbraker. Hoewel de omhuizing van het toestel er erg mooi uit ziet, is deze in sommige gevallen redelijk glad en erg gevoelig voor achterblijvende vingerafdrukken, waardoor het hele toestel er een beetje vettig uit kan zien als je deze niet eens in de zoveel tijd even afneemt met een doekje. Tweede punt is het ontbreken van een SD-slot om extra opslag aan het toestel toe te kunnen voegen; dit vind ik eigenlijk toch wel het grootste gemis van de hele telefoon. 16 GB is een behoorlijke hoeveelheid en ik heb dit zelf nog lang niet vol zitten, maar al met al is het een minder diepe bodemloze put voor alle verschillende dingen die ik er op wil zetten dan je op het eerste gezicht denkt dat 't is. Ergo: dit kan op langere termijn nog wel eens vol komen te zitten.

De intergratie van de flipcover met de G2 wil als laatste feature noemen (zij het dat dit een beetje een gimmick is); deze is goed geļntegreerd met de software op de telefoon. Puur door de G2 in de cover te stoppen herkent deze dat er een flipcover aanwezig is en zal hierdoor automatisch het scherm vergrendelen als de cover gesloten word. In het kleine raampje laat de G2 vervolgens een aantal kleine widgets zien (audioplayer, een klok of de tijd met de locale weersvoorspelling) welke je tot op zekere hoogte ook naar eigen smaak in kan stellen. Ik vind dit zelf een uitstekend idee; de klokfunctie gebruik ik regelmatig. Ook het scherm dat zich automatisch vergrendelt en weer aan gaat als je de cover opent is ideaal; je hoeft de telefoon niet apart aan te zetten als je deze moet gebruiken.

Al met al ben ik na 2 weken werken met dit toestel nog steeds uitermate tevreden met de features en gebruiksgemak en is dit zeer zeker een goede upgrade geweest. De LG G2 kan ik persoonlijk dan ook aan iedereen aanbevelen die een ander toestel wilt halen en er een budget voor over heeft om een high-end exemplaar te halen. :)

Van een aantal van de bovengenoemde punten heb ik overigens ook nog even een kleine videosamenvatting gemaakt:

Heb jij ook een LG G2 16GB Zwart?

Wat een heerlijke review om te lezen! Ik mocht twee weken met dit toestel spelen (zelf een One X+) en kan me precies vinden in de op en aanmerkingen die jij hebt. Al heb ik niets gemerkt van de ontvangst. En het scherm moet je echt in het echt gezien hebben om te kunnen beamen hoe mooi het is. Ik kijk zelf veel series op m'n telefoon, en op de One X+ heb ik 64GB. Dus 16GB is voor mij dan ook echt te weinig. Dat vind ik ontzettend jammer omdat ik daarmee twijfel of ik het toestel moet aanschaffen. Oh en de accu is ook heerlijk, maar dat moet jij al helemaal hebben komende van de sensation. Maar waarom viel de HTC One precies voor je af?
Ik weet 't niet precies; ik heb 'm een paar keer in de handen gehad, maar op de een of andere manier vond ik de software niet denderend (by default crapware in de vorm van de socialmedia stream op je homescreen moet ik niet hebben) en 't scherm vond ik persoonlijk minder mooi. Daarnaast vind ik smalle bezels/randen rond het scherm een absoluut pluspunt; het design van de LG sprak me gewoon veel meer aan. :) In dat opzicht vind ik Sony's ook niet echt mooi, maar Samsung weer wel. Samsung heeft echter nog meer crapware by default dan de LG, waar ik dus ook redelijk op afhaakte. Gevoelskwestie dus.
Ah oke. Ik vind persoonlijk dat strakkere wel mooi namelijk bij de HTC. En het 'luxere' gevoel als je 'm vasthoudt.
Fijne review! Bedankt!
Goede uitgebreide review. _/-\o_ Ook ik heb sinds vorige week de G2 en ik kan me prima in je ervaringen vinden. Ik gebruikte tot voor kort de HTC One x. In aanvulling op jouw bevindingen:
  • ontvangst is subliem, iig vergeleken met de One x. Niet alleen heb ik meer bereik in huis (vooral op wifi 5Ghz) maar ook valt op hoe makkelijk en snel hij schakelt van wifi naar 3G en 4G. Dit gaat bijna direct, terwijl de One hier soms seconden over deed. Met 4G haal ik in Rotterdam eenvoudig 30 Mb/s down en 20 Mb/s up.
  • Scherm van de LG is schitterend en qua helderheid, kleur reproductie, contrast gelijkwaardig aan de One x (die groentinten wat minder maar huidtinten iets beter weergeeft). Echter bij de One x heb ik last van een beetje bleeding onderaan bij de knoppen. Bij de G2 is het scherm overal even zwart. Wel wat teleurstellend is dat de full hd resolutie in het dagelijks gebruik amper merkbaar is. Je kan het wel zien als je gaat turen naar foto's e.d. maar het voegt weinig toe.
  • Onbegrijpelijke beslissing van LG om slechts 16 Gb geheugen in dit toestel te bouwen. Er blijft slechts 10 Gb over voor eigen apps en data. Ook ik heb Sygic geinstalleerd met een paar landen en dan ben je al meer dan 2Gb kwijt. Een paar flinke spelletjes erbij en je hebt amper meer over om een foto te schieten. Helaas was de 32 Gb versie niet leverbaar en kies ik er maar voor om mijn muziek maar te streamen. Doodzonde dat het lekker vol schieten van een full hd 60f/s flimpje al snel tot opslagproblemen gaat leiden :'(
  • Ik was wat sceptisch tegenover de extraatjes van LG in de skin en app's, maar ben toch enthousiast. Er zit veel meer toegevoegde waarde in dan ten opzichte van Sense, dat min of meer hetzelfde deed als Stock android maar dan eigenwijzer. Er zitten in de G2 echt slimme mogelijkheden zoals de mini-venstertjes voor veelgebruikte functies, de gejatte functies van de Galaxy 4 zijn fijn, en als je het toch niet wilt hebben kan je ook veel uitzetten, zoals de snoepkleuren en 'vrolijke' vormgeving die LG vaak gebruikt.
  • Belangrijkste reden voor mij om na een jaar de One x aan kant te zetten was zijn matige accuduur. De G2 gaat in mijn beleving nu 2x langer mee bij hetzelfde gebruik. Wat ik echt schokkend vervelend vond bij de One x was de tergende duur van het opladen, soms wel +4 uur. Bij intensief gebruik laadde hij helemaal niet meer op; waardeloos bij de autonavigatie omdat je dan met een lege telefoon op de plek van bestemming kwam. Tot mijn geluk laadt de G2 volledig op in 1,5 uur (met de orginele lader). Na een half uur al meer dan 50% dus dan kan je echt lekker snel weer verder.
  • Tenslotte viel mij op dat de G2 met een abo slechts 70 euro duurder was dan de (inmiddels nergens meer verkrijgbare) Nexus 5. Ik vond dit een redelijke meerprijs, ook omdat ik de Nexus 5 wat minder in de hand vond liggen. Het shiny plastic van de G2 komt dan wel wat kitscherig over, maar paradoxaal genoeg ligt ie in de hand wat steviger en stroever dan het harde plastic van de One x of de Nexus 5.

[Reactie gewijzigd door julus op 18 november 2013 17:05]

Bij mij gaat de batterij met 30% omlaag s'nachts vanaf 24:00 tot 9:00.
heb jij ook hetzelfde probleem.

Lg G2
Ik zie je opmerking betreft het ontvangst (minder goed).
Dat is wel typisch want het ontvangst is bij mij echt vele malen beter dan bij mij Galaxy S (1).
Ik moet zeggen dat dit voor mij vooral in vergelijking met m'n oude HTC is en ik gebaseerd heb op wat het metertje in de statusbalk aangeeft. In het daadwerkelijke gebruik merk ik er eigenlijk niet niets van, maar het is me wel opgevallen dat deze her en der wat minder aangeeft dan voorheen. :)
Zit de flipcover er standaard bij?
Neen, die moet je er los bij kopen. :)